Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
igår var jag tvungen att ta lite paus från boken. Blev så äcklad av Ulv. Ni förstår nog varför. Men idag läste jag vidare igen.

Jag gillar boken. Den passar bra att lyssna till när jag åker till jobbet. Då behövs en bok som är lagom dvs inte för svårt språk men inte så enkelt så man stör sig, intressant så man fortsätter lyssna men inte för intressant så man måste koncentrera sig helt.

Jag är så fruktansvärt lättad över att de kom ur Agnes grepp. Det var vad jag hade svårast att se dem lyckas med. Hade lätt ångest när lådan och Samuel var försvunnen också!

Tycker det var en intressant historia och en bra påminnelse om att man sällan vet särskilt mycket om ens egna föräldrar. Det jag saknade var lite mer om Nathans pappa, hur blev det att Bodil bestämde sig för att skaffa ett till barn och hur fick hon med Nathans pappa på tåget?

Sen ville jag veta, iaf några meningar, om vad som hände med Samuel. Det känns som att man kom honom ganska nära med hans bekännelse och de fruktansvärda upplevelser han haft, men vad blev det med honom sedan?

Så kanske några kapitel längre hade varit bra. :)

Jag tyckte mycket om boken!

Jag hade gärna diskuterat om någon mer reagerat på lite moraliska gråzoner som jag tycker inte karaktärerna själva reagerade tillräckligt på 😅
Dels det faktum att flickvännen satte ett ultimatum att Nathan inte ”fick” åka till gården när han fått ny information för att de hade lite lösa planer för dagen. Jag är allergisk mot ultimatum i relationer överlag, och tycker det känns väldigt kontrollerande när de varit ihop så pass kort tid. Förstår absolut att hon blev sur, men just ultimatumet. Nathan reagerade ju på det, men det blev sen förlåtet ”bara” för att det visade sig att hon hade rätt om sekten. Men det kunde hon ju faktiskt inte veta i det skedet tänker jag.

Samma sak med att Nathan så lättvindigt berättade för Agne att Bodil var hans biologiska mamma, och inte kvinnan han trott hela sitt liv var det. Hade velat ha någon form av övergvägande frön Nathan om det verkligen var hans sak att berätta? Vet inte om jag tycker det egentligen, samtidig som det ju uppenbarligen var tvunget för att få berättelsen att funka..

Jag har försökt lyssna på boken men får inte kläm om den när jag lyssnar. Är på köplats 3 på bibblan nu så tänker nog vänta in den och läsa den på riktigt när det kommer in ett ex till mig.

I början av boken upplevde jag Nathan som oerhört naiv, så det var skönt att han faktiskt inte hade berättat riktiga hemligheter för Agne, utan bara påhittade.

Och det gladde mig att Agne hamnade där han hör hemma.

Gillar boken i sin helhet, författarens sätt att skriva och många av karaktärerna i boken. Speciellt Tord är ju rätt skön, för att inte tala om "styvmorsmaffian". Så fint hur de går samman för att hjälpa både Nathan, nuvarande individer på Nällbo och för att på något sätt ge även Bodil retroaktiv upprättelse. Man ska aldrig underskatta vad gamla tanter kan åstadkomma, speciellt inte när de jobbar i grupp.

Inledningsvis kändes boken nästan mer som en feel good-roman, med den något naiva Nathan som letade efter svar om sin mammas bakgrund. Men när berättelsen kom till Bodils tid på Nällbo blev den ju betydligt mörkare. Jag kan inte låta bli att fundera lite över vad som är arv och miljö för Agne. Vem hade han blivit om Bodil lyckats få med sig honom från Nällbo i ung ålder?

Skönt ändå att Agne till slut verkar ha hamnat där han hör hemma, och att berättelsen i övrigt verkar ha slutat lyckligt för de flesta. Men precis som @Habina tycker jag att det hade varit intressant att veta mer om hur det gick för Samuel, och hur det kom sig att Bodil valde att skaffa ett till barn.

Har glömt att skriva om hela boken ju! Jag gillade den i stort, även om det inte är en bok som fastnar sådär som vissa gör. Men Bodils ex är en härlig samling och det är roligt att Nathan utvecklas och växer som person boken igenom. Jag gillar författarens sätt att skriva och beskriva också. Kort och gott en bra bok!

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn