Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med En mördares samvete av Pia Kask och Yin Ling, inläst av Fredde Granberg. Boken är den fjärde i serien Kalmardåden.

Ett litet barn hittas ensam och sjuk på akuten. En kvinna hittas död, och en annan är försvunnen. Finns det något samband?

Spännande, och inte lika orimlig och långsökt som den tredje delen i serien.

Full bricka!

Sista krysset blir Lord of Chaos av Robert Jordan. Sjätte delen i Wheel of Time.
1000014565.webp

Jag kryssar Utspelar sig i annan tid än 2000-talet med Pestön av Marie Hermanson, inläst av Johan Gry.

Boken är en fortsättning på Den stora utställningen, men har inte riktigt samma djup utan är mer en deckare i dåtid. Det är 1925 och en död man hittas i havet. Han har blivit garotterad. Spåren leder till Pestön, en före detta karantänanläggning på en ö en bit ut i havsbandet. Där är saker verkligen inte vad de verkar vara.

Välskriven, spännande och bra inläst.

Bingo.
Jag kryssar En valfri bok med Hotellgästen - Mordet på Beverly Jarosz av Indra Fredholm och Alva Isaksson, inläst av Sofia Berntson.

Beverly Jarosz mördades i sitt hem i Cleveland, Ohio 1964. Då var hon 16 år gammal, och mordet är fortfarande inte uppklarat. Sommaren 2019 jobbar författarna som bartenders på ett hotell i Stockholm, och där bor en äldre man, som de blir övertygade om är mördaren.

True crime, med annorlunda perspektiv. Definitivt intressant och läsvärd.
Skärmbild 2025-03-29 211605.webp

IMG_0274.webp

Förmodlingen sista krysset i den här omgången.
Kryssar i rutan för spårbunden trafik för De fenomenala fruntimren på Grand Hotel av Ruth Kvarnström-Jones.
Vet inte riktigt vad jag tycker. Intressant ämne och intressant brytningstid i svensk historia, inte minst kvinnohistoria. Men det var något som skavde. Vet inte om det var karaktärerna som kändes lite platta och karikatyrartade, eller om det var lite för mycket som kändes alltför förutsägbart. Övertydliga cliffhangers av typen; Där smyger Knut runt gathörnet och nu kommer det att gå åt h-e för Margareta tre kapitel längre fram.
Men jag tog mig igenom till slut trots allt.

Jag gör troligen mina två sista kryss för det här bokbingot. Jag har kanske inte fått till hel bricka eller ens en rad men jag har haft roligt 🙂 det är första gången jag är med hela vägen och jag har uppskattat elementet i min läsning! Så kul, ska nog försöka vara med även nästkommande (såg ut att vara roliga rutor 😍) och satsa på hel rad då åtminstone!

Kryssar En skönlitterär bok där en katt spelar en viktig roll med Botgöraren av Viveca Sten. Katten spelar en viktig roll för huvudrollsinnehavarens mående.

Kryssar också Författarens förnamn börjar på S med House of Earth and Blood av Sarah J. Maas. Del 1 i Cresent city-serien.
Jag fastnade nog inte riktigt från början men med tiden - halvvägs in kanske fick jag ändå ett stort sug av att läsa vidare. Kan egentligen inte säga varför jag fastnade så. Det är en bra bok i genren men jag kanske inte upplever den så fantastisk som jag hört innan. Men kommer absolut fortsätta läsa den för som sagt mot slutet tyckte jag att den hade nästlat sig fast i mig!

Väldigt imponerad av er som kryssat alla rutor 👏

Jag gör troligen mina två sista kryss för det här bokbingot. Jag har kanske inte fått till hel bricka eller ens en rad men jag har haft roligt 🙂 det är första gången jag är med hela vägen och jag har uppskattat elementet i min läsning! Så kul, ska nog försöka vara med även nästkommande (såg ut att vara roliga rutor 😍) och satsa på hel rad då åtminstone!

Kryssar En skönlitterär bok där en katt spelar en viktig roll med Botgöraren av Viveca Sten. Katten spelar en viktig roll för huvudrollsinnehavarens mående.

Kryssar också Författarens förnamn börjar på S med House of Earth and Blood av Sarah J. Maas. Del 1 i Cresent city-serien.
Jag fastnade nog inte riktigt från början men med tiden - halvvägs in kanske fick jag ändå ett stort sug av att läsa vidare. Kan egentligen inte säga varför jag fastnade så. Det är en bra bok i genren men jag kanske inte upplever den så fantastisk som jag hört innan. Men kommer absolut fortsätta läsa den för som sagt mot slutet tyckte jag att den hade nästlat sig fast i mig!

Väldigt imponerad av er som kryssat alla rutor 👏

Bra jobbat! Härligt att du haft kul på vägen och att du tycker det tillför något i läsningen. Trevligt om vi även får med dig i nästa bingo! :)

Jag snubblar in med ett fåtal dagar kvar och kan äntligen hojta BINGO! 😃

Kryssar Eldslandet av Pascal Engman som en med något gult på omslaget - bokens titel är skriven i gul text. En helt okej spänningsroman men det märks att det var hans första, jag har gillat hans senare böcker bättre.

Som "Skönlitterär bok där en katt spelar stor roll" kryssar jag Kärlek sökes av Carin Hjulström. Jag läste första boken i serien (Finns inte på kartan) för en herrans massa år sedan och har nu betat av nästkommande två, men just den här tyckte jag var på gränsen till för fånig för min smak. Har dock ganska låg tolerans för den sortens böcker. Ja ja, det förekommer i alla fall en katt som gör att huvudpersonen kommer närmare sin granne vilket i sin tur bidrar till att driva på handlingen lite, så jag tyckte att den passade på den rutan även om katten inte spelar någon huvudroll på något sätt.

Bokbingo sommar 280825.webp

Om inget oväntat händer de kommande dagarna, så blir det här mina två sista kryss för det här bingot.

Nordiskt originalspråk - Insekternas planet av Anne Sverdrup-Thygeson (norsk professor i biologi). En populärvetenskaplig bok om insekter, hur de fungerar, och deras många kopplingar till oss människor. Varför det är viktigt att insekterna finns kvar, och viliken nytta vi har av dem. Jag tyckte den var mycket intressant att läsa.

Förnamn på S - Sommaren på ön av Sarah Morgan. Klassisk Sarah Morgan bok (utifrån de jag läst av henne) - romantik, familjerelationer etc. Den handlar om en känd romanceförfattare som har ett hus på en ö i Grekland, och som bjuder in sina döttrar till hennes fjärde bröllop. Hennes relation med den yngsta dottern är väldigt bra, men relationen med den äldsta dottern är allt annat än bra.

IMG_20250829_102114359.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka