Bukeroman nr 2 ...

Jag hade önskat att jag hann åka ner, men får väl försöka ta mig till Töreboda istället.

Just det, dit ska jag ju. Säkert lite lugnare där... 😊
IMG_20190928_155546_421.jpg
 
Har sträcklyssnat på nya boken under 2 dagar, tur jag har semester 😊.
Den var riktigt bra och jag både log och grät när jag lyssnade. Tack för en bra bok.

Men åh vad roligt att höra! :heart
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

Har fått så olika reaktioner på det. En del tycker att det är jättebra, andra tycker "inte att det händer något" i första halvan av boken.
 
Men åh vad roligt att höra! :heart
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

Har fått så olika reaktioner på det. En del tycker att det är jättebra, andra tycker "inte att det händer något" i första halvan av boken.
Nä, det störde inte. Blev som 2 böcker i en men jag gillade upplägget.
Många böcker är ju pang på rödbetan.
Det jag störde mig lite på var uppläsaren. Hon var lite för entonig för min smak. Kan skippa att lyssna på vissa böcker beroende på uppläsare tex Stefan Sauk lyssnar jag inte på men gärna Fredde Granberg.
 
Men åh vad roligt att höra! :heart
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

Har fått så olika reaktioner på det. En del tycker att det är jättebra, andra tycker "inte att det händer något" i första halvan av boken.
Jag gillar det men så är jag ingen som vanligtvis läser deckare heller utan läste helt andra böcker då när jag kunde.
 
Nä, det störde inte. Blev som 2 böcker i en men jag gillade upplägget.
Många böcker är ju pang på rödbetan.
Det jag störde mig lite på var uppläsaren. Hon var lite för entonig för min smak. Kan skippa att lyssna på vissa böcker beroende på uppläsare tex Stefan Sauk lyssnar jag inte på men gärna Fredde Granberg.

Det är så himla svårt med uppläsare. Även bland de mest populära är det ingen som alla gillar, som t.ex du med Stefan Sauk. Nu gjordes inläsningen om och den första versionen var verkligen inte bra, men nu är den bättre.
 
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

För mig så... ja, det var väldigt störande. :cautious: Det kändes som att berättelsen inte ens kom igång förrän den var halvvägs mot slutet. Att lära känna karaktärerna i förväg gav mig ingenting, snarare upplevde jag dem som mestadels osympatiska, och speciellt huvudpersonens inre monologer fick mig att ta mig för pannan ett antal gånger. Verkligen inte min typ av rollfigurer.
Den tänkta uppbyggnaden kändes mest som en seg transportsträcka mot att det faktiskt skulle hända nåt. Och när det väl hade hänt listade jag ut jättesnabbt vem som var skyldig, så den enda riktiga behållningen var att se vad motivet var och hur alla trådar skulle knytas samman mot slutet. Men jag har också konsumerat väldigt mycket inom genrerna deckare/kriminal/thrillers, så jag är både jävig och har för lätt för att förutspå vad som kommer att hända. :angel:
 
Men åh vad roligt att höra! :heart
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

Har fått så olika reaktioner på det. En del tycker att det är jättebra, andra tycker "inte att det händer något" i första halvan av boken.
Jag som var inställd på något som liknade bukebok 1 tyckte den var bra. Den första var också "långsam" i början så man lärde känna personerna. När det är så bra gjort att bara det känns intressant så gillar jag det. Det är pga. närheten till personerna som det blir så intensivt senare, oavsett om det som händer är ett mord eller något annat omvälvande. Tänkte inte direkt att det skulle ses som en deckare där man letade mördaren.

Jag är tveksam om man alls skulle fått veta att ett barn kommer mördas innan man läser. Blev lite som att man sitter och väntar på det och letar efter vilket barn det ska bli osv. Tror att det är skapat mer av infotexten än av boken i sig. Är också negativt för läsupplevelsen under den period som barnet bara är borta att då veta på förhand att det kommer vara dött.
 
Jag klarade tyvärr inte uppläsningen även om den är omgjord :( Så får bli nästa lån på biblioteket!
 
Det låg ett exemplar till mig under granen igår, oj vad jag ser fram emot att läsa! Ska bara ta mig igenom boken jag redan påbörjat först, också en roman/deckare i stallmiljö! :D
 
Får jag fråga en sak? Var det störande att brottet inte inträffar förrän en bra bit in i boken? Jag ville inte skriva en "traditionell" deckare som börjar med ett mord och så lär man känna personerna därifrån. Utan jag ville testa att låta läsarna lära känna personerna först, tänker mig att man bryr sig mer om vad som händer dem om man känner dem.

Jag gillade det! Hade iofs inte stenkoll på vad boken skulle handla om utan tyckte "åh, Bukeroman! 😍" och shoppade raskt den som födelsedagspresent åt mig själv bara. Jag är lite trött på klassiska deckare med våldsbrott i kapitel 1 och upplösning i sista kapitlet, så jag tyckte det var lite befriande med något som bröt mot den mallen.
 

Liknande trådar

Kultur Nej, jag har inte hunnit skriva en till, men jag funderar förstås på att göra det. :) Att jag kallat mina två romaner för "Bukeromaner"...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: Miran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp