Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "del i en serie" med A Village Theatre Murder av Katie Gayle. Del sju i mysdeckarna om pensionären Julia Bird på engelska landsbygden. Det är lokalteater på gång och på premiären visar sig ett rekvisita-vapen vara laddat och en skådespelare dör. Julia blir så klart inblandad.
Jag gillar denna serien. Precis lagom spännande och med massa trevlig vardag däremellan.
Screenshot_20260720_105231_Chrome.webp

Jag kryssar "del i en serie" med A Village Theatre Murder av Katie Gayle. Del sju i mysdeckarna om pensionären Julia Bird på engelska landsbygden. Det är lokalteater på gång och på premiären visar sig ett rekvisita-vapen vara laddat och en skådespelare dör. Julia blir så klart inblandad.
Jag gillar denna serien. Precis lagom spännande och med massa trevlig vardag däremellan.
Visa bifogad fil 189027

Den serien gillar jag jättemycket! Men så många böcker har inte släppts på Stoytel än. Den nyaste är det den med mordet på bröllopet. Hoppas att resten kommer snart!

Mitt första kryss, utspelar sig på hösten (november) - En sjunde brigad av Denise Rudberg. Sjunde delen i serien om Elisabeth, Iris och Signe. Det har blivit 1942, och norska judar har börjat att skickas till koncentrationslägetör. Kort och trevlig, det funkar i och med att man känner karaktärerna sedan innan. Jag gillade den - inte världens bästa bok, men helt okej.

Jag kryssar Present överlämnas med Vi vet nog vem du är av Doris Dahlin, inläst av Gunilla Nyroos. Vid ett tillfälle överlämnas blommor till en gammal fröken, vid ett annat Lego till en dotter.

Två väninnor, som egentligen inte är så förtjusta i varandra, båda plågade av sin uppväxt och båda missnöjda med sina jobb. Vackert språk men deprimerande, ungefär vad jag hade väntat mig.

IMG_0370.webp

Nu är jag igång 😊
Första krysset för Is A River Alive av Robert MacFarlane.
Jag kryssar rutan för smittsam sjukdom nämns eftersom författaren refererar till covid-pandemin på ett ställe.
Boken (inte skönlitterär) beskriver hur floder världen över dör på grund av mänsklig aktivitet, tex stadsbyggnad, kraftverksdammar, föroreningar och gruvdrift. Samtidigt finns det ett antal initiativ där man försöker få delar av naturen, tex en flod eller en skog, erkända som juridiska personer som man kan tilldela rättigheter och där man kan dra dem som bryter mot dessa rättigheter inför rätta. Och på så sätt skydda eller återställa natur.
Författaren har besökt och beskriver tre floder. Rio los cedros i Ecuador, där man skrivit in skydd av naturen i konstitutionen. Flodlandskapet i Chennai i Indien, där man byggt staden över tre floder - alla mer eller mindre döda. Och Magpie river i norra Kanada som hotas av kraftverksdammar.
Intressant och välskriven. Deprimerande och hoppingivande på samma gång.

Visa bifogad fil 189118

Nu är jag igång 😊
Första krysset för Is A River Alive av Robert MacFarlane.
Jag kryssar rutan för smittsam sjukdom nämns eftersom författaren refererar till covid-pandemin på ett ställe.
Boken (inte skönlitterär) beskriver hur floder världen över dör på grund av mänsklig aktivitet, tex stadsbyggnad, kraftverksdammar, föroreningar och gruvdrift. Samtidigt finns det ett antal initiativ där man försöker få delar av naturen, tex en flod eller en skog, erkända som juridiska personer som man kan tilldela rättigheter och där man kan dra dem som bryter mot dessa rättigheter inför rätta. Och på så sätt skydda eller återställa natur.
Författaren har besökt och beskriver tre floder. Rio los cedros i Ecuador, där man skrivit in skydd av naturen i konstitutionen. Flodlandskapet i Chennai i Indien, där man byggt staden över tre floder - alla mer eller mindre döda. Och Magpie river i norra Kanada som hotas av kraftverksdammar.
Intressant och välskriven. Deprimerande och hoppingivande på samma gång.
Jag älskar Robert Macfarlane! Denna har jag inte läst ännu, men kan varmt rekommendera The Lost Words (med musikalbumen spell songs) och en jag försökte hitta titeln på nu utan framgång kring hur vårt språk animerar eller av-animerar vår verklighet/miljö. Återkommer om jag hittar vad den heter!

Jag kryssar Jul- eller nyårsfirande med Stormvarning av Maria Adolfsson, inläst av Angela Kovacs. Det förekommer bådadera, först julfirande hemma hos Karen, och senare en rejäl nyårsfest hos hennes vänner.

Boken är den andra i serien Doggerland. När en man hittas död på juldagens morgon blir kriminalinspektör Karen mest tacksam över att slippa ifrån julfirandet. Senare börjar hon oroa sig för att hennes egna släktingar kan vara inblandade. Välskriven och spännande.

Jag älskar Robert Macfarlane! Denna har jag inte läst ännu, men kan varmt rekommendera The Lost Words (med musikalbumen spell songs) och en jag försökte hitta titeln på nu utan framgång kring hur vårt språk animerar eller av-animerar vår verklighet/miljö. Återkommer om jag hittar vad den heter!
Tack för tipset 😊

Jag kryssar Den gyllene hämnden på rutan En karaktär är på resa. Det är en bok i serien om Stella Rodin. Helt ok serie. Lite irriterande skriven stundtals. Men jag kommer nog lyssna om det finns fler. Bra uppläst av Anna Maria Käll.

Bifogade filer

• Screenshot_20260806_130433_Storytel.webp
    Screenshot_20260806_130433_Storytel.webp
    64,5 KB · Visningar: 3
Jag kryssar Den gyllene hämnden på rutan En karaktär är på resa. Det är en bok i serien om Stella Rodin. Helt ok serie. Lite irriterande skriven stundtals. Men jag kommer nog lyssna om det finns fler. Bra uppläst av Anna Maria Käll.
Det finns fyra böcker, tror den du lyssnat på är del tre eller fyra.

Jag kryssar passar in på minst fyra rutor. Jag har läst Ynglingamorden av Anders Fager och Michaela Carlberg.

Rutor den passar in på;
1. Utspelar sig på annat århundrande än 2000-talet, den utspelar sig i Stockholm 1892.
2. En smittsam sjukdom nämns, syfilis
3. En del i en serie
4. En bok med ett mord

Det här var en väldigt bra bok. Man får följa privatdetektiven Lars Quists arbete i Stockholm vid den här tiden. Han får ett uppdrag av fröken Högberg som befarar att hennes bror blir utpressad av en person som kallas Vackre Olle.

Genom stadens gayscen pågår jakten på Vackre Olle. Allt är väldigt väl skildrat, jag känner mig verkligen förflyttad till Stockholm vid den här tiden och kan rekommendera boken starkt tack vare att språk, karaktärer och miljöbeskrivningar var väldigt välarbetade. Samtidigt var historien var spännande och det fanns ett bra framåtrörelse i boken hela tiden. Jag tror att en person som inte brukar läsa historiska romaner skulle kunna gilla denna som en spännande kriminalroman.

Jag kryssar passar in på minst fyra rutor. Jag har läst Ynglingamorden av Anders Fager och Michaela Carlberg.

Rutor den passar in på;
1. Utspelar sig på annat århundrande än 2000-talet, den utspelar sig i Stockholm 1892.
2. En smittsam sjukdom nämns, syfilis
3. En del i en serie
4. En bok med ett mord

Det här var en väldigt bra bok. Man får följa privatdetektiven Lars Quists arbete i Stockholm vid den här tiden. Han får ett uppdrag av fröken Högberg som befarar att hennes bror blir utpressad av en person som kallas Vackre Olle.

Genom stadens gayscen pågår jakten på Vackre Olle. Allt är väldigt väl skildrat, jag känner mig verkligen förflyttad till Stockholm vid den här tiden och kan rekommendera boken starkt tack vare att språk, karaktärer och miljöbeskrivningar var väldigt välarbetade. Samtidigt var historien var spännande och det fanns ett bra framåtrörelse i boken hela tiden. Jag tror att en person som inte brukar läsa historiska romaner skulle kunna gilla denna som en spännande kriminalroman.
Det där lät som en bok i precis min smak!

Jag kryssar "passar in på minst fyra rutor" med Avgrunden av Yrsa Sigurdardottir. Fjärde delen i en deckarserie om polisen Huldar och barnpsykologen Freyja på Island. En rik man hittas hängd på ett lavafält och i hans lägenhet hittar man en ensam fyraårig pojke. De två verkar inte ha någon som helst relation till varandra.

De fyra rutorna är:
  1. Något rött på omslaget
  2. Del i en serie
  3. Max tre ord i titeln
  4. En bok med ett mord
1000022653.webp

Jag har läst Hennakonstnären av Alka Joshi och kryssar börjar på H. Lättlyssnad bok där berättelsen om stark, normbrytande kvinna i det nyligen självständiga Indien suger in en men det känns också ganska stereotypt indiskt på något vis samtidigt som vissa händelseutvecklingar känns smått otroliga utifrån kontexten som byggts upp. Skulle kanske gå att beskriva som feelgood om det inte vore så att kastsystemet vore så himla feelbad. Hur som helst så var det lätt och trevlig lyssning och jag kommer nog fortsätta med resten av serien också.

Jag kryssar Romantik i luften med Den sista bokhandeln i London av Madeline Martin, inläst av Maria Lyckow.

Det är 1939 och efter sin mammas död kommer Grace till London. Hon får jobb i en nedgången bokhandel som hon snabbt börjar piffa till, och den grinige bokhandelsägaren blir snabbt mindre grinig. Dessutom träffar hon en stilig pilot i bokhandeln, men han blir såklart inkallad.

Välskriven, men lite för gullig för min smak.

Jag kryssar En karaktär är på resa med Kastanjekvartetten av Emma Hamberg, författarinläsning.

Boken är den andra i serien om Gertrud och hennes kastanjeträd. Gertrud reser till Paris för att besöka Albin, som känner sig ensam. När Albin får syn på en flicka i alldeles för stor kappa är det början till ett svindlande händelseförlopp. En typisk Emma Hamberg-bok: lättsam, välskriven, smått absurd och fantastiskt inläst.

Jag kryssar del av serie med Den rosa stadens hemligheter av Alka Joshi. Uppföljare till hennakonstnären och helt okej lyssning. Nu har förra bokens huvudperson lämnat Jaipur för kärleken och för att bygga upp en läketrädgård vid Himalayas fot (ett tema som intresserar mig efter att ha lärt mig om lokal örtanvändning längre söderut längs Ganges bördiga flodkandskap). Nästa generation presenteras och förvecklingarna innehåller både ”omöjlig” kärlek, mord, guldsmuggling och korruption. Det är en bok som går att slumra till utan att måsta lyssna om, dvs handlingen drivs framåt ganska långsamt och förutsägbart. Trevlig lyssning men inget wow.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka