Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Något annat århundrade än 2000-talet med Benraden av Andreas Karlsson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den femte i Varbergssviten. Det är 1621, och i det då danska Varberg hittas ett skelett hittas nedgrävt utanför kyrkogården. Det verkar vara en fiskare, med tvivelaktigt förflutet, som försvann tjugo år tidigare. Alla verkar ha trott att han drunknat, men så var det uppenbarligen inte. David klockare utreder.

Jag uppskattar den här serien. Den är både välskriven, spännande och historiskt intressant.

Jag kryssar i: En del i en serie.
Kärnveden av Ulrika Lageröf.

Det är del tre i serien Timmerfolk. Första boken (Hjortronmyren) tyckte jag var rätt bra, främst delarna som handlade om Siv på 1930-talet. Blev rätt besviken på andra boken, tröttnade på Siv och tyckte de flesta mest var gnälliga och sura. Var tveksam över denna bok, men läste/lyssnade ändå. Men nä, denna var inte särskilt bra. Visst, innehåller vissa intressanta inslag om skogsbuk, användandet och åsikterna kring hormoslyr osv. Men överlag känner jag att mitt intresse dalade många gånger och att jag lätt "zoomade ut" av tristess. Alla partier om de nutida "ungdomarna" är otroligt ointressanta. Nutida kvinnan Eva är väl förvisso en "okej" person, men resten är gnälliga, självuppoffrande, eller offerkoftor. Skönt att den tog slut. Tycker den spretade iväg åt alla möjliga håll efter första boken. Nä, betyg 2 (av 5) får den av mig. ⭐⭐

Jag kryssar "författarens efternamn börjar på J" med Det slutna rummet av Marie Jungstedt.
Del 17 om polisen Knutas på Gotland. En kvinna hittas död i Lummelundagrottan. Hon verkar varit omtyckt och motiv saknas.
En klassisk deckare, trevligt tidsfördriv. Jag har läst de övriga delarna i serien tidigare.
Screenshot_20260828_121347_Gallery.webp

Romantik i luften - Ön bortom dimman av Veronica Almer. 1800-talet Marstrand, Oscars familjs företag pysslar med sill, men det finns ingen sill i området sedan många år och familjens ekonomi håller på att helt gå åt skogen. För att rädda det säljer Oscar några gamla sillmagasin, utan sin fars vetskap - som blir förbannad när han hör det, och ännu mer arg när han får reda på vad köparen tänkt med magasinen. Köparen är Margaretas pappa, som har tänkt att bygga om magasinen till ett kurhotell. Trevlig bok, och jag gillade även den andra boken av henne som jag läst (Sockerdrottningens jul). Troligtvis kommer jag någon gång läsa även den andra boken i Marstrand-serien.

Jag kryssar utspelar sig i två epoker med Min mammas hemlighet av Nikola Scott. Den låg i riskzonen för ”den här vill jag inte läsa klart” ett tag, men efter att ha slumrat mig igenom tre-fyra timmar blev den mindre förnumstig och mer intressant. (De här böckerna som är bra att sova till är en egen kategori [som jag inte är säker att författaren skulle uppfatta smickrande] men som ändå har ett värde och en plats i mitt liv.)

En dag svarar Addie i telefonen hemma hos sina föräldrar och den hon talar med tror att han talar med hennes nyligen avlidna moder. Addie får reda på förvirrande information och när det sedan står en okänd kvinna utanför dörren som hävdar att de är systrar, så tar sökandet vid. Ena spåret är moderns dagbok (tror jag, eller bara från moderns ungdom) från brittiskt 50-tal, andra spåret är ”nutid”/tidigt 2000-tal med Addie som huvudperson. Intressant och vad som verkar vara välresearchat om efterkrigstidens samhällssyn kring och hantering av ogifta kvinnors graviditeter.

Jag kryssar passar in på minst åtta rutor med The Long Game av Rachel Reid.

1. Passar in på minst fyra rutor.
2. Nåt rött på omslaget
3. Jul- eller nyårsfirande i boken. De firar jul där en karaktär äter kakor och den andra är på diet.
4. Utspelar sig på hösten. Det är två omgångar höst i boken.
5. Present överlämnas i boken. Flera presenter, men bland annat ett väldigt speciellt fotografi
6. En karaktär är på resa. Många resor, bland annat ner till Florida.
7. En vintersport finns i boken. Hockey!
8. En del i en serie. Andra boken om Ilya och Shane.
9. Max tre ord i titeln.
10. Romantik i luften. Ja, bland många av karaktärerna!

Boken är en fortsättning av Heated Rivalry och jag läste den mest för att jag var nyfiken på vad som kommer hända i nästa säsong i tv-serien. Men jag blev mycket mer berörd av denna bok än den första. Det finns ett annat djup i karaktärerna och jag grät tom ett par gånger. Dessutom lite färre sexscener. ;)

Jag blir lite sugen på att läsa resterande böcker i serien (de som kom ut före denna bok) men det är inte prioriterat på läslistan.

IMG_0020.webp

Jag kryssar Biografi med en person som gått ur tiden med Den besvärliga Elin Wägner av Ulrika Knutson, författarinläsning.

Välskriven och intressant biografi, snyggt uppbyggd och otroligt bra inläst. Nu kan jag väldigt mycket mer om Elin Wägner än vad jag kunde innan.

Jag har också läst den och jag håller med den är både välskriven och otroligt intressant!

Jag kryssar Read on location med Våroffer av Maria Richardsson, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den första i serien Lena Borell. En höggravid kvinna försvinner, och motivet visar sig vara milt sagt underligt. Polisen Lena utreder, samtidigt som hon tampas med sina egna bekymmer: för mycket alkohol, en förkärlek för att få ihop det med gifta män, och en deprimerad dotter med en helt egen agenda.

Hyfsad deckare. Inte lika bra som hennes serie Brottstycke Mark, men den duger.

Jag kryssar rutan för jul/nyårsfirande. Har läst Djinns av Fatma Aydemir. En bok om en kurdisk familj som lever i Tyskland. Mannen i familjen har slitit hårt som gastarbeiter i hela sitt liv och har äntligen lyckats köpa en lägenhet i Istanbul dit han planerar flytta med familjen efter pensionen. Men han dör knall och fall innan han hunnit mer än att inreda lägenheten. Boken handlar om de fem kvarvarande familjemedlemmarna, hur de hanterar faderns död samt hur deras liv artat sig i Tyskland. En återkommande scen handlar om hur mamman i familjen bränner en gås till svartkol en nyårsafton.

Jag tyckte om boken. Men det har ändå tagit mig en stund att komma igenom den. Inte så mycket feelgood - men intressant och drabbande om hur det är att vara invandrare.

IMG_0370.webp

Jag kryssar "Män som hatar kvinnor" i rutan bok med ett mord. Jag tänker att den inte behöver nån vidare beskrivning. Jag har både läst och lyssnat på den innan. Den här gången lyssnade jag och den är mycket bra inläst av Reine Brynolfsson. Han är en bra inläsare i den här typen av böcker!

Bifogade filer

• Screenshot_20260910_183013_Storytel.webp
    Screenshot_20260910_183013_Storytel.webp
    47,1 KB · Visningar: 1
Jag kryssar någon på resa med Kärnveden av Ulrika Lageröf, som @Spetshunden redan beskrivit, eftersom sonen/fadern Nils reser till Uppsala för studier och hem för att hälsa på, samt gör en slutgiltig resa ur alla de andras liv av tragiska och länge dolda skäl. Jag kan hålla med helt om att första delen hade den starkaste berättelsen och att spåret med ungdomarna kändes överflödigt (som att följa tre tidsepoker istället för två). Tycker ändå om språket och tonen i berättandet. Trodde jag var lost pga feberdimma innan jag läste den andra recensionen här i tråden men den verkar helt enkelt varit lite spretig.

Med detta kryss ropar jag mitt första bingo!
IMG_8550.webp

Jag kryssar Present överlämnas i boken med Vända hem av Yaa Gyasi. Boken börjar i slutet av 1700-talet, i en stad i nuvarande Ghana. Tvås systrar växer upp utan att känna till varandra. En av dem blir bortgift till en engelsk guvernör, den andra blir såld som slav. Genom boken får man följa slavhandelns och kolonialismens konsekvenser, generation för generation, fram till nutid. Jag tyckte om den, men hade lite svårt för formatet att varje kapitel handlar om en ny person. Det tillsammans med att det var en långsam bok gjorde att jag hade svårt att komma ihåg och hänga med i historierna över generationerna. Helt klart läsvärd men man behöver göra ett visst åtagande för att den ska vara bra, den är inget man lättvindigt plöjer igenom.
Jag har ytterligare en invändning som jag lägger i spoiler:
Båda historierna avslutas i USA och jag tycker det är en onödig amerikanisering. Jag hade hellre fortsatt följa historien, i alla fall för en av släkterna, i Ghana och ta del av självständighetsrörelsen på plats. Jag tycker författaren kastar bort intressant handling.

Sen kryssar jag också Bok på max 100 sidor med Vem dödande min far av Édouard Louis. Den är en kort berättelse om att växa upp med en far som tar rollen som patriark på stort allvar, om orättvisor, ojämlikhet i hälsa, homofobi, kärlek, försoning och ansvarsutkrävande. Jag började blinka bort tårarna på första sidan. Otrolig. Läs, läs, läs! Så vacker, stark, kärnfull, smärtsam och heeeelt fantastisk.

bokbingo aug-jan.webp

Jag kryssar Present överlämnas i boken med Vända hem av Yaa Gyasi. Boken börjar i slutet av 1700-talet, i en stad i nuvarande Ghana. Tvås systrar växer upp utan att känna till varandra. En av dem blir bortgift till en engelsk guvernör, den andra blir såld som slav. Genom boken får man följa slavhandelns och kolonialismens konsekvenser, generation för generation, fram till nutid. Jag tyckte om den, men hade lite svårt för formatet att varje kapitel handlar om en ny person. Det tillsammans med att det var en långsam bok gjorde att jag hade svårt att komma ihåg och hänga med i historierna över generationerna. Helt klart läsvärd men man behöver göra ett visst åtagande för att den ska vara bra, den är inget man lättvindigt plöjer igenom.
Jag har ytterligare en invändning som jag lägger i spoiler:
Båda historierna avslutas i USA och jag tycker det är en onödig amerikanisering. Jag hade hellre fortsatt följa historien, i alla fall för en av släkterna, i Ghana och ta del av självständighetsrörelsen på plats. Jag tycker författaren kastar bort intressant handling.

Sen kryssar jag också Bok på max 100 sidor med Vem dödande min far av Édouard Louis. Den är en kort berättelse om att växa upp med en far som tar rollen som patriark på stort allvar, om orättvisor, ojämlikhet i hälsa, homofobi, kärlek, försoning och ansvarsutkrävande. Jag började blinka bort tårarna på första sidan. Otrolig. Läs, läs, läs! Så vacker, stark, kärnfull, smärtsam och heeeelt fantastisk.

Visa bifogad fil 190721
Åh, den där, kortisen, låter som något för mig!

Jag kryssar kryssat i inlägget innan med Vem dödande min far av Édouard Louis som @Rumpnissen just skrev om. Fin! Jag blir så himla arg och ledsen över det politiska ”mördandet” som beskrivs, den där doften av att livet kunnat se annorlunda ut utan förtryck och stigmatisering är vacker och frustrerande. Just därför känns det också värdefullt när det beskrivs med starka litterära kvaliteter, som här. Känns också som en perfekt före-valet-bok. Alla som tvekar hur ni ska rösta: läs!

Jag kryssar kryssat i inlägget innan med Vem dödande min far av Édouard Louis som @Rumpnissen just skrev om. Fin! Jag blir så himla arg och ledsen över det politiska ”mördandet” som beskrivs, den där doften av att livet kunnat se annorlunda ut utan förtryck och stigmatisering är vacker och frustrerande. Just därför känns det också värdefullt när det beskrivs med starka litterära kvaliteter, som här. Känns också som en perfekt före-valet-bok. Alla som tvekar hur ni ska rösta: läs!
Kul att du gillade den! Imponerad över hur snabb du är :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka