Buke mot Earth Overshoot Day

Bukefalos 30 år!

I största mån köpa de kläder som behövs secondhand. Och "måste" jag har nytt tänka över vilket material kläderna är i. Vill ha naturmaterial så långt som möjligt. Är tanken i allafall.

Nu åker jag mycket bil. Både privat och i jobb så svårt att dra ned just där. Men däremot måste jag börja gå/cykla( fick hjälp med nya däck till den nu i sommar.) när jag ska posta/ hämta paket på lill-Ica eller inköp. Kan bli någon extra tur för mycket med bilen ibland. Är egentligen inget avstånd dit heller. Har skyllt på tungt/otympligt typ. :angel:

Annars försöka köpa närproducerat/svenskt så lång det går. Försöka ta mig till de gårdsbutiker som finns inte allt för långt bort tex. För grönsaker mm.
Men främst inte köpa hem för mycket som sen kastas. Spec grönsaker/frukt blir mycket spill av pga hinner bli dåligt.

Det där är nått jag behöver bli bättre på! Alltför ofta fått kasta frukt och grönt pga köpt på mig för mycket, inte okej!

Det där är nått jag behöver bli bättre på! Alltför ofta fått kasta frukt och grönt pga köpt på mig för mycket, inte okej!
Det där kan vara lite marigt men kommer man väl in i trallen "hellre fattas än kasta" kommer man snart in i en planering som funkar. Jag är ju uppväxt i villa med stor trädgård så vintertid kastades inget som inte började ruttna i källaren och äpplen hade vi långt in på våren och jag kör samma trall, syltar, saftar, konserverar och lägger in, det blir en livsstil likt gamla tidens husbehovshushåll. :)

Det där kan vara lite marigt men kommer man väl in i trallen "hellre fattas än kasta" kommer man snart in i en planering som funkar. Jag är ju uppväxt i villa med stor trädgård så vintertid kastades inget som inte började ruttna i källaren och äpplen hade vi långt in på våren och jag kör samma trall, syltar, saftar, konserverar och lägger in, det blir en livsstil likt gamla tidens husbehovshushåll. :)

Härligt! Tex bananer har jag lätt för att köpa mer än jag hinner äta- gillar inte när de är mogna. Men upptäckt att pållan äter dem gärna och hennes hagkompis ÄLSKAR banan 🥰

Jag är också förvånad! Flyger själv flera gånger per år, även med jobbet. Resa är också mitt stora intresse!

Svar på trådstarten, jag är absolut inte den mest medvetna konsumenten. Men jag har inte, och kommer inte skaffa några barn. Så mina utsläpp slutar med mig, jag tänker att det får vara bra nog. 🤷🏻
Inte heller jag har flugit, har bara varit i Danmark.

Jag har haft en dålig period med maten så får bättra på mig igen, annars är jag bra på att tillvarata maten jag köper faktiskt.

Odlar inget, men kanske nästa år?

Köper inte nya kläder men skulle behöva, köper gärna begagnat, gjorde det för något år sedan, en kasse, var en del som var för smått då men som jag sparat och som passar nu! Det som är för stort har jag hemma som hemmakläder och de slits verkligen ut så pass att de inte går att skänka till second hand. Har visserligen två påsar med kläder jag funderar på om jag ska slänga eller skänka till second hand, vet inte om det är intressant nog. Annars sorterar jag ibland för att inte ha en massa saker. Ska gå igenom mina köksskåp igen och sortera lite som jag inte använder så ofta, de behöver inte stå där och ta plats. En del kan hamna på loppis.

Sopsorterar förstås. Vet inte vad mer jag kan göra på rak arm.

Sen vi skaffade höns får vi knappt några matrester att slänga, allt som börjar se tråkigt ut, kanter, rester, skåprensning osv blir hönsmat. Känns himla bra.

Sen förstår jag såklart att alla inte kan skaffa höns!
(Men det hade varit kul att se hönshuvuden kika ut från lägenhetsfönstren)

Inte heller jag har flugit, har bara varit i Danmark.
Jag har inte heller flugit, har aldrig ägt ett pass och har inga planer på att skaffa nåt heller, jag är hemma och förvaltar det jag har och har mina intressen här, resa är bara jobbigt, det fick jag nog av i barndomen när familjen skulle med på farsans fiskeresor till Norge och dom enda resor jag gör är i närområdet.

Sen vi skaffade höns får vi knappt några matrester att slänga, allt som börjar se tråkigt ut, kanter, rester, skåprensning osv blir hönsmat. Känns himla bra.

Sen förstår jag såklart att alla inte kan skaffa höns!
(Men det hade varit kul att se hönshuvuden kika ut från lägenhetsfönstren)

Mormor och morfar hade höns förr. Man visste att en höna dött när morfar skämtsamt kunde säga "det har skett ett dödsfall inatt" 😂😂

Jag har inte heller flugit, har aldrig ägt ett pass och har inga planer på att skaffa nåt heller, jag är hemma och förvaltar det jag har och har mina intressen här, resa är bara jobbigt, det fick jag nog av i barndomen när familjen skulle med på farsans fiskeresor till Norge och dom enda resor jag gör är i närområdet.
Jag gillar att vara på upptäcktsfärd men behöver inte flyga för det. Och har vare sig energi eller ekonomi för det heller. Men njuta av naturen här hemma är ju tillräckligt. Vill till Stockholm och gå på museeum tex. :)

Åh men Norge verkar ju så fint 😍
Norge är jättefint och jag har kontakt med dottern till dom som ägde fädbodvallen där vi tältade, numera äger dottern vallen. Tältsemestern bestod i en tröttsam resa i vår Volvo Pv, bo i ett tält, frysa i en gammal armèsovsäck och vakna ledbruten, svikna löften om att få följa med och fiska (du får stanna hemma hos mamma, det är så långt att gå och jag tänker inte bära dig) och detta pågick år efter år så resor, nej tack, jag fick helt enkelt nog.

Jag kan ibland känna mig förvirrad över att handlingarna för ett klimatvänligt, miljövänligt eller hälsovänligt liv ibland skiljer sig åt. Men jag har gjort min egen inre prioriteringsordning som jag följer, och jag har landat i att generellt jobba mot KONSUMINDRE.

För att uppnå det så försöker jag hela tiden jobba mot att bli medveten om och analysera vad jag förbrukar.
Det innebär tex att jag skriver upp varenda utgift jag har, och sen analyserar jag mina utgifter regelbundet. Analyserar även alla matkvitton i detalj på årsbasis för att fånga upp ovanor och ”dumma” inköp (det har lett till att jag blivit mycket mer medveten om vad jag stoppar i korgen när jag handlar). Jag följer även upp min elförbrukning noggrannt och vet väldigt väl vad allt jag gör ”kostar” i elförbrukning. Håller tex nere uppvärmning av min bostad med lägre temp inomhus och duschar lite mer sällan. Jag har ingen kollektivtrafik där jag bor men försöker alltid göra flera ärenden samtidigt när jag åker bil – jag brukar inte sätta mig i bilen bara för att åka och handla mat tex, utan det gör jag alltid i samband med något annat. Jag vill även sätta in en vattenmätare för att analysera min vattenförbrukning, men jag använder åtminstone inte dricksvatten för att spola bort avföring.

Gällande mat köper jag så mycket ekologiskt och närodlat jag bara kan. Finns det inte ekologiskt i affären av det jag vill ha så struntar jag i att köpa det överhuvudtaget. Jag försöker odla så mycket jag har möjlighet till. Kött vill jag enbart köpa viltkött (helst riktigt vilt och inte från hägn) eller från känt ursprung (gårdar med bra hantering). Fisk tycker jag är ett problem, men handlar ibland från en medveten leverantör. Jag komposterar och gör jord av eventuellt matsvinn, men jag har inte så mycket matsvinn utan försöker ”tigga” matsvinn från andra för att kunna göra mer jord… 😁 Jag tar tillvara på allt mitt gräsklipp, ogräsrens och löv (och latrin) för att göra jord, men skulle egentligen vilja ha mer…

Jag har jobbat mycket med att försöka förändra mina shoppingvanor och gå från att handla på impuls till att handla efter behov. Allt jag vill köpa (utöver mat, bensin, vanliga räkningar, etc) skriver jag upp i en ”önskelista”, sen måste det stå i önskelistan i minst en vecka innan jag köper det. Mycket faller faktiskt bort!

Jag försöker köpa begagnat eller second hand om möjligt, men framförallt vårda det jag har så att det håller länge.

Just detta med överkonsumtion när det inte behövs, jag håller ju på, som många vet, att helrenovera en Volvo Duett och den får glasfiberskärmar eftersom plåtskärmarna rostat sönder vilket är vanligt på gamla bilar, glasfiberskärmarna har tidigare ägare tänkt byta till så dom låg i bilen, den ena har några kosmetiska ytliga sprickor som lätt åtgärdas så varför då köpa nya plåtskärmar för 18,000 spänn och kassera glasfiberskärmarna bara för att det inte är original? Glasfiberskärmar kom i mitten-slutet på 60-talet som utbytes, dög dom då så duger dom nu också, slänga dom är rent vansinne både ekonomiskt och miljömässigt.

Jag har min mamma och annan nära familj i Kenya så jag måste flyga. Senast jag var där var när min bonuspappa dog. Däremot flyger jag inte någon annanstans. Jag gillar inte att resa/flyga och trivs hemma. Det har varit en hel del tågresor fram och tillbaka från Göteborg men det är allt. Ingen bil (inte något att skryta med eftersom jag inte behöver bil) men kan inte självhushålla eftersom jag bor i en storstad.

Sedan vet jag att jag inte ska handla i affekt när jag får panik. Som när jag var säker på att min mikro skulle explodera mig och huset så det slutade med att jag hade tre mikrovågsugnar! Varav jag sålde en vidare som begagnad.

Det jag tycker man glömmer ibland är att alla inte kan självhushålla eller har råd att köpa svenskt ekologiskt kött eller grönsaker från en ekologisk bonde. Är danskt fläskkött dåligt för miljön? Ja och nej, det transporteras inte långt så där blir det plus. Däremot på djurhållningen blir det minus. Men för den delen av befolkningen som inte har råd med kött om det inte är importerat och måste köpa andra baslivsmedel från affären så blir det inte så mycket val.

Eller de kanske ska avstå från det andra tar för givet pga sitt hushåll och grannar? Det blir ibland lite, titta vad bra jag är som har självhushåll. Men det som också ska beaktas är att leva så man kan odla och hålla egna djur, alternativt köper från en grannbonde samtidigt kräver fossila bränslekostnader (vilket alla vet är dåligt för klimatet).

Det finns bra och dåliga faktorer för alla hur de än lever. Vad alla kan minska ner på är överkonsumtionen och fast fashion. Där vet jag att jag kan bättra mig eftersom jag köper kläder och ibland skor från nätbutiker. Tyvärr är det ju så att merparten av handeln numera sker online så att det fysiska utbudet minskar även i storstäderna.

Däremot lever jag 'bra' eftersom jag inte har någon bil och min fossila fotspår är betydligt mindre. Jag bor dessutom i flerfamiljshus där uppvärmningen är mycket mer effektiv per person. Om man räknar uppvärmeskostnaderna i ett flerfamiljshus på 10 lägenheter och jämför det med uppvärmeskostnaderna för 10 villor ser vi lätt vilka som konsumerar mest. Idag är det många som har installerat berg och fjärrvärme men det är fortfarande så att villor konsumerar mer el än flerfamiljshus per capita.

Jag har min mamma och annan nära familj i Kenya så jag måste flyga. Senast jag var där var när min bonuspappa dog. Däremot flyger jag inte någon annanstans. Jag gillar inte att resa/flyga och trivs hemma. Det har varit en hel del tågresor fram och tillbaka från Göteborg men det är allt. Ingen bil (inte något att skryta med eftersom jag inte behöver bil) men kan inte självhushålla eftersom jag bor i en storstad.

Sedan vet jag att jag inte ska handla i affekt när jag får panik. Som när jag var säker på att min mikro skulle explodera mig och huset så det slutade med att jag hade tre mikrovågsugnar! Varav jag sålde en vidare som begagnad.

Det jag tycker man glömmer ibland är att alla inte kan självhushålla eller har råd att köpa svenskt ekologiskt kött eller grönsaker från en ekologisk bonde. Är danskt fläskkött dåligt för miljön? Ja och nej, det transporteras inte långt så där blir det plus. Däremot på djurhållningen blir det minus. Men för den delen av befolkningen som inte har råd med kött om det inte är importerat och måste köpa andra baslivsmedel från affären så blir det inte så mycket val.

Eller de kanske ska avstå från det andra tar för givet pga sitt hushåll och grannar? Det blir ibland lite, titta vad bra jag är som har självhushåll. Men det som också ska beaktas är att leva så man kan odla och hålla egna djur, alternativt köper från en grannbonde samtidigt kräver fossila bränslekostnader (vilket alla vet är dåligt för klimatet).

Det finns bra och dåliga faktorer för alla hur de än lever. Vad alla kan minska ner på är överkonsumtionen och fast fashion. Där vet jag att jag kan bättra mig eftersom jag köper kläder och ibland skor från nätbutiker. Tyvärr är det ju så att merparten av handeln numera sker online så att det fysiska utbudet minskar även i storstäderna.

Däremot lever jag 'bra' eftersom jag inte har någon bil och min fossila fotspår är betydligt mindre. Jag bor dessutom i flerfamiljshus där uppvärmningen är mycket mer effektiv per person. Om man räknar uppvärmeskostnaderna i ett flerfamiljshus på 10 lägenheter och jämför det med uppvärmeskostnaderna för 10 villor ser vi lätt vilka som konsumerar mest. Idag är det många som har installerat berg och fjärrvärme men det är fortfarande så att villor konsumerar mer el än flerfamiljshus per capita.
Ja, det är synd att stadsodlingarna inte är kvar. När det var matbrist under krigsåren så odlades det mängder i våra städer, innan dess var det inte ovanligt att fabriksarbetare fick en lott att odla på i hopp om att inte emigrera till usa, fabrikerna i Jonsered döptes just lotterna till Amerika.

Just mat kommer ju inte bli billigare så på något sätt kommer det att behöva lösas för jag tror krigen som tycks bara bli fler och fler för tillfället kommer ge samma brist nu som under tidigare krig.

Kolonilotterna var från början ett svar på matbristen under världskrigen. Numera är de rena nöjeslotter som det odlas blommor och kanske frukt som rabarber i begränsad mängd. Numera finns det dessutom inte så mycket mark för stadsodling kvar eftersom storstäderna förtätas.

Jag tycker verkligen att det är jättetråkigt med just det här du tar upp: attityden att anklaga andra för hur de lever. Jag som bor i hus långt ute på landet utan kollektivtrafik och odlar egna grönsaker upplever att jag blir kritiserad för att jag inte bor i lägenhet i stan. När jag var aktiv inom Naturskyddsföreningen så upplevde jag att jag inte riktigt var välkommen där av alla för att jag hade bil och åt kött.

Hela den här attityden att alla måste göra likadant, att man måste kritisera andra för deras val och att kraven på individen blir så höga att det är helt omöjligt för någon överhuvudtaget att göra "rätt" är så tröttsam och blir så kontraproduktiv att jag blir alldeles matt! Tänk vilken underbar värld det vore om vi alla tilläts vara och göra olika och dra vårt eget strå till stacken på det bästa sätt vi kan utifrån vår egen situation! :arghh:

Just mat kommer ju inte bli billigare så på något sätt kommer det att behöva lösas för jag tror krigen som tycks bara bli fler och fler för tillfället kommer ge samma brist nu som under tidigare krig.
Jag har samma känsla, jag byggde växthus i våras och det har verkligen levererat så det står härliga till.
Brist har vi redan, det är brist på smörjmedel och oljor, brist på nafta och av nafta tillverkas plast, andra kemikalier, polyesterspackel till fordonsbranchen och en massa annat så den bristen kommer vi att ha länge även om alla krig skulle upphöra precis nu.

Kolonilotterna var från början ett svar på matbristen under världskrigen. Numera är de rena nöjeslotter som det odlas blommor och kanske frukt som rabarber i begränsad mängd. Numera finns det dessutom inte så mycket mark för stadsodling kvar eftersom storstäderna förtätas.
Odling i städer är betydligt äldre än världskrigen även om det pga matbristen ökade och odlades på fler ställen än innan.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka