Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Och @Piglet den bok jag trodde var Macfarlane som jag sökte efter var the Spell of the Sensuous av David Abram. Väldigt spännande om hur mycket av vår perception och kognition som färgas av i vilken utsträckning vi uppfattar oss del sv eller separata från naturen. Helt klart besläktade tänkare och författare.

Och @Piglet den bok jag trodde var Macfarlane som jag sökte efter var the Spell of the Sensuous av David Abram. Väldigt spännande om hur mycket av vår perception och kognition som färgas av i vilken utsträckning vi uppfattar oss del sv eller separata från naturen. Helt klart besläktade tänkare och författare.
Den hamnar på ”böcker-av-intresse”-listan. Tack 😊

Jag kryssar En bok som blivit film med Mannen på balkongen av Maj Sjöwall och Per Wahlöö, inläst av Torsten Wahlund. Boken gavs ut 1967, filmen kom 1993.

En klassisk polisroman, den tredje i serien Roman om ett brott. I Stockholm härjar en man som våldtar och mördar småflickor. Bra språk, och en historia som håller trots att den är gammal. Lite av en nostalgitripp.

Inläsningen är intressant, som ett slags hybrid mellan vanlig ljudbok och radioteater.

Jag kryssar "bok med oväntat slut" med Murder in the Winter Woods av Katie Gayle. Motivering i spoiler.
Del åtta i Julia Bird mysteries.
Lokala taxichauffören hittas påkörd och död. Till att börja med oklart om det varit en olycka men då ännu en man dödas tyder allt på mord.
Mördaren visar sig vara en person som endast varit en bifigur tidigare i boken och som det var mycket svårt att tänks sig.
Screenshot_20260720_105231_Chrome.webp

Jag kryssar Sea of Charms i rutan Omslag värt att sätta på väggen. Tredje delen i en underbart mysigt fantasyserie! Varje bok börjar med att imperiet faller i en revolution och så får man följa en person under månaderna efteråt. Dessa tre olika kvinnors liv korsar varandra lite. Inget stort. Den här handlar om Marin och hennes segelbåt Silver. Ettan utspelade sig i en syltbutik/magibutik och tvåan i ett magiskt växthus. Det är en väldigt fantasifull värld med växter som rör sig och pratar (på engelska sentient), flygande katter och magi. Den är såå mysig och gullig! I januari kommer den fjärde delen som jag definitivt kommer lyssna på "The Magical Cheese Emporium".

Framsidan är jättefin!

Bifogade filer

• Screenshot_20260810_191347_Storytel.webp
    Screenshot_20260810_191347_Storytel.webp
    75,9 KB · Visningar: 8
Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Exfrun av Ursula Parrott. Tackar @Piglet för tipset.

Jag är helt mindblown.
Boken utspelar sig i New York under 1920-talet, Pat och Peter lever i ett modernt äktenskap, båda dricker, röker och arbetar. Peter har flera andra kvinnor vid sidan av som Pat inte bryr sig om, men när hon sedan har ett engångsligg lämnar Peter henne. Pat behöver då hitta en ny tillvaro bland vänner, arbete, svartklubbar och män.

Såg någonstans att den var föregångaren till Sex and the city och förstår liknelsen. Helt otroligt att den är 100 år gammal. Den släpptes i samma veva som The Great Gatsby som jag läste tidigare i år. Mycket sorgligt hur Scott Fitzgerald kunde få sådan status och Parrott smutskastades för samma typ av skildringar av ett utsvävande New York, den största skillnaden är att den ena skildras ur mannens perspektiv, den andra kvinnans.

Boken kryssar följande rutor:
En bok som blivit film
Utspelar sig på hösten (behöver ej vara hela boken)
Present överlämnas i boken
Utspelar sig något annat århundrade än 2000-talet
Max tre ord i titeln
En smittsam sjukdom nämns
Romantik i luften
Passar in på minst fyra rutor

gör ett försök på detta. Har tidigare läst för långsamt för att det ska vara värt, men avverkat en hel del böcker på senaste tiden så tänker att jag provar! Behöver också lite inspo på nya böcker när jag snart är klar med den serie jag läser nu.

Mitt första kryss blir Utspelar sig i två tidsepoker för "Den saknade systern" av Lucinda Riley. Bok 7 i serien om de sju systrarna. Likt de tidigare böckerna får man följa en historia i dåtiden (denna gång på Irland) ihop med det som händer i nutid.

Jag kryssar Bok med oväntat slut med Avgrunden av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den fjärde i serien om barnpsykologen Freyja och polisen Huldar. En man hittas mördad i ett lavafält, och strax därefter hittas en liten pojke ensam i mannens lägenhet. Men var finns pojkens föräldrar? Och hur hänger allting ihop?

Välskriven och spännande, med väldigt oväntat slut. Den förväntade upplösningen visar sig vara något helt annat än vad jag trodde.

Kryssar Passar in på minst 8 rutor med Hembiträdet av Freida McFadden.

1. Bokens namn börjar på H
2. En bok som blivit film (Ska ha ’gått upp på biograferna i december 2025’)
3. Present överlämnas i boken (En karaktär rensar ur garderoben på fina kläder som inte längre passar, och ger sedan bort dem till någon)
4. En del i en serie (Första delen i Hembiträdet-serien)
5. Max tre ord i titeln
6. En för dig ny författare (Har aldrig läst något av Freida McFadden tidigare)
7. Romantik i luften (Trots att detta är väldigt långt ifrån en feel good-roman, uppstår ändå romantiska känslor hos karaktärer i boken)
8. En bok med ett mord

Den unga Millie har nyligen blivit släppt efter ett tioårigt fängelsestraff, och är i desperat behov av både arbete, inkomst och bostad. Till slut får hon jobb som hembiträde hos familjen Winchester, där hon också flyttar in. Ganska snabbt upptäcker hon dock att allt inte står riktigt rätt till hos familjen, framför allt kvinnan i familjen framstår som ganska knäpp och allmänt galen. Det hela utvecklar sig till att bli en kamp på liv och död. Boken var en mycket spännande psykologisk thriller, och jag ska definitivt fortsätta läsa kommande delar i serien.

Bokbingo 2026-08-11.webp

Jag kryssar "omslag värt att sätta på väggen" med A Country Meadow Murder av Katie Gayle. Del nio om Julia Bird.
En miljöhandläggare på kommunen hittas mördad på en äng där man snart ska påbörja byggandet av ett nytt shoppingcenter.
Jag gillar dessa böcker och det typiskt brittiska språket. Kan man läsa på engelska rekommenderas det. Bara användandet av ordet discombobulating gör att det är värt det. Och oavsett språk är beskrivningarna av engelska landsbygden och djuren underbara.
1000022670.webp

Jag kryssar "omslag värt att sätta på väggen" med A Country Meadow Murder av Katie Gayle. Del nio om Julia Bird.
En miljöhandläggare på kommunen hittas mördad på en äng där man snart ska påbörja byggandet av ett nytt shoppingcenter.
Jag gillar dessa böcker och det typiskt brittiska språket. Kan man läsa på engelska rekommenderas det. Bara användandet av ordet discombobulating gör att det är värt det. Och oavsett språk är beskrivningarna av engelska landsbygden och djuren underbara.
Visa bifogad fil 189442

Jag önskar att de fanns på engelska på Storytel!

Jag kryssar Bok som ej är skönlitterär med Älskade bror: en rapport från gängvåldets Sverige av Lisa dos Santos, författarinläsning. Boken är klassad som Socialt arbete, social välfärd och kriminologi av mitt bibliotek.

Författaren är åklagare i Stockholm och boken beskriver hennes jobb och hanteringen av det ökade gängvåldet. Den behandlar bland annat mordet på Årstabron, knäckandet av Enchrochat och FBI-fällan Anom. Det tog en stund för mig att vänja mig vid rösten och dialekten, men sedan var det en intressant bok, dock en smula deprimerande. Det känns uppenbart att vårt rättssystem inte riktigt är rustat för att ta itu med gängkriminaliteten.

Smittsam sjukdom nämnds (påssjuka) - Rotlös av Tsitsi Dangarembga. Zimbabwe (Rhodesia) på slutet av 60/början av 70-talet. Tambudzai bor på landet i en "subsistence farming" familj, men har en rikare farbror som bland annat pluggade i England några år tillsammans med hans fru och barn. Hennes bror dör tragiskt, och farbrodern ger henne chansen att som första kvinna/flicka i familjen gå i missionsskolan som han är rektor för. Intressant - jag fastnade inte riktigt för den i början, men allt eftersom så blev jag mer fängslad. Och jag laddade hem andra delen på läsplattan igårkväll när jag läst klart den här (som, om jag förstått det rätt, mer handlar om frihetskampen och kriget - innan det, i den här boken, var huvudpersonen mer fokuserad på sin egen resa från landet till att få studera och komma bort från slitet).

Jag kryssar Smittsam sjukdom nämns med Döden håller sig på mattan av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg. Den smittsamma sjukdomen är Covid-19.

Boken är den nionde i serien Morden runt med Herkules Persson. Kryssningsfartyget har kommit fram till Goa i Indien, och Herkules väljer att åka på tyst retreat på ett yogacenter. Det blir naturligtvis varken tyst eller fridfullt.

Lättsam och smårolig, precis vad jag behövde efter den förra, dystra boken.

Jag hoppar in här och kryssar "Bok av författare som vunnit pris" : Bea Uusma - Vitön. (Augustpriset x 2).

Jag lyssnade på ljudboken och är övertygad om att den vunnit på att läsas som fysisk bok med bilder etc, men jag gillade den ändå. Varje nytt kapitel visade också en ny bild även på ljudboken och det gillade jag. Första boken är såklart den bästa, men denna var också intressant. Som ljudbok funkar den ändå bra, Bea läser själv och hon är duktig och behaglig att lyssna på. Får en stabil fyra (av fem) i betyg av mig och skapade ett visst sug att bläddra i den fysiska boken. Kan man hisorien så är det såklart vissa upprepningar av första, men hennes brinnande intresse för att få reda på vad som hände är ju egentligen det som driver boken mest...⭐⭐⭐⭐

Kryssar vidare med "Bok som ej är skönlitterär": Häxor- när satans raseri svepte över Sverige. Av Pompe Hedengren och Cecilia Düringer.

Lyssnade som ljudbok. Cecilia läser och hon är en mycket bra uppläsare. Om man lyssnat (och gillar) på P3 Historia så känns boken som ett längre avsnitt av det. Boken är populärvetenskaplig och mycket "lättläst". Om man som jag, är intresserad av historia och häxprocesserna, så är det inte mycket "nytt" som presenteras. Jag gillade den dock ändå, tycker ämnet är intressant och brukar gilla att myslyssna på "lättsmälta" fackböcker. Så den får betyg 4 (av 5) av mig, eftersom den ändå uppehöll mitt intresse trots allt. Ganska kort också, gissar att den fysiska boken har en hel del bilder etc - men inget jag saknade här. Tror denna gör sig nog så bra som ljudbok.

Jag kryssar "bok av författare som vunnit pris" med Dockan av Yrsa Sigurdardottir. Femte delen om barnpsykologen Freiya och polisen Huldar. Skelettdelar hittas på havsbottnen. En tonårsflicka försvinner. En man anklagas för sexuella övergrepp på en pojke. Oklart om och i så fall hur detta hänger ihop. Och en docka verkar ha något med det att göra.
Bra bok med flera vändningar och oväntad upplösning.
Screenshot_20260720_105231_Chrome.webp

Jag kryssar "bok av författare som vunnit pris" med Dockan av Yrsa Sigurdardottir. Femte delen om barnpsykologen Freiya och polisen Huldar. Skelettdelar hittas på havsbottnen. En tonårsflicka försvinner. En man anklagas för sexuella övergrepp på en pojke. Oklart om och i så fall hur detta hänger ihop. Och en docka verkar ha något med det att göra.
Bra bok med flera vändningar och oväntad upplösning.
Visa bifogad fil 189592
Glömde skriva vilket pris författaren fått. Hon har fått det isländska deckarpriset "The Blood Drop".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka