Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

1000057408.webp

Jag kryssar "Passar minst 4 rutor" med Väggen, av Marlen Haushofer.
En helt ny författare för mig, plockad på tips om att den är en man behöver läsa och skriven i jag-form. Jag brukar inte tåla det, men det funkade med historien och språket var trevligt. Hunden Lo är en stor karaktär i historien.
En lugn och stillsam dystopi, men ändå välfylld med känslor. Rekommenderas!

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med Älskade Betty av Katarina Widholm. Det är fjärde och sista delen i serien om Betty. Jag har gillat serien, men den sista boken får ok i betyg. Jag tycker att man lämnades med en del lösa trådar. Kanske skulle författaren kunna fortsätta serien men med Bettys dotter som huvudperson.

Visa bifogad fil 173851
Jag kryssar "Passar minst 4 rutor" med Väggen, av Marlen Haushofer.
En helt ny författare för mig, plockad på tips om att den är en man behöver läsa och skriven i jag-form. Jag brukar inte tåla det, men det funkade med historien och språket var trevligt. Hunden Lo är en stor karaktär i historien.
En lugn och stillsam dystopi, men ändå välfylld med känslor. Rekommenderas!

Hej vet inte om du bara använder bilden för att visa vilka rutor den passar in på men vill förtydliga att du kan göra ett kryss för varje bok. Så passar boken in på fyra rutor kan du välja att kryssa rutan med passar in på minst fyra rutor eller en av de andra som boken passar in på :) .

Hej vet inte om du bara använder bilden för att visa vilka rutor den passar in på men vill förtydliga att du kan göra ett kryss för varje bok. Så passar boken in på fyra rutor kan du välja att kryssa rutan med passar in på minst fyra rutor eller en av de andra som boken passar in på :) .
Tack för förtydliganden!
Jag bokade mest i de 4 extra för tydlighet, för min egen skull har jag gjort plats för att kunna göra en till bock för en till bok på varje av de 4 rutorna. Så jag förstod att de inte gills som ibockad bingoruta än.

Då jag är rejält förkyld och inte orkat jobba, träna eller gå långpromenader så jag hunnit med två böcker på kort tid.

Jag kryssar "någon är inlåst" med Det sanningen döljer av Anna Tell. Första delen i en deckarserie. Hedvig är en erfaren polis på NOA i Stockholm och skickas till Karlstad för att hjälpa till i fallet med en mördad polis. Riktigt bra bok, jag gillar författaren sedan tidigare. Den som är inlåst är en misstänkt som förhörs medan han är häktad.

Jag kryssar "passar in på åtta rutor" med Vrakdykaren av Öhman och Sirc. Nyligen pensionerade änkan Birgitta har flyttat permanent till sitt sommarhus på norra Öland. På en morgonpromenad hittar hon ett lik och blir sedan inblandad i en konstig historia. Ok bok men väldigt osannolik.
  1. Passar in på minst fyra rutor - se nedan
  2. En riktigt människa nämns i boken - Amiral Jacob Bagge på regalskeppet Mars nämns
  3. En karaktär befinner sig luften - Birgitta flyger till London
  4. En bok du fått rekommenderad - min granne har rekommenderat den.
  5. Utspelar sig på en plats du besökt - utspelar sig mest på Öland, men även i Kalmar och en kort episod i London
  6. En höststorm i boken - orkanen Michael i oktober 2018 nämns kort
  7. Ett ord i titeln
  8. En hund spelar en viktig roll - Birgittas hund Bonnie hittar liket och är med i hela boken
  9. Och för säkerhets skull, om man inte får använda fyra-rutor-rutan. Read on location - Birgitta är vid ett par tillfällen på sjukhuset i Kalmar där jag jobbar
Screenshot_20250825_220322_Chrome.webp

Senast ändrad:
Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Mord till kaffet av Peter Gissy, inläst av Kjell Coach Bengtsson.
  1. Författarens förnamn börjar på P
  2. En bok med noveller
  3. Utspelar sig på sjön, helt eller delvis (första novellen)
  4. Utspelar sig på en plats du besökt (Göteborg, tredje novellen)
  5. Snö finns i boken (femte novellen)
  6. Utspelar sig på 1900-talet och bakåt (delar av femte novellen)
  7. Read on location (femte novellen utspelar sig delvis i Sjuhärad)
Boken är en novellsamling med fem kriminalnoveller. De har varierande kvalitet, men det de har gemensamt är att de handlar om ond, bråd död, och att de alla slutar väldigt abrupt.

Jag kryssar "författarens förnamn börjar på P" med Postmortem av Patricia Cornwell.

Första delen i serien om rättsläkaren Kay Scarpetta, utgiven 1990. Jag läste några av dessa böcker som tonåring och när jag råkade se att det nyligen kommit en ny bok (35 år senare!) ville jag se om de fortfarande är bra.
Lite annorlunda att läsa en deckare där DNA är ganska nytt och datorer likaså. Men välskriven, och ett spännande fall. Men lite väl mycket detaljer angående de mycket brutala brotten som jag skummade över.
Jag tror jag kommer läsa i alla fall några till i serien när jag känner för det.

Jag är klar med mina två första kryss nu.

Bokens namn börjar på J - Jaga drömmar på Hedgehog Hollow av Jessica Redland. Bok 5 i Hedgehog Hollow serien, där man följer dels huvudpersonen från första boken (Sam) som ärvde en gård och pengar och sedan har skapat ett igelkottsrescue där, men också att andra karaktärer är i huvudfokus i de olika böckerna (i det här fallet Lauren, Sam's pojkväns/mans moster). Trevlig bok, fokus på olika relationer etc. Lite kärlek, men jag skulle inte klassa den som romance.

Läs om en favoritbok - Written in Red av Anne Bishop. Jag åkte på en förkylning denna veckan, och då föredrar jag nog att läsa om gamla böcker jag gillar. Så nu blev det den här (och 2:an, och delar av 3:an). Första boken i serien om The Others. Urban fantasy i en värld som liknar vår, men det finns även stora skillnader. Meg Corbyn har förmåga att se in i framtiden när man skär i hennes hud, och har levt hela sitt liv instängd på en anläggning där rika personer kan betala för att få spådomar. Men hon lyckas fly, och ta sig till en plats där polisen inte kan gå in och hämta henne - den delen i människostaden som styrs av ursprungsinvånarna, vilka också är de som styr alla områden utanför städerna. Det vill säga - skepnadsändrare av olika slag, vampyrer, och andra icke-mänskliga varelser. Typen av varelser som normalt sett inte har något emot att döda och äta människor.

IMG_20250912_094520599.webp

Jag kryssar Baserad på en sann historia med Kajas resa av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining.

Journalisten Helena får oväntat en låda med gamla papper skickade till sig. Pappren handlar om Ryssligan som härjade i Stockholm under 1919-1920 och deras kopplingar till Helenas släkting, journalisten Kaja Asklund. Fantastiskt språk och en riktigt intressant historia.

Jag kryssar "baserad på en sann historia" med The Oceans Between Us av Gill Thompson.
Efter andra världskriget skickades barn från England till Australien för att utöka befolkningen. De flesta föräldralösa. Och de flesta fick ett hemskt liv med hårt arbete och misär.

I boken följer vi Jack som hamnar på barnhem efter blitzen i London där hans hus bombats när han var i skolan. Efter kriget skickas han till Australien. Hans mor förutsätts ha omkommit då hon inte dyker upp, men samtidigt får vi följa en kvinna med minnesförlust som bor på en institution.
Mycket bra bok, rekommenderas.

Jag kryssar Romantik i luften med Ö-morden av Gretelise Holm, inläst av Anna Godenius.

Boken är den andra i serien om journalisten Karin Sommer. Den första (Paranoia) verkar tyvärr inte finnas som ljudbok på något av mina bibliotek, vilket gjorde att jag under första delen av boken kände att det fanns saker jag missat. Sedan flöt det på.

Karin är på den lilla ön Skejø, och hör snart rykten om ett antal oförklarliga dödsfall på öns ålderdomshem. Vem är det som tar livet av gamla, döende människor? I princip varenda öbo beter sig misstänkt och har hemligheter. En romans mellan Karin och öns läkare är en inte obetydlig del av historien.

Jag kryssar "utspelar sig på sjön helt eller delvis" med Hundra dagar i juli av Emelie Schepp. Fristående deckare om Maia som är erfaren polis men ny på jobbet i Motala. Det börjar med årsdagen av en kvinnas försvinnande då hennes man hittas skjuten. Maia har också mycket privat med bl a en hjärtsjuk son.
Spännande bok med många vändningar. Vid ett par tillfällen är det båtturer på Vättern.
Screenshot_20250825_220322_Chrome.webp

Jag kryssar Med ett fängelse eller någon är inlåst med Det sista experimentet av Emma Ångström, inläst av My Holmsten.

Två parallella historier. En om en ung kvinna som vaknar upp inlåst utan att veta om hur hon kommit dit, och en om två kusiner som tillbringar sommaren hos sin excentriska farfar. Välskriven och kuslig, men lyckas inte riktigt fånga mig. Absolut inte lika bra som Ångströms andra böcker jag lyssnat på.

Jag kryssar Med ett fängelse eller någon är inlåst med Det sista experimentet av Emma Ångström, inläst av My Holmsten.

Två parallella historier. En om en ung kvinna som vaknar upp inlåst utan att veta om hur hon kommit dit, och en om två kusiner som tillbringar sommaren hos sin excentriska farfar. Välskriven och kuslig, men lyckas inte riktigt fånga mig. Absolut inte lika bra som Ångströms andra böcker jag lyssnat på.
Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor i krysset med En dag av David Nicholls.

Dessa rutor passar den på:
Utspelar sig i en stad du vill besöka - En kortare episod i boken utspelar sig i Paris. Har aldrig varit där, hade gärna besökt!
Romantik i luften - Ja, hela boken är en kärlekshistoria
Utspelar sig på en plats du besökt - Stora delar utspelar sig i London.
Filmatiserad roman - Finns som film

Jag kryssar Snö finns i boken med Längst in i skogen av Marie Hermanson, inläst av Johan Gry.

Boken är den tredje i serien om polisen Nils Gunnarsson och utspelar sig i Göteborg 1926. Ett barn försvinner vid ett besök på Naturhistoriska museet (det är vinter och snö då barnet försvinner). Välskriven och spännande, med lagom oväntat slut.

Jag kryssar Snö finns i boken med Längst in i skogen av Marie Hermanson, inläst av Johan Gry.

Boken är den tredje i serien om polisen Nils Gunnarsson och utspelar sig i Göteborg 1926. Ett barn försvinner vid ett besök på Naturhistoriska museet (det är vinter och snö då barnet försvinner). Välskriven och spännande, med lagom oväntat slut.

Visst är hela serien välskriven! Även om jag gillade första boken bäst eftersom den var mer komplex än en ”vanlig” spänningshistoria.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka