Bukefalos 28 år!

Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast de kanske inte ser det som ett straff. Sverige är inte himmelen på jorden.
Nu är det väl sällan så att hur den som döms uppfattar sitt straff som är det viktiga? Det finns tex säkert de som trivs utmärkt i ett svenskt fängelse sett till det liv de haft innan. Det innebär inte att det är bättre att låta dem slippa sitt straff.
 
Ja verkligen! MA fick ett mycket otacksamt uppdrag i att kliva in mitt i en kris, där vad hon än gjorde inte skulle räcka till hela vägen eftersom det alltid dyker upp svåra tider för nationer förr eller senare. Men det hon har gjort har hon gjort med värdighet och känsla, och emedan hon inte alltid är den vassaste i debatter (en förmåga som inte alltid säger så mycket om ens kompetens som ledare) så har jag hellre en förnuftig människa och skicklig politiker som stadsminster än en en kappvändande snackare.

Hon var ju ljusår bättre än Löfven. Synd att han inte avgick tidigare.
 
Nu tror jag förvisso inte att högern kommer lösa problemet alls.

Jag vill ändå påminna om att det under S regeringstid har genomförts ett stort antal lagändringar som enligt min uppfattning praktiskt kommer att påverka uppklarning och förebyggande av brott på ett positivt sätt. I många delar lagstiftningar som tagit lång tid att värka fram (och som också ska ta någorlunda lång tid, för att bli rättssäkra och effektiva). Och även när lagstiftningarna har trätt i kraft så går det inte på två veckor att få genomslag för dem och swoosch så är alla gängen inlåsta och alla vapen har förverkats.

Så sent som 1 juni i år tillkom det en - för brottsbekämpande myndigheter - oerhört efterlängtad lagstiftning om bland annat att få använda meddelanden mellan närstående i mycket större utsträckning än förut. Det kom lagstiftning om nya metoder för att komma åt meddelanden som lagras "i molnet" typ digital husrannsakan. Lagen om hemlig dataavläsning trädde i kraft i april 2020. 1 Sedan 1 juli i år finns det stärkt lagstiftning mot tystnadskultur med en form av kronvittnessystem. Och mycket mer från 34-punktsprogrammet som ju även M, KD och L inledningsvis deltog i.

Medan alla dessa lagändringar tigs ihjäl eller ignoreras så gapas det från okunniga mest bara oneliners om högre och högre och högre straff som ett naivt mantra. Det är självklart inte straffskärpningar i sig som löser gängbrottslighet eller skjutningar, varken akut eller på lång sikt. Prio ett är att alls klara upp brotten men också att ha en lagstiftning som effektivt sopar in vinsterna från brott. Det är vinsterna från brott som lockar in i verksamheten och som är oljan i gängbrottsmaskineriet, och det är de som i sin tur genererar skjutningarna mellan konkurrerande verksamheter.

Det är väl inte lika coolt att göra rubriker eller debattera om sådan lagstiftning som om högre straff och utvisningar. Men det är sådan lagstiftning som vi som jobbat med brottsbekämpande verksamhet i åratal anser behövs. Och jag, som under de senaste 20 åren sett mer av utredningar om brottslighet och grov brottslighet i det dagliga än de flesta åsiktsmaskiner, vidhåller att S regeringstid och de lagstiftningar som kommit av den har varit framgångsrik och efterlängtad på området brott och kriminalpolitik. I princip aldrig hör jag mina kollegor muttra över att minimi- eller maxstraffen borde höjas, men det är uppenbarligen sånt som plockar politiska poäng.

Jag håller det alltså inte för uteslutet att brottsbekämpningen kommer att bli åtminstone delvis mer lyckosam under kommande mandatperiod - MEN i så fall kommer det att ske med en enorm draghjälp från vad S-regeringen har varit med om att arbeta fram under senare år. Och är det de lagändringarna som S-regeringen har varit med om att ta fram som kommer att bära frukt under Ms tid så kommer jag inte låta dem eller SD ta åt sig äran för det, hur mycket de än skulle vilja.
 
De har alltid varit på vänstersidan ja, men de har ju haft flera ledare som varit mer åt höger tidigare. De senare åren tycker jag de släppt in betydligt mer vänsterpolitik än de gjort förut.
V och S har ju haft samarbeten sedan länge och således bedrivit mycket vänsterpolitik tillsammans?
 
Jag har röstat C de två senaste valen, främst tack vare Annie Lööf. Naturligtvis är hon inte perfekt, vem är det, men överlag har jag enormt stor respekt för och tilltro till henne. Därför känner jag mig väldigt ledsen över hennes avgång, även om jag förstår henne och på sätt och vis känner att det kanske inte var helt oväntat med allt som hänt de senaste månaderna. Jag unnar henne verkligen att få tillbringa mer tid med sin familj och förhoppningsvis kunna slappna av lite på alla fronter framöver men usch, det känns tungt att ha förlorat den i mina ögon mest rakryggade partiledaren vi hade. :(
 
Jag har röstat C de två senaste valen, främst tack vare Annie Lööf. Naturligtvis är hon inte perfekt, vem är det, men överlag har jag enormt stor respekt för och tilltro till henne. Därför känner jag mig väldigt ledsen över hennes avgång, även om jag förstår henne och på sätt och vis känner att det kanske inte var helt oväntat med allt som hänt de senaste månaderna. Jag unnar henne verkligen att få tillbringa mer tid med sin familj och förhoppningsvis kunna slappna av lite på alla fronter framöver men usch, det känns tungt att ha förlorat den i mina ögon mest rakryggade partiledaren vi hade. :(

Ja jag är inte heller förvånad men hade också gärna sett henne fortsätta. Hoppas i alla fall att det blir någon med motsvarande grad av integritet och värdighet som kan axla rollen och hinna bli varm i kläderna inför nästa val. Och för guds skull inte en till myglande partiledare med löjliga och förvrängda slagord som "Magdapriser" eller "700000 utrikesfödda kan inte försörja sig själva" som sedan bara maler på med det om och om igen utan att ta någon rättelse trots massiv motbevisning i sak.
 
Ni vet SD:s favoritland, Ungern? Såhär säger EU-parlamentet:

"EU-landet Ungern kan inte längre ses som en fullvärdig demokrati, utan snarare en ”parlamentarisk autokrati”. Det anser åtminstone en majoritet i EU-parlamentet i ett gemensamt uttalande.

Fördömandet röstades igenom på torsdagen med 433 röster mot 123 – och 28 nedlagda.

– Situationen har blivit dramatiskt sämre. Av EU:s 27 medlemmar är nu en av dem tydligt inte längre en demokrati. Och det måste rådet (medlemsländerna) nu ta tag i, manade franska EU-parlamentsledamoten Gwendoline Delbos-Corfield, som lett arbetet med resolutionen, efter en debatt om frågan i onsdags.

EU-parlamentet uppmanar nu EU-kommissionen att agera, främst genom att hålla inne pengar till Ungern."

Låt mig gissa, SD kommer tycka att det är ganska viktigt att komma med bidrag till just det landet fortsättningsvis, även om man vill dra in på det överlag.
Svarar mig själv, för jag undrade lite några från Sverige röstat mot eller uteblivit. Och jodå: "Rapporten stöddes vid torsdagens omröstning av 433 ledamöter mot 123 och 28 som avstod. Alla närvarande svenska EU-parlamentariker röstade för rapporten förutom Sverigedemokraternas Charlie Weimers och den politiske vilden Peter Lundgren som röstade mot. David Lega (KD) och Jessica Stegrud (SD) var frånvarande vid omröstningen."
https://www.europaportalen.se/2022/09/eu-parlamentet-ungern-inte-langre-en-demokrati
 
Svarar mig själv, för jag undrade lite några från Sverige röstat mot eller uteblivit. Och jodå: "Rapporten stöddes vid torsdagens omröstning av 433 ledamöter mot 123 och 28 som avstod. Alla närvarande svenska EU-parlamentariker röstade för rapporten förutom Sverigedemokraternas Charlie Weimers och den politiske vilden Peter Lundgren som röstade mot. David Lega (KD) och Jessica Stegrud (SD) var frånvarande vid omröstningen."
https://www.europaportalen.se/2022/09/eu-parlamentet-ungern-inte-langre-en-demokrati
Vilken överraskning.
 
Jag gillar inte Annie Lööf; tycker centern var så otroligt mycket bättre på Maud Olofssons tid MEN utstå dödshot är absolut INTE okej, riktigt jävla illa och otäckt.
Det är verkligen illa, tror det kommer bli ännu svårare att få människor att vilja vara politiskt aktiva om hot och våld mot politiker ökar. Verkligen inte bra eftersom det leder till att det bara är människor som är benhårt troende på den egna åsikten som kommer våga vara synliga och drivande och då är alla former av nödvändiga kompromisser dödsdömda och det kommer tappas massor med ”vanligt folk” med jordnära åsikter.
 
Ja verkligen! MA fick ett mycket otacksamt uppdrag i att kliva in mitt i en kris, där vad hon än gjorde inte skulle räcka till hela vägen eftersom det alltid dyker upp svåra tider för nationer förr eller senare. Men det hon har gjort har hon gjort med värdighet och känsla, och emedan hon inte alltid är den vassaste i debatter (en förmåga som inte alltid säger så mycket om ens kompetens som ledare) så har jag hellre en förnuftig människa och skicklig politiker som stadsminster än en en kappvändande snackare.
Håller verkligen med om detta. Så otroligt tråkigt att hon inte fick chansen att fortsätta när hon, som du säger, så värdigt tagit oss igenom otroligt tuffa tider.
 
Jag har röstat C de två senaste valen, främst tack vare Annie Lööf. Naturligtvis är hon inte perfekt, vem är det, men överlag har jag enormt stor respekt för och tilltro till henne. Därför känner jag mig väldigt ledsen över hennes avgång, även om jag förstår henne och på sätt och vis känner att det kanske inte var helt oväntat med allt som hänt de senaste månaderna. Jag unnar henne verkligen att få tillbringa mer tid med sin familj och förhoppningsvis kunna slappna av lite på alla fronter framöver men usch, det känns tungt att ha förlorat den i mina ögon mest rakryggade partiledaren vi hade. :(
Annie lämnar ett enormt tomrum efter sig som jag desvärre tror blir svårt att fylla. Eller det kommer iallafall att ta tid.
 
Det är verkligen illa, tror det kommer bli ännu svårare att få människor att vilja vara politiskt aktiva om hot och våld mot politiker ökar. Verkligen inte bra eftersom det leder till att det bara är människor som är benhårt troende på den egna åsikten som kommer våga vara synliga och drivande och då är alla former av nödvändiga kompromisser dödsdömda och det kommer tappas massor med ”vanligt folk” med jordnära åsikter.

Som av en händelse är det ytterligare en bra lagändring som har genomförts under senare år, att det har införts en särskild straffskärpningsgrund att begå brott mot förtroendevalda. Det ska numera ses som en försvårande omständighet att brott begås mot förtroendevalda i den egenskapen, oavsett om det är på riksdags-, region- eller kommunnivå. Infördes 1 januari 2020. I sådana fall kan jag ändå tycka att skärpta straff kanske kan fylla en funktion mot "vanligt folk" som spyr ur sig hot och liknande, och att det annars har en mening som markering.

Motsvarande straffskärpning är för övrigt på gång till skydd för journalister som sysslar med nyhetsförmedling (under beredning i departementet) vilket också framstår som rimligt.
 
Det är ett problem om Centerpartiet vill ha möjligheten att välja Alliansen igen. Om de vill ha möjligheten att välja vem de ska samarbeta med och inte binda sig för tajt till S.
C har inte bundit sig till S.

Samtidigt har de tidigare allianskompisarna målat in sig i ett hörn med SD.

C är ett alliansparti men står oerhört långt från SD - och för den delen även V. Valet blev pest eller kolera. Och då valde partiet Pest. Dvs S. Efterom högern smarbte med SD gde den sidan OMÖJLIG.

En väldigt stark grundval i C är ALLA människors lika rätt och värde. Jag har sett otaliga notiser och snabbintervjuer om varför någon blivit Centerpartist. Och i princip samtliga anger just Alla människors lika rätt och värde som en grundorsak.

Plus att C inte svängt kappan efter vinden. Värderingarna är de samma som de var när jag gick med för typ hundra år sedan. De föredrag jag höll i skolorna på 80-talet skulle jag kunna hålla nu också.
 
Som av en händelse är det ytterligare en bra lagändring som har genomförts under senare år, att det har införts en särskild straffskärpningsgrund att begå brott mot förtroendevalda. Det ska numera ses som en försvårande omständighet att brott begås mot förtroendevalda i den egenskapen, oavsett om det är på riksdags-, region- eller kommunnivå. Infördes 1 januari 2020. I sådana fall kan jag ändå tycka att skärpta straff kanske kan fylla en funktion mot "vanligt folk" som spyr ur sig hot och liknande, och att det annars har en mening som markering.

Motsvarande straffskärpning är för övrigt på gång till skydd för journalister som sysslar med nyhetsförmedling (under beredning i departementet) vilket också framstår som rimligt.
:banana:
 
Tja, ett flertal av mina kollegor under sommaren cyklade till jobbet... men vi som bodde längre bort åkte bil. Klart att det hade gått att cykla men för mig hade det betytt för lite tid hemma för att sköta om gården.

Kollektivtrafik var aldrig ett alternativ, det funkar inte om en jobbar skift.
Både här i skåne o hemma är det: Vilken kollektivtrafik?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 598
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 587
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 478
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 106
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp