Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar bok som utspelar sig i annan tid än 2000-talet med Mockingjay av Suzanne Collins. I den första boken står det att det utspelar sig i det som en gång kallades Nordamerika. Det är 75 år sen de första hungerspelen och innan dess har man hunnit ha ett stort krig mellan distrikten och huvudstaden. Första boken gavs ut 2008 så jag antar det Mockingjay utspelar sig efter år 2100. Det specificeras inte exakt i nån bok men det är min tolkning och googlande säger att många håller med. En del har antagit att det är närmre år 2300. Andra 2150.

1000007307.webp

Jag kryssar "Med spårbunden trafik" med Väninnorna på nordiska kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Det förekommer både spårvagnar och tåg i boken.

Jag fastnade inte lika mycket för den här som för De fenomenala fruntimren på Grand hotel. Den kändes lite... platt? Jag tyckte man fick veta mer om karaktärerna i första boken, och följa dem på ett lite djupare plan. Hade jag inte haft den boken i färskt minne hade det varit väldigt svårt att hålla reda på alla personer och vem som var vem.

Passar 4 rutor - The Night Tiger av Yansze Choo. Utspelar sig i Malaysia på 1930-talet, och följer en pojke som jobbar som tjänare åt en doktor, som inom ett visst antal dagar måste hitta ett avhugget finger och lägga tillbaka det på hans tidigare arbetsgivares grav så att kroppen blir hel igen (eftersom det annars sägs att den döda kommer bli en människoätande tiger), och en ung vuxen kvinna som jobbar extra på en dansinrättning för att tjäna mer pengar för att lösa hennes mammas skulder. Men deras liv vävs samman på ett mystiskt sätt, tillsammans med några andra personer, samtidigt som vissa personer i deras närhet råkar ut för olyckor, och människoätande tigrar stryker omkring. Dels så nämns det flera trädgårdar, dels åker de tåg, boken utspelar sig på 1900-talet, delar av en blomma på framsidan är gul, det finns höns på en marknad, och bland annat chili nämns som frukt.

En trädgård i boken - Vårt lejon Christian av Anthony Bourke och John Rendall. Inte skönlitteratur, utan verklig historia. 1969 köper Anthony och John (två australiensare) en lejonunge (Christian) på Harrods i London, och sedan bor de tillsammans i en möbelaffär i Chelsea tills Christian blir för stor. De lyckades då få till så att Christian fick flytta till Kenya, för att försöka introducera honom i det vilda. När de bodde i Chelsea med Christian så fick de använda en trädgård med mur omkring för att kunna leka med Christian på lite större ytor. Om ni har sett ett youtubeklipp på ett lejon som hälsar på två personer, så är det dessa det handlar om.

Passar 8 rutor - Törnfåglarna av Colleen McCullough. En familjesaga som handlar om familjen Cleary, som flyttar från Nya Zealand till Australien för att hjälpa till att ta hand om faderns systers gods. Den handlar mest om dottern i familjen, Meggie, och den katolska prästen Ralph de Bricassart. Jag var inte särskilt imponerad av denna, utan tyckte dels att den var långsam och dels så gillade jag inte riktigt huvudpersonerna (jag tror att jag måste ha huvudpersoner som man kan "heja på" för att gilla böcker, och det gjorde jag inte riktigt här utan tyckte många av dem var ganska irriterande). Okej, men inte så mycket mer.
  • Spårbunden trafik (de åker järnväg genom Australien)
  • Flera resor har betydelse (flyttar från NZ till Aus, semesterresa, reste till annan del av Australien några år, resa till Grekland etc.)
  • Utspelar sig på jordbruk (en stooor fårfarm)
  • Höna/tupp/kyckling förekommer (i början nämndes det någon gång att de hade höns)
  • Det finns en trädgård på godset, med bland annat en massa rosor. Även Kew Gardens i London nämns
  • En av familjemedlemmarna är i fängelse under många år
  • Utspelar sig inte på 2000-talet (ca 1920-1960 tal)
  • Frukt och bär nämns (bland annat mango)
  • Fågel nämns (emuer, lite olika småfåglar)
  • Någon badar (bl a semester på en ö nära stora barriärrevet)
  • Någon cyklar (Luke cyklar för att inte slösa pengar)
  • Herrgård i annat land (beronde på var gränsen för herrgård är - ett gigantiskt gods i Australien)
  • Gult på omslaget - jag lyssnade främst på boken som ljudbok, men läste i början även en mindre del i en pappersbok som hade gult omslag
  • Någon går ute i naturen

IMG_20250602_203053040.webp

Jag kryssar "utspelar sig i ett grannland" med Jakob av Satu Rämö. Tredje delen I deckarserien om Hildur. Utspelar sig till stor del i Finland och det finns även några tillbakablickar i Norge.
1000012085.webp

Jag kryssar "något påminner om midsommar" med Svart midsommar av Marie Strutzenblad.
En konstig bok. Upplagd som en feelgood med kvinna som lämnar dåligt förhållande och flyttar hem till sina föräldrar och genast träffar ny man. Stilen i språket är också mycket som feelgood. Men i boken finns flera skildringar av mycket grovt våld och kriminalitet som inte alls passar i den genren. Den får strax under medelbetyg.
Utspelar sig främst veckorna innan midsommar och på midsommarafton.

Jag kryssar Utspelar sig i ett grannland med Funnen död av Gretelise Holm, inläst av Gunilla Leining. Boken utspelar sig i Danmark.

En kvinna hittas död i sin villa utanför Köpenhamn. Hon verkar ha levt ett lugnt och stillsamt liv, men när man skrapar på ytan visar sig verkligheten vara helt annorlunda. Riktigt bra språk, snyggt uppbyggd historia och lagom oväntad upplösning.

Jag kryssar "höna, tupp eller kyckling förekommer i boken" med An English Garden Murder av Katie Gayle. Och får därmed min första bingorad.

Julia är nyskild och nyligen pensionerad. Hon flyttar från London till en liten by där hennes barndomsvän bor. När hon låter riva ner ett skjul i trädgården hittas ett skelett. Julia kan inte låta bli att snoka och snart sker ett nytt mord. En typisk engelsk mysdeckare. Bra språk, lagom spännande. Perfekt avslappningsläsning.

Skjulet rivs för att göra plats för ett hönshus, så hönor finns med i boken.
1000012085.webp

Jag kryssar "höna, tupp eller kyckling förekommer i boken" med An English Garden Murder av Katie Gayle. Och får därmed min första bingorad.

Julia är nyskild och nyligen pensionerad. Hon flyttar från London till en liten by där hennes barndomsvän bor. När hon låter riva ner ett skjul i trädgården hittas ett skelett. Julia kan inte låta bli att snoka och snart sker ett nytt mord. En typisk engelsk my:rofl:sdeckare. Bra språk, lagom spännande. Perfekt avslappningsläsning.

Skjulet rivs för att göra plats för ett hönshus, så hönor finns med i boken.
Visa bifogad fil 169031

Den tycker jag om! Mysig serie! Julia är så rolig med sitt snokande

Jag kryssar "en katt spelar en viktig roll" med De fastfrusna av Elly Griffiths. Första delen i en serie om poliser som kan resa i tiden. De ska endast vara borta några timmar i taget men en gång går det fel.
Ok bok, men inte på samma nivå som serien om arkeologen Ruth. Lite rörig. Flera saker som inte går ihop, men kan vara så att de förklaras i kommande böcker.

Slutet och mordmotivet kändes inte trovärdigt, även om man köper premissen om tidsresor.
Att katten lämnats i över ett dygn utan kattvakt gör att huvudpersonens son förstår att hon är försvunnen, dvs fast i 1800-talet.

Jag kryssar En uteservering finns med i boken med Kärlek sökes av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den tredje i serien om journalisten Frida Fors. I den här har hon blivit betydligt äldre och börjat jobba på radion. Barnen är utflugna, och hon känner sig ensam. Vid ett tillfälle fikar Frida på en uteservering i stan, annars handlar boken mest om (misslyckad) nätdejting.

Läst Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck och kryssar "höna, tupp eller kyckling förekommer i boken" Höns förekommer; de har rymt från en granngård in i trädgården vid Rebeckas mormors stuga. Jag tycker det är en klart mysig bok där man gör förändringar i sitt liv och samtidigt som den har en gripande historia. Kapitlen är uppdelade i mormorns ungdom på 40-talet och barnbarnets i nutid; 2000-talet och skiftar fokus varannat kapitel så det blir tydligt och enkelt att hänga med i handling :)

Bifogade filer

• 20250610_211328.webp
    20250610_211328.webp
    141,8 KB · Visningar: 26
Jag kryssar Huvudpersonen är bonde eller boken utspelar sig på ett jordbruk med Kornas hemliga liv av Rosamond Young, inläst av Maria Lyckow.

Författaren driver tillsammans tillsammans med sin bror ett lantbruk i Cotswolds, där djuren strövar fritt. I boken berättar hon om kor som individer, genom ett aldrig sinande antal anekdoter. Definitivt intressant, men med en för positiv bild av homeopati för att jag inte ska bli skeptisk.

Jag kryssar Semester eller resa har betydelse i boken med 9 november! av Colleen Hoover.

En mysig kärleksroman med lite annorlunda inslag. Lättläst och mysig, men ganska förutsägbar. Sådär som dom gärna är, men till och från överraskade den lite grabb. Ganska klassiskt för Colleen, himlastormande kärlek, drama och tragedier/tuffa familjeförhållanden. Resorna till/från varandra är en viktig del av boken!

Jag kryssar En trädgård i boken med Förbjuden ingång av Christina Wahldén, inläst av Angela Kovacs. Vid ett tillfälle besöks fideiikomisset Kaggehus, och dess trädgård.

Boken är den andra i serien om polissystrarna Rut och Svea. De skickas återigen under täckmantel till Gotland för att utreda morden på ett antal svenska soldater på ön Enholmen utanför Slite. Precis som första boken är den välskriven och intressant.

IMG_0274.webp

Kryssar någon cyklar för The Postcard av Anne Berest. En ”true novel” om författarens släkt som nästan alla dog i koncentrationslägren under andra världskriget. Två parallella historier, dels grundhistorien om mormodern och hennes syskon och föräldrar. Dels en historia om hur författaren och hennes mor gräver i släkthistorien samtidigt som de försöker ta reda på ven som sänt ett vykort med namnen på de släktingar som dog i lägren.
Tyckte om boken. Tungt ämne, men de två parallella historierna kompletterar varann och driver handlingen framåt.

Jag kryssar Slutet överraskande dig med Nu dör vi av Stina Flodén, inläst av Gunilla Leining.

Camillas man skjuts till döds i deras hem, medan hon och barnen gömmer sig i badrummet. Polisutredningen kör fast, och Camilla bestämmer sig för att själv ta reda på vem som ligger bakom. Hon inser så småningom att hennes man inte alls var den hon trott.

Välskriven och spännande, trots en lätt frustrerande huvudperson, som det är väldigt svårt att relatera till. Och som sagt, slutet var överraskande, på flera sätt. Boken är den första i en serie, och tillräckligt bra för att jag ska vilja lyssna på resten.

Jag kryssar Någon har picknick med Det kvinnliga sällskapet av Kate Quinn, inläst av Gabriella Boris.

På ett nedgånget pensionat i 1950-talets USA bor fem kvinnor, alla med sina egna hemligheter. Vid ett par tillfällen ordnas picknick, vilket jag är mycket tacksam över, för det var ett besvärligt kryss.

Mycket välskriven, med fantastiskt språk och bra personskildringar, kombinerat med en riktigt bra historia, som det är svårt att säga någonting mer om utan att förstöra boken.

Jag har läst Stallkoden: 27 korta historier för hästnördar av Ulrika Fåhraeus, mest för att jag var nyfiken på att läsa något mer av författaren efter att ha uppskattat andra texter av henne. Boken består av korta beskrivningar av karikatyrer hämtade ur hästvärlden. Det är underhållande, men absolut inte unikt, har läst liknande flera gånger innan.

IMG_6118.webp

Kryssar Någon går ute i naturen då en av historierna börjar med att en person är ute med hund i skogen.

Jag har också läst Den som vaktar flocken av Johan Rundberg. Det har hans debut när det gäller vuxna som målgrupp, har tidigare bland annat vunnit Augustpriset för böckerna om Månvind och Hoff i barnbokskategorin. Boken handlar om Martin och Sanna som lever med sina två tonårsbarn i en välbärgad del av Stockholm. De lever ganska vanliga liv, med jobb, familjeliv och det som hör därtill. Samtidigt blir de alltmer avskurna från framför allt sin dotters liv och små beslut får stora konsekvenser.

Jag tycker det här är utmärkt spänning, den känns modern och jag känner så mycket för dessa föräldrar som försöker så gott de kan, men där allt rämnar. Välskriven och välberättad historia.

IMG_6082.webp

Jag kryssar En trädgård i boken då en del av konflikterna i familjen härrör till att Martin envisats med att installera ett säkerhetssystem med bristfällig funktion, så att trädgården allt som ofta badar i strålkastarljus.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka