Vad kan vi äta?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lillefrun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 1 558

Bukefalos 30 år!

Lillefrun

Trådstartare
Jag och min nytillkomna pojkvän kan aldrig komma på vad vi ska laga för mat och behöver tips för det är krångligt

Han kan inte äta gluten eller laktos och vägrar prova halloumi och baljväxter. Han vill ha kött. Jag är vegetarian och hatar potatis.

Har någon tips på vad vi kan göra som båda kan äta? Soppa kanske kan fungera men tror han vill ha något mer stabilt.

Nudelrätter med ris eller glasnudlar kanske? :) kan det vara något att inspireras av?
Sushi med kött/fisk för honom och veg för dig?

Min favvorätt - vietnamesiska sommarrullar!

Jag brukar ha fläskfärs men det går ju att även ha något vegetariskt. Sedan de grönsaker man gillar. Jag kör på morötter, vitkål, böngroddar, salladslök, sockerärtor och koriander.

Sås görs på lika delar hoisinsås och jodnötssmör, en skvätt sweet chili och mixa sedan med vatten tills konsistensen är lagom krämig.

Sedan fyller man rispapper med glasnudlar, protein, sås och grönsaker och äter färska. Svingott!

Även vanlig taco går ju bra, finns glutenfria bröd :)

Jag tänkte också på taco i olika varianter. Vil man ha någon typ av färs till är det en av få rätter jag verkligen inte tycker att det gör så stor skillnad huruvida man använder köttsubstitut eller inte.

Grillspett med god marinad och ris, rostade grön/rotsaker och sallad till? Var och en kan variera sitt grillspett eller också kör man på köttsubstitut eller bara grönsaker och svamp.

Soppor kan man göra hur lätta eller hur matiga som helst och med ett gott glutenfritt bröd till så blir det mer mättande. Schär har bra knäckebröd och även deras mjuka bröd brukar vara helt okej. Min standardsoppa är minestrone, den kan varieras på många sätt. Rekommenderar dock att skippa pasta för glutenfri blir lätt tråkig av att ligga och dra sig.

Tex mex som flera redan varit inne på, perfekt att göra alla komponenter separat och så tar var och en det dom vill ha. Hårda tacoskal och nacho-/tortillachips av majs är naturligt glutenfria och Old El Paso har bra mjuka bröd.

Fried rice? Det finns glutenfri sojasås, eller så hoppar man den och har nån annan smaksättning. Kött på sidan av för den som vill, kyckling eller nötfärs borde gå lika bra.

Curry med kokosmjölk? Fräs på wokgrönsaker, krydda med currypulver efter eget tycke, på med kokosmjölk och låt puttra ihop några minuter. Ris till. Jag brukar ha kycklingfilé i också men det går lika bra att servera den separat.

Gratäng på glutenfri pasta och laktosfri grädde/mjölk? Eller typ makaronilåda, om äggstanning går bra? Det går att slänga i vad man än gillar i en sån. Lagrad hårdost har väldigt låg laktoshalt så den går bra för många laktosintoleranta, men säkrast att fråga killen först.

En allmän notis kring glutenfri pasta är att jag tycker sorterna gjorda på en blandning av majs och ris är mest lika traditionell pasta i smak och konsistens. Ren majspasta kan jag inte rekommendera, den blir som tapetklister om den får koka några sekunder för länge. 🫣 Pasta gjord på röda linser är gott men om killen kategoriskt vägrar baljväxter så är ju inte det ett alternativ.

Senast ändrad:
Kasta in diverse grönsaker, rotfrukter, lök etc i ugnen. Vill han ha potatis kan det ju ligga i en form och du ha ngt annat i annan form. Går ju att göra samma med olika protein. Och kanske sås/dressing som ni gillar.

Matig sallad med quinoa kanske? Och olika protein till er efter smak.

Curry på cocosmjölk, grönsaker etc. Går ju att ha veg till dig och animaliskt protein till honom.

Åh, vad många bra alternativ! Ska skriva upp dom bästa på listan till imorgon.

Men vissa saker blir kluriga, som tacos som vi tänkte var smidigt med det visade sig att vi inte hade något alls av samma i. Vet inte hur vi lyckades.

Jag funderar på paj också, kan man göra eget pajskal som är glutenfritt och samtidigt gott?

Har också funderat på lasagne och försöka sälja in quornfärs i den eller typ spenat och något mer.

Upptäcker när jag läser att jag nog inte kan det här med att laga mat, allt låter jätte gott men jag vet inte hur man gör:o Jag lagar aldrig mat på det viset så jag kan mina få saker resten känns som om jag ska lösa något svårt mattetal. Men det är kanske bara är för att jag inte är van, men måste nog hitta något recept.

M
Upptäcker när jag läser att jag nog inte kan det här med att laga mat, allt låter jätte gott men jag vet inte hur man gör:o Jag lagar aldrig mat på det viset så jag kan mina få saker resten känns som om jag ska lösa något svårt mattetal. Men det är kanske bara är för att jag inte är van, men måste nog hitta något recept.
Googla på recept och kolla efter recept med ingredienser som fungerar för er och ni tycker är goda, sedan är det bara att testa receptet och se om det är gott. 😊

Vi har hittills ätit olika mat dom flesta gångerna, ibland helt och sen en gång vårt försök med tacos och en gång åt vi pasta med varsina tilllbehör. Men han tycker det känns mysigare om vi äter samma men någonstans måste det ju skilja sig om han inte vill ha vegetariskt.

Åh, vad många bra alternativ! Ska skriva upp dom bästa på listan till imorgon.

Men vissa saker blir kluriga, som tacos som vi tänkte var smidigt med det visade sig att vi inte hade något alls av samma i. Vet inte hur vi lyckades.

Jag funderar på paj också, kan man göra eget pajskal som är glutenfritt och samtidigt gott?

Har också funderat på lasagne och försöka sälja in quornfärs i den eller typ spenat och något mer.
Vi gör nästan alltid pajskal med mixade solroskärnor och rismjöl. Mycket godare än vanligt!

Liknande trådar

• Restaurang i Linköping
  • Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)
  • Mjölkproteinallergi
  • Älggrytan ... eller inte ... :-(

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar