Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Läsa om en favorit - de första fem böckerna i The Firebird Chronicles av T.A. White (första boken Rules of Redemption). Jag lyssnade på de här som ljudbok förra sommaren och gillade dem väldigt mycket, och för kanske 1-2 veckor sedan blev jag sugen på att läsa om dem. Så jag gick in på Kobo och köpte alla böckerna i serien till min läsplatta, dvs de sex böcker som fanns där. Jag läste inte 100% av alla böcker, men kanske 70-90%, och vissa delar mindre noggrant än andra.

Sen när jag kom till femte boken, och visste att jag hade köpt sex böcker men inte kunde komma på hur den fortsatte efter femman, så visade den sjätte boken kommit nu under 2026, och att jag inte läst den än. Så mitt kryss för "utspelar sig under något annat århundrade" blir Echoes of Insurrection av T.A. White.

Serien handlar om Kira och hennes droid Jin. I första boken har de ett rymdskepp och arbetar som salvagers av teknologi från förstörda rymdskepp. Deras första minnen som barn var från en anläggning som bland annat genetiskt manipulerade barn och gjorde en massa andra hemska saker, och när de sedan blev fria och det blev krig deltog de i den mänskliga militären och kämpade mot Tsavitee-varelser som ville ta över/förstöra mänskligheten. När första boken börjar träffar de för första gången Tuann-varelser, människoliknande varelser som människor kallar "trollkarlar". Och sen händer en massa saker.

Serien är ungefär som urban fantasy fast i rymden. Lite romantik, men inte huvudfokus (dvs det är samma person som är romantiskt intresse hela tiden, och det går några böcker innan de faktiskt hamnar i "sovrummet"). Mycket äventyr och saker som händer, och jag gillar karaktärerna och deras konversationer/beteenden (en del humor bland annat, och "found family" tema).

IMG_20260902_113856044.webp

Jag kryssar Bok på max 100 sidor med Den nya klänningen av Virginia Woolf, inläst av Ingela Olsson.

En novell, skriven för över 100 år sedan (1924). Mabel anländer till en bjudning, där hon plötsligt känner sig missnöjd med sin egen klänning. Hon tror att alla tittar på henne, och dömer henne för hur hon ser ut. Språket är fascinerande modernt.

Jag kryssar Bok som ej är skönlitterär med Att vara dödlig av Atul Gawande. Boken handlar om vår inställning till döden, eller snarare om att vi gärna vill undvika att tänka och prata om den. Gawanda reflekterar över allt från åldrande till döden och att varför det är så främmande för oss att formulera hur vi vill dö och vad som är viktigt för oss när vi är döende.
Jag lite besviken. Dels så var det inte särskilt många nya tankar (det är det nog inte för någon som arbetat i äldreomsorgen), den är skriven ur nästan helt strikt amerikansk synvinkel och dels så förhåller den sig väldigt medicinskt till döden. Jag hade nog hoppats på lite mer djupare, filosofiska eller existensiella resonemang. Men helt ok!

Jag har också läst Major Virvelvind av Nina Wähä och kryssar därmed Baserad på en sann historia. Jag älskar Nina Wähä och blev inte besviken denna gången heller. I boken får man följa Wähä under ett drygt år när hon börjar ställa sig frågor om vem hennes pappa var, varför han inte var en större del av hennes liv, om anledningen till att hon blev författare är för att hon inte hade en närvarande pappa och massa andra hjärtskärande funderingar. Hon bestämmer sig för att undersöka sanningen om hennes pappa, bankrånaren, som kallades Major Virvelvind, och på den resan så upptäcker hon både saker om honom, hans familj och sig själv.

bokbingo aug-jan.webp

Jag kryssar Bok som ej är skönlitterär med Att vara dödlig av Atul Gawande. Boken handlar om vår inställning till döden, eller snarare om att vi gärna vill undvika att tänka och prata om den. Gawanda reflekterar över allt från åldrande till döden och att varför det är så främmande för oss att formulera hur vi vill dö och vad som är viktigt för oss när vi är döende.
Jag lite besviken. Dels så var det inte särskilt många nya tankar (det är det nog inte för någon som arbetat i äldreomsorgen), den är skriven ur nästan helt strikt amerikansk synvinkel och dels så förhåller den sig väldigt medicinskt till döden. Jag hade nog hoppats på lite mer djupare, filosofiska eller existensiella resonemang. Men helt ok!

Jag har också läst Major Virvelvind av Nina Wähä och kryssar därmed Baserad på en sann historia. Jag älskar Nina Wähä och blev inte besviken denna gången heller. I boken får man följa Wähä under ett drygt år när hon börjar ställa sig frågor om vem hennes pappa var, varför han inte var en större del av hennes liv, om anledningen till att hon blev författare är för att hon inte hade en närvarande pappa och massa andra hjärtskärande funderingar. Hon bestämmer sig för att undersöka sanningen om hennes pappa, bankrånaren, som kallades Major Virvelvind, och på den resan så upptäcker hon både saker om honom, hans familj och sig själv.

Visa bifogad fil 190374
Vad synd att den första inte riktigt var så givande som den kunnat vara givet temat! Om någon annan vet en fullträff kring samma ämne får ni gärna hojta.

Nu kryssar jag även "Vill inte fortsätta läsa krysset". Flickorna i apelsinlunden av Gabriela Cabezón Cámara. Jag hade aldrig hört talas om den innan, men när jag sökte igenom bibliotekets böcker som ursprungligen var skrivna på spanska (för krysset med utomeuropeiskt originalspråk, eftersom det är något som det är ganska tomt av i min "att läsa lista") så hittade jag den här. Den utspelar sig på 1500-talet i Sydamerika, och handlar om den Catalina de Erauso som levde då och som rymde från ett baskiskt kloster för att leva som man och delta i erövringen av Amerika. Vilket jag tyckte lät intressant. Men, det är inte alls en bok för mig. Språket, sättet den är skriven på, fokus i handlingen och hur handlingen är upplagd - allt gör att det är en bok som jag hellre vill lägga undan än fortsätta läsa. Den är ganska kort, så jag kom ändå en ganska bra bit in i den. Men, nej, det är inte en bok som jag uppskattar att läsa.

Jag kryssar Utspelar sig i två olika tidsepoker med Den franska fotografen av Natasha Lester. Jag tror att det var någon annan som läst den under något tidigare kryss och att den då hamnade på min lista :)
Den utspelar sig dels under andra världskriget där man får följa Jessica May och hennes jobb som kvinnlig korrespondent under kriget. Parallellt följer man en australiensisk kvinna som är konsthanterare och har fått i jobb att flytta ett antal fotografier från Paris till en utställning i Australien.

Jag gillade den verkligen. Jag gillade tempot, språket, händelserna och hur den flöt på. Jag var ivrig att fortsätta läsa och fastnade från typ tredje sidan 😊 vissa har verkligen förmågan att dra in en i historien. Ska nog lägga till något mer från författaren på min lista!

Jag kryssar Utspelar sig i två olika tidsepoker med Den franska fotografen av Natasha Lester. Jag tror att det var någon annan som läst den under något tidigare kryss och att den då hamnade på min lista :)
Den utspelar sig dels under andra världskriget där man får följa Jessica May och hennes jobb som kvinnlig korrespondent under kriget. Parallellt följer man en australiensisk kvinna som är konsthanterare och har fått i jobb att flytta ett antal fotografier från Paris till en utställning i Australien.

Jag gillade den verkligen. Jag gillade tempot, språket, händelserna och hur den flöt på. Jag var ivrig att fortsätta läsa och fastnade från typ tredje sidan 😊 vissa har verkligen förmågan att dra in en i historien. Ska nog lägga till något mer från författaren på min lista!

Det var jag som läste den i tidigare kryss. Jag älskar Natashas böcker och har nog läst alla som hon har skrivit, tror jag iallafall. Den senaste jag läste av henne var "En ny värld". Den var också fantastisk.

Jag kryssar "en bok du fått rekommenderad" med Upp och ut av Carl Michael Gräns.
Handlar om Nicolas som fått jobb på den svenska ambassaden i Nigeria just som islamistiska Boko Haram får stora framgångar. En hemsk bok, en sådan jag inte vill läsa igen men som jag ändå tyckte var bra. Skriven av en f d diplomat, vilket märks.
Hittade den via en rekommendation i en grupp på Facebook.
Screenshot_20260828_121347_Gallery.webp

Jag kryssar Utspelar sig i två olika tidsepoker med Yesteryear av Caro Claire Burke, inläst av Ella Schartner.

Natalie lever gammaldags på en gård med sin man och sina många barn. Hon är också influencer, och visar upp sitt till synes perfekta, kristna, amerikanska liv på sociala medier, något som absolut inte hade fungerat utan alla de anställda som också finns på gården, men som aldrig syns på nätet. Det blir uppenbart den dag Natalie vaknar upp i det riktiga 1800-talet.

Välskriven parodi på amerikansk, kristen fundamentalism. Både roande och oroande, med många oväntade vändningar.

Jag kryssar Utspelar sig i två olika tidsepoker med Yesteryear av Caro Claire Burke, inläst av Ella Schartner.

Natalie lever gammaldags på en gård med sin man och sina många barn. Hon är också influencer, och visar upp sitt till synes perfekta, kristna, amerikanska liv på sociala medier, något som absolut inte hade fungerat utan alla de anställda som också finns på gården, men som aldrig syns på nätet. Det blir uppenbart den dag Natalie vaknar upp i det riktiga 1800-talet.

Välskriven parodi på amerikansk, kristen fundamentalism. Både roande och oroande, med många oväntade vändningar.
Hugger inlägget efter pga. har reserverat boken på biblioteket och kan kryssa den där jobbiga rutan med den :).

IMG_0490.webp
Jag valde att lägga boken Sunrise on the Reaping av Susanne Collins på rutan med en karaktär som är på resa. En resa i det djupaste,mest obehagliga som går. Om och om igen. Vi vet från början att Haymitch kommer att överleva Hungerspelet han är med i eftersom han har en stor roll i vad som händer då 24 år innan serien börjar i Hungerspelen trilogi.

Det är blodbad och dom allra mest otänkbara sätt att dö på. Hur vuxna människor kan låta 48 barn dö under tortyrliknande former på TV. Och hur det går när man sätter sig emot en diktator och är tvungen att lämna alla man älskar för att annars dör dom.

Eftersom han vann måste han åka till alla distrikt för att ”fira” sin seger när dom är u djupaste sorgen. Och därefter varje år måste han åka med nya barn och vara mentor åt dom till det årets Hungerspelen. Han förlorar 44 barn innan Katniss och Peeta dyker i Hungerspelen.

Jag har i princip sträckläst för man vill bara veta vad som ska hända eftersom inget är förutsägbart i den här boken.

Jag vet inte hur Sussane Collins ska lycka skriva mer böcker i den här världen vilket jag dock gissar att det kan dyka upp men hon har nog redan beskrivit hemskheter jag inte vet hur hon ska toppa.

En del i en serie - Kirkyards and Kindness av Kelley Armstrong. En del i serien som följer Mallory, kanadensisk polis som förts tillbaka till 1800-talets Edinburgh där hon jobbar som assistent åt Dr Gray, som hjälper polisen som detektiv. I den här korthistorien (lite över 100 sidor) så har Greyfriars Bobby, en liten terrier som sägs ha spenderat 14 år vaktande sin ägares grav, försvunnit (finns som staty i Edinburgh nu). Jag gillar serien och huvudkaraktärerna.

Passar in på 8 rutor - And Away... av Bob Mortimer. Memoar som handlar om Bobs liv (engelsk komiker).
1. Mindre än tre ord i titeln
2. Två olika tidsepoker (i större delen av boken varvas kapitlen med ett kapitel i 2015 och ett kapitel där man får följa hans liv från barndom till vuxen)
3. Ny författare för mig
4. Baserad på sann historia
5. Karaktär på resa (flera resor i England beskrivs)
6. Julfirande
7. Inte skönlitteratur (även om kanske inte 100% är helt sant, så är nog 90% sant, eller vad det nu stod i början av boken)
8. Present överlämnas (bland annat julklapp i början)
9. Mord (han erbjuds ett jobb, men personen som erbjudit honom mördas)
10. Vunnit pris (rent teknisk står det ju inte att författaren ska ha vunnit sitt pris för sitt författande ;) han har bland annat vunnit British Academy Television Award for Best Entertainment Performance)
Stora delar utspelar sig också i ett annat århundrade än 2000-talet.
Jag har egentligen inte så bra koll på honom, mer än att jag sett en del klipp från Would I Lie To You. Boken var trevlig och intressant, men man hade nog fått mer ut av den om man haft bättre koll på Englands komedi och TV värld de senaste 50 åren (och sport?).

IMG_20260904_142450833.webp

Visa bifogad fil 190438Jag valde att lägga boken Sunrise on the Reaping av Susanne Collins på rutan med en karaktär som är på resa. En resa i det djupaste,mest obehagliga som går. Om och om igen. Vi vet från början att Haymitch kommer att överleva Hungerspelet han är med i eftersom han har en stor roll i vad som händer då 24 år innan serien börjar i Hungerspelen trilogi.

Det är blodbad och dom allra mest otänkbara sätt att dö på. Hur vuxna människor kan låta 48 barn dö under tortyrliknande former på TV. Och hur det går när man sätter sig emot en diktator och är tvungen att lämna alla man älskar för att annars dör dom.

Eftersom han vann måste han åka till alla distrikt för att ”fira” sin seger när dom är u djupaste sorgen. Och därefter varje år måste han åka med nya barn och vara mentor åt dom till det årets Hungerspelen. Han förlorar 44 barn innan Katniss och Peeta dyker i Hungerspelen.

Jag har i princip sträckläst för man vill bara veta vad som ska hända eftersom inget är förutsägbart i den här boken.

Jag vet inte hur Sussane Collins ska lycka skriva mer böcker i den här världen vilket jag dock gissar att det kan dyka upp men hon har nog redan beskrivit hemskheter jag inte vet hur hon ska toppa.

Jag tycker att den är en av de absolut bästa böckerna i serien! Man förstår varför Haymitch är som han är i trilogin. Han är förvånansvärt fungerande i trilogin mtp vad han utsatts för. Jag ska definitivt se filmen när den kommer på bio!

Men jag tycker om att man får veta mer om det samhället och vad som hände innan Katniss. Historien.

Jag kryssar "den här vill jag inte fortsätta läsa" med Häxringarna av Kerstin Ekman.
När jag läser beskrivningar av denna bok låter det verkligen som något jag skulle gilla. Men kom bara ca 20 sidor. Jag klarar inte språket. Svårt att förklara, men jag upplever att fokus byts mellan två meningar och sedan snabbt igen. Så jag hänger inte med vad som beskrivs och ur vems synvinkel utan att vara superkoncentrerad. Och det orkar jag inte.

Jag tycker att den är en av de absolut bästa böckerna i serien! Man förstår varför Haymitch är som han är i trilogin. Han är förvånansvärt fungerande i trilogin mtp vad han utsatts för. Jag ska definitivt se filmen när den kommer på bio!

Men jag tycker om att man får veta mer om det samhället och vad som hände innan Katniss. Historien.

Jag minns när jag började läsa den att jag trodde den skulle vara tråkig iom med att man visste hela historien redan. Oj så fel jag hade. ;) Håller med om att den är en av de bästa hon skrivit.

Jag kryssar "den här vill jag inte fortsätta läsa" med Häxringarna av Kerstin Ekman.
När jag läser beskrivningar av denna bok låter det verkligen som något jag skulle gilla. Men kom bara ca 20 sidor. Jag klarar inte språket. Svårt att förklara, men jag upplever att fokus byts mellan två meningar och sedan snabbt igen. Så jag hänger inte med vad som beskrivs och ur vems synvinkel utan att vara superkoncentrerad. Och det orkar jag inte.

Oj då får jag se vad jag tyvker om böckerna i ddn serien..står i kö på e-böcker på biblioteket på denna serien. Byter hon perspektiv ofta i kapitlen?

Bokens namn börjar på H - Herr Collins sällsamma äventyr av Frank Heller. En av böckerna om äventyraren/gentlemannatjuven Filip Collin - flera olika kortare historier i boken. 1910-talet (publicerad 1916, utspelar sig 1910-1911), runt om i Europa. Första boken jag läst av författaren, och den var okej men inte något jag var superimponerad av. Det jag tyckte var mest intressant var allt runtomkring - jag brukar inte läsa så många böcker som faktiskt är skrivna då (definitivt vanligare att jag läser böcker som är skrivna nu men utspelar sig då), och har inte tänkt på att man hade vardagsrum då och vitvarubutiker, och en del andra saker som kändes modernare än jag tänkte mig att det var på 1910-talet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka