Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Bonuskryss nummer tre blir Ligan av Fatima Bremmer. Mycket bra bok!
1000014565.webp

Jag kryssar Bok med ordet grön i titeln med En grönsakshandlares död av Åke Axelsson, inläst av Thomas Engelbrektsson.

Boken är Axelssons debut och den första i serien Norrlandsmoden. Den är en klassisk kriminalroman, och utspelar sig i Umeå 1967. Språkmässigt är den inte mer än hyfsad, historien är okej, men inläsningen är bedrövlig. Det känns som om den inte blivit redigerad ordentligt, för det är många omtagningar som fortfarande finns kvar. Med en bättre inläsning hade boken blivit bättre, men kanske inte jättemycket. Jag tänker inte lyssna på fler av Axelssons böcker, och hade jag inte behövt krysset hade jag inte lyssnat klart.

IMG_0274.webp

Nytt kryss i frukt- och bär-rutan. Har läst The Place of Tides av James Rebank.
Non-fiction om kvinnor i nordöstra Norge som skördar ejderdun genom att bygga bon åt och vakta över häckande ejderhonor. På små öar långt ut i havsbandet. Hjortron nämns ett par gånger.
Intressant och bra. Ska nog läsa hans andra bok oxå som handlar om livet på hans egna fårfarm i Cumbria, England.

Jag kryssar En högtid firas i annat land än där du befinner dig med Det hon viskar av Emma Ångström, inläst av Julia Dufvenius. Boken är den sista i trilogin om kommunikatören Edda, som jobbar på en kvinnojour.

Även den här boken har två parallella historier. Edda åker till Kanarieöarna över jul eftersom hennes dotter ska fira jul med sin pappa. Malins ex har försvunnit med deras dotter, och hon tampas med alkoholen.

Efter den förra, bedrövliga boken, kände jag att jag behövde en bok med bra språk, bra story och bra uppläsare. Jag blev inte besviken.

Sen på bollen men väljer ändå att haka på här. Kul initiativ. Eftersom jag har brutalt dåligt minne så utgår jag bara från de senaste fyra böckerna jag läst, alla i juli.

Gisslan i Iran av Johan Floderus, Sara Recabarren kryssar för:
  • Semester eller resa har betydelse i boken (Han semestrar i Iran)
  • Med ett fängelse eller någon är inlåst (Han sitter häktad i över två år
Kan verkligen rekommendera den, lättläst, spännande och informativ.

Främlingen av Albert Camus kryssar för:
  • Någon har picknick (på stranden)
  • Något gult på omslaget (utgåvan jag läste hade gul bakgrund)
  • Någon badar (på stranden)
Den här var en bok jag uppskattar mer att ha läst, än jag uppskattade att läsa den.

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin kryssar för;
  • Passar in på minst fyra rutor:
  • En blomma, en frukt eller ett bär i titeln (hoppas blommorna gills)
  • Någon frukt eller bär nämns i boken (när hon skördar i trädgården)
  • Börjar inte i början av berättelsen
  • En trädgård i boken (hon odlar)
  • Någon cyklar (på kyrkogården, kul!)
Inte riktigt min smak. Vackert språk och underhållande läsning men jag hade svårt att hålla isär namnen på karaktärerna så jag fick hela tiden gå tillbaka och dubbelkolla vem det var hon skrev om, eftersom den hoppar ganska mycket i tid och rum. Det störde flytet och i övrigt var den väl lite väl... platt?

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg
kryssar för;
  • En skönlitterär bok där en katt spelar en viktig roll (katten Ottie är med stora delar av boken och betyder mycket för Gunilla)
  • Med spårbunden trafik (Patrik åker tåg när han ska hälsa på)
Väl värd att läsa. Tyckte det var en fin bok, även om den också var tragisk.

Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam kryssar för:
  • Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet (sent 1800-tal)
  • Från en serie i minst tre delar (tredje delen kommer i höst)
Jag gillar Katarina Wennstam sen innan och tycker denna följer hennes stil. Men med tillägget att hon lyckas fint med intressanta historiska beskrivningar.

Sen på bollen men väljer ändå att haka på här. Kul initiativ. Eftersom jag har brutalt dåligt minne så utgår jag bara från de senaste fyra böckerna jag läst, alla i juli.

• Med ett fängelse eller någon är inlåst (Han sitter häktad i över två år

• Något gult på omslaget (utgåvan jag läste hade gul bakgrund)
  • Någon badar (på stranden)
Den här var en bok jag uppskattar mer att ha läst, än jag uppskattade att läsa den.

• Någon frukt eller bär nämns i boken (när hon skördar i trädgården)
Inte riktigt min smak. Vackert språk och underhållande läsning men jag hade svårt att hålla isär namnen på karaktärerna så jag fick hela tiden gå tillbaka och dubbelkolla vem det var hon skrev om, eftersom den hoppar ganska mycket i tid och rum. Det störde flytet och i övrigt var den väl lite väl... platt?

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg kryssar för;
  • En skönlitterär bok där en katt spelar en viktig roll (katten Ottie är med stora delar av boken och betyder mycket för Gunilla)
  • Med spårbunden trafik (Patrik åker tåg när han ska hälsa på)

• Från en serie i minst tre delar (tredje delen kommer i höst)
Jag gillar Katarina Wennstam sen innan och tycker denna följer hennes stil. Men med tillägget att hon lyckas fint med intressanta historiska beskrivningar.
Kul att du vill vara med!
Du måste tyvärr välja mellan dina kryss, det är endast ett kryss per bok. Se startinlägget.

Kul att du vill vara med!
Du måste tyvärr välja mellan dina kryss, det är endast ett kryss per bok. Se startinlägget.
Va tusan. Jag tyckte jag läste startinlägget så noga, just på grund av att det kändes väl enkelt att kunna kryssa många för varje bok! Jag gör om och gör rätt :D.

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg kryssar för;

Mitt eget läsande och kryssande är det inte mycket bevänt med just nu för mitt eget skrivande upptar all fritid. Men alltid lika kul att göra nya rutor till ett nytt bokbingo! Med andra ord det är under konstruktion :) Som vanligt blir det lite gammalt, något nytt och några återkommande favoriter som hänger med från bingo till bingo. Sedan några rutor som passar in i årstiderna också! Hoppas ni kommer att gilla det, finns några rutor kvar att fylla än men gillar att fundera och få till en bra mix!

Jag har läst Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren. Den växlar berättarperspektiv mellan två personer;
Clea som bor i Stockholm, är dotter till en känd skådespelerska och som själv gjort en del roller, bland annat i julkalendern.
Och Tamar som är uppvuxen i Östersund, älskar att spela teater och har bestämt sig för att ge drömmen en chans.

Med olika förutsättningar börjar de båda på teaterprogrammet vid Norra Latin när de ska börja gymnasiet. Clea är självklar, både på programmet och med sin status i klassen. Tamar, som lämnat sin familj och sina vänner, har svårt att komma in i gemenskapen. Och ganska snart känner hon av själva skolan, det finns något nästan magiskt med den.

Jag läste den här boken när den kom ut, men gav bort mitt exemplar till en bättre behövande. Tyckte dock så mycket om boken att jag köpte den på nytt och läste alltså om den nu. Jag tycker att det är en fin berättelse om hur kämpigt det sociala samspelet kan vara, men också om att brinna för något och jag älskar hur både elever och författaren nördar om teater och skådespeleri. Jag gillar även den övernaturliga delen, även om jag faktiskt inte mindes så mycket av just det. Rekommenderas både för ungdomar och vuxna!

IMG_6720.webp

Jag kryssar rutan för läs om en favoritbok.

Jag kryssar börjar inte i början av berättelsen med En sommar utan dig av Carley Fortune. Boken följer två personer under längre tid och hoppar lite fram och tillbaka i tiden med jämna mellanrum och börjar i nutid även om det inte är deras början.

Jag gillade den. Mysig, trevliga karaktärer, förutsägbar om än med några gupp på vägen och en bra och flytande språk som jag gillade. Jag brukar iofs gilla hennes böcker, enkla, lättlästa, feelgood/romans-böcker.

Börjar inte i början (prologen är en scen från slutet av boken) - Er tredje man av Denise Rudberg. Tredje delen i serien "Kontrahenterna", om tre kvinnor under andra världskriget. Jag håller på och läser del fyra nu.

Utspelar sig i ett grannland (Finland) - Kaninfaktorn av Antti Tuomainen. Henri älskar matematik, men har precis "fått sparken"/valt att lämna sitt jobb som aktuarie på ett försäkringsbolag. Men så dör hans bror, och Henri ärver broderns äventyrspark. Det visar sig dock inte vara helt enkelt att sköta parken, delvis pga broderns spelskulder till några kriminella. Okej, men jag tyckte mer om början och slutet än mitten (eller kanske att det var en bok som passade vad jag kände för att läsa i början, men sen när jag kom till mitten så blev det en lång paus då jag inte alls kände för en sådan här bok? Och sedan efter en lång paus började jag läsa den, och sen fastnade lite igen när jag kom till slutet).

IMG_20250809_081544674.webp

Jag kryssar Slutet överraskande dig med Död man på rymmen av Kristina Appelqvist, inläst av Gunilla Leining. Boken är den fjärde i serien om Nina Storm, som jobbar på myndigheten för kulturstöd.

Nina åker till Dalarna för att delta i en begravning av en kollega. Begravningen blir inte alls som planerat, och fortsättningen är minst lika oväntad. Boken slutar på ett sätt som faktiskt förvånade mig.

Välskriven bok, med bra personskildringar.

Jag kryssar Semester eller resa har betydelse med Döden får spader av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den sjunde i serien Morden runt med Herkules Persson. Kryssningsfartyget har kommit fram till Kotorbukten i Montenegro och det sker naturligtvis ett mord. Lättsam och smårolig.

Jag kryssar Nordiskt originalspråk (ej svenska) med De ovärdiga av Roy Jacobsen.

Originalspråket är norska, och utspelar sig i Norge under ockupationen. Man får följa ett gäng kompisar genom krigsåren och en tid efter. Intressant att läsa om andra världskriget ur ett norskt perspektiv.

IMG_0274.webp

Kryssar fågel-rutan för Songbirds av Christy Lefteri. Tyckte lika mycket om den som hennes första bok The Beekeeper of Aleppo.
Songbirds handlar om domestic workers på Cypern. Kvinnor som lämnar sina hem och familjer, och ibland barn för att jobba som hembiträden och barnflickor i över-/medelklassfamiljer i väst. Den beskriver deras totala utsatthet och rasismen som möter dom och de katastrofala följder den kan få. Boken är baserad på/inspirerad av en sann händelse på Cypern där fem kvinnor mördades utan att polisen ens orkade utreda deras försvinnanden. Fåglar spelar en viktig roll i handlingen.
Mycket bra. Rekommenderar den varmt.

Visa bifogad fil 172503
Kryssar fågel-rutan för Songbirds av Christy Lefteri. Tyckte lika mycket om den som hennes första bok The Beekeeper of Aleppo.
Songbirds handlar om domestic workers på Cypern. Kvinnor som lämnar sina hem och familjer, och ibland barn för att jobba som hembiträden och barnflickor i över-/medelklassfamiljer i väst. Den beskriver deras totala utsatthet och rasismen som möter dom och de katastrofala följder den kan få. Boken är baserad på/inspirerad av en sann händelse på Cypern där fem kvinnor mördades utan att polisen ens orkade utreda deras försvinnanden. Fåglar spelar en viktig roll i handlingen.
Mycket bra. Rekommenderar den varmt.
Åh ja, den tyckte jag väldigt mycket om! Lustigt nog har jag fortfarande inte tagit tag i att läsa The Beekeper så jag tackar för påminnelsen :)

Kan rekommendera Awais Khan och Corban Addison om du vill ha tips på andra författare som skriver lite liknande böcker.

Tre nya kryss från mig:

Passar in på minst 4 rutor: Vår sjätte attaché av Denise Rudberg. Det här är senaste delen i serien om kontrahenterna och jag tyckte nog att den var strået vassare än femman, som jag inte var så förtjust i. Inget jättefantastiskt men helt okej som semesterunderhållning! De fyra rutorna jag tänker på är: Någon cyklar, någon badar, någon har picnic och med spårbunden trafik.

Utspelar sig i ett grannland: The Woman on the Bridge av Sheila O'Flanagan. Jag bor i Storbritannien, så Irland är så nära grannland man kan komma :D Jag har inte läst något av författaren förut men fastnade för denna då jag ville lära mig mer om Irlands historia och denna gång mer specifikt om det irländska frihetskriget. Jag blev inte besviken och överlag var det en riktigt trevlig bok som gjordes ännu bättre av att jag lyssnade på den som ljudbok på engelska och uppläsaren gjorde ett fantastiskt jobb med alla olika irländska dialekter.

Äsch, det blev visst bara två kryss märker jag nu. Hade även tänkt kryssa för The Little Coffeeshop of Kabul av Deborah Rodriguez, men den passar inte in på så många rutor och samtliga kandidater är redan tagna... Ja ja, vad är väl en bal på slottet! :p

Bifogade filer

• Bokbingo sommar 110825.webp
    Bokbingo sommar 110825.webp
    52,9 KB · Visningar: 8
Tre nya kryss från mig:

Passar in på minst 4 rutor: Vår sjätte attaché av Denise Rudberg. Det här är senaste delen i serien om kontrahenterna och jag tyckte nog att den var strået vassare än femman, som jag inte var så förtjust i. Inget jättefantastiskt men helt okej som semesterunderhållning! De fyra rutorna jag tänker på är: Någon cyklar, någon badar, någon har picnic och med spårbunden trafik.

Utspelar sig i ett grannland: The Woman on the Bridge av Sheila O'Flanagan. Jag bor i Storbritannien, så Irland är så nära grannland man kan komma :D Jag har inte läst något av författaren förut men fastnade för denna då jag ville lära mig mer om Irlands historia och denna gång mer specifikt om det irländska frihetskriget. Jag blev inte besviken och överlag var det en riktigt trevlig bok som gjordes ännu bättre av att jag lyssnade på den som ljudbok på engelska och uppläsaren gjorde ett fantastiskt jobb med alla olika irländska dialekter.

Äsch, det blev visst bara två kryss märker jag nu. Hade även tänkt kryssa för The Little Coffeeshop of Kabul av Deborah Rodriguez, men den passar inte in på så många rutor och samtliga kandidater är redan tagna... Ja ja, vad är väl en bal på slottet! :p
Om du vill läsa mer om irländska frihetskriget, så kan du testa "What the Wind Knows" av Amy Harmon. Den tyckte jag var bra :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?