Bukefalos 28 år!

Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Men Annie :cry: jag var rädd för detta men trodde det låg ett par år bort i alla fall. Hade jag röstat C hade jag varit extremt besviken på att partiledaren avgår direkt efter valet.

Jag röstade på C. Är besviken över att Annie Lööf avgått men inte på henne. Snarare imponerad över att hon pallat så länge. Bedrövad över situationen i sig.

Och om C nu skulle börja samarbeta med rasister. DÅ blir jag besviken.
 
Klart att Annie inte kunde sitta kvar. Hade hon gjort det hade hon fått sparken. Då blir den nya till att ansluta sig till högern och diskutera med SD
 
Får man bara ha en lösning på problemet? Självklart har man olika straff beroende på om personen som begår brottet är svenska medborgare eller inte! Vi ska väl inte behöva lägga pengar på att spärra in och försörja en person som inte är svensk medborgare när vi kan skicka hem personen till det land hen är medborgare. En person som är svensk medborgare har Sverige en annan skyldighet att hantera. I det fallet enligt lagen (böter, fängelse etc).
Jag gillar inte idén med att vi inte är lika inför lagen. Eller är du ironisk?
 
Nu tror jag förvisso inte att högern kommer lösa problemet alls.
Nä alltså, jag vet inte vad folk tror ska kunna lösas i en handvändning? Det är ju inte så att gängmedlemmarna är okända, de vet bara hur de ska komma runt lagen/undvika att åka dit. Att ändra lagar är (tack och lov) inget man gör på några månader och det är sällan man kan formulera dem så att de enbart påverkar den gruppen man vill åt.
 
Jag gillar inte idén med att vi inte är lika inför lagen. Eller är du ironisk?

Jag gillar idén att varje land har ett ansvar för sina medborgare. Om en svensk åker till ett annat land och begår ett brott tycker jag att det landet har all rätt att utvisa hen ur landet och skicka hem hen till Sverige. Och tvärtom. Om någon som inte är svensk medborgare begår ett brott i Sverige så tycker jag att Sverige har all rätt att utvisa personen till det land hen är medborgare i.
 
Jag gillar idén att varje land har ett ansvar för sina medborgare. Om en svensk åker till ett annat land och begår ett brott tycker jag att det landet har all rätt att utvisa hen ur landet och skicka hem hen till Sverige. Och tvärtom. Om någon som inte är svensk medborgare begår ett brott i Sverige så tycker jag att Sverige har all rätt att utvisa personen till det land hen är medborgare i.
Även om personen i frågas skulle utsättas för tortyr och/eller dödsstraff? Vill du verkligen ha det på ditt samvete?
 
Jag gillar idén att varje land har ett ansvar för sina medborgare. Om en svensk åker till ett annat land och begår ett brott tycker jag att det landet har all rätt att utvisa hen ur landet och skicka hem hen till Sverige. Och tvärtom. Om någon som inte är svensk medborgare begår ett brott i Sverige så tycker jag att Sverige har all rätt att utvisa personen till det land hen är medborgare i.
Fast det här handlar ju inte om folk som åkt till Sverige på semester?
 
De kommer öka så länge folk tilltalas av det de har att erbjuda. Just nu är prio 1 att stoppa (för att SD ska sluta öka) gängbrottsligheten och alla skjutningar. Man måste kunna röra sig bland folk på ljusa dagen utan rädsla för att någon ska börja skjuta vilt omkring sig för att någon från ett konkurrerande gäng är där. Jag var på Emporia nån vecka innan skjutningen. Det känns väldigt obehagligt att det kan ske på en sån plats mitt på dagen! Barn måste kunna leka på lekplatsen utan att bli skjutna! Unga flickor måste kunna gå ut med hunden på kvällen utan att bli skjutna och dödade för att de var på fel plats vid fel tillfälle!

Oppositionens styrka? De har 3 mandat mindre. Så håller Ulf Kristersson ihop sin sida så får de igenom det de vill ha igenom. Jag hoppas verkligen de pratat ihop sig innan valet och det inte blir samma cirkus som de rödgröna bjudit på tidigare!
Jag vill inte förminska gängkrigen men det är ju väldigt olika hur man vill ta sig an problemen. SD mfl vill ju kontra med hårdare tag och eskalera våldet tvärt emot vad all etablerad forskning säger, man måste börja långt, långt tidigare med förebyggande åtgärder, sånt som hårdare-tag förespråkarna anser är flum.
Jag är ärligt talat inte det minsta rädd för gängkriminaliteten (trots att jag volontärar i ett utsatt område) sannolikheten att drabbas är så oerhört liten, jag är mycket mer rädd för hur vår demokrati kommer urholkas och hur alla grupper som inte är vit norm kommer marginaliseras och få det sämre på alla plan.
 
Men om man utvisar någon och mottagarlandet anser att "äh, det där var väl inte så farligt?" och släpper personen fri?

Ja, det är ju ett val Sveriges rättsväsende får besluta om. Men handlar det primärt om straffet? För mig handlar det om att Sverige ska slippa ha andra länders kriminella här. Vid grova brott kanske utvisning och förbud mot inresa till Sverige?

Jag är helt för att folk kommer hit för att bygga sig ett bättre liv, arbeta osv. Men det inkluderar inte kriminella. Kommer man hit och begår grova brott då har man (tycker jag) förbrukat sin chans att få vara i Sverige. Då får man åka hem och sen välja ett annat världens länder om hemlandet inte tilltalar en. Sverige är inte himmelriket på jorden och det enda land det går att leva ett bra liv i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 637
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 299
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 944
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 631
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp