Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Författarens efternamn börjar på J med Algot, Anna Stina och det välsignade brännvinet av Jonas Jonasson, inläst av Stefan Sauk.

1850-talets Småland. En snål greve i konflikt med en son till en före detta grisbonde, och en hembränningsapparat är huvudpersonerna i den här historien. Välskriven, smått absurd och fantastiskt inläst.

Jag kryssar "of mages and matcha: owls, tea shops and other magical nuisances" på rutan valfri bok. Den tredje delen i en trilogi cozy fantasy. Så mysig trilogi!!

Handlar om sommarpixin Kit som ärver en tebutik (med servering av te och tilltugg) av en gammal faster och flyttar till ett litet samhälle där nästan alla är magiska varelser.

Bifogade filer

• Screenshot_20260828_211442_Storytel.webp
    Screenshot_20260828_211442_Storytel.webp
    56,4 KB · Visningar: 4
Jag lyssnade på nästa bok på ungefär ett dygn. Först i 4 timmar igår medan jag hade tvättid och virkade. Och sen bara fortsatte jag av bara farten och lyssnade klart nu på morgonen.

Jag kryssar "Det första skiffret" (första delen i serien Kontrahenterna i rutan bok som utspelar sig annan tid än 2000-talet. Den handlar om några kvinnor jobbar med en deskiffrera tyskarna kodade meddelanden under andra världskriget. Jag gillade den uppenbarligen eftersom jag lyssnade klart på den på så kort tid! Jag kommer definitivt lyssna på nästa också. Den är bra inläst av Marie Richardsson.

Bifogade filer

• Screenshot_20260830_090225_Storytel.webp
    Screenshot_20260830_090225_Storytel.webp
    43,6 KB · Visningar: 3
Jag har lyssnat på Livet som aldrig var mitt av Nikola Scott efter att @Islandshästryttare gillat den här i tråden.

Kryssar passar på minst fyra rutor:
1: något rött på omslaget (bild redan visats i tråden)
2: utspelar sig i annan tid är 2000-talet - Efterkrigstidens England
3: för mig ny författare
4:rekommenderats (starkt till och med)
5: en present överlämnas i boken - huvudpersonen ger en present till en förälskelse på hans födelsedag
6: romantik i luften (huvudpersonen har en fling med någon)
7: nä jag får nog nöja mig här. Det kan ha nämnts en smittsam sjukdom men jag minns inte.

Nu blir det sjuan i serien kontrahenterna som äntligen poppat upp i min ljudboksapp, vilket jag såg pga @Lingon s inlägg här ovanför!

Jag kryssar Utspelar sig i angränsande landskap med Järtecken av Christoffer Carlsson, inläst av Martin Wallström.

Boken är den första i serien Hallandssviten, och utspelar sig som namnet anger i just Halland, som är ett angränsande landskap till där jag bor. En skadad man hittas utomhus i närheten av ett brinnande hus, där hans flickvän hittas död. Det känns uppenbart att han är skyldig till både mord och brand, men är det verkligen så?

Välskriven och intressant uppbyggd historia. Jag kommer fortsätta lyssna på den här serien.

Jag kryssar en för mig ny författare för boken Måttet (Vill du veta?) av Nikki Erlick. Handlar om att hela världen över 22 år får en låda med en tråd i som anger hur långt liv man kommer ha. Man får följa ett antal olika personer och deras liv i den här verkligheten och vilka val de gör.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag hade höga förväntningar, men tyckte boken var rätt förutsägbar. Väldigt rörig i början med de olika personerna, tyckte det blev bättre i slutet.

Jag kryssar bok med ett mord. Jag har läst "Med döden som gäst" av Karin Hjulström. Det är den fjärde delen i serien om Säbyholms gröna fingrar. Jag har gillat de tidigare böckerna i denna serien men var inte riktigt lika förtjust i den här. Jag tycker den spretade lite för mycket och hade för många sidohistorier där någon mått bra av att plockas bort och boken kortats lite. Tyckte det var lite seg start i boken med innan historien riktigt kom igång.

En del av boken utspelar sig i Tanzania och en del i Sverige. Ett mord finns med i boken och poliserna Olle och Rita får i uppgift att försöka lösa detta. Siri fortsätter driva Säbyholms gröna fingrar samtidigt som Anton tar med sig sin flickvän Cecilia till Tanzania för att leta efter spår efter hans föräldrar som försvann där när han var ung.

Okej bok som tidsfördriv men inte mer än så.

Jag kryssar En bok du fått rekommenderad med Den ädla konsten of not givning a f*ck av Mark Manson.

En lite annorlunda självhjälpsbok som går emot mycket av sånt som brukar stå i såna böcker. Jag tar ffa med mig att man blir lycklig av att lösa sina problem, men att man inte blir lycklig när man försöker lösa andras problem (nåt jag ständigt gör).

Tror det var @Midsommarblomster som rekommenderade boken?

Jag kryssar En bok du fått rekommenderad med Den ädla konsten of not givning a f*ck av Mark Manson.

En lite annorlunda självhjälpsbok som går emot mycket av sånt som brukar stå i såna böcker. Jag tar ffa med mig att man blir lycklig av att lösa sina problem, men att man inte blir lycklig när man försöker lösa andras problem (nåt jag ständigt gör).

Tror det var @Midsommarblomster som rekommenderade boken?

Kul! Jag tror att jag gillade den så mycket för att det var den första boken som jag läste på temat, och alla perspektiv var så nya och befriande för mig. Ett gäng liknande böcker senare sitter jag nu med ”Let them” och inser att jag cirkulerar runt här på samma budskap med andra ord bok efter bok 😄 Men Mark Mansons böcker kommer alltid hålla en speciell plats för mig då de startade något hos mig som successivt har förändrat mitt liv till det bättre.

Jag kryssar angränsande landskap med En sjunde brigad av Denise Rudberg, som utspelar sig övervägande i Stockholm (som norr om Slussen tillhör Uppland och boken utspelar sig på Norrmalm och Östermalm) och jag bor/läser i Sörmland.

Även om det är en bra skriven bok med skickliga och intressanta tidsmarkörer och karaktärer, så fångade den mig klart mindre än flera av de tidigare böckerna i serien (kontrahenterna). Storyn kändes lite tunn? (Kan eventuellt ha att göra med lyssning sömnlösa nätter, men jag tror inte jag missat?)

Jag kryssar En vintersport finns i boken med Game Changer av Rachel Reid.

Den handlar om hockeyspelaren Scott Hunter som träffar Kip Grady och blir kär. Men ingen vet att han är homosexuell och hela förhållandet måste hållas hemligt.

Jag läste boken mest för att jag verkligen gillade avsnittet i tv-serien Heated Rivalry som handlade om Scott och Kip. Precis som jag misstänkt var det mycket av historien som valts bort och jag fick mer förståelse för allt bakom. Men i grund och botten får väl boken klassas som tantsnusk. ;)

Boken heter Upp och ner och handlar om bipolärsjukdom. Författaren är Henrik Wahlström som har har en jätte bra Instagram om det här ämnet. Det är en fantastisk bok för den som själv är sjuk och det borde vara tvång på att läsa den för nära anhöriga. Den får 10 av 10 poäng. Har läst den flera gånger
IMG_0490.webp

IMG_0490.webp

Balladen om sångfåglar och ormar av Susanne Collins. En prequell till Hungerspelen/Hungergames trilogin. Jag lyssnade på den för länge sen på engelska men den kändes så virrig med alla långa och konstiga namn och så mycket som hände. Läste den nu på svenska och såg sen filmen.

Hungergames trilogin och hela den världen som Susanne Collins skapad är enligt mig på samma nivå som Harry Potter var för mig som barn, även fast jag alltid kommer vara en inbiten Harry Potter läsaren.

Men Balladen om sångfåglar och ormar är en av dom mest obekväma och sorgliga skönlitterära böcker jag läst. Den handlar om Corolianus Snow som ung, den man som sen blir president Snow över hela Panem.

Jag väljer att sätta den på Present överlämnas i boken eftersom han inför systemet där sponsorer kan kan skicka in paket till dom barn som är inlåsta i arenan och tvingas slåss till döden. Då kan sponsorer om dom gillar vad dom ser som underhållande välja att skicka mat, vatten, medicin till deras favoritspelare.

Den håller inte samma nivå som dom tidigare men den berör, ger bra bakgrund och värd att läsa om man gillar Hungerspelen

Jag kryssar Något rött på omslaget med Korpar som viskar i gryningen av Linda Rakka, inläst av Sofia Berntson. Bildbevis: https://www.bokfabriken.se/produkt/korpar-som-viskar-i-gryningen/

Boken är den fjärde i serien Morden vid Göta kanal. Under en fest på en båt försvinner kommundirektören, och han hittas senare död i vattnet. För omväxlings skull verkar det inte vara pensionatvärdinnan Betsy som ligger bakom. Hon har fullt upp med att hindra polisen Gibson från att anlägga en damm i trädgården till huset hon hyr, eftersom den är full med människor som Betsy haft ihjäl tidigare.

Välskriven, smårolig och helt absurd. Jag gillar den här serien.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka