Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

FULL BRICKA!

Jag kryssar "en höststorm i boken" med När du försvann av Emma Olofsson.
Treåriga Jenny försvinner en stormig höstnatt i Blekinge 1986. Nästan 40 år senare sker ett gäng brutala inbrott och vid ett av dem hittas ett gosedjur som tillhört Jenny.
Spännande bok med trovärdiga karaktärer och oväntade vändningar. Jag har redan reserverat uppföljaren på biblioteket. Tack @doppler för tipset.
1000017807.webp

FULL BRICKA!

Treåriga Jenny försvinner en stormig höstnatt i Blekinge 1986. Nästan 40 år senare sker ett gäng brutala inbrott och vid ett av dem hittas ett gosedjur som tillhört Jenny.
Spännande bok med trovärdiga karaktärer och oväntade vändningar. Jag har redan reserverat uppföljaren på biblioteket. Tack @doppler för tipset.
Visa bifogad fil 180600
Jag har också uppföljaren på min att läsa-lista.

Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson blir kryssets sista bok med rutan ”valfri bok”. Riktigt bra och underhållande om en medelålders, skötsam, kvinna som blir dömd för brott efter att hennes man lämnat henne. Boken handlar om upprinnelsen till den händelsen.

Väldigt välskriven, intressant och känns fräsch, inget jag läst förut.
IMG_6269.webp

IMG_0294.webp

Kryssar stad jag vill besöka för Trespasses av Louise Kennedy. Utspelar sig i Nordirland, i närheten av och delvis i Belfast. Skulle gärna besöka Nordirland och Belfast specifikt.
Tyckte väldigt mycket om boken. Handlar om Cushla, ung katolsk tjej som träffar en betydligt äldre man med protestantisk bakgrund. De inleder ett förhållande som får ett katastrofalt slut. Gillar språket och hennes sätta att berätta historien. Rekommenderar den 😊

FULL BRICKA!

Visa bifogad fil 180600

Grattis till bingo och full bricka :banana: :bump::bow:

För några dagar sedan blev jag också klar med sista krysset i brickan :up:

Nyårsfest (dubbelt, till och med) - Frostbunden av Anna Granberg. Del två i en serie (fristående), nutida romantik. Den här boken handlar om Miryam vars bästa vän oväntat fastnat i Härjedalen en jul vilket gör att hon får gå ensam till det klassiska juldagsfirandet, där bland annat bästa vännens bror är med. Bästa vännens bror, som inte har några seriösa förhållanden utan bara one-night-stands.

IMG_20260130_202040717.webp

För några dagar sedan blev jag också klar med sista krysset i brickan :up:

Nyårsfest (dubbelt, till och med) - Frostbunden av Anna Granberg. Del två i en serie (fristående), nutida romantik. Den här boken handlar om Miryam vars bästa vän oväntat fastnat i Härjedalen en jul vilket gör att hon får gå ensam till det klassiska juldagsfirandet, där bland annat bästa vännens bror är med. Bästa vännens bror, som inte har några seriösa förhållanden utan bara one-night-stands.

Visa bifogad fil 180631

Grattis till full bricka! :banana::bump:

Jag avslutar det här bokbingot med att kryssa bonusrutorna.
  1. Den jävla yoga-retreaten av Britta Sjöström, inläst av Maria Lyckow. En bitter, nyskild äldre kvinna får en (icke önskvärd) yoga-retreat i present av sina arbetskamrater. Väl där träffar hon folk, och blir naturligtvis gradvis mindre bitter. Lättsam feelgood, lite väl gullig i slutet.
  2. Timglas av Stefan Arbratt, inläst av Ludvig Josephson. Boken är den andra i serien Brottsplats Göteborg. 1994 våldtas en kvinna i sitt hem, men någon gärningsman hittas aldrig. 2018 hör hon av sig till polisen Klas, och ber honom titta på fallet, trots att det är preskriberat, vilket han förstås gör. Hyfsad deckare.
  3. Krigsvindar av Camilla Dahlson, inläst av Gunilla Leining. Boken är den sista delen i Tranåstrilogin om Ebba som emigrerat från Tranås till Amerika. Det är 1940 och andra världskriget är pågående, och Ebbas man är inkallad och stationerad på Pearl Harbour när attacken sker. Även den här boken, precis som den andra, känns som en typisk uppföljare. Det är lite för tillrättalagt, lite för gulligt.
  4. Mannen mellan väggarna av Emma Ångström, inläst av My Holmsten. Det är någonting konstigt med hyreshuset på Tegnérgatan. Ett väldigt konstigt mord, saker som försvinner, underliga ljud och en obehaglig lukt som sprider sig. Välskriven och obehaglig.
  5. Sommarmord av Samuel Karlsson, inläst av Gunilla Leining. Boken är den femte i serien om polisen Jessica Jackson. Tre människor hittas döda i en övergiven kyrka på en ö ute i Tjust skärgård. De var där för att spela in en film om övernaturliga fenomen, och det är verkligen något skumt med deras relationer. Bra språk, men överdrivet dramatiskt slut.
  6. Livet innan du dör av Lina Nordquist, inläst av Magnus Roosman. Ett antal grannar i ett villaområde, där saker inte alls är lika fina som de ser ut på ytan. Obehaglig och spännande, med fantastiskt språk, men tyvärr en ganska dålig inläsning.
September till februari 2025-2026.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka