Bryta upp med sambo (långt)

Jag måste iof säga att jag inte tror alls på att göra slut i brev även om jag så klart stöttar beslutet. Speciellt eftersom TS skrev i början att hon ville ha ett bra avslut på det hela. Ta med en vän, visst, men med brev? Det är bara respektlöst mot någon man ändå tyckt om och haft det bra med om man inte är rädd för att bli utsatt för psykiskt eller fysiskt våld (då är det en helt annan sak och jag ser det som helt legitimt).
 
Jag vet bara inte hur jag ska få ett bra avslut med någon som sagt ordagrant att om jag gör slut av de anledningar jag vill göra slut så kommer han att hata mig förevigt, för att det är bullshit och stupid anledningar... Jag har liksom inte fler anledningar och förklaringar att ge.

Enda andra jag kan komma på är att säga att det är slut, lämna över brevet innan jag hulkgråter igen och sen gå ned till vännen (eller hur det upplägget nu skulle vara) 😕
 
Jag måste iof säga att jag inte tror alls på att göra slut i brev även om jag så klart stöttar beslutet. Speciellt eftersom TS skrev i början att hon ville ha ett bra avslut på det hela. Ta med en vän, visst, men med brev? Det är bara respektlöst mot någon man ändå tyckt om och haft det bra med om man inte är rädd för att bli utsatt för psykiskt eller fysiskt våld (då är det en helt annan sak och jag ser det som helt legitimt).
Bara för att man inte är rädd för att bli utsatt för fysiskt eller psykiskt våld behöver inte betyda att man inte blir utsatt för det. Det kan man inte veta i förväg.

I det här fallet har ju mannen redan utövat psykiskt våld. Han t o m skriver att han inte kommer att acceptera en separation. Då är det inte svårt att tänka sig att han på ett eller annat sätt kommer att agera/reagera kraftfullt när han ställs inför faktum.

Det är HAN som omöjliggör ett schysst avslut, inte ts.
 
Jag måste iof säga att jag inte tror alls på att göra slut i brev även om jag så klart stöttar beslutet. Speciellt eftersom TS skrev i början att hon ville ha ett bra avslut på det hela. Ta med en vän, visst, men med brev? Det är bara respektlöst mot någon man ändå tyckt om och haft det bra med om man inte är rädd för att bli utsatt för psykiskt eller fysiskt våld (då är det en helt annan sak och jag ser det som helt legitimt).
Är det upp till dig att berätta för TS hur hon ska göra?

Om hon anser att det är det sätt hon klarar att göra slut på, så fine.
Det är inte upp till utomstående att ha några moraliska/etiska/what so ever åsikter i frågan.
 
Är det upp till dig att berätta för TS hur hon ska göra?

Om hon anser att det är det sätt hon klarar att göra slut på, så fine.
Det är inte upp till utomstående att ha några moraliska/etiska/what so ever åsikter i frågan.
Jag har inte berättat för någon hur de ska göra någonting utan bara att jag anser att brev är inte ett respektfullt sätt att göra slut på om det är så att man haft ett bra förhållande. Sen kanske det är värre än vad jag har fått intryck av av tråden.

Men som folk sagt innan så behöver man inte motivera varför mer än att ”tyvärr så är det så jag känner, hata mig om du vill”.
 
Jag vet bara inte hur jag ska få ett bra avslut med någon som sagt ordagrant att om jag gör slut av de anledningar jag vill göra slut så kommer han att hata mig förevigt, för att det är bullshit och stupid anledningar... Jag har liksom inte fler anledningar och förklaringar att ge.

Enda andra jag kan komma på är att säga att det är slut, lämna över brevet innan jag hulkgråter igen och sen gå ned till vännen (eller hur det upplägget nu skulle vara) 😕
Säger man och tänker så som han gör så kommer det nog inte få ett bra avslut oavsett.
I min värld är det helt vansinnigt att säga att man ska hata någon om den gör slut och än mer för sådana skäl som att ni vill leva totalt olika liv.
Det är ju helt stört! Och så jävla brist på respekt gentemot dig, dina val och ditt välmående.

En som säger så behöver jag INTE ha ngt bra avslut mellan oss. Att det just ÄR slut är bra nog. Good riddance liksom! 💁‍♀️
 
Säger man och tänker så som han gör så kommer det nog inte få ett bra avslut oavsett.
I min värld är det helt vansinnigt att säga att man ska hata någon om den gör slut och än mer för sådana skäl som att ni vill leva totalt olika liv.
Det är ju helt stört! Och så jävla brist på respekt gentemot dig, dina val och ditt välmående.

En som säger så behöver jag INTE ha ngt bra avslut mellan oss. Att det just ÄR slut är bra nog. Good riddance liksom! 💁‍♀️
Jag vet åtminstone ett par män som hotat med att ta livet av sig om hon gjorde slut.

Lever de fast hon gick? Jajjamänsan.
 
Rädda män kan bli farliga i en sån här situation. Jag känner ju inte honom, men utifrån det du skrivit skulle jag ha planerat för akuta utvägar samt sett till att ha vänner/släkt som regelbundet ringer och oannonserat kommer hem till er.
Det här!!! När jag äntligen lyckades ta mig ur ett väldigt dåligt förhållande hade jag kompisar som checkade av mig varenda dag, och löfte om soffor att sova på hos dem om jag behövde lämna hemmet akut.
 
Jag vet bara inte hur jag ska få ett bra avslut med någon som sagt ordagrant att om jag gör slut av de anledningar jag vill göra slut så kommer han att hata mig förevigt, för att det är bullshit och stupid anledningar... Jag har liksom inte fler anledningar och förklaringar att ge.

Spelar det någon roll då, om han kommer hata dig för evigt? Han är ju då ett ex som inte finns i ditt liv och om han vill lägga ner energi på att hata någon, så får han väl göra det.
Gissningsvis så kommer han inte alls att hata dig för evigt, han kommer vara sur och bitter ett tag och sen gå vidare i livet.
 
Jag vet inte hur gammal du är - men dra. Nu. Åren går, och plötsligt sitter du där och är 50+ och i en situation som är sju resor svårare att ta dig ur än idag. För er båda. Det är nu du kan välja hur ditt liv ska se ut. Snaran dras åt snabbare och hårdare än du kan ana.

Jag vet.
 
Jag vet bara inte hur jag ska få ett bra avslut med någon som sagt ordagrant att om jag gör slut av de anledningar jag vill göra slut så kommer han att hata mig förevigt, för att det är bullshit och stupid anledningar... Jag har liksom inte fler anledningar och förklaringar att ge.

Och igen. DU kan inte bestämma hur avslutet ska vara för honom. Han får göra vad han vill med det du meddelar. Du kommer inte att få ett bra avslut eftersom han inte vill ha ett bra avslut. Ska det hindra dig från att gå? Är det så han får dig att stanna?

Vad kan du komma på som är en tillräckligt bra anledning så han ger dig ett bra avslut?
 
Och igen. DU kan inte bestämma hur avslutet ska vara för honom. Han får göra vad han vill med det du meddelar. Du kommer inte att få ett bra avslut eftersom han inte vill ha ett bra avslut. Ska det hindra dig från att gå? Är det så han får dig att stanna?

Vad kan du komma på som är en tillräckligt bra anledning så han ger dig ett bra avslut?
Nej alltså det finns ju ingen anledning på jorden som kommer vara bra nog - så länge det inte är HAN som ska göra slut.

Slut ska det ta. Jag ska börja packa imorgon och ta med en del till tjejkvällen. Bättre påbörjat än bara uppskjutet.

Just nu kan jag bara inte få ihop om jag ska lämna brev och 'försvinna', eller iaf något i stil med komma hem, säga "I am splitting up with you. I have made my decision so there's nothing to discuss for us. I've written this letter *lägga fram brevet* and I'll be staying with friends for a while. NN is waiting outside so I'm going now."

Åh jag vet inte. Det viktigaste är ju ATT det blir av.
 
Nej alltså det finns ju ingen anledning på jorden som kommer vara bra nog - så länge det inte är HAN som ska göra slut.

Slut ska det ta. Jag ska börja packa imorgon och ta med en del till tjejkvällen. Bättre påbörjat än bara uppskjutet.

Just nu kan jag bara inte få ihop om jag ska lämna brev och 'försvinna', eller iaf något i stil med komma hem, säga "I am splitting up with you. I have made my decision so there's nothing to discuss for us. I've written this letter *lägga fram brevet* and I'll be staying with friends for a while. NN is waiting outside so I'm going now."

Åh jag vet inte. Det viktigaste är ju ATT det blir av.
Kör bara
Strunta i formuleringen bara det framgår tydligt att det är slut.
Styrkekramar. Du fixar detta
 
Just nu kan jag bara inte få ihop om jag ska lämna brev och 'försvinna', eller iaf något i stil med komma hem, säga "I am splitting up with you. I have made my decision so there's nothing to discuss for us. I've written this letter *lägga fram brevet* and I'll be staying with friends for a while. NN is waiting outside so I'm going now."
Tror du att han kommer att låta dig gå då eller kommer han att vilja ha förklaringar?

Hur känns det att ha bestämt sig för att lämna (oavsett på vilket sätt)? Jag tycker att du är så tuff och bra och sann och modig och jag är helt övertygad om att du kommer att må så mycket bättre framöver.
 
Kör bara
Strunta i formuleringen bara det framgår tydligt att det är slut.
Styrkekramar. Du fixar detta
Jo sant, gillar bara att skriva saker. Det är nog mer att iaf få säga NÅGOT, innan jag går upp i rök.

Tror du att han kommer att låta dig gå då eller kommer han att vilja ha förklaringar?

Hur känns det att ha bestämt sig för att lämna (oavsett på vilket sätt)? Jag tycker att du är så tuff och bra och sann och modig och jag är helt övertygad om att du kommer att må så mycket bättre framöver.
Jag tror absolut han kommer vilja ha förklaringar... Därför tänker jag att jag garderar med någon utanför. Är jag inte nere om 10-15min, så kom upp och hämta mig, typ. För ja, ska jag vara ärlig känns det lite bättre att iaf lämna över brevet personligen och säga "det är slut".
Men vet också att jag måste komma ifrån snabbt..

Det känns väldigt bra. VÄLDIGT konstigt, vi fortsätter ju liksom vårt liv ihop under tiden. Men jag börjar mer och mer se ljuset efter. Och det känns bra att jag, även om jag inte vet exakt hur/när, börjar packa och förbereda.

TACK ❤️
Ni är fantastiska, allihopa. Det har verkligen hjälpt, och framförallt få mig att göra saker lite snabbare. Inte fastna i flera månader till.
 
Jo sant, gillar bara att skriva saker. Det är nog mer att iaf få säga NÅGOT, innan jag går upp i rök.


Jag tror absolut han kommer vilja ha förklaringar... Därför tänker jag att jag garderar med någon utanför. Är jag inte nere om 10-15min, så kom upp och hämta mig, typ. För ja, ska jag vara ärlig känns det lite bättre att iaf lämna över brevet personligen och säga "det är slut".
Men vet också att jag måste komma ifrån snabbt..

Det känns väldigt bra. VÄLDIGT konstigt, vi fortsätter ju liksom vårt liv ihop under tiden. Men jag börjar mer och mer se ljuset efter. Och det känns bra att jag, även om jag inte vet exakt hur/när, börjar packa och förbereda.

TACK ❤️
Ni är fantastiska, allihopa. Det har verkligen hjälpt, och framförallt få mig att göra saker lite snabbare. Inte fastna i flera månader till.
Jag skulle nog råda att denne någon inte ska "stå nere" utan hellre utanför dörren (olåst, ifall att)
Uppfattar inte honom som aggressiv, men hellre förekomma än förekommas...
 
Jag har följt den här tråden ett tag och det som slår mig rent generellt med i stort sett alla sådana här trådar där en kvinna mår dåligt i en relation är att det är en stor skuldbeläggning på sig själv att det inte blev som hon hoppats och dessutom en önskan om att det ska avslutas på ett "bra sätt".
Jag menar verkligen bara väl när jag skriver att fokusera mer på dig själv, känn vad du vill och stå upp för det, fundera inte på hans reaktion eller hur du vill att han ska agera, du behöver inte in absurdum fundera runt svar på hans reaktion, kommentarer eller åsikter, du behöver inte förklara dig, hitta väl avvägda svar utan det räcker efter en inledande förklaring med att säga jag vill inte ha den här relationen längre. Det känns inte bra för mig. Det känns inte rätt för mig. Det räcker med att du inte mår bra i relationen, eller att du behöver något annat just nu för att bli en hel människa och må ditt bästa. Du behöver inte veta vad.
Med tanke på att männen ofta i de här trådarna är oresonabla, nedvärderande drar igång känslosamma utbrott eller på andra sätt lägger ansvaret på kvinnan blir det en omöjlig paradox att "diskutera" med dem.
De kommer inte komma till insikt förrän senare.

Jag tror man får förlika sig med om att man även i relationens slutskede är två individer och bara att relation tar slut är en faktor som visar att avslutet inte automatiskt kommer bli "på ett bra sätt" eller accepteras av båda.
Jag tror man gör sig själv en tjänst om man kan hålla sig lite mer "kall" och se det för vad det är? Inte grotta ned sig i allt den andre personen säger. Det handlar ju trots allt mest om den personen. Oavsett är det ju ditt beslut att bryta upp och det är förmodligen något du egentligen har känt komma under en tid och inget ogenomtänkt beslut. Det är inget nederlag, inget att "ge upp" eller något dåligt, snarare är det väl väldigt svårt att ha en relation som känns givande och som faktiskt är helt sund, det kan man få leta länge efter och det kan ta många försök, kanske är det också helt naturligt att det kan ändras över tid och relationer är sällan livslånga.
Det är bara något jag själv har lärt mig längs den snåriga vägen jag själv har vandrat genom olika relationer.
Det är inte ditt ansvar att stötta din (föredetta) partner.
 
Jag måste iof säga att jag inte tror alls på att göra slut i brev även om jag så klart stöttar beslutet. Speciellt eftersom TS skrev i början att hon ville ha ett bra avslut på det hela. Ta med en vän, visst, men med brev? Det är bara respektlöst mot någon man ändå tyckt om och haft det bra med om man inte är rädd för att bli utsatt för psykiskt eller fysiskt våld (då är det en helt annan sak och jag ser det som helt legitimt).
Jag tror inte någon väljer att göra slut via brev/sms om det finns ett annat alternativ. I TS fall är det ju tydligt att hon inte kommer göra slut annars, när hon försöker så blir hon övertalad till annat. Om valet står mellan att göra slut på ett mindre optimalt sätt eller att inte göra slut alls så är väl det viktiga att det faktiskt blir av?
 
Jag tror inte någon väljer att göra slut via brev/sms om det finns ett annat alternativ. I TS fall är det ju tydligt att hon inte kommer göra slut annars, när hon försöker så blir hon övertalad till annat. Om valet står mellan att göra slut på ett mindre optimalt sätt eller att inte göra slut alls så är väl det viktiga att det faktiskt blir av?
Jag tror tvärt om att många gör liknande saker och lämnar brev eller skickar ett meddelande för att de tycker det är enklare för stunden än att träffas i person (fortsatt så vet jag självklart inte om det finns andra möjligheter i TS fall så generaliserar).
Man ska ju själv kunna leva med det i längden också och om det är någon man haft det bra med skulle jag åtminstone må extra dåligt över att utsatt någon annan för att bara lämna ett brev och plötsligt vara försvunnen. Tror att det i många fall då är större risk för att man själv tar upp kontakten också för att man får dåligt samvete och känner att man måste be om ursäkt eller förklara sig.
 
Jag tror tvärt om att många gör liknande saker och lämnar brev eller skickar ett meddelande för att de tycker det är enklare för stunden än att träffas i person (fortsatt så vet jag självklart inte om det finns andra möjligheter i TS fall så generaliserar).
Man ska ju själv kunna leva med det i längden också och om det är någon man haft det bra med skulle jag åtminstone må extra dåligt över att utsatt någon annan för att bara lämna ett brev och plötsligt vara försvunnen. Tror att det i många fall då är större risk för att man själv tar upp kontakten också för att man får dåligt samvete och känner att man måste be om ursäkt eller förklara sig.
Generellt så gör nog folk det bästa de kan. De förmår ofta inte annat än det som sker.

Tycker det kan vara förmätet att bedöma och döma andras sätt att hantera livet. Ingen mer än den enskilde vet vilket liv och vilka omständigheter den har.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp