Buke mot Earth Overshoot Day

Bukefalos 30 år!

Jag skulle behöva bli bättre på att åka kollektivt, verkligen mycket bättre. Men hoppas på att terapin jag går i kan hjälpa mig släppa den ångesten så jag kan ta bussen istället för bilen.
I övrigt lever jag hyfsat miljövänligt. Köper de mesta saker jag behöver second hand, äter inte kött och försöker äta mindre mjölkprodukter igen osv.

Har dock redan nu lite klimatångest inför att jag ska flyga till Budapest en gång nästa år. Vill verkligen dit igen och längtat att fara dit i typ 10 år. Och har typ flygit tre resor för nöjes skull i mitt liv och tycker jag kan unna mig det. Men ja, får börja åka kollektivt så jag kan klimatkompensera lite isf.
Tänkte först föreslå tåg, men här ser man ju varför folk väljer flyget.

Bifogade filer

• IMG_1516.webp
    IMG_1516.webp
    34,3 KB · Visningar: 78
Jag är också förvånad! Flyger själv flera gånger per år, även med jobbet. Resa är också mitt stora intresse!

Svar på trådstarten, jag är absolut inte den mest medvetna konsumenten. Men jag har inte, och kommer inte skaffa några barn. Så mina utsläpp slutar med mig, jag tänker att det får vara bra nog. 🤷🏻
Ja det kanske är inte är det vanligaste i min ålder 🙃. Ja det är stor skillnad på oss där ja. Hade en dam i hemtjänsten jag var kontaktperson åt, hon flög första gången vid 50 och kom igång efter det hehe :)

Ja, jag hade aldrig klarat av en resa på 30 timmar så jag dömer ingen 😅 Låter som en mardröm att resa så länge 😅
Iaf utan pauser, hade man haft tid och ork att tågluffa fram till målet hade det nog varit trevligt. Men i ett sträck från Abisko till Göteborg gick på ren hemlängtan när jag åkte tåg den sträckan.

Asså tåg är ju inte billigt. Rätt dumt av miljöfolk och förespråka det med tanke på kostnaden....Det är ju rackarns dyrt
Snarare rätt dumt att flyget är subventionerat genom skattebefrielse och statligt stöd.

Som minst borde flyget kosta vad det faktiskt kostar inklusive skatt. Däremot borde klimatsmarta resor med tåg vara subventionerade.

Det måste bli billigare att vara klimatsmart.

Vad bra!
Ditt första inlägg kunde lätt tolkas som.att du tyckte det var "miljöfolk" som hade fel, eftersom de förespråkar tågresor. Det gör de. Men de förespråkqr också stöd till billigare tågresor (och annan kollektivtrafik).

Nä asså det är så dumt att "ta tåget för miljön", jaha men kostar ju halva skjortan lixom. Tåg behöver bli billigare då det är miljövänligt :). De behöver göra det billigare snarare än flyget :)

Ptja här hos oss backade vi till 90-talet när bussarna togs bort.

Nä asså det är så dumt att ta tåget för miljön, jaha men kostar ju halva skjortan lixom. De behöver göra det billigare snarare än flyget :)
Det är ju fortfarande inte dumt att ta tåget för miljön, även om det kostar halva skjortan.

Tyvärr får du nog dessutom 10 Kina-inporterade skjortor för en tågbiljett Stockholm-Malmö, apropå att klimatnegativa saker inte kostar vad de borde kosta.

Jag fattar att inte alla har råd att ta tåget i nuläget. Det är fortfarande inte tåget som är fel. Om tågtrafik skulle få samma ekonomiska stöd som flyget får skulle det inte vara lika dyrt att ta tåget.

Det är ju fortfarande inte dumt att ta tåget för miljön, även om det kostar halva skjortan.

Tyvärr får du nog dessutom 10 Kina-inporterade skjortor för en tågbiljett Stockholm-Malmö, apropå att klimatnegativa saker inte kostar vad de borde kosta.

Jag fattar att inte alla har råd att ta tåget i nuläget. Det är fortfarande inte tåget som är fel. Om tågtrafik skulle få samma ekonomiska stöd som flyget får skulle det inte vara lika dyrt att ta tåget.

Menar; ska man promota för miljön är det ju bra att man håller det billigt som alternativ :). Tyckte det var rätt saftigt med tåg tur och retur mellan Norrköping och Sundsvall och bara första klass åt ena hållet, 4000 spänn för 2 vuxna. Så som sagt. Trist är det!

Har dock redan nu lite klimatångest inför att jag ska flyga till Budapest en gång nästa år. Vill verkligen dit igen och längtat att fara dit i typ 10 år. Och har typ flygit tre resor för nöjes skull i mitt liv och tycker jag kan unna mig det.
Jag flög senast 2009 och har bestämt mig för att en flygresa till i livet ska det få bli. Men varje gång jag funderar på det mer seriöst, kollar boende och flyg osv så slutar det med att jag tänker nej men jag kan ju inte FLYGA?! Och sen börjar jag räkna på utsläpp och tänka på hur mycket vettigare det vore att skänka pengarna som resan skulle kostat.

Ibland önskar jag att jag kunde bry mig lite mindre.

Människor gör det som är enkelt. Och billigt.

Kan vi göra det enkelt och billigt (eller iaf enklare och billigare) att vara mer miljömedveten så kan vi vinna mycket på det. Tex så verkar ju sänkningen av priset på pendlarkort ha gett stort genomslag. Och även om det 'bara' innebär att folk tar bussen två gånger i veckan istället för att ta bilen fem, så är det en win.

Jag skulle behöva bli bättre på att slänga mat i komposten istället för brännbart men våra kompoatkärl är verkligen vidriga här. Och jag skulle behöva åka tåg till jobbet när jag jobba dagtid (vilket också är svårt pga tåget gör mig helt utmattad så det är svårt att jobba efter att ha åkt). Försöker iaf samåka så mycket som möjligt.

Ang flyg, är det alltså så ovanligt att inte flyga? Det är aldrig något jag tänker på. Flugit två gånger i mitt liv (älskade det 😍) med mitt exjobb. Men i min sinnevärld finns det verkligen inte att flyga för nöje. Hoppas hälsa på en del av släkten någon gång i livet när jag inte har häst längre I Brasilien. Min tyska släkt och semester i Europa vill jag göra med tåg, också efter hästlivet. Reflekterar faktiskt inte ens i vardagen över vilka som flyger regelbundet eller inte av jobb och kollegor då det är en sådan ickefråga för mig.

Vi har som mål att rensa ut och leva med så få grejer som möjligt utan att livskvaliteten nödvändigtvis sänks. Så det minskar ju konsumtionen rejält. Försöker köpa mycket secondhand när det behövs nytt, men prioriterar just nu ekologiskt och bra producerat och det kan vara svårt att veta på secondhand.

Vi har valt bort att ha bil. Reser med tåg när vi kan (dvs väljer bort flyg, men är inte nitiska på det). Äter mycket vegetariskt. Vi köper mycket ekologiskt och i den mån det går närodlat (förvånansvärt svårt med närodlat OCH ekologiskt).

Jag måste bli bättre på att inte slänga mat igen. Slängde ytterst lite förut, men med fler personer i hushållet, mindre tid för matlagning osv blir det tyvärr en del som åker i kompostpåsen.

Denna julen är julen jag vill våga ta steget att enbart ge bort gåvobevis från välgörenhetsorganisationer! Hatar (!!!) att köpa presenter, det ger mig bara ångest. Så nu är det verkligen dags. Innan dess köpte jag främst förbrukningsvaror från ickekedjor jag vill stötta men även mina klappar är egentligen främst onödiga om jag ska vara krass.

Jag borde försöka fixa min cykel. Just nu fungerar den några 100 meter men inga längre turer. Det är ork, kunskap och ekonomi det sitter i och att jag inte har så många tillfällen jag kan cykla oavsett. Men det finns ett specifik dit jag istället tar bilen. Så borde fixa cykeln. För tyvärr är det så att jag inte vill betala 74 kr för kollektivtrafiken när det kostar under 10an att ta bilen.

Sen är jag miljösmart i mycket annat, second hand, handlar sällan "onödigt", klarar lätt under 5 plagg senaste åren, flyger inte, men handen på hjärtat är det mer av ekonomiska skäl än omtanke av miljön. Sen har jag inga barn, men inte det heller har egentligen med miljön att göra.

Senast ändrad:
Denna julen är julen jag vill våga ta steget att enbart ge bort gåvobevis från välgörenhetsorganisationer! Hatar (!!!) att köpa presenter, det ger mig bara ångest. Så nu är det verkligen dags. Innan dess köpte jag främst förbrukningsvaror från ickekedjor jag vill stötta men även mina klappar är egentligen främst onödiga om jag ska vara krass.
Tycker ändå att ge bort förbrukningsvaror och annat typ kläder är helt okej. I min värld är det saker dessa personer hade behövt köpa ändå? Här vet barn och barnbarn att presenterna innehåller kläder, sängkläder, husgeråd och förbrukningsartiklar. Gillar att ge bort bra skalkläder eller rejäla kängor t.ex., som uppmuntrar att vistas ute i naturen. Inga leksaker, förutom böcker eller prenumerationer ges bort. Barnbarnen drunknar i leksaker från andra givare ändå.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka