Buke mot Earth Overshoot Day

Bukefalos 30 år!

Fortsätta åka tåg inrikes är väl det mest konkreta jag kan göra. Jag försöker verkligen, verkligen hålla hårt på det, och då bor jag bor i norra Norrland och har då och då jobb i Sthlm.

Folk säger att tåget kostar, men det är jättedyrt att flyga därifrån jag bor också. Om jag försöker boka in möten efter lunch, kan jag dessutom sova på tåget (jag har den lyxen att jag sover toppenbra på tåg) så slipper jag hotell.

I övrigt: handla begagnade kläder. Inte köpa billiga slit-och-släng-hästsaker (eller hundsaker). Jag äter inte kött, men jag kan definitivt se över min konsumtion av andra livsmedel som är onödigt energikrävande.

Jag har en tanke om att tanka HVO i propotionalitet (stavas det så??) till nöjesresor. Om jag för enkelheten räknar med att min bil drar 0,5 l/mil så ska jag tanka motsvarande liter HVO som jag kört "nöjesmil", t ex hundträning, semesterresor mm.

Anledningen till att jag inte kommit igång hittills är att HVO inte finns i mitt närmaste samhälle. Men med planering kan jag tanka HVO när jag är i den större stan, så nu ska jag banne mig börja!

För övrigt så försöker jag hålla arbetsresor till max 3 dagar/vecka, vissa veckor blir det 2, ibland 4 men aldrig 5.
Planerar handling och i den mån det går hundaktiviteter till när jag ändå åkt till arbetsplatsen. Handlar så närproducerat som möjligt. Äter inte produktionskött, men viltkött när jag kan få tag på det. Handlar det mesta av kläder och prylar second hand. Det som köps in nytt är kvalitetsprodukter som jag förväntar mig har en lång livslängd och ett andrahands- värde. Tar tåget före flyget, kommer inte ihåg när jag flög senast men mer än 10 år sedan.

Det finns säkert mer jag kan göra så läser gärna om vad andra gör för tips!

Tycker ändå att ge bort förbrukningsvaror och annat typ kläder är helt okej. I min värld är det saker dessa personer hade behövt köpa ändå? Här vet barn och barnbarn att presenterna innehåller kläder, sängkläder, husgeråd och förbrukningsartiklar. Gillar att ge bort bra skalkläder eller rejäla kängor t.ex., som uppmuntrar att vistas ute i naturen. Inga leksaker, förutom böcker eller prenumerationer ges bort. Barnbarnen drunknar i leksaker från andra givare ändå.
Jag håller inte med om inte det är en uttalad önskan. Kläder har de flesta mer än man behöver och mindre troligt att man matchar rätt på stil, material osv. Förbrukningsartiklar i all ära, men hur många smaksatta olivoljor har inte vi slängt för att vi aldrig använder eller konstiga kryddblandningar som inte passar vår matlagning, husgeråd som vi fullkomligt drunknar i. Tycker välgörenhet eller varianter av upplevelser och kvalitetstid är tusen gånger bättre presenter eller sånt som personen uttryckligen sagt sig vilja ha så klart.

Till trådens ämne: jag för ett krig varje år för minskad mängd julklappar för döva öron. Helst skulle jag skippa det helt utom möjligen till barnen. Tror mer på att umgås och tid tillsammans.

Jag håller inte med om inte det är en uttalad önskan. Kläder har de flesta mer än man behöver och mindre troligt att man matchar rätt på stil, material osv. Förbrukningsartiklar i all ära, men hur många smaksatta olivoljor har inte vi slängt för att vi aldrig använder eller konstiga kryddblandningar som inte passar vår matlagning, husgeråd som vi fullkomligt drunknar i. Tycker välgörenhet eller varianter av upplevelser och kvalitetstid är tusen gånger bättre presenter eller sånt som personen uttryckligen sagt sig vilja ha så klart.

Till trådens ämne: jag för ett krig varje år för minskad mängd julklappar för döva öron. Helst skulle jag skippa det helt utom möjligen till barnen. Tror mer på att umgås och tid tillsammans.
Toapapper hade varit en bra förbrukningsgrej, men inte så kul 😅

Köpte en "pendlarcykel" för att kunna cykla till den lokala affären när jag bara har småärenden. Tidsåtgången t/r är väl ungefär en timma så ibland är det knepigt att hinna få in I vardagen. Hur som helst, jag tänker att jag SKA hinna få in det i vardagen så att jag slipper göra den ganska onödiga resan med bil så ofta.

Annars tycker jag att vi (jag) gör en del redan. Sopsorterar noga, har börjat med bokashi så vi har snart egen och bra jord = slipper köra och köpa det. Flög senast 2010 och har varken planer på eller intresse för att göra det i närtid. Sonen är snart helt blöjfri, så där slipper vi producera massa sopor. Kläder har jag handlat en del de två senaste åren. Mest pga kroppen som blev lite annorlunda efter graviditeten. Nu har jag dragit i handbromsen när det gäller det. Blir lite till sonen men 90% av hans garderob är ärvd.

Matmässigt hade vi kunnat köra lite mer vegetariskt så där får jag tänka efter lite mer noggrant.

Den stora boven är väl vår dieselbil. Men den behövs eftersom jag jobbar skift och inte kan använda mig av vår väldigt tidsmässigt torftiga kollektivtrafik. Som tur är innebär skiftarbetet att jag bara kör till och från jobbet 3-4 dagar per vecka, ibland mindre än så.

Sammantaget är det våra stora utgifter jag nog får se över dvs mat och transport. Det går säkert att göra mer där.

Å, känner igen julklapps-striden! Försöker varje år men det slutar ändå med massa klappar för alla vill ju ge något liiiiteeeet. För mig som jobbar alla möjliga högtider räcker det gott med att hänga med nära och kära.

Som @Capybara bor jag också i norra norrland och behöver åka till Stockholm ett par gånger per år. För mig blir det dock flyg pga finns inga persontåg där jag bor ( :arghh: ) så tågresor blir för krångligt och tidskrävande jämfört med flygplatsen som råkar ligga relativt nära. Har inte heller superkraften att kunna sova på resa, jag är vaken tills jag är framme oavsett tid på dygnet.

Å andra sidan jobbar jag 100% distans resten av tiden och har alltså noll pendling till vardags. Toppen för både miljön, plånboken och livskvaliteten. Rekommenderar starkt!

I övrigt tycker jag inte jag konsumerar så mycket. Köper sällan kläder eller andra prylar och ger bara födelsedagspresenter/julklappar till makens systerdotter. Har inte en massa grejer till hunden och far inte på tävlingar eller utställningar eller så. Bor i ett relativt energisnålt hus. Äter mycket lokalproducerat och efter säsong.
Sen har jag, som nån annan skrev också, valt att inte skaffa barn. På tal om att förbättra både miljö, plånbok och livskvalitet i ett svep :p (Ja, jag skojar. Klart folk vill och ska ha barn, men för mig personligen är det win-win-win att avstå.)

Men jag drar nog rätt mycket el. Både jobbet och de flesta av mina hobbys är digitala, så stationära datorn står på i princip hela dagarna... Vet inte om jag varken kan eller vill göra så mycket åt det dock.

Om man inte har en dialog om vad som behöver införskaffas, ja då kan ju vilken present eller julklapp som helst bli onödig.

Jag tycker det är så svårt detta. Som minimalist har jag redan tänket kring inköp, dvs köper bara sånt jag verkligen behöver. Har tre klänningar jag varvar mellan på vintern, alla i ull tillverkade i Sverige. Borde shoppa mer begagnat men jag har så svårt för att nån annan använt sakerna före mig. Däremot fick jag med mig möbler från barndomshemmet till nya lägenheten istället för att köpa nytt. Det mesta i lägenheten är ärvt eller köpt för 10-15 år sen.

Den stora miljöboven för mig är väl hästarna, men jag har iaf köpt en hybridbil nu när gamla bilen blev för dyr att laga. Har hästarna på anläggning där det finns både bra ridvägar och ridhus, dessutom en del bra tränare som kommer, så förhoppningen är att inte behöva dra runt på dem i framtiden.

Samtidigt som jag hittat ett litet stall närmare mig som iaf i teorin skulle ge färre utsläpp om jag cyklar ibland.

Äter gärna vegetariskt och har precis fått en massa älgkött från familjen. Har typ aldrig matrester då jag köper hem det jag behöver och inget annat. Men kanske skulle en minskning på choklad göra skillnad?

Som sagt, jag tycker det här är väldigt svårt…

@Habina Det är jättesvårt, men jag tycker det låter som bästa möjliga början att köpa som du ändå. Dels att hitta svensktillverkade kläder, men också köpa dem nya. Företagen behöver ju kundunderlag för att fortsätta producera bra grejer, och om någon som har råd köper plagget nytt blir det sedan tillgängligt för någon som inte hade råd när värdet sjunker med tiden, om behovet av just den klänningen försvinner för dig. Det är väl så det ser ut i en perfekt värld, sliter man ut plagget själv så är det väl också toppen! Senast jag köpte kläder var det två tröjor från Polen, vinted. De passade dock inte mig sa la ut dem igen. Såldes till... Polen. De två tröjorna har sett mer av världen än jag, för de visade sig inte vara tillverkade i Europa. Det, det är dåligt på riktigt. Även om de var "billiga".

Om man inte har en dialog om vad som behöver införskaffas, ja då kan ju vilken present eller julklapp som helst bli onödig.

Det mest irriterande med julklappar är att de vuxna i sällskapet/gruppen i regel är helt överens om att man typ ger barnen, att ta det lite lugnt med paketmängden och inte ge varandra. ÄNDÅ! Gör ingen det, för man vågar inte riktigt komma helt tomhänt, det är nästan som att det trots uttalad överenskommelse finns en dold förväntan på att man ska vara lite generös och ändå ha med "något litet". Från Kina. Gärna i plast. De presenterna är ju verkligen onödiga.

KL
Vår gulnade gamla trotjänare till micro har börjat säcka ihop, det tar 7 min att värma en billys på maxeffekt. Har haft den sen jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. Så jag har löst den knuten med ett "ska vi köpa en halv micro vardera åt varandra till jul och inget mer" 😁 Det får bli en ny som en butik redan kört hit, i samband med att vi måste fylla på foder, med fokus på garantitid.

Det mest irriterande med julklappar är att de vuxna i sällskapet/gruppen i regel är helt överens om att man typ ger barnen, att ta det lite lugnt med paketmängden och inte ge varandra. ÄNDÅ! Gör ingen det, för man vågar inte riktigt komma helt tomhänt, det är nästan som att det trots uttalad överenskommelse finns en dold förväntan på att man ska vara lite generös och ändå ha med "något litet". Från Kina. Gärna i plast. De presenterna är ju verkligen onödiga.

KL
Vår gulnade gamla trotjänare till micro har börjat säcka ihop, det tar 7 min att värma en billys på maxeffekt. Har haft den sen jag flyttade hemifrån för 15 år sedan. Så jag har löst den knuten med ett "ska vi köpa en halv micro vardera åt varandra till jul och inget mer" 😁 Det får bli en ny som en butik redan kört hit, i samband med att vi måste fylla på foder, med fokus på garantitid.
Har väldigt svårt för människor som bestämmer en sak och gör en annan. :meh:

Maken och jag har sedan länge handlat julklappar och födelsedagspresenter på det viset. :)

Jag tycker det är så svårt detta. Som minimalist har jag redan tänket kring inköp, dvs köper bara sånt jag verkligen behöver. Har tre klänningar jag varvar mellan på vintern, alla i ull tillverkade i Sverige. Borde shoppa mer begagnat men jag har så svårt för att nån annan använt sakerna före mig. Däremot fick jag med mig möbler från barndomshemmet till nya lägenheten istället för att köpa nytt. Det mesta i lägenheten är ärvt eller köpt för 10-15 år sen.

Den stora miljöboven för mig är väl hästarna, men jag har iaf köpt en hybridbil nu när gamla bilen blev för dyr att laga. Har hästarna på anläggning där det finns både bra ridvägar och ridhus, dessutom en del bra tränare som kommer, så förhoppningen är att inte behöva dra runt på dem i framtiden.

Samtidigt som jag hittat ett litet stall närmare mig som iaf i teorin skulle ge färre utsläpp om jag cyklar ibland.

Äter gärna vegetariskt och har precis fått en massa älgkött från familjen. Har typ aldrig matrester då jag köper hem det jag behöver och inget annat. Men kanske skulle en minskning på choklad göra skillnad?

Som sagt, jag tycker det här är väldigt svårt…
Kläder har jag 0 problem med att köpa nytt. Efter jag är klart med dom är det inte mycket till kläder längre och passar bättre som städtrasor då.

Alltså jag köper annars ofta begagnade saker och både hönshus,ligghall och förråd är virke som är återvunnet.

Jag har väldigt svårt att leva upp till förväntningarna att spara mera, det går helt enkelt inte eftersom jag dels syr egna kläder och dels har fått en massa kläder som skulle förpassats till värmeverket (tack ambulanssjukvården) som används som jobbarkläder här hemma, bilen är gammal och underhålls så det behöver jag inte köpa nån ny iallafall, det mesta är recyclade grejer eller köpt på Tradera och liknande, bilkörning 3 mil i veckan i vanliga fall, odlar en hel del numera och tillvaratar det som finns i skogen 100 meter bort så, nej, jag kan helt enkelt inte spara mer än jag gör.

Har dock redan nu lite klimatångest inför att jag ska flyga till Budapest en gång nästa år. Vill verkligen dit igen och längtat att fara dit i typ 10 år. Och har typ flygit tre resor för nöjes skull i mitt liv och tycker jag kan unna mig det. Men ja, får börja åka kollektivt så jag kan klimatkompensera lite isf.

Jag kan inte föreställa mig att den flygresan till Budapest kommer att pulvrisera dina insatser för klimatet i övrigt. Det vore att lägga ångest på ångest istället. Flyg du till Budapest och njut av din upplevelse! Och fortsätt sen med dina medvetna livsval! MVH Otherside som flög till Australien men fick så, så mycket i gengäld av min resa att det definitivt jämnar ut sig!

I största mån köpa de kläder som behövs secondhand. Och "måste" jag har nytt tänka över vilket material kläderna är i. Vill ha naturmaterial så långt som möjligt. Är tanken i allafall.

Nu åker jag mycket bil. Både privat och i jobb så svårt att dra ned just där. Men däremot måste jag börja gå/cykla( fick hjälp med nya däck till den nu i sommar.) när jag ska posta/ hämta paket på lill-Ica eller inköp. Kan bli någon extra tur för mycket med bilen ibland. Är egentligen inget avstånd dit heller. Har skyllt på tungt/otympligt typ. :angel:

Annars försöka köpa närproducerat/svenskt så lång det går. Försöka ta mig till de gårdsbutiker som finns inte allt för långt bort tex. För grönsaker mm.
Men främst inte köpa hem för mycket som sen kastas. Spec grönsaker/frukt blir mycket spill av pga hinner bli dåligt.

Sen julklappar måste jag ta en funderare kring. Nu blir det köpa för att köpa och stressen över VAD(!?) jag ska hitta på.

Får endel från syster och mor fortfarande. Pga orsaker så är jag rädd för att jag måste ge något så dom inte ska tro jag ignorerar dom helt. (Dålig kontakt allmänt där. Vilket även bidrar till att hitta vad man nu ska ge också...).

Tycker ändå att ge bort förbrukningsvaror och annat typ kläder är helt okej. I min värld är det saker dessa personer hade behövt köpa ändå? Här vet barn och barnbarn att presenterna innehåller kläder, sängkläder, husgeråd och förbrukningsartiklar. Gillar att ge bort bra skalkläder eller rejäla kängor t.ex., som uppmuntrar att vistas ute i naturen. Inga leksaker, förutom böcker eller prenumerationer ges bort. Barnbarnen drunknar i leksaker från andra givare ändå.

Ja såklart!! Men i mitt fall är det typ "roligt lokalt te" som säkert kommer drickas men en välgörenhetsgrej till personer redan har allt känns bättre liksom :)

Sen julklappar måste jag ta en funderare kring. Nu blir det köpa för att köpa och stressen över VAD(!?) jag ska hitta på.

Får endel från syster och mor fortfarande. Pga orsaker så är jag rädd för att jag måste ge något så dom inte ska tro jag ignorerar dom helt. (Dålig kontakt allmänt där. Vilket även bidrar till att hitta vad man nu ska ge också...).
NÅgot lokalt handtillverkat? Mat eller hantverk?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka