Bonuskryss nummer tre blir Ligan av Fatima Bremmer. Mycket bra bok!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul att du vill vara med!Sen på bollen men väljer ändå att haka på här. Kul initiativ. Eftersom jag har brutalt dåligt minne så utgår jag bara från de senaste fyra böckerna jag läst, alla i juli.
Gisslan i Iran av Johan Floderus, Sara Recabarren kryssar för:
Kan verkligen rekommendera den, lättläst, spännande och informativ.
- Semester eller resa har betydelse i boken (Han semestrar i Iran)
- Med ett fängelse eller någon är inlåst (Han sitter häktad i över två år
Främlingen av Albert Camus kryssar för:
Den här var en bok jag uppskattar mer att ha läst, än jag uppskattade att läsa den.
- Någon har picknick (på stranden)
- Något gult på omslaget (utgåvan jag läste hade gul bakgrund)
- Någon badar (på stranden)
Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin kryssar för;
Inte riktigt min smak. Vackert språk och underhållande läsning men jag hade svårt att hålla isär namnen på karaktärerna så jag fick hela tiden gå tillbaka och dubbelkolla vem det var hon skrev om, eftersom den hoppar ganska mycket i tid och rum. Det störde flytet och i övrigt var den väl lite väl... platt?
- Passar in på minst fyra rutor:
- En blomma, en frukt eller ett bär i titeln (hoppas blommorna gills)
- Någon frukt eller bär nämns i boken (när hon skördar i trädgården)
- Börjar inte i början av berättelsen
- En trädgård i boken (hon odlar)
- Någon cyklar (på kyrkogården, kul!)
Fjärilsvägen av Patrik Lundberg kryssar för;
Väl värd att läsa. Tyckte det var en fin bok, även om den också var tragisk.
- En skönlitterär bok där en katt spelar en viktig roll (katten Ottie är med stora delar av boken och betyder mycket för Gunilla)
- Med spårbunden trafik (Patrik åker tåg när han ska hälsa på)
Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam kryssar för:
Jag gillar Katarina Wennstam sen innan och tycker denna följer hennes stil. Men med tillägget att hon lyckas fint med intressanta historiska beskrivningar.
- Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet (sent 1800-tal)
- Från en serie i minst tre delar (tredje delen kommer i höst)
Va tusan. Jag tyckte jag läste startinlägget så noga, just på grund av att det kändes väl enkelt att kunna kryssa många för varje bok! Jag gör om och gör rättKul att du vill vara med!
Du måste tyvärr välja mellan dina kryss, det är endast ett kryss per bok. Se startinlägget.
Åh ja, den tyckte jag väldigt mycket om! Lustigt nog har jag fortfarande inte tagit tag i att läsa The Beekeper så jag tackar för påminnelsenVisa bifogad fil 172503
Kryssar fågel-rutan för Songbirds av Christy Lefteri. Tyckte lika mycket om den som hennes första bok The Beekeeper of Aleppo.
Songbirds handlar om domestic workers på Cypern. Kvinnor som lämnar sina hem och familjer, och ibland barn för att jobba som hembiträden och barnflickor i över-/medelklassfamiljer i väst. Den beskriver deras totala utsatthet och rasismen som möter dom och de katastrofala följder den kan få. Boken är baserad på/inspirerad av en sann händelse på Cypern där fem kvinnor mördades utan att polisen ens orkade utreda deras försvinnanden. Fåglar spelar en viktig roll i handlingen.
Mycket bra. Rekommenderar den varmt.
Om du vill läsa mer om irländska frihetskriget, så kan du testa "What the Wind Knows" av Amy Harmon. Den tyckte jag var braTre nya kryss från mig:
Passar in på minst 4 rutor: Vår sjätte attaché av Denise Rudberg. Det här är senaste delen i serien om kontrahenterna och jag tyckte nog att den var strået vassare än femman, som jag inte var så förtjust i. Inget jättefantastiskt men helt okej som semesterunderhållning! De fyra rutorna jag tänker på är: Någon cyklar, någon badar, någon har picnic och med spårbunden trafik.
Utspelar sig i ett grannland: The Woman on the Bridge av Sheila O'Flanagan. Jag bor i Storbritannien, så Irland är så nära grannland man kan kommaJag har inte läst något av författaren förut men fastnade för denna då jag ville lära mig mer om Irlands historia och denna gång mer specifikt om det irländska frihetskriget. Jag blev inte besviken och överlag var det en riktigt trevlig bok som gjordes ännu bättre av att jag lyssnade på den som ljudbok på engelska och uppläsaren gjorde ett fantastiskt jobb med alla olika irländska dialekter.
Äsch, det blev visst bara två kryss märker jag nu. Hade även tänkt kryssa för The Little Coffeeshop of Kabul av Deborah Rodriguez, men den passar inte in på så många rutor och samtliga kandidater är redan tagna... Ja ja, vad är väl en bal på slottet!![]()
Åh, det gör jag gärna! Tack för tipsOm du vill läsa mer om irländska frihetskriget, så kan du testa "What the Wind Knows" av Amy Harmon. Den tyckte jag var bra![]()