Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Apropå det så lyssnade jag nyss på Alla för en av Maria Adolfsson efter tips i någon av boktrådarna här. Följde upp med samma författares Eget grepp som beskrevs som att författaren återvände till alla för en. Så sjukt förvirrande! Jag trodde det var en fristående fortsättning men istället är det samma historia omskriven. Några karaktärer har nya namn, några samma. Väldigt mycket men inte allt är likt. Mycket märkligt! Och helt klart ”samma historia en gång till”.
Jag känner mig träffad. :rofl:

Jag läste ...alla för en för ett par veckor sedan just för att jag trodde att Eget grepp var en uppföljare till den. Men sen läste jag något annat inlägg här och då lät ju ploten otroligt lik. Så då började det gå upp för mig att Eget grepp bara var en omskrivning av samma story.

Ja, sjukt förvirrande. Får man ens göra så?! ;)

Men kan rekommendera Sanning, lögn och konsekvens av samma författare. Det är inte "samma historia en gång till".

Jag känner mig träffad. :rofl:

Jag läste ...alla för en för ett par veckor sedan just för att jag trodde att Eget grepp var en uppföljare till den. Men sen läste jag något annat inlägg här och då lät ju ploten otroligt lik. Så då började det gå upp för mig att Eget grepp bara var en omskrivning av samma story.

Ja, sjukt förvirrande. Får man ens göra så?! ;)

Men kan rekommendera Sanning, lögn och konsekvens av samma författare. Det är inte "samma historia en gång till".
Eller hur! Känns som den borde haft varningstext. Men tack för tipset ändå, den var läsvärd åtminstone en gång. :p

Sanning, lögn och konsekvens gillade jag också.

Semester och förkylning, så har hunnit läsa en hel bok idag.
Bonuskryss nr 2 blir Murder in the Library av Katie Gayle. Andra boken om Julia som är nyskild, nybliven pensionär och flyttat till engelska landsbygden. En känd författare presenterar sin nya bok på biblioteket och hittas senare mördad där. Julia blir inblandad och kan inte låta bli att undersöka.
En underbar engelsk mysdeckare. Jag läste den första förra året och hade nästan glömt dessa, men nu blir det fler!

Jag kryssar Författare med samma initial som dig med Nattens färger av Kristin Fägerskjöld, inläst av Charlotta Åkerblom.

Två parallella historier. En om Elsa, strax före och under andra världskriget, i Paris. Och en om Elsas dotter, som trettio år senare försöker reda ut både sin egen barndom, och vad som egentligen hände hennes mamma under de där åren.

Välskriven och lagom spännande.

Kvinna i uniform (en kvinnlig polis i tjänst ett kort tag) - Stjärnklart av Lars Wilderäng. Utspelar sig i Sverige, där all elektronik plötsligt börjar dö. Man får följa lite olika personer, och på det sättet se lite olika delar av hur samhället kollapsar på olika sätt. Intressant och spännande, men när jag lyssnade på denna som ljudbok blev det ändå tydligt varför jag föredrar fantasy (och framförallt kvinnliga författare?). Jag föredrar när det är mer otroligt händelser (inte så verklighetstrogna), och att man i förväg vet att huvudpersonen kommer överleva. Sådana här böcker gör att jag börjar fundera lite mer än jag är bekväm med ;)

IMG_20260621_082942624_HDR.webp

Jag kryssar första delen i en serie. Jag har läst Stulna drömmar av Lena Risberg. Det är en historisk roman som utspelar sig på 1920-talet till största delen på Södermalm i Stockholm. Alf är gatumusikant och hans fru Signe jobbar på ett bryggeri. I boken finns också sönerna Kurt och Stig. Boken följer deras slit och deras liv och en dag försvinner plötsligt noterna till en visa som Alf skrivit och tillägnat sin hustru. Det blir upprinnelsen till en härva av svek och lögner.

Jag tycker historien var lite tunn och karaktärerna lite platta. Läste ut den men kommer inte läsa fler i serien, det här var inte riktigt något som jag kände att jag blev så engagerad i att jag vill läsa mer. Hade också lite svårt för slutet i boken, det blev lite för sockersött för min smak. Tycker slutet var tillrättalagt och lite för bra för en historisk roman, saker löste sig inte så enkelt på den här tiden.

Jag kryssar Minst en karaktär är inte mänsklig med Mord på ett lantligt bröllop av Katie Gayle, inläst av Anna Maria Käll. Den icke-mänskliga karaktären är labradoren Jake.

Boken är den femte i serien om Julia Bird. Julias dotter är på besök för att hennes pappa ska gifta om sig. Efter bröllopet hittas en man död, och naturligtvis kan Julia inte låta bli att lägga sig i polisutredningen.

Välskriven och lättsam.

Jag kryssar Minst en karaktär är inte mänsklig med Mord på ett lantligt bröllop av Katie Gayle, inläst av Anna Maria Käll. Den icke-mänskliga karaktären är labradoren Jake.

Boken är den femte i serien om Julia Bird. Julias dotter är på besök för att hennes pappa ska gifta om sig. Efter bröllopet hittas en man död, och naturligtvis kan Julia inte låta bli att lägga sig i polisutredningen.

Välskriven och lättsam.
Jag läste just ut den idag, fast på engelska, gillar den serien. Men väljer att inte kryssa.
Har bara fyra kryss kvar till en hel månad med mycket ledigt, så tänker att jag låter bli att kryssa sådana som redan finns i tråden eller som är i en serie som redan nämnts. Tänker det blir lite roligare med nya böcker och jag kan hänga kvar i tråden längre.

Jag läste just ut den idag, fast på engelska, gillar den serien. Men väljer att inte kryssa.
Har bara fyra kryss kvar till en hel månad med mycket ledigt, så tänker att jag låter bli att kryssa sådana som redan finns i tråden eller som är i en serie som redan nämnts. Tänker det blir lite roligare med nya böcker och jag kan hänga kvar i tråden längre.
Jag gillar också den serien.

Jag kryssar Utspelar sig i en stad du vill besöka med Sly av Sara Strömberg.

Första delen i serien om Vera Bergström. En kvinna hittas mördad på Åreskutans baksida. Den frilansande journalisten Vera ska skriva ett reportage om händelsen och börjar då nysta i mordet.

Kommer inte ifrån känslan av att jag läst samma historia tidigare, som så ofta med deckare. Men absolut läsvärd.
Boken utspelar sig i Åre med omnejd.

Dubbelbingo!

Februari till juli 2026.webp

IMG_0330.webp

Läst Fox av Joyce Carol Oates.
Den handlar om en karismatisk och älskad engelskalärare på en privatskola nånstans i New Jersey. Han utsätter utvalda flickor för övergrepp på sitt lärarrum alltmedan vuxenvärlden duperas av hans charm. Precis som barnen.
JCO beskriver i detalj hur förövarens tankevärld ser ut. Hur han dras till flickebarn som ännu inte börjat utvecklas och hur han äcklas av dem så fort de börjar få former. Och hur han får offren att älska honom, se upp till honom och tro att den relation dom har är något alldeles speciellt. Samt omgivningens reaktioner både före och efter övergreppen uppdagats.

Ännu en bok i facket ”tung-att-läsa-men-bra”.
Och en av de bästa JCO jag läst tror jag. Läst några stycken och hon är ganska ojämn tycker jag.

Han söver flickorna under övergreppen med diverse frukt- och bärbakelser, så jag kryssar Frukt eller bär i boken.

Jag kryssar Bok om en kvinna som gjort avtryck i historien med Jag vill riva upp himmel och jord av Marie Lok Björk, inläst av Lo Kauppi. Boken handlar om Elise Ottesen-Jensen, som väl knappast behöver någon närmare presentation.

Mycket välskriven och intressant, med många detaljer i Elises liv som jag inte hade någon aning om.

Jag kryssar bonus nr 3 med Vävarnas barn av Per Anders Fogelström. Första delen serien Mina drömmars stad.
Utspelar sig i mitten av 1700-talet och man får följa en familj där föräldrarna jobbar på en textilfabrik. Hela familjen bor där också. Visar på hur utsatta och rättslösa fattiga människor var på den tiden.
Har läst serien förut och läser nu om den. De tre första delarna skrevs sist, så det är fjärde delen som heter Mina drömmars stad. De första tre är lite annorlunda med mer utsvävningar i varför det ser ut som det gör och den tidens politik. Men rekommenderas varmt.

IMG_0330.webp

Nästa kryss för Bread of Angels av Patti Smith - i rutan för författarens efternamn börjar på S.
Delvis bra - delvis väldigt svamlig. Men hon har lett ett intressant liv.

Och nästa bok. Kryss i rutan för fackbok för Rabbit Proof Fence av Doris Pilkington.
En bok om hur aboriginska barn och barn med en vit förälder och en aborigin-förälder i praktiken stals från sina hem och placerades på institution i Australien under första halvan av 1900-talet. Huvudfokus i boken är historien om tre flickor som rymmer från institutionen de just kommit till och sen vandrar ca 160 mil hem till sina familjer. Alltmedan myndigheterna jagar dem. Mot alla odds lyckas dom ta sig hem och två av dom stannar sedan med sina familjer, medan den tredje tillfångatas igen och tvingas tillbaka till institutionen. Frutansvärd mörk del av Australiens historia.

IMG_0330.webp

Jag kryssar Första delen i en serie med Arvet av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den första i serien Freyja och Huldar, om barnspykologen Freyja och polisen Huldar. En ung flicka blir ofrivilligt vittne till det brutala mordet på sin mamma, och intervjuas på barnahus för att hjälpa polisen i jakten på mördaren.

Spännande och välskriven, med lagom oväntat slut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka