Bryta med ett syskon - någon med erfarenheter?

Fast dom flesta syskon älskar varandra och har en bra relationen jag är hur glad som helst att jag har flera syskon dessutom i nära ålder :)
Tveksamt, det finns säkert många syskon som älskar varandra och har en bra relation, men de flesta njae.

Hur tänker du att upplysningen ska hjälpa TS?
 
Beror nog på vem man pratar med. ;) De flesta jag umgås med har en sisådär till dålig relation till sina syskon. Eller har du en undersökning att stödja dig emot?
Nej faktiskt bara min egen umgängeskrets men vi är också rätt lättsamma av oss :)
 
Var ju inte ts jag svarade ens 😂
Anda valdigt stark kommentar om att "de flesta syskon alskar varandra och har en bra relation"...

Jag har, som nagon tidigare i traden, i princip en icke-relation. Vi har aldrig haft nagot gral, men delvis for att jag aldrig latit det eskalera. Vi ar valdigt olika personer med valdigt olika varderingar, sa jag har inget utbyte av umgange med honom. Vi bor i olika lander och bada langt ifran vara foraldrar, sa det senaste jag sag av honom var julen 2021.
 
Anda valdigt stark kommentar om att "de flesta syskon alskar varandra och har en bra relation"...

Jag har, som nagon tidigare i traden, i princip en icke-relation. Vi har aldrig haft nagot gral, men delvis for att jag aldrig latit det eskalera. Vi ar valdigt olika personer med valdigt olika varderingar, sa jag har inget utbyte av umgange med honom. Vi bor i olika lander och bada langt ifran vara foraldrar, sa det senaste jag sag av honom var julen 2021.
Stark och stark nja jag är rätt övertygad om att dom flesta familjer är sams och älskar varandra även om det är motsatsen som man hör om.
 
Nej faktiskt bara min egen umgängeskrets men vi är också rätt lättsamma av oss :)
Då är tydligen inte min umgänges krets så lättsam och definitvt varken jag eller TS.

Du kanske ska tänka före du skriver och ha lite mer välunderbygda påståenden.

Menar du att jag, TS och flera andra här där relationen inte är på topp skulle få en bättre relation och älska våra syskon om vi var mer lättsamma? Du ger ju det som möjlig orsak?
 
Då är tydligen inte min umgänges krets så lättsam och definitvt varken jag eller TS.

Du kanske ska tänka före du skriver och ha lite mer välunderbygda påståenden.

Menar du att jag, TS och flera andra här där relationen inte är på topp skulle få en bättre relation och älska våra syskon om vi var mer lättsamma? Du ger ju det som möjlig orsak?
Varför fortsätta tjafsa först är detta ämnet absolut inte hjälpsamt för ts sen ska det bli världens diskussion ändå?

Nej det räcker för mig för idag :)
 
Varför fortsätta tjafsa först är detta ämnet absolut inte hjälpsamt för ts sen ska det bli världens diskussion ändå?

Nej det räcker för mig för idag :)
Du kommer med påståenden som är anekdotiska och applicerar dem på hela omvärlden. Jag påtalar att du har fel illustrerar effekten av det du säger och du har inget på fötterna.

Jag antar att du inte har något vettigt svar utan går till attack istället och kallar det tjafsa.
 
Jo, fast om man bara slippa hantera personen och slippa ha personen i sitt liv så behöver man inte göra av med så mycket energi om man inte vill. Jag tänker inte att man ska använda lågaffektivt bemötande för systerns skull eller för kommunikationens skull. Utan för sin egen skull för att inte lägga ner mer energi på en energitjuv. En person man inte vill ha i sitt liv behöver man inte lägga ner energi på för att kommunicera på ett sätt som personen förstår. Men om det känns bra att explodera på personen så kan man naturligtvis göra det istället.
Fast det handlar inte om att själv vara så elak att syskonet bryter kontakten. Det handlar inte om att lägga energi. Det handlar om att bryta alla andras mönster och faktiskt säga ifrån ordentligt en gång så personen får sig en tankeställare.

Jag tror inte att det handlar om dålig självkänsla. Jag tror att det finns en diagnos. Den diagnosen tillsammans med att hon har en grandios personlighetsstörning gör att hon blir ett svin. Om alla bara tassar omkring så blir det aldrig någon tankeverksamhet. För hon är bäst i sina ögon.

När hon då stöter på någon som ”gör motstånd” på ett kanske något överdrivet sätt så sätter det känslor i rullning hon inte stött på innan. Och så kommer hon förhoppningsvis få lite ångest, söka tröst i anhöriga som ju då måste stå på ts sida för att det ska fungera och sen får hon tänka lite själv. Hon kommer med största sannolikhet initialt att skylla på att alla andra är elaka och vill henne illa eftersom de är avundsjuka på hennes superfina liv där ju hon gjort rätt val, men med lite tid och hjälp kommer hon att få andra verktyg i hur man för sig socialt.

Det är helt okej att bara bryta kontakten om det är det man vill. Men vill man ha en förändring så behöver man sätta denna personen lite utanför dess normala värld. Den behöver få tänka till lite grann på vad som hände. Och gärna bolla det med andra människor i dess närhet och då inte få medhåll. Jag kan tycka att man av kärlek behöver hjälpa denna tjejen att få förståelse och hjälp. Att bara se på när är person med svårigheter gång på gång på gång förstör relationer runt omkring sig med människor hon egentligen tycker om är ganska så elakt. Om inte familjen hjälper vem ska då hjälpa?
 
Fast det handlar inte om att själv vara så elak att syskonet bryter kontakten. Det handlar inte om att lägga energi. Det handlar om att bryta alla andras mönster och faktiskt säga ifrån ordentligt en gång så personen får sig en tankeställare.

Jag tror inte att det handlar om dålig självkänsla. Jag tror att det finns en diagnos. Den diagnosen tillsammans med att hon har en grandios personlighetsstörning gör att hon blir ett svin. Om alla bara tassar omkring så blir det aldrig någon tankeverksamhet. För hon är bäst i sina ögon.

När hon då stöter på någon som ”gör motstånd” på ett kanske något överdrivet sätt så sätter det känslor i rullning hon inte stött på innan. Och så kommer hon förhoppningsvis få lite ångest, söka tröst i anhöriga som ju då måste stå på ts sida för att det ska fungera och sen får hon tänka lite själv. Hon kommer med största sannolikhet initialt att skylla på att alla andra är elaka och vill henne illa eftersom de är avundsjuka på hennes superfina liv där ju hon gjort rätt val, men med lite tid och hjälp kommer hon att få andra verktyg i hur man för sig socialt.

Det är helt okej att bara bryta kontakten om det är det man vill. Men vill man ha en förändring så behöver man sätta denna personen lite utanför dess normala värld. Den behöver få tänka till lite grann på vad som hände. Och gärna bolla det med andra människor i dess närhet och då inte få medhåll. Jag kan tycka att man av kärlek behöver hjälpa denna tjejen att få förståelse och hjälp. Att bara se på när är person med svårigheter gång på gång på gång förstör relationer runt omkring sig med människor hon egentligen tycker om är ganska så elakt. Om inte familjen hjälper vem ska då hjälpa?

Fast återigen, det är inte ts ansvar. Ts har blivit illa behandlad av systern länge. Om ts vill så har hon all rätt att bara gå därifrån och bryta kontakten.
 
Fast det handlar inte om att själv vara så elak att syskonet bryter kontakten. Det handlar inte om att lägga energi. Det handlar om att bryta alla andras mönster och faktiskt säga ifrån ordentligt en gång så personen får sig en tankeställare.

Jag tror inte att det handlar om dålig självkänsla. Jag tror att det finns en diagnos. Den diagnosen tillsammans med att hon har en grandios personlighetsstörning gör att hon blir ett svin. Om alla bara tassar omkring så blir det aldrig någon tankeverksamhet. För hon är bäst i sina ögon.

När hon då stöter på någon som ”gör motstånd” på ett kanske något överdrivet sätt så sätter det känslor i rullning hon inte stött på innan. Och så kommer hon förhoppningsvis få lite ångest, söka tröst i anhöriga som ju då måste stå på ts sida för att det ska fungera och sen får hon tänka lite själv. Hon kommer med största sannolikhet initialt att skylla på att alla andra är elaka och vill henne illa eftersom de är avundsjuka på hennes superfina liv där ju hon gjort rätt val, men med lite tid och hjälp kommer hon att få andra verktyg i hur man för sig socialt.

Det är helt okej att bara bryta kontakten om det är det man vill. Men vill man ha en förändring så behöver man sätta denna personen lite utanför dess normala värld. Den behöver få tänka till lite grann på vad som hände. Och gärna bolla det med andra människor i dess närhet och då inte få medhåll. Jag kan tycka att man av kärlek behöver hjälpa denna tjejen att få förståelse och hjälp. Att bara se på när är person med svårigheter gång på gång på gång förstör relationer runt omkring sig med människor hon egentligen tycker om är ganska så elakt. Om inte familjen hjälper vem ska då hjälpa?
Jag tror inte det funkar att ryta ifrån, det brkar mest göra att folk får taggarna ut och hamnar i försvarsställning, För mig tar det dessutom mycket energi att bråka men det är kanske olika. Kanske är färt ett försök.

Sen kanske det är lite väl hobbypsykologiskt att ställa diagnoser som grandios personlighetsstörning, men jag är väl inte bättre där när jag är inne på dålig självkänsla även om det inte är en diagnos.

Det är lätt att säga att familjen ska hjälpa, men här kan nog bara, personen hjälpa sig själv.
 
Att vi helt enkelt har tur som inte har några familjeproblem utan har en lättsam relation till varandra och våra familjer :)
Jag tror det kan vara just det, ni har tur. Släkt och familj väljer man ju inte till skillnad från partner och vänner och jag tror nog konflikter i familj är betydligt vanligare än att inte finns konflikter. Jag till exempel hatar verkligen inte min bror, men han är speciell (också med diagnos bakom) och vi har inget gemensamt alls, att vi bråkade i samband med mammas mans bortgång är inget jag tänker på nu, men vi umgås inte efter det. Finns liksom ingen anledning. Det är ingen person jag skulle umgåtts med eller säkert ens känna om han inte var min bror, varför ska vi umgås bara för att vi har samma föräldrar?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 432
Senast: kubikmeter
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 317
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 091
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 502
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp