Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
Ja dags att börja fundera på nästa bok.
Jag funderar på om vi skulle köra kortare tid denna gång för att prova lite olika alternativ.
Typ 15 november kan man börja diskutera första halvan
samt 22 november hela boken. Då är det 1,5 vecka till första diskussionen och en vecka till för att diskutera hela boken.
Så provar vi lite olika alternativ.
Så tänker jag att vi efter det kan ta en ny omröstning och rösta fram två till böcker.
Eller om vi har kommit på att vi vill göra det på något nytt sätt.
Jag är fortfarande på plats 5 i kön till En bit av Bodil på bibblan trots att jag ställde mig i kön direkt när vi sa den blir nästa bok dvs typ en månad sedan. Så jag tror att det är bra om man väljer nästa bok hyfsat tidigt så man har en chans att få tag på den. Eller tänker du att vi läser En bit av Bodil och sen väljer ny och tar en paus innan vi börjar med den nya? Inte meningen att krångla jag vill bara förstå :)

Jag är fortfarande på plats 5 i kön till En bit av Bodil på bibblan trots att jag ställde mig i kön direkt när vi sa den blir nästa bok dvs typ en månad sedan. Så jag tror att det är bra om man väljer nästa bok hyfsat tidigt så man har en chans att få tag på den. Eller tänker du att vi läser En bit av Bodil och sen väljer ny och tar en paus innan vi börjar med den nya? Inte meningen att krångla jag vill bara förstå :)
Jag föreslår följande :

Vi börjar läsa Bodilboken nu.

Samtidigt så kan man börja föreslå böcker till en ny omröstning. De förslagen kan man skriva här direkt i tråden. Eller skicka till mig om man inte vill skriva i tråden.

När vi är klara med att föreslå böcker kan jag starta en ny omröstning med de förslagen. Jag gissar att det måste bli en ny tråd. Typ ha namnet Bukes bokcirkel nummer 2.

vi läser boken som får flest röster och skriver om den i tråden bukes bokcirkel nummer 2.

Men det är bara mitt förslag, föreslå gärna annat om ni vill.:)

Ok om vi ska läsa halva boken ungefär till första tillfället...

Boken ät på 466 sidor. Jag föreslår att vi läser till sidan 227.
Kapitlen är tyvärr inte numrerade. Men har namn. Då aka vi läsa till och med kapitlet som heter Violna. :)

Jag tänker att vi kan ta följande datum;
En vecka för att nominera nya böcker dvs sista dag för att nominera är 12 november. Efter det gör jag en ny tråd med en omröstning som är öppen en vecka.

Angående boken vi läser nu så är 15 november datum för att börja diskutera första halvansamt 22 november hela boken.

Haha... jag känner att mitt jobb som administratör skiner igenom... :laugh:

Kön på bilbioteket rör sig långsamt även för mig. Ställde mig i kö för flera veckor sedan och är på plats 29 nu :banghead: Eventuellt hinner jag vara med till slutdiskussionen, annars siktar jag in mig på nästa bok istället :)

Kön på bilbioteket rör sig långsamt även för mig. Ställde mig i kö för flera veckor sedan och är på plats 29 nu :banghead: Eventuellt hinner jag vara med till slutdiskussionen, annars siktar jag in mig på nästa bok istället :)
Också fortfarande i kö dock plats 5. Här finns det ett gäng exemplar för 14 dagars utlåning som inte går att reservera men det är ju inte säkert man hinner få tag en av dem när de kommer in.

Ska börja läsa boken i morgon.
Ett tips om man läser snabbt och inte kommer i håg var halva boken var är att skriva en anteckning i mobilen om sin åsikt efter halva. Då kan man bara kopiera och klistra in det när man får diskutera.

På onsdag är sista dag att nominera böcker. Följande har kommit in så här långt;

Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone.

Näktergalen av Kristin Hannah.

Pizzeria Roma av Elin Persson.

Vi som var lyckliga av Georgia Hunter.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn