Bucket list

Apropå just bucket list, jag hade en vän som hade en "Att-göra-innan-30" bucket list som hon betade av i hög takt sista åren som 20-nånting. Det verkade mest stressigt och jag har sedan dess avsagt mig att ha just en bucket list. Risken är ju att livet tar en annan väg och att den där listan kommer att skapa mer stress och sorg än lust. Så jag tänker nog mer "Saker som jag just nu känner att jag hemskt gärna vill göra någon gång i livet", så får jag se ifall den lusten fortsätter eller ändras.

En gång i tiden ville jag hemskt gärna gå på Burning Man. Idag skulle jag nog hellre sitta isolerad i en stuga en vecka.
 
Apropå just bucket list, jag hade en vän som hade en "Att-göra-innan-30" bucket list som hon betade av i hög takt sista åren som 20-nånting. Det verkade mest stressigt och jag har sedan dess avsagt mig att ha just en bucket list. Risken är ju att livet tar en annan väg och att den där listan kommer att skapa mer stress och sorg än lust. Så jag tänker nog mer "Saker som jag just nu känner att jag hemskt gärna vill göra någon gång i livet", så får jag se ifall den lusten fortsätter eller ändras.

En gång i tiden ville jag hemskt gärna gå på Burning Man. Idag skulle jag nog hellre sitta isolerad i en stuga en vecka.
Ja man ändrar sig ju ofta en del längs vägen. Har flera saker jag ''absoluuuut vill göra'' som jag idag känner wtf tänkte jag? Och är väldigt glad att det aldrig blev av.

Däremot ska jag åka på valsafari nånstans där det är kallt och så vill jag åka till Galapagosöarna och Australien. Det är typ min bucket list. I övrigt vill jag mest lyckas med saker karriärsmässigt, familjemässigt, träningsmässigt och köpa massa fina saker :D
 
Kapstaden och machu Picchu står högt upp på min bucketlista. Liksom Galapagos och påskön. Skulle vilja besöka en regnskog i Costa Rica också. När jag var yngre stod fotografering av vargar, späckhuggare, bada i döda havet, gå in i pyramiderna och besöka Jerusalem på listan. De är avklarade.
 
Det som stod allra överst på min var att föda upp en häst. Nu är min äldsta uppfödning 13 år.

Det enda jag känner att jag verkligen skulle vilja göra just nu är att se pyramiderna, men det känns inte lockande för stunden på grund av den politiska situationen i landet.

Späckhuggare såg jag på Nya Zeeland för över 20 år sedan. Kommer inte ihåg ifall det var valar eller något annat som var syftet med båtturen från början, späckhuggarna dök upp helt oväntat och det var jättehäftigt!
 
Inför 2019, när jag kände mig lite låg i allmänhet pga olika orsaker, så gjorde jag en lista på saker jag ville göra under året. Dock inga prestationsgrejer alls, och inga krav på att det måste göras, utan bara en inspirationslista på saker som får mig att må bra, som får mig att känna något, känna mig levande. Som inte kräver en resa till andra sidan jorden. Högt och lågt.

Listan innehåller till exempel: titta på stjärnorna, gosa med hundvalpar, springa i ösregn, ha filmkväll, bjuda på en dejt, meditera i skogen, äta frukost utomhus, bygga en snögubbe, lära mig laga en ny maträtt, köpa blommor till mig själv, gå barfota utomhus...

Tips till någon som kanske känner att den där stora bucket list-grejen känns avlägsen :)
 
Jag har bland annat; se norrsken, Galapagos, Kanada/Alaska, Costa Rica, Rom, tävla mästarklass rallylydnad med hunden och faktiskt se valar på nära håll på valsafari (varit på två med skralt resultat). Skulle också vilja se sfinxen och pyramiderna om det känns tryggt att resa dit.

Avbockat; varit på safari i Afrika, sett bergsgorillorna, rest med transsibiriska järnvägen, ridit i Mongoliet, sett kinesiska muren, ridit på Island, varit på Malta, simmat med vilda delfiner, haft egen häst, har hund, har hus med trädgård.
 
Jag har Kebnekaise och Trolltunga på min bucketlist. Sen har jag andra saker jag vill göra, men av nån anledning känns det inte som bucketlist-saker :p
 
Nummer ett är att vandra inkaleden till Machu Picchu. Sen kommer bla att se alla världens moderna underverk och att nån gång ta valpar efter en egenägd hund samt delta i SM i agility.
 
Det enda jag har kommit fram till är att jag vill äta på The fat duck. Kan vara att maten är för avancerad för mig men hela grejen verkar så häftig.
 
Jag hade någon gång i livet en idé om att promenera från Smugehuk till Boden. Ja, ni vet som i Pojken och Tigern. I vuxen ålder kan jag tycka att det dels är lite långt, och dels så finns det nog roligare ställen att promenera :D Men någon form av långvandring med tält på ryggen vore ballt.

Är det någon förresten som kan göra en uppskattning om hur långt detta skulle ta, för en ”ung” och frisk person?
 
Det som är överstryket är det jag hunnit med hitills från listan
  • Ta dykcert
  • Lära mig att åka turåkningsskidor​
  • Ta Mckörkort​
  • Köra sporthoj​
  • Köra över 200km​
  • Hoppa fallskärm​
  • Rida ett lättare dressyrprogram med godkända poäng​
  • Lära mig fler svampar​
  • Bli bättre på att göra upp eld​
  • Dyka i grottorna i Budapest​
  • Bli bättre på att meka bil
  • Fler tatueringar​
  • Sova på ishotellet​
  • Sova i snöbivack​
  • Klappa en yak (reviderad, det räckte att se på dom)
  • Köra hundspann​
  • Bada i en varm källa
  • Ha en egen häst​
  • Prova på klättring (har grönt kort)
  • Stadig hoppa en bana på 100cm​
  • Springa minst 5km utan att att dö eller att knäna gör ont.
  • Spara ihop minst 6 månadslöner.​
  • Köpa lägenhet
  • Paraglida
  • Luftballong (en längre färd)​
  • Island
  • Tobago
  • Irland​
  • Istanbul (igen)
  • Pripjat
  • Marocco​
  • Cappadocia (igen)​
  • Moskva (för att åka tunnelbana)​
  • Något ställe med massvis av skyskrapor​
  • High line (I NY)​
  • Skottland​
  • Barcelona​
  • Mongoliet​
  • Vandra i alperna (eller liknande)​
  • Gotland
  • En aktiv vulkan /se het lava​
  • Joan Jett​
  • Kiss
  • En geyser
  • Regnskog
  • Olika konstiga Pungdjur​
  • En flock vildhästar (förvildade)
  • Ett häftigare norrsken än det jag sett​
  • Mareld​
  • Fjälllämmel​
  • Bläckfisk​
  • Vilda apor​

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 381
Senast: Tirnanoogh
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 799
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp