Brunst problem..

Jo, det är därför jag ska prata med den andre stoägaren också, får jag med den ägaren på samma spår som mig kommer det bli lättare att övertala stallägaren. Då den ägaren nog är bättre på att förklara än vad jag är.
Egentligen vill jag inte flytta, allt annat i stallet är perfekt och precis så som jag vill ha de ur hästens synpunkt. Det andra stallet jag skulle kunna flytta till har mycket sämre för hästens synvinkel, men desto bättre ur en ryttarens ögon.

I nödfall kanske jag kan laga hagen som är nedanför mitt hus och sköta in/ut släpp, samt ge frukost hö (som hästen inte skulle vara intresserad av förrän gräset börjar ta slut), och fixa vatten osv. Det tror jag också skulle vara en lösning, nackdelen är då förstås att hästen går själv, men kan fortfarande se dom andra.

Men är du beredd att ha din häst så permanent?

Att dela vid brunst är en sak om man som mig har två hästar och eget stall hemma. Om jag hade fler hästar och kunde separera permanent hade jag gjort det. Dvs separera under brunst bara är en nödlösning, och den fungerar INTE med alla valacker. Man måste vara jävligt säker på att valacken inte ens tänker tanken utanför brunst.

Men du står i inackorderingsstall, med en stallägare som inte ser problemet osv. Dvs att tro att du ska kunna dela vid brunst lär bli svårt. Även om ditt sto brunstar som en klocka, så valacken märker brunsttecken innan du gör det, det krävs att man kan iaktta hästarna och läsa deras samspel, kroppspråk osv under större delen av dagen etc. Dvs det är inte rimligt att kunna göra det om man inte har hagen utanför köksfönstret. Om man inte då är beredd att sära med marginal (och igen - är HELT säker på att valacken inte tänker tanken utanför brunst. Att man inte de gånger man varit i stallet inte sett något är INTE att vara säker), så återstår att ha hästen själv hela tiden. Och även att sära med marginal, din häst kommer få stå MINST 1/3 av sin tid själv.

Så ska du lösa det med ditt sto i en egen hage lär det ju bli permanent i en egen hage, och är stallet du står i då verkligen mer hästvänligt än det andra stallet?
 
Även om du är konflikträdd, och din stallägare verkar vara ganska ignorant - så något måste du ju göra. Flytta om så krävs.

Något jag tycker glöms är att faktiskt stoet kan få ryggproblem osv av att ha en valack hängandes på längden/ryggen. Även om stoet är med på noterna, ställer upp sig osv så det är inte tänkt att ett sto ska ha en hingst (eller valack) hoppandes på henne i tid och otid. Utan det är tänkt att ett sto får några språng per brunst, och inte ens varje brunst. Utan hingsten betäcker när stoet står, och det kan stoet göra flera gånger i brunst och det kan vara en het/orutinerad hingst som provar hoppa på fast det inte är läge. Men sen blir ju stoet "normalt" (i det vilda/som det är tänkt) dräktigt. Om inte i första brunsten så i andra. Och sen är hon dräktig och går inte i brunst på nästan ett år.

Jämfört med betäckande valacker som ofta klättrar varje chans de får vid brunst, oavsett om stoet står eller ej, och brunst efter brunst efter brunst. Och många valacker - inte alla - klättrar inte bara vid brunst utan vid varje tillfälle det får.

Så om man så skiter i om ett ben blir avsparkat på valacken, och inte tänker betäcka sitt sto så risken för framtida infertilitet pga bakterieinfektion etc inte påverkar - så stoet mår inte bra av att ha en annan häst hängande på sig så ofta. Och kan skadas av det.

Jag tycker det där ofta glöms bort vad gäller skaderisk.

Jag har en B-ponnyvalack och ett sto på strax under 160 cm. Valacken kommer inte åt att betäcka, så de riskerna lokaliserade till det kan jag bortse från rent så. Risken att han får ett ben avsparkat under brunst är ganska liten med, då han är såpass liten så om hon slår ifrån ska det maxad otur till för att han ska få en smäll på ett ben. Då är den risken större när stoet är ur brunst, då kan hon vara ganska lätt i baken mot honom om han försöker tränga sig vid maten eller så. Under brunst är hon en slampa som inte bara står som ett ljus när han klänger utan uppmuntrar det med.
Men trots att det är en liten lätt B-ponnyvalack som inte ens når upp helt och kan lägga hela sin tyngd på stoet, att hon villigt står osv - så nog jävlar märks det på henne vad gäller muskler osv om han varit där och klängt. Han får inte det, de säras vid brunst och så har det varit sen andra brunsten, dvs efter jag upptäckt att han klänger när hon brunstar. Men det har hänt att hon börjat brunsta nån dag tidigare än beräknat och jag varit på jobbet och märkt det när jag kommit hem t ex. Så numera särar jag med marginal. Hon brunstar tack och lov regelbundet som en klocka, så jag skriver helt enkelt in i almanackan "sära hästarna" så det är flera dagars marginal innan brunst. (Han skulle inte fundera på att hoppa eller klänga när hon inte är i brunst tack och lov. Då går han som en artigt liten söndagsskolegosse och säger "ja tant, nej tant, javisst tant" istället ;))
Nej du kan inte bortse riskerna, då en del ston väljer att lägga sig ner om partner är mindre. Vad de däremot inte fattar är att partnern kanske är infertil, så du kan ha samma situation här.
 
Nej du kan inte bortse riskerna, då en del ston väljer att lägga sig ner om partner är mindre. Vad de däremot inte fattar är att partnern kanske är infertil, så du kan ha samma situation här.

Jag har ju studerat dem tillsammans, så jo jag kan bortse från den risken. Dock så spelar det för mig ingen roll om den risken är liten eller stor. Det är sammantaget en oacceptabel risk att ha dem tillsammans under brunst. Men om du läser så ser du att det jag var ute efter var just att alldeles oavsett hur stor/liten alla andra risker är (infektioner, penetreringsskador, sparkskador, ryggskador hos valacken osv) så är och förblir det en riskfaktor även bara det att ha en annan häst klängandes. Jag tyckte fokus i tråden gled för mycket till risken att valacken skadas, att TS skulle säga till stallägaren att "om stallägaren inte såg till de kunde delas fick stallägaren ta ansvaret om TS sto sparkade av benet på valacken" osv. Att det även om de "bara" klättrar, utan att ha stånd etc så ÄR det en risk även för stoets rygg.
 
Men är du beredd att ha din häst så permanent?

Att dela vid brunst är en sak om man som mig har två hästar och eget stall hemma. Om jag hade fler hästar och kunde separera permanent hade jag gjort det. Dvs separera under brunst bara är en nödlösning, och den fungerar INTE med alla valacker. Man måste vara jävligt säker på att valacken inte ens tänker tanken utanför brunst.

Men du står i inackorderingsstall, med en stallägare som inte ser problemet osv. Dvs att tro att du ska kunna dela vid brunst lär bli svårt. Även om ditt sto brunstar som en klocka, så valacken märker brunsttecken innan du gör det, det krävs att man kan iaktta hästarna och läsa deras samspel, kroppspråk osv under större delen av dagen etc. Dvs det är inte rimligt att kunna göra det om man inte har hagen utanför köksfönstret. Om man inte då är beredd att sära med marginal (och igen - är HELT säker på att valacken inte tänker tanken utanför brunst. Att man inte de gånger man varit i stallet inte sett något är INTE att vara säker), så återstår att ha hästen själv hela tiden. Och även att sära med marginal, din häst kommer få stå MINST 1/3 av sin tid själv.

Så ska du lösa det med ditt sto i en egen hage lär det ju bli permanent i en egen hage, och är stallet du står i då verkligen mer hästvänligt än det andra stallet?
Det är bara vid brunst man måste hålla i sär dom, all övrig tid kan de gå ihop så det är inte aktuellt med permanent egen hage (plus det finns inte plats till egen hage året om). Mitt sto är över valacken i rang, men just nu när hon brunstar lägger hon sig under honom. Så att valacken kommer försöka klättra när stoet inte brunstar är jag inte så orolig för, mitt sto är rätt så bestämd när hon inte brunstar.

Känns som hela hennes humör försvinner när hon brunstar. Innan valacken kom till stallet, brunstade hon knappt alls, jag märkte inte ens av att hon brunstade, sedan kom han och hon blev tokkär. Brunstade typ direkt efter att han kom. Hon var riktigt pinsam rent ut sagt eller "billig".

Lite svårt att förklara i text, valacken har inget stånd när han hoppar, ingen risk för infektionsrisk då. Är i så fall mer orolig för stoets rygg, då jag såg honom hoppa flera gånger då när jag tittade och sedan gick ner för att ta in stoet.
Nu verkar det som det lugnat sig lite, är inte helt säker på hur brunsterna fungerar än. Om de börjar "smygbrunsta" lite innan de högbrunstar så att säga. Det var när hon högbrunstade som valacken var som mest intresserad av henne, nu verkar intresset ha lagt sig.
 
Det är bara vid brunst man måste hålla i sär dom, all övrig tid kan de gå ihop så det är inte aktuellt med permanent egen hage (plus det finns inte plats till egen hage året om). Mitt sto är över valacken i rang, men just nu när hon brunstar lägger hon sig under honom. Så att valacken kommer försöka klättra när stoet inte brunstar är jag inte så orolig för, mitt sto är rätt så bestämd när hon inte brunstar.

Känns som hela hennes humör försvinner när hon brunstar. Innan valacken kom till stallet, brunstade hon knappt alls, jag märkte inte ens av att hon brunstade, sedan kom han och hon blev tokkär. Brunstade typ direkt efter att han kom. Hon var riktigt pinsam rent ut sagt eller "billig".

Lite svårt att förklara i text, valacken har inget stånd när han hoppar, ingen risk för infektionsrisk då. Är i så fall mer orolig för stoets rygg, då jag såg honom hoppa flera gånger då när jag tittade och sedan gick ner för att ta in stoet.
Nu verkar det som det lugnat sig lite, är inte helt säker på hur brunsterna fungerar än. Om de börjar "smygbrunsta" lite innan de högbrunstar så att säga. Det var när hon högbrunstade som valacken var som mest intresserad av henne, nu verkar intresset ha lagt sig.

Fast är du SÄKER på att det är lugnt övrig tid? Även om hon är bestämd, så ska hon ju inte behöva försvara sig mot klätterförsök.

Jag tycker faktiskt du nonchalerar lite. Och ja brunsten börjar innan högbrunsten, och valacken kommer med all säkerhet förr eller senare bli hetare på gröten och hoppa även utanför högbrunst. Men ffa så hur ska du lösa separerandet då, att vänta tills du ser att han hoppar och hon alltså är i brunst löser ju inte problemet? Vad är planen om de ska separeras under brunst? Det är som sagt inte så lätt som det kan låta..

Och - låt dig inte luras. Det är värst under högbrunst ja. Men jag har sett min lilla knalla ut i hagen utan en blick på stoet, de har betat sida vid sida, stått och sovit i bredd osv osv. Varenda gång - och det var både ofta och tätt - jag kollade så var allt så lugnt så. Inget alls intresse från valacken. Skulle man kunna tro. För likförbannat hade han klättrat på henne. Mer än en gång. De behöver bara en minut, och den minuten kan vara jävligt svår att se... Jag såg den inte trots att jag kollade på dem hela jävla tiden på ren svenska. Men inte tillräckligt. Att jag ändå vet att han hoppade var för att det syntes på stoets täcke. Och att jag stirrade så mkt på dem var för att det var andra brunsten och jag ville se om han bara blev tillfälligt sinnesförvirrad första brunsten och därför klättrade och tänkte bete sig, eller om han tänkte fortsätta. Dvs jag verkligen sökte efter minsta tecken, för att då kunna sära. Nejdå, det var iiiinget intresse. Kunde man tro...

Jag skulle aldrig lita på att han inte hoppar utanför brunst enbart på att jag aldrig sett honom. Utan jag har med diverse påhittiga sätt som inkluderade att måla med barnfärg på stoets täcke verkligen kunnat säkerställa att nej han klättrar inget utanför brunst. Men att man inte sett något betyder tyvärr ingenting.
 
Senast ändrad:
Jag har ju studerat dem tillsammans, så jo jag kan bortse från den risken. Dock så spelar det för mig ingen roll om den risken är liten eller stor. Det är sammantaget en oacceptabel risk att ha dem tillsammans under brunst. Men om du läser så ser du att det jag var ute efter var just att alldeles oavsett hur stor/liten alla andra risker är (infektioner, penetreringsskador, sparkskador, ryggskador hos valacken osv) så är och förblir det en riskfaktor även bara det att ha en annan häst klängandes. Jag tyckte fokus i tråden gled för mycket till risken att valacken skadas, att TS skulle säga till stallägaren att "om stallägaren inte såg till de kunde delas fick stallägaren ta ansvaret om TS sto sparkade av benet på valacken" osv. Att det även om de "bara" klättrar, utan att ha stånd etc så ÄR det en risk även för stoets rygg.
Nu har man ju två individer vi dessa tillfällen, även om du har studerat dom så har de inte skett 24/7. En bakteriell infektion kan vara nog så smärtsam för stoet, så tyvärr baserat på min erfarenhet tycker jag nog att du förringar din egen situation. Men det är ditt eget val, låt inte det bli en vägledning för andra.
 
Fast är du SÄKER på att det är lugnt övrig tid? Även om hon är bestämd, så ska hon ju inte behöva försvara sig mot klätterförsök.

Jag tycker faktiskt du nonchalerar lite. Och ja brunsten börjar innan högbrunsten, och valacken kommer med all säkerhet förr eller senare bli hetare på gröten och hoppa även utanför högbrunst. Men ffa så hur ska du lösa separerandet då, att vänta tills du ser att han hoppar och hon alltså är i brunst löser ju inte problemet? Vad är planen om de ska separeras under brunst? Det är som sagt inte så lätt som det kan låta..

Och - låt dig inte luras. Det är värst under högbrunst ja. Men jag har sett min lilla knalla ut i hagen utan en blick på stoet, de har betat sida vid sida, stått och sovit i bredd osv osv. Varenda gång - och det var både ofta och tätt - jag kollade så var allt så lugnt så. Inget alls intresse från valacken. Skulle man kunna tro. För likförbannat hade han klättrat på henne. Mer än en gång. De behöver bara en minut, och den minuten kan vara jävligt svår att se... Jag såg den inte trots att jag kollade på dem hela jävla tiden på ren svenska. Men inte tillräckligt. Att jag ändå vet att han hoppade var för att det syntes på stoets täcke. Och att jag stirrade så mkt på dem var för att det var andra brunsten och jag ville se om han bara blev tillfälligt sinnesförvirrad första brunsten och därför klättrade och tänkte bete sig, eller om han tänkte fortsätta. Dvs jag verkligen sökte efter minsta tecken, för att då kunna sära. Nejdå, det var iiiinget intresse. Kunde man tro...

Jag skulle aldrig lita på att han inte hoppar utanför brunst enbart på att jag aldrig sett honom. Utan jag har med diverse påhittiga sätt som inkluderade att måla med barnfärg på stoets täcke verkligen kunnat säkerställa att nej han klättrar inget utanför brunst. Men att man inte sett något betyder tyvärr ingenting.
Vadå nonchalera? För att jag skriver som situationen faktiskt är? Då har du fått fel uppfattning. Jag kan inte göra så mycket mer än vad jag redan gör i nuläget, stallbyte är inte aktuellt då det inte finns andra lediga platser i närheten. Är inte beredd att åka jorden runt för en stallplats. Då löser jag problemet så det funkar här hemma istället, som sagt jag ska prata med den andra stoägaren som har betydligt mer kunskap än mig och haft sin häst i stallet längre än någon annan av oss som är inhyrda.
 
Nu har man ju två individer vi dessa tillfällen, även om du har studerat dom så har de inte skett 24/7. En bakteriell infektion kan vara nog så smärtsam för stoet, så tyvärr baserat på min erfarenhet tycker jag nog att du förringar din egen situation. Men det är ditt eget val, låt inte det bli en vägledning för andra.

Läste du ens vad jag skrev? Jag skrev att det är en oacceptabel risk att ha klättrande valack med brunstigt sto OAVSETT om valacken betäcker eller ej, når upp eller ej osv. Dvs det spelar ingen roll om den når upp eller inte, har fjong på apparaten eller inte osv - det är inte acceptabelt. Samt att man INTE kan lita på att det är lugnt bara för att man "inte sett nåt". Det kan hända på en minut.

Så vad är det du tycker att jag förringar med ovanstående?
 
Vadå nonchalera? För att jag skriver som situationen faktiskt är? Då har du fått fel uppfattning. Jag kan inte göra så mycket mer än vad jag redan gör i nuläget, stallbyte är inte aktuellt då det inte finns andra lediga platser i närheten. Är inte beredd att åka jorden runt för en stallplats. Då löser jag problemet så det funkar här hemma istället, som sagt jag ska prata med den andra stoägaren som har betydligt mer kunskap än mig och haft sin häst i stallet längre än någon annan av oss som är inhyrda.

Just det att du skriver att det är inget du kan göra, inte ett alternativ att osv. Du har alternativet att se till att stoet inte går med valacken. Oavsett om det är permanent egen hage, flytta eller få stallägaren att genast inse problemet.

Och det är betessäsong, nog finns det en betesplats att få. Akut stallplats brukar också gå om man frågar runt och förklarar läget.

Sen förstår jag att du inte vill flytta om du inte måste. Men om du inte får stallägaren att förstå problemet så måste du ju agera själv. Och att inte permanent ha en egen hage utan flytta isär vid brunst - hur ska du höra det rent praktiskt? Som sagt om man väntar tills man ser de klättrar igen/stoet är brunstigt så har de hunnit klättra och skaderisken har hunnit inträda.

Det är ett jävla skit med betäckande valacker och det absolut bästa alla kategorier är att de inte går med ston alls. Allt annat är nödlösningar och en risk, tyvärr. Och att hålla på och joxa med att separera under brunst är dels ett jävla meck och dels är det väldigt svårt om man inte kan ha väldigt noga koll och kan "ta till" med tiden osv. Så jag ser inte riktigt hur du sak få till det i ett inackstall med en nonchalant stallägare. Även om du är beredd ta merarbete för att ha ditt sto i egen hage.

Så det är inte för att vara elak utan för att det känns när du skriver som du inte riktigt sett problemet i stort utan mest bara hur man ska lösa just högbrunstdagarna? Men jag kan ju tolkat dig fel.

Kanske missat svaret på det men kan inte du och den andra stoägaren ha en egen hage, året om? Där era ston kan gå.
 
Grejen är att alla stall som är likvärdiga det jag redan står i har delade hagar och de som inte har delade hagar är snordyra, vilket då innebär att jag inte kan ha kvar hästen, då jag inte kommer ha råd att betala.

Tyvärr funkar det inte med egen hage till stona året runt. Finns bara en vinterhage, den andra vinterhagen har fåren. Dock är det inga problem när alla hästarna går ihop, för då håller den andra valacken koll på den valacken. Tyvärr kan inte "polis" valacken gå ihop med stona och den nuvarande valacken då den inte får äta för mycket gräs, vilket stona behöver istället.

Sen är det stallägaren som sköter in och utsläpp förutom mitt på sommaren då de "tar semester" från det, då hästarna ändå går ute dygnet runt och är det någon då som ändå vill stalla in under natten får man ta allt ansvar själv.
Under vinterhalvåret fållas hästarna in och ut, finns bara fålla till vinterhagen, stallägaren leder inga hästar förutom sina egna möjligen.

Jag ser problemet och lösningarna, men svårt när jag blir motarbetad av verkligheten bara.
 
Angående tecken på brunst så är det verkligen inte alltid lätt att se/märka. Jag har ett sto som jag aldrig märker av brunsten på, har inte märkt något särskilt på tävlingar och så heller (har bara ston hemma). I höstas tänkte jag att jag skulle prova att ha en valack (det fanns ett lämpligt tillfälle och valack att prova med) och allt var frid och fröjd de första två veckorna ungefär. Sedan kom jag hem efter jobbet en dag och då var det full show i hagen. På morgonen vid sjutiden märktes absolut ingenting och när jag kom hem vid 14.00 provade valacken att betäcka. Så fort kan det alltså gå.

Jag har resignerat vid tanken att det på min gård bara kommer att bo ston.
 
Drömmen hade varit en egen gård även om det innebär mer arbete, då slipper jag allt strul som kan bli när det finns andra inblandade och är den som bestämmer mest.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 103
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 785
Senast: cirkus
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp