Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Utspelar sig på hösten med Vi for upp med mor av Karin Smirnoff, inläst av Lo Kauppi.

Boken är den andra om Jana Kippo. Janas mor har dött, och hon vill bli begravd i sin hemby i norra Norrbotten. Jana och hennes tvillingbror Bror åker upp till begravningen, och väl där dras Bror in i den religiösa sekt som är mycket aktiv på orten och bestämmer sig för att stanna. Jana är inte lika imponerad, och gör sitt bästa för att få loss honom.

Fantastiskt språk, väldigt dyster och mycket väl inläst.

Jag kryssar en för dig ny författare med boken Perfektion av Vincenzo Latronico.

Boken handlar om Anna och Tom som flyttat till Berlin och jobbar med webdesign. Den är väldigt målande beskriven och mer eller mindre en modern variant av Georges Perec Tingen. Jag blev nyfiken på boken efter att ha läst en recension på SVT.

Det finns några riktigt tänkvärda citat i boken, som ”De var rädda att vara nöjda för att de hade nöjt sig”

Det är inte en bok jag kommer läsa igen, men den gav ändå en hel del att tänka på. Rekommenderar att läsa Tingen först, så blir likheterna ännu mer slående.

Passande nog har jag en Instagram-paus medan jag läste boken och det blir en rejäl rensning av personer jag följer den dag jag återvänder.

Jag kryssar bok som utspelar sig i två olika tidsperioder med boken "Bibliotekarien på slottet Windsor" av Daisy wood. De två tidsperioderna är nutid och 1940. I nutid går Lacey igenom sin mormors papper i Philapdelphia. Där hittar hon ett papper med slottet Windsors stämpel. Hon blir nyfiken då hon aldrig hört talas om detta och börjar forska på saken.

1940 blir Sophie anställd som assistent till kungliga bibliotekarien på slottet Windsor efter att hon tvingats fly Wien när nazisterna intar det då hennes far är jude. Men anställningen kommer med ett pris, hon har ett annat hemligt uppdrag.

Jag tycker boken var rörig och förvirrande och första halvan av boken ägnade jag mig mest åt att försöka förstå hur personerna och historierna hängde ihop. Boken kommer inte lämna något bestående intryck hos mig och jag vet egentligen inte varför jag kämpade med att läsa ut den då jag verkligen tyckte att flera saker i den inte var speciellt bra. Glad att det var ett bibliotekslån och inte en bok jag köpte.

Jag kryssar i: Nej denhär vill jag inte fortsätta läsa (fast det gjorde jag).
Snitt av Joyce Carol Oates.

Boken var ett spontanköp på "rea-på-bokrean", som blivit stående i bokhyllan. Jag var totalt ovetande om innehållet. Orginaltiteln är "Butcher" (hur det nu blev "Snitt" på svenska?). Boken är fiktion men bygger på verkliga personer och hisoriska källor. Huvudpersonen är läkaren Silas Weir, en rätt misslyckad läkare, på 1800-talet, som är rädd för blod och kvinnor (främst högre klassens kvinnor). Med tiden hamnar han som läkare på ett mentalsjukhus för kvinnor och snart blir han chef med fritt spelutrymme att utöva allehanda grymma kirurgiska "experiment" på de fattiga kvinnliga mentalpatienterna.

Boken är fruktansvärd. Dels är det många ingående beskrivningar av kirurgiska experiment, så ohyggliga att jag ibland undrar om det är Silas, författaren eller jag själv (som läser detta!), som är helt sjuk i huvudet. Sedan är det även väldigt obehagligt att kliva in i Silas narcissistiska tankevärld. Jag lade faktiskt undan boken ett par gånger av illamående, men - jag är ändå glad att jag läste ut den, för den är intressant. Man läser, eller tänker, sällan på hur den medicinska läkekonsten utvecklats hisoriskt. Det finns även ett korn av ömhet hos Silas, han blir smått besatt av albinoflickan Brigit. Boken innehåller också kärlek - och hämnd.

Jag kan omöjligt betygsätta denna. Mådde illa när jag läste den, hatade den ibland, men när jag äntligen läst ut den hat-älskade jag den ändå, på något märkligt (sinnessjukt?) sätt.

Passar in på 4 rutor - De förlorade ordens bok av Pip Williams. Esme växer upp på slutet av 1800-talet som moderslös, och spenderar en hel del tid hos sin pappa där han jobbar med att samla in och sammanställa ord och citat och förklaringar till Oxfords ordbok. Allt eftersom börjar hon själv hjälpa till lite, men saknar en del ord i ordboken - alla ord som används men som inte är nedskrivna, eller "fula" ord. Intressant och bra, men inte fantastisk i mina ögon.
1. Något rött på omslaget (en liten röd blomma)
2. Baserat på sann historia (stor andel av sidokaraktärerna är verkliga, arbetet med ordboken etc)
3.
I slutet av boken för huvudpersonen, i 40 års åldern, efter att ha blivit påkörd av en bil
4. Något annat århundrade än 2000-talet
Och även en del andra som den kan passa in på - karaktär reser, ny författare för mig, present överlämnas, julfirande (knappt), säkert höst någon gång under bokens gång (det står vilka månader den utspelar sig, och jag har för mig att jag såg t.ex. September etc), etc.

Jag kryssar present överlämnas med Du har din mor med dig av Annakarin Thorburn där huvudpersonen dels får en gul vacker klänning av sin mor/en kusin och en klocka av sin far.

En vacker och luftig (300 sidor men bara 4 timmar lyssning) uppväxtberättelse i en odefinierad spansktalande landsbygd vid ett hav. Fattigdom, våld (särskilt mot kvinnor såklart obs innehåller sexuella övergrepp mot barn), klass och svikande män, men också kärleken mellan flickan och hennes hav. En blandning av konkret och kontextlöst berättande i korta stycken (kapitlen är någon minut långa) som hyfsat delger barnets världsuppfattning och mognande. Fin och lyssningsvärd, lättlyssnad, utan att vara så trollbindande som den nästan är (utan att jag riktigt förstår varför). En bra par-bok till Vem dödade min far som jag lyssnade på innan. Där stod papparelationen i fokus här båda föräldrarna men framför allt relationen till (den till skillnad från pappan närvarande) och familjeförsörjande mamman (som är ett av 18 syskon!).

Kryssar baserad på sann historia för Gisslan i Iran av Johan Floderus och Sara Recabarren. En beskrivning av hans 790 dagar i Iranskt häkte och fängelse för absolut inga brott. Han råkade bara vara på fel plats vid fel tidpunkt och blev en bricka i ett politiskt spel. Trodde den skulle vara tung att ta sig igenom men den var intressant, lättläst och gripande. Handlar primärt om hur han lyckades ta sig igenom tiden som fånge utan att bli spritt språngande galen.

IMG_0370.webp

Kryssar Läs om en favoritbok med Sandor slash Ida av Sara Kadefors.

Jag läste boken när den kom 2001. Det är en ungdomsbok och handlar om Sandor och Ida som är 15 år och träffas på en chatt. Båda är vilse och söker sin plats och identitet på olika sätt. Om ett par dagar kommer uppföljaren, som handlar om Sandor och Ida i 40-års åldern, så därför passade jag på att läsa om boken.

Det är en väldigt klassisk ungdomsbok, vilket innebär att det är lite övertydlig och mycket förutsägbar. Det är dessutom väldigt daterad, dels på grund av att det är något helt annat att vara 15 nu och 2002, dels för att den utspelar sig innan mobiltelefoner osv. Men ändå underhållande läsning och jag blev väldigt nostalgisk :).

Jag kryssar En för dig ny författare med En sista utväg av Julie Clark, inläst av Mirja Turestedt.

Claire flyr från sin politiskt aktive och framgångsrike man, som bakom ytan är både våldsam och kontrollerande. Trots minutiös planering går det inte som väntat.

Hyfsat välskriven och lagom spännande, men med förväntat slut.

Jag kryssar passar in på minst 4 rutor med The Wind Weaver av Julie Johnson.
  • En del i en serie
  • En för dig ny författare
  • Max 3 ord i titeln
  • Författarens efternamn börjar på J
Första delen i serien Reign of Remnants av Julie Johnson vilket för mig är en ny författare. Jag fick upp boken som en riktad rekommendation på Bookbeat och valde att spara ner den och ge den en chans.

En klassisk fantasy och visst finns det inslag och en känsla av att det kan komma att bli både romantik och eventuellt även lite triangeldrama men boken är inte spicy och relationerna tar inte över händelserna. Händelserna driver historien framåt vilket var ett trevligt avbrott med mer ren fantasy än romantasy (även om jag gillar det också). Jag uppskattade den mycket, tillräckligt mycket för att direkt fortsätta med andra delen i serien. Bitvis påminner den mycket om andra böcker i samma genre men jag fastnade från första början. Jag tror det är för att det känns som om historien är väl underbyggd men inte riktigt lika komplicerad som jag upplever att många fantasyböcker är idag, där man blir överöst med namn på platser, familjer, karaktärer, magi, förband, historia etc direkt från början. Här känns det som jag fick lagom utpotionerat för att kunna njuta av boken samtidigt :)

Oväntat slut - Waifs and Strays av Helen Harper. Första delen i en paranormal serie. Fjärde serien av henne som jag läser, så jag visste att jag troligtvis skulle gilla den (sen tycker jag nog bättre om någon av hennes andra, men får se hur den här är efter några böcker). Handlar om Kit, en kvinna i 40-års åldern som har en hög katter och är känd som "cat lady". Hon har annonserat om att hon hade en lägenhet/rum ledigt, och en tonåring varulv, vars föräldrar nyligen dött, varar på annonsen. Men någon dag senare kidnappas han - och Kit får använda sina tidigare yrkesfärdigheter för att hitta honom.
Det var ett klassiskt paranormal slut - det slutar lyckligt med att alla de "goda" lever, de hittar skurken etc.
Men varulven kidnappades för att någon ville använda hans blod för att öppna en portal till underjorden för att ta hit en demon, som skulle hjälpa till att härska över staden och göra den "great". Men, när skurken dött och portalen öppnat sig, så visar det sig att det är en kattunge där - dvs demonerna alla var rädda för och ingen sett på flera hundra år är egentligen katter. Det väntade jag mig inte.

Kryssar passar in på 4 rutor med den 99 sidor långa Tidsmaskinen av H G Wells. En klassiker och jag har en förkärlek till tidsresor som fenomen, men gick inte riktigt hem hos mig, men var okej att läsa. Språket var lite knepigt, men så skrevs den ju på 1800-talet också.

1. Max 100 sidor
2. Max 3 ord i titeln
3. En karaktär på resa
4. Utspelar sig på ett annat århundrade än 2000-talet

Kryss för En smittsam sjukdom nämns med Utsökt kadaver av Agustina Bazterrica. I boken har ett dödlig virus utplånat alla djur. Förlusten av slaktdjuren har dock inte fått köttätandet att upphöra. Tvärtom. För att tillfredsställa efterfrågan på kött har man börjat avla fram människor till slaktindustrin. I romanen får en följa Marcos som arbetar som inspektör på en "kylanläggning" (alltså ett slakteri) och som försöker hitta ett sätt att stå ut med livet i den nya tiden.

Det är makabert, mörkt och fruktansvärt, men också väldigt intressant om mänskligt beteende och om hur normer förskjuts. Sista sidan gjorde extremt stor skillnad, där gick boken från en trea till fyra för mig. En bok väl värd att läsa om man inte är allt för känslig.

Kryss för En smittsam sjukdom nämns med Utsökt kadaver av Agustina Bazterrica. I boken har ett dödlig virus utplånat alla djur. Förlusten av slaktdjuren har dock inte fått köttätandet att upphöra. Tvärtom. För att tillfredsställa efterfrågan på kött har man börjat avla fram människor till slaktindustrin. I romanen får en följa Marcos som arbetar som inspektör på en "kylanläggning" (alltså ett slakteri) och som försöker hitta ett sätt att stå ut med livet i den nya tiden.

Det är makabert, mörkt och fruktansvärt, men också väldigt intressant om mänskligt beteende och om hur normer förskjuts. Sista sidan gjorde extremt stor skillnad, där gick boken från en trea till fyra för mig. En bok väl värd att läsa om man inte är allt för känslig.

Den måste jag läsa! Hoppas mitt bibliotek har den, har precis beställt en drös böcker som nämnts i tråden redan. Farlig tråd det här. ;)

Ny författare - Lyon's Bride av Cathy Maxwell. Jag var lite trött någon dag, med lätt huvudvärk, och började då läsa denna - den kändes som lätt och passande för mitt humör då. Historisk romantik (England 1800-talet). Inte precis den bästa boken jag läst, men den passade det jag kände för då, och den fanns som ebok via Storytel. Den handlar om Lord Lyon, vara familj varit cursed i flera århundraden - när de börjar älska sin fru dör de. Loreen tar hjälp av en ung änka, som han kände som barn, för att hitta en fru som han inte kommer att kunna älska.

IMG_20260916_180820789.webp

Jag tänkte helt tvärtom - den ska jag definitivt inte läsa :p

Tänker som dig om den boken defintivt inte något för mig. :eek::cool:

Jag har läst "Slaskjobbet" av Christina Larsson. Jag kryssar passar in på minst åtta rutor. Den passar in på följande rutor:

1. Utspelar sig på hösten
2. Read on location (utspelar sig huvudsakligen i Göteborg där jag bor)
3. Del i en serie
4. Bok med ett mord
5. En för dig ny författare
6. Romantik i luften
7. En karaktär är på resa (huvudpersonen gör flera resor mellan Göteborg och sin hemstad då hennes pappa blir dålig)
8. Max tre ord i titeln

Klassisk polisdeckare i serien om Ingrid Bergman. Började med del två då e-boken med del ett var kö på. En frysbox med styckade kroppsdelar dyker upp på en parkering. Ingrid Bergman med kollegor utreder morden och spåren pekar åt flera håll och de utreder och förhör flera olika personer. Samtidigt kämpar Ingrid med egna sår och när hennes pappa blir dålig ställs allt på sin spets då hon inte haft kontakt med sin familj på flera år.

Tycker det var en helt okej bok men blev lite segt med ganska många spaningsmöten som jag tyckte blev lite upprepande scener i boken och den tappade drivet lite. Tveksamt om jag läser någon mer bok i serien.

Jag kryssar Läs om en favoritbok med 80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson, författarinläsning.

Boken är den första i serien om läkaren Ellen Elg, som jag läste med behållning när den var ny för 20 år sedan. Tyvärr är det tveksamt om situationen i världen blivit bättre sedan dess. Kanske är det tvärtom.

Boken handlar om kristen fundamentalism i USA, situationen för kvinnor på landsbygden i Zambia, och hur de båda hänger ihop. Mitt i alltihop befinner sig Ellen.

Välskriven och njutbar, även om jag kom ihåg större delen av handlingen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka