Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Snö finns i boken med Längst in i skogen av Marie Hermanson, inläst av Johan Gry.

Boken är den tredje i serien om polisen Nils Gunnarsson och utspelar sig i Göteborg 1926. Ett barn försvinner vid ett besök på Naturhistoriska museet (det är vinter och snö då barnet försvinner). Välskriven och spännande, med lagom oväntat slut.

Visst är hela serien välskriven! Även om jag gillade första boken bäst eftersom den var mer komplex än en ”vanlig” spänningshistoria.
Åh jag måste läsa tredje delen snart!

Jag bockar i "En bok du fått rekommenderad" med Tell me an ending av Jo Harkin. Utspelar sig i en påhittad nutid, där en teknik tagits fram för att kunna radera enskilda minnen hos människor och utfallet detta skapar i mänskliga relationer. Boken följer ett bestämt antal personer, vissa som jobbar för företaget som utför tjänsten och andra som är påverkade av de hela. Lite annorludna stil men bra, rekommenderas.

Jag kryssar En bok med noveller med Lyssnerskan av Tove Jansson, författarinläsning.

En novellsamling med fantastiskt språk, och Tove Janssons röst är en ren njutning att lyssna på. Jag älskar finlandssvenska. Som vanligt med noveller så är de olika bra, och en del av dessa är ganska obegripliga, tyvärr. Jag har lyssnat på betydligt bättre Tove Jansson-böcker.

Jag kryssar En bok du valde baserat på omslaget med Döden går på visning av Anders de la Motte och Måns Nilsson, inläst av Gunilla Leining. Färgglada omslag på deckare brukar betyda att de är lite lättsamma och småroliga.

Såhär ser den ut: https://www.forum.se/bocker/282425/doden-gar-pa-visning/

Boken är den första i serien Morden på Österlen. Persongalleriet är fullt med personer som är excentriska utan att vara orimliga, och språket är lätt och ledigt. En pusseldeckare, som dock är mycket mindre humoristisk än vad omslaget ger intryck av. Synd, men det är absolut ingen dålig bok.

En illa omtyckt mäklare hittas mördad under en husvisning av ett kontroversiellt hus. Två mycket omaka poliser utreder och försöker samarbeta, åtminstone ibland.

Kryss i rutan för serie om minst tre böcker. The seagull av Ann Cleeves - en bok i hennes Vera-serie. Som Vera-böcker brukar vara; lättlästa, lättsmälta, spännande utan att vara alltför läskiga 😊

IMG_0294.webp

Jag kryssar Filmatiserad roman med Kråkflickan av Erik Axl Sund, inläst av Lo Kauppi.

Ett antal parallella historier. Ett antal pojkar hittas mördade på ett utstuderat sätt. En polis med en dysfunktionell relation utreder. En psykolog, med om möjligt ännu mer dysfunktionell relation blir inblandad. Hennes andra klienter figurerar också.

Boken är den första delen i en trilogi och ligger till grund för den brittiska tv-serien The Crow Girl. Mycket välskriven med ett krypande obehag som genomsyrar hela boken. Jag kommer garanterat fortsätta lyssna på den här serien.

Bokbingo.webp

Jag kryssar Passar på minst åtta rutor i krysset med Näktergalen av Kristin Hannah.

Läsvärd bok, förvånad över hur mycket jag gillade den. Utspelar sig i Frankrike under andravärldskriget och i fokus är två systrar. Den ena systern bor kvar i byn med sin dotter när hennes make går ut i kriget och en nazist inkvarteras i hennes hus. Den andra systern ansluter sig till motståndsrörelsen. Gillar hur man får en teaser om slutet i första kapitalet som man sedan har med sig genom hela.

Passar in på följande rutor:
1. Passar in på minst fyra rutor i krysset. (Säger sig självt)
2. Utspelar sig på 1900-talet och bakåt eller 2100-talet och framåt. (Utspelar sig under 1900-talet).
3. Utspelar sig i en stad du vill besöka. (Mycket utspelar sig i Paris som jag aldrig varit i men gärna hade besökt).
4. En riktig människa nämns i boken (Hitler)
5. Romantik i luften (Flera kärlekshistorier går som en röd tråd)
6. En karaktär befinner sig i luften (Flygare förekommer i boken)
7. Snö finns i boken (Beskriver bland annat de svåra förhållanden som råder under vintern med snö och kyla)
8. Ett ord i titeln (Näktergalen)
9. Baserad på en sann historia (Tror inte det finns en jättetydlig sann bakgrundhistoria, men bygger ju på andra världskriget och speglar kvinnors roll i Frankrike under kriget).
10. Med ett fängelse eller någon är inlåst (Några är inlåsta i koncentrationsläger).

Jag har läst En vild mörk kust av Charlotte McConaghy. Den handlar om en liten ö som heter Shearwater, inte långt från Antarktis. Ön har en väldigt speciell fauna och är häckningsplats för mängder med fåglar. Här finns dessutom en fröbank med en stor andel av jordens arter representerade. Klimatförändringarna har dock gjort sitt, stränderna håller helt på att försvinna och permafrosten att tina. På ön finns Dominic och hans tre barn, men de håller på att förbereda sig för att bli evakuerade om ett par månader. De har också i uppdrag att packa ihop fröbanken. En stormig natt flyter en kvinna i land. Hon heter Rowan och lämnar ingen riktigt bra förklaring till varför hon flutit upp vid världens ände. Dominic upplever att hon döljer något och Rowan upplever i sin tur att familjen inte är ärliga mot henne.

Det är ett tag sen jag läste ut boken nu, men jag tänker ofta på den. Både karaktärerna, isoleringen, landskapet och hur vi förstör livsmiljöer på alla möjliga vis. Den var väldigt välberättad, spännande och driven. Samtidigt tänkvärd och jag googlade många gånger på ön som är förlaga åt Shearwater. Jag har inte läst McConaghy innan, men har förstått att även hennes tidigare har att göra med klimatförändringar och naturen, så jag måste nog snart läsa dem också. Rekommenderas!

IMG_7011.webp

Jag väljer att kryssa rutan snö finns i boken då det som sagt är permafrosten som ska bevara fröbanken och det därmed förekommer snö.

Jag kryssar Bokens namn börjar på J med Juno Browne och liket i antikhandeln av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den första i serien Döden i Devon, och utspelar sig i den lilla byn Ashburton. Juno börjar jobba som assistent till en lätt suspekt antikhandlare, som hon senare hittar död. Naturligtvis försöker hon själv leta reda på mördaren, och naturligtvis blir hon då mördarens måltavla.

Rappt skriven, ganska lättsam och med lagom excentriska personer.

Jag har läst Exit Nils som är Peter Magnussons romandebut. Den handlar om Nils som lever ett medelklassliv, han är fondförvaltare (typ?) och har radhus och sambo. Men han drömmer större, han drömmer om obegränsade ekonomiska tillgångar och den respekt som medföljer. När han plötsligt får sparken från sitt jobb lyckas han inte ens upprätthålla sitt, i egna ögon, medelmåttiga liv. Men så berättar en granne, en stenrik äldre dam, att hon ämnar testamentera sina tillgångar till en nazistisk organisation och Nils får en idé.

Jag tror det är bäst om man inte vet för mycket om den här boken innan man läser den. Även om jag var fruktansvärt trött på Nils så innehåller den en viss sorts spänning som ändå är underhållande. Jag vet inte riktigt vem jag kan rekommendera den till, först läste jag den som en skröna, typ Hundraåringen. Men den är ändå mörk.

IMG_7023.webp

Jag väljer att kryssa Passar på minst 8 rutor, nämligen;
  • Passar på minst 4 rutor, uppenbarligen
  • En nyårsfest hålls, en mindre fest men ändock en fest
  • Författarens förnamn börjar på P, Peter
  • Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa, kände jag många gånger och la den också åt sidan. Men tog sedan upp den igen.
  • Snö finns med i boken, japp
  • Debuterande författare 2025, jajjemen
  • Utspelar sig på sjön, delvis gör den det
  • Med ett fängelse eller där någon är inlåst, ja det finns sådana sekvenser
  • Utspelar sig på en plats du besökt, det finns flera miljöer från Stockholm och skärgården som jag har besökt och som bär handling i boken

Jag kryssar Utspelar sig på sjön, helt eller delvis med Från Tranås till Chicago av Camilla Dahlson, inläst av Gunilla Leining.

Välskriven feelgood. Det är 1926, och 18-åriga Ebba emigrerar till Amerika (med båt, därav krysset), i hopp om ett bättre liv. Det visar sig dock att situationen i Amerika blir svårare än hon väntat sig, även om det förstås ordnar upp sig. Intressant, och den första delen i en trilogi, som jag tänker fortsätta lyssna på.

Jag kryssar "passar in på fyra rutor" med Winters Heart av Robert Jordan. Del nio i Wheel of Time.
  1. Romantik i luften - en av huvudpersonerna är kär i tre kvinnor och all de tre älskar honom
  2. Snö finns i boken - det är vinter
  3. Utspelar sig i en fantasivärld
  4. Från en serie med minst tre delar

Jag undrar om självbiografi räknas som skönlitteratur?

Jag har börjat på en självbiografi med en hund och tänkte den för rutan "en bok där en hund spelar en viktig roll". Men ser nu att det står skönlitterär bok

Bokbingo.webp

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa med Det andra namnet : Septologin I-II av Jon Fosse. En stor besvikelse att jag inte tog mig igenom den ska sägas. Men jag lyckades inte komma in i språket, jag blev så stressad av uppgbyggnaden och hittade inte flytet. Tappade bort mig i historien, tyckte det var svårt att hålla ordning och isär på allting. Men synd, hade sett fram emot den!

Jag har mina två första kryss att göra. Blev lite segstartat eftersom första boken jag lyssnade på för månaden var drygt 1700-1800 minuter = tar tid för mig att ta mig igenom 😅

Så kryssar en karaktär befinner sig i luften med House of sky and breath av Sarah J Maas. En av huvudkaraktärerna är ängel och är således en del i luften vilket jag hoppas räknas 🙈Gillar serien och tänkte bita tag i del 3 snart. Bra men för mig inte det bästa i genren. Smart och väl byggd men finns de serier som griper tag lite mer. Men jag är nyfiken och vill verkligen läsa nästa. Upplevde att jag gillade den här lite mer än föregångaren men det kanske beror mycket på att jag redan var bekant med platser, karaktärer, varelser, familjer etc, vilket är en del!

Kryssar också romantik i luften med En enda dag Carley Fortune. En söt och förutsägbar bok som jag uppskattade. Kanske inte lika mycket som ett par andra av hennes böcker. Gillade dock miljön och platserna i boken. Mys-känsla 😊

Jag kryssar Författarens förnamn börjar på P med Djävulens lärjunge av Pia Kask och Yin Ling, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den femte i serien Kalmardåden. En kvinna hittas död, upphängd i ett träd. Det påminner om Göteborgsmördaren Änglamakarens modus operandi, men han sitter redan fängslad. Var Änglamakaren egentligen två personer?

Spännande men tyvärr ganska långsökt. Jag har lite svårt för historier som känns fullständigt orimliga.

Det fanns tyvärr ingen höststorm i den här boken trots titeln så jag kryssar En riktig människa nämns i boken med Andra höstvindar av Joakim Hedin, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den andra i serien De fyra årstiderna. Välskriven feelgood. Skådespelaren Ann-Christine drabbas av utmattning, och för att vila upp sig hamnar hon i den lilla byn Ödesjö i Dalarna. De riktiga människor som nämns är Shakespeare och en massa andra författare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka