Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "frukt eller bär finns i boken" med Mord överbord av Sofia Rutbäck Eriksson.
Herkules Persson, nybliven änkling och pensionär, får en jorden-runt-kryssning av sin bonusdotter. När det sker ett mord litar han inte på att personalen på fartyget ska sköta det på rätt sätt och börjar nysta i fallet. Vid ett tillfälle äter han en banan.

Jag planerar hålla mig till lättsam läsning närmaste veckorna då det kommer vara tufft på jobbet och jag började med denna efter tips i denna tråd. Tyckte den var lagom småtrevlig men egentligen inget speciellt. Men samtidigt vill jag veta hur det går för Herkules på resten av resan så jag kommer nog läsa fortsättningen framöver.
Det där tycker jag var en bra sammanfattning. Lagom småtrevlig men egentligen ingenting speciellt. Det är precis vad jag också tycker om Herkules-böckerna.

Ibland behöver man bara något lagom lättsamt.

Jag gör ett försök att fylla brickan en gång till och kryssar Med spårbunden trafik med Det hon förtjänar av Emma Ångström, inläst av Hedda Stiernstedt.

Två parallella historier. Edda säger upp sig från jobbet på reklambyrå och börjar jobba på kvinnojour. Fanny inleder en relation med en dömd mördare. Välskriven och obehaglig om relationsvåld. Både tunnelbana och pendeltåg förekommer i boken, som utspelar sig i Stockholmsområdet.

Jag kryssar Nordiskt orginalspråk (ej svenska) med Rakel av Satu Rämö. Orginalspråket är finska.
Det är fjärde boken i serien om polisen Hildur. Har gillar och har uppskattat alla fyra böckerna. Den här gillade jag mer än tredje boken i serien. Gillar att följa både nutid och dåtid, att följa det aktuella fallet och få lära känna Hildur, hennes familj och omständigheterna kring det samtidigt.

Jag kryssar En herrgård eller slott i annat land än där du befinner dig med Döden på vingården av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den fjärde i serien Morden runt med Herkules Persson, och i den här boken har kryssningen kommit fram till Marseille. Herkules planerar att gå i land och åka på utflykt till några museer, men en olycka lämnar honom strandad på en fransk vingård tillsammans med några excentriska amerikanska damer. Granne med vingården ligger en herrgård, som spelar en viss roll i berättelsen. Naturligtvis sker det ett mord också.

Jag kryssar Någon frukt eller bär nämns i boken med Verkligheten av John Ajvide Lindqvist. En av personerna äter ett äpple.

Jag funderade på om jag skulle kryssa "Slutet överraskade" men kom fram till att jag nog egentligen inte blev det med tanke på författaren.

Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Den låsta kistan av Lars Kjædegaard, inläst av Kerstin Andersson.

Boken är den fjärde i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm. Tyvärr fanns inte den tredje som ljudbok på något av mina bibliotek, men när det gäller deckare så brukar det inte göra så mycket ifall man missar en bok i serien.

En äldre dam hittas ihjälslagen i sin säng. På ytan verkar hon väldigt rekordelig, men det är inte riktigt som det verkar. Agnes och assistenten Otto utreder.
  1. En trädgård förekommer i boken (den äldre damens)
  2. Från en serie med minst tre delar (det finns sju)
  3. Nordiskt originalspråk (danska)
  4. Utspelar sig i ett grannland (Danmark)
  5. Med spårbunden trafik (tåg och järnvägsstation nämns)
  6. En uteservering är med i boken (den äldre damens barnbarn besöker en sådan)

Jag har lånat ett gäng lite äldre böcker av mamma, en del av dem läste jag som tonåring. Lite kul att se vad jag tycker om dem nu.

Jag kryssar "utspelar sig i en annan tid än 2000-talet" med Nothing Lasts Forever av Sidney Sheldon. Handlar om tre kvinnliga läkare i San Franscisco på 1990-talet. En bok jag gillade som tonåring men som nu inte är lika bra, men ok.

Jag kryssar också "någon badar" med The Sands of Time av Sidney Sheldon. Utspelar sig i Spanien på 1970-talet där militären gör en räd i ett kloster där de tror terrorister gömmer sig, vilket är fel. Fyra nunnor lyckas ta sig därifrån och stöter på terroristerna som tillhör Baskiens ETA. Hela historien kändes mycket osannolik på många sätt. Jag tyckte inte den var speciellt bra. En av nunnorna badar vid ett tillfälle i en flod.
  • Tillbakablickar på kvinnornas barndom känns stereotypa.
  • Nunnorna delas upp och följer med olika män för att komma dit de ska på olika vägar. Tre av dem får känslor för mannen de är med och han för dem, trots att det bara rör sig om några dagar.
  • En av nunnorna visar sig även vara arvtagerska till ett affärsimperium och just när de är på flykt letar hennes släkting efter henne.
  • Flera mycket osannolika sätt att rymma från fängerlser finns också med.

Jag kryssar Någon cyklar med Krigets gentlemän av Christina Wahldén, inläst av Angela Kovacs. Journalisten Sorken, som är frekvent förekommande i boken gör just det.

Tredje delen i serien om polissystrarna Rut och Svea. November 1944, och polissystrarna utreder finska krigsbarn. En har hittats död, och flera har försvunnit. Är lottakåren inblandad?

Välskriven och spännande. Jag hoppas det kommer fler delar så småningom.

Jag kryssar Någon cyklar med Krigets gentlemän av Christina Wahldén, inläst av Angela Kovacs. Journalisten Sorken, som är frekvent förekommande i boken gör just det.

Tredje delen i serien om polissystrarna Rut och Svea. November 1944, och polissystrarna utreder finska krigsbarn. En har hittats död, och flera har försvunnit. Är lottakåren inblandad?

Välskriven och spännande. Jag hoppas det kommer fler delar så småningom.

Åh kul att det finns en tredje del det hade jag inte koll på. Får sättas på läslistan!

Jag kryssar "någon cyklar" med Historiska resenärer - 12 kvinnor som erövrade världen av Per J Andersson. En bok som berättar om kvinnliga resenärer, de flesta på 1800-talet och början av 1900-talet. Den var bra även om det ju blir ganska kortfattat om var och en. Det var bara två jag kände till sedan tidigare, Nellie Bly och Fredrika Bremer och den sistnämnda visste jag inte att hon reste så mycket.
Den som cyklar är Annie Londonderry som tänkte cykla jorden runt. Och hon kom runt även om mycket var med båt.
1000012996.webp

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Skuggan i vattnet av Inger Frimansson, inläst av Lo Kauppi.

Boken är andra delen i serien om Justine Dahlvik och är en psykologisk thriller med fantastiskt språk. Sex år har gått sedan dödsfallen, och Justine lever ett lugnt liv tillsammans med en ny sambo. Men polisen har tagit upp förundersökningen igen, och Justine sitter inte alls så säkert som hon trott. Många parallella historier, och ett krypande obehag genomsyrar boken.
  1. Någon cyklar (en man i blåsten och Jill på väg till jobbet)
  2. En fågel nämns (Justines fågel)
  3. En trädgård i boken (Justines trädgård)
  4. Med ett fängelse eller någon är inlåst (Karla Faye Tucker)
  5. En resa spelar roll (Jills och Tors)
  6. Någon går ute i naturen (Jill och Tor på resan, Justine i närheten av sitt hus)
  7. Något gult på omslaget (https://www.norstedts.se/bok/9789113014678/skuggan-i-vattnet)
  8. Från en serie med minst tre delar (Det är en trilogi)
  9. Utspelar sig i ett grannland (delvis i Norge)
  10. Med spårbunden trafik (pendeltåg)
  11. Passar in på minst fyra rutor

Även om tempot blivit lite långsammare i antal böcker för min del så tuffar det på. Jag kryssar En fågel nämns med Följeslagaren av Sofie Sarenbrant.

Jag gillar Sofie´s deckare och denna var inget undantag. Fick känslan av lite nytt och annorlunda i berättelsen. En del tvära vändningar och en del överraskningar. En bra bok om än inte fantastisk eller så. Men bra och läsvärd om man gillar deckare. Jag gillar hur Sofie fångar personligheter som en viktig del i sitt skrivande och hur karaktärerna har både framstående bra och mindre bra sidor. Det får som att kännas mer verkliga och enkla att relatera till. :)

Glömde att jag lyssnade klart på en bok i morse också så passar på att kryssa den också. Någon frukt eller bär nämns i boken med Min lyckliga plats av Emily Henry.

En lagom lättlyssnad mysbok med ett väntat slut etc. Men jag gillade den. Tyckte om miljön mycket. Störde mig bitvis kanske på huvudkaraktären men inte så illa, hon växte på mig. Men överlag gillade jag den för vad den är, en mysig liten kärleksberättelse!

Jag kryssar En skönlitterär bok där en katt har en viktig roll med Döden upphöjt till två av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den femte i serien Morden runt med Herkules Persson, och i den här boken har kryssningsfartyget kommit fram till Cinque Terre, Italien. En matematikprofessor kommer till fartyget för att hålla en föreläsning, och blir naturligtvis mördad. Och Herkules blir misstänkt för mordet. Tommy, som också är med på resan, och hans kattunge spelar en inte obetydlig roll.

Jag kryssar The Lost Daughters of Ukraine av Erin Litteken som en bok där en frukt eller ett bär nämns och syftar här på bäret "kalyna" som återkommer flera gånger i boken och tydligen har ett väldigt viktigt symboliskt värde för ukrainare, utöver sitt medicinska användningsområde. Boken var fantastiskt bra - hemsk, såklart, men ändå på en mestadels hanterbar nivå tyckte jag. Jag lärde mig mycket historia som jag inte hade koll på sedan tidigare och hade svårt att lägga boken ifrån mig.

Som valfri bok kryssar jag After I Do av Taylor Jenkins-Reid. En ganska vanlig bok med en ovanlig story! Den handlar om ett gift par som efter lite problem i relationen bestämmer sig för att ta paus från varandra i ett år och sedan bestämma om de vill fortsätta vara gifta. Sedan får man följa dem (eller ja, främst kvinnan) under det året medan de kommer till insikt med en massa saker gällande både sig själva, den andra parten och förhållandet som sådant. Intressant koncept och en välskriven bok, inget fantastiskt på något vis men jag gillade den!

Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk med Danserskan på Izu av Yasunari Kawabata, inläst av Hans-Göran Ankarcrona. Boken är skriven på japanska.

En ung man möter ett resande teatersällskap och blir fascinerad av den vackra, unga danserskan. En ganska medioker bok, monotont inläst. Lyckligtvis ganska kort, för det var skönt när den var slut. Med en bättre inläsare hade jag definitivt uppskattat den mer.

Eftersom ljudboken innehåller även boken Varmbadhusen av Yasunari Kawabata passar jag på att kryssa Nej, den här vill jag inte läsa klart. Det räcker så bra med en monotont inläst bok.

Jag kryssar En uteservering är med i boken med Det hon begraver av Emma Ångström, inläst av Julia Dufvenius.

Boken är den andra i serien om Edda Nord. Även den här boken innehåller två parallella historier. Edda försöker hantera att hon blivit dumpad av sin man. Linda misstänker att hennes man är den serievåldtäktsmän som härjar i Stockholm. Vid ett tillfälle besöker Edda en uteservering i Stockholm.

Välskriven och spännande.

Jag kryssar Författarens förnamn börjar på S med Släpp mig fri av Stina Flodén, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra i serien om Camilla Stensjö. Efter mordet på Camillas make lever nu hon och barnen på flykt i en ny stad, men folk är fortfarande ute efter dem. En ganska typisk uppföljare, inte lika bra som den första boken. Lite för dramatisk, lite för orimlig, men språket är bra.

Jag kryssar "en trädgård i boken" med Till We Meet Again av Judith Krantz. Handlar om Eve och hennes döttrar. Börjar före första världskriget då Eve är en välboren flicka i södra Frankrike. Hon rymmer hemifrån och sjunger på varieté-teater i Paris. Hennes döttrar gör också livsval som inte deras föräldrar först inte accepterar. Delphine blir filmstjärna i 30-talets Paris och Freddy tar flyglektioner i hemlighet. Under andra världskriget blir Delphine fast i Paris under ockupationen och Freddy flyger transporter för engelska flygvapnet.
Ganska bra bok med välskrivna karaktärer men blev lite seg mot slutet.
Screenshot_20250706_201500_Gallery.webp

Under en lång tågresa har jag hunnit med två böcker till, båda av Sofia Rutbäck Eriksson. Det är del två och tre i serien Morden runt med Herkules Persson. Dessa böcker var bättre är den första. Dels för att författaren nu verkar hittat sin stil och dels för att man nu lärt känna Herkules och det gör flera situationer mer humoristiska.

Jag kryssar "glass finns med i boken" med Mord i storm. En ökänd brittisk politiker kommer ombord på kryssningsfartyget och mördas. Säkerhetsvakter är sjösjuk så Herkules börjar nysta i fallet. En glassbar nämns.
Jag kryssar "serie med minst tre delar" med Döden på slottet. På utflykt till ett slott utanför London mördas ägaren. Lokala polisen får för sig att Herkules är svensk polis och ber honom hjälpa till.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka