Bullet journal

Jag började i juni i år och älskar det. Särskilt som en verkligen inte behöver lägga ner mer än 30 sekunder per vecka på planering om en inte vill, men kan lägga flera timmar om det passar ;) Vissa veckor är jag superbasic, vissa mycket mer pysslig. Gemensamt för alla veckor är att det har gjort mitt ganska hektiska liv hundra gånger enklare och sänkt mina generella stressnivåer och min prestationsångest massor.
 
Jag älskar min bullet journal! :love:

För mig känns det väldigt bra att ha en tydlig planering så för mig är det verkligen både nytta och nöje. Har man inte tid/lust/ork så håller man det enkelt, och får man lust att pyssla så finns en massa utrymme för det! :) Jag trodde det skulle bli en sådan där grej jag skulle gå all in för i två veckor och sedan tröttna, men nu ett halvår senare tror jag aldrig att jag kommer sluta.

Mina planeringssidor som är återkommande är en halvårsöversikt över ett uppslag där jag skriver i sådant jag vet långt i förväg, t.ex om någon fyller år eller något speciellt händer. Sedan gör jag en större månadsöversikt med mer plats att skriva när månaden närmar sig och det blir mer att skriva i på dagarna. Varje vecka gör jag ett veckouppslag där jag fyller i vad som ska göras varje dag, och kryssar över om det blir gjort eller migrerar till någon annan dag om det inte blir gjort. I början testade jag olika layouter ofta men nu har jag hittat det som fungerar bra för mig så nu tar det kanske tre minuter att göra ett veckouppslag. Med washitape så ser det lite finare ut utan att behöva ta en massa tid. :)

Övriga sidor jag har är en "lärande"-sida varje vecka där jag varje dag försöker skriva något jag lärt mig, och sedan har jag sammanfattningar varje månad bara för att det kan vara kul att se tillbaka på senare. Jag har också en "mood-tracker" för att se i stort hur jag mår över månaden.

Sedan fyller jag på däremellan med bra recept, städschema, fina citat etc och gör sidor för hönskostnad, serier&filmer osv. Jag gillar verkligen att ALLT är samlat i en bok och att man bestämmer helt själv hur man lägger upp allt och vad man vill ha med och inte. Oj, vilket långt inlägg, förlåt, haha!
 
Jag höll igång åtta månader kanske, men jag får en släng av perfektionism. Vilket gör att det tog hundra år för mig kändes det som, att göra vissa enkla sidor.
Så jag beställde en personlig almanacka, en sådan som man kan designa själv på nätet. Det går dessutom att välja att ha extra sidor i rutan papper, så mina listor o.s.v. kan jag ha kvar.
Väldigt nöjd med det! :)
Eftersom ett skolår börjar i augusti så var det smidigt att kunna börja kalendern där.
 
Jag fick en Leuchtturm1917 i present och ägnade en stund på förmiddagen åt lite pyssel. Har BJ:at lite i en gammal anteckningsbok under ett par månader, men den var i A4 och blev så otymplig. Och så var den ful och blommig. :p

Nu har jag en future log över två uppslag med en översikt över året. Sedan en månadsöversikt för januari, en sida med mina mål för månaden, en veckoöversikt, en läslogg och en sida där månadens överraskningsfamiljeutflykt ska planeras (barnen fick 12 hemliga utflykter i julklapp). Hur det fortsätter sedan får vi se. Den här veckan är ganska chillig eftersom det fortfarande är jullov - jag tror att det bara står en eller två saker i veckoöversikten. Nästa vecka blir det andra bullar.
 
Alltså... för ett par dagar sedan rensade jag i min garderob och beslöt mig för att skapa en ”capsule wardrobe” under det kommande året. Eftersom jag bara känner till begreppet lite löst så satte jag mig vid Youtube för att söka inspo och tips. Kom så in på en YouTubers sida och har sett flera videor med fokus på ändamålsenliga tips. Mot slutet handlade en video inte om kläder, utan om just ”Bullet Journal” vilket var ett helt nytt begrepp för mig. Och idag ser jag denna tråd.. nu vill jag också ha en bullet journal! Känns mycket spännande för mig som tenderar att ha massa anteckningar, post-it, planeringar och listor spridda på alla möjliga och omöjliga ställen :D
 
Jag har varit helt anti bullet journals efter att ha googlat och sett alla jäkla kalendrar som mest får mig att undra om det bara är folk som inte behöver jobba som har såna här journals :p. MEN - nu känner jag att min almanacka inte riktigt räcker till. Jag skulle vilja ha sidor som täcker sparmål, veckomål, månadsmål, halvårsmål och årsmål förutom listor över resor jag vill göra, böcker jag vill läsa etc.

SÅ. Jag tror jag ska köpa en sån dotted notebook och göra ett försök.

Det jag undrar är nu väldigt konkreta saker (snälla ni som har såna här, weigh in med åsikter och tankar! @Stefffie @Araminta mfl ).

Jag har tänkt mig att ha det här som vanliga veckoblad liksom:

a0f9ca84a773793e0d5ae841b0412324--planner-tips-journal-inspiration.jpg


men vill då till höger ha mina veckomål etc.

Utöver det vill jag:
Efter varje månadslut en sida för mina månadsmål.
Efter 6 månader mitt sexmånadersmål.
I november en sida för julklappar.
En sida för semestern.
En sida för sparmål
etc

Nu undrar jag:
  • Gör ni hela året i taget eller typ tre månader i taget?
  • Om ni gör hela året på en gång: lämnar ni tomma sidor i mellan ibland ifall att ni vill flika in nåt mer?
  • Hur ska man kunna veta exakt vad man kan tänkas behöva?
  • Hur börjar jag?
  • Efter att ha läst om tråden igen förstår jag att ni verkar göra liksom vecka för vecka. Men det måste ju bli jättestörigt..? Jag vill ju kunna bläddra fram och se hur veckor framöver ser ut. Eller är jag trög?
Por favor hjälp mig!:bump:
 
Obs att jag alltså har tittat på den där hemsidan men den gör mig bara mer förvirrad och stressad än tvärtom!
 
Obs att jag alltså har tittat på den där hemsidan men den gör mig bara mer förvirrad och stressad än tvärtom!

Har du sett filmen? Den tycker jag hjälper väldigt mycket, jag ser om den då och då när jag tar mig vatten över huvudet med ambitionerna jag har för boken. :D

Jag har noll pysslighet i mig, jag är inte ute efter snyggt eller kreativt, utan vill bara ha något som hjälper mig att hålla näsan över vattenytan. För mig funkar det bäst när (eller snarare endast om) jag låter boken bli som den blir, dvs inte planerar ut delar av den att använda till saker i framtiden som tex utvärderingar av ett eller annat. Börjar jag stycka upp boken och planera, då blir den (ännu) ett projekt som stjäl tid och ork från mig. Har jag viktiga sidor jag vill kunna hitta tillbaka till så har jag ju indexet, så det gör inget att saker kan hamna lite i oordning. Jag kör på att prova det det känns som att jag behöver just nu, eller bara något någon annan har övertygat mig om att jag behöver (det händer att jag faller för de där färgglada trackersarna :D), hjälper det mig inte så överger jag det bara. Boken behöver inte vara snygg, följa någon mall, ha optimerad utrymmesanvändning, eller funka på samma sätt hela tiden. Den behöver vara ett användbart verktyg, that's it.

Det enda piff-piff jag har tagit till mig är tejpremsor! Det funkar jättebra för att markera sidor jag ofta vill tillbaka till (färgad tejp längs kanten på sidan) och starter av sidgrupper jag har pågående (flikar av tejp som sticker upp lite). Skadar ju inte att det inte kräver att jag ska kunna rita något snyggt. :angel::D
 
@Monstermom Jag försökte titta på videon men blev totalt galen. Jag vill inte ha nån future log! Jag vill inte följa nåt system. Jag vill bara få ihop en kalender som funkar för mig. (<-- frustration över mig själv :D)

Men för att fatta då: Du gör alltså din typ vecka för vecka och lägger in det du vill bara? Blir det inte bökigt då om du vill skriva in ett möte om säg fyra veckor?
 
Jag har varit helt anti bullet journals efter att ha googlat och sett alla jäkla kalendrar som mest får mig att undra om det bara är folk som inte behöver jobba som har såna här journals :p. MEN - nu känner jag att min almanacka inte riktigt räcker till. Jag skulle vilja ha sidor som täcker sparmål, veckomål, månadsmål, halvårsmål och årsmål förutom listor över resor jag vill göra, böcker jag vill läsa etc.

SÅ. Jag tror jag ska köpa en sån dotted notebook och göra ett försök.

Det jag undrar är nu väldigt konkreta saker (snälla ni som har såna här, weigh in med åsikter och tankar! @Stefffie @Araminta mfl ).

Jag har tänkt mig att ha det här som vanliga veckoblad liksom:

a0f9ca84a773793e0d5ae841b0412324--planner-tips-journal-inspiration.jpg


men vill då till höger ha mina veckomål etc.

Utöver det vill jag:
Efter varje månadslut en sida för mina månadsmål.
Efter 6 månader mitt sexmånadersmål.
I november en sida för julklappar.
En sida för semestern.
En sida för sparmål
etc

Nu undrar jag:
  • Gör ni hela året i taget eller typ tre månader i taget?
  • Om ni gör hela året på en gång: lämnar ni tomma sidor i mellan ibland ifall att ni vill flika in nåt mer?
  • Hur ska man kunna veta exakt vad man kan tänkas behöva?
  • Hur börjar jag?
  • Efter att ha läst om tråden igen förstår jag att ni verkar göra liksom vecka för vecka. Men det måste ju bli jättestörigt..? Jag vill ju kunna bläddra fram och se hur veckor framöver ser ut. Eller är jag trög?
Por favor hjälp mig!:bump:

Jag delar typ upp boken i tva delar - en del gor jag nar jag startar boken, den andra delen bygger jag manad for manad eller vecka for vecka!
Jag har alltsa min oversikt och med overgripande sidor langst fram - i nulaget ser forsta sektionen ut ung sahar:
  • Index
  • 4 sidor med arsoversikt (3 manader per sida)
  • Overgripande mal jag stravar mot
  • Mindre mal (vilka jag anvander som inspiration och lagger in i en relevant manad nar det passar/jag har tid)
  • Alla stallen jag maste andra address (har flyttat ratt ofta..)
  • Semester tracker (Dagar jag har tagit och planerat att ta)
  • Monthly and weekly habits tracker (har haller jag typ reda pa nar jag bytte tandborste, tvattade kuddoverdrag och lakan, och annat som man bor gora med jamna mellanrum)
  • osv.
Sen bygger jag varje manad enligt en standard mall - Vanster sida har jag en oversyn av manaden, med alla datum i en vertikal kolumn, och dar noterar jag typ storre saker som hander en viss dag, resor, aktiviteter etc och sa matchar jag det mot en daily tracker pa hoger del av samma sida, dar jag i 6 kolumner trackar om jag har druckit alkohol, motionerat, spenderat, last en bok, atit vegetariskt etc dag for dag. Sidan mitt-emot har jag monthly tasks och goals.
Sen bygger jag vecka for vecka efter det. Dar det behovs gar jag tillbaka till forsta delen - varje gang jag bygger en ny manadsoversyn, sa gar jag till min arsoversikt och ser vad jag planerat for den manaden, och lyfter fram det till den nya manadsoversynen osv.
Om du vill planera veckorna i detail langt framover, sa far nog systemet modifieras nagot, men i min arsoversikt har jag ofta bara 5-6 punkter for var manad, da det ar storre grejer - ofta resor/events, forlovningsdrinkar, tavlingar eller annat som man vet om langt i forvag.

Nar det galler vad som kan tankas behovas - ja, har ar det vart att investera lite tid/tankekraft. Jag tog typ en vecka dar jag antecknade ideer om innehallet allteftersom jag fick ideer eller sag vissa behov i min vardag. Sen fick jag sitta ner och titta pa de rubriker jag kommit pa, och se hur jag det kunde organiseras bast.

Hoppas det hjalper!
Jag kommer ihag att det verkade svart och krangligt iborjan, men for mig handlade det mest om att farsta mina egna behov och komma pa ett system dar jag kunde hantera ALLT pa ett stalle, istallet for otaliga att-gora listor, post-its, kalenderpaminnelser osv.
 
@Stefffie Tack för ditt svar och för all info! Men jesus vilket arbete, jag vill ju bara ha en jäkla kalender :D. Får nog sätta mig ner och fundera över hur och om jag ska göra det här.
 
Men för att fatta då: Du gör alltså din typ vecka för vecka och lägger in det du vill bara? Blir det inte bökigt då om du vill skriva in ett möte om säg fyra veckor?

Nja, om jag behöver planera in något som jag inte har någonstans att stoppa in så lägger jag till något där det går att stoppa in den. Jag gör hålvårs- och månadsuppslag med kalender och veckor mer som text som regel, men känner jag att jag behöver något för tex september nu så skulle jag bara lägga till nästa halvårsuppslag här och nu i boken helt enkelt. Fattas något är det ju bara att fixa dit det. :D
 
@Stefffie Tack för ditt svar och för all info! Men jesus vilket arbete, jag vill ju bara ha en jäkla kalender :D. Får nog sätta mig ner och fundera över hur och om jag ska göra det här.

haha, ja, det tar lite tid nar man borjat med en ny bok, framforallt forsta gangen :D
Jag ar pa min andra bok nu, och det ar mycket lattare nar man lart sig hur man anvander boken och vilka sidor man gillar osv
 
haha, ja, det tar lite tid nar man borjat med en ny bok, framforallt forsta gangen :D
Jag ar pa min andra bok nu, och det ar mycket lattare nar man lart sig hur man anvander boken och vilka sidor man gillar osv
Det jag överväger att göra är att bara köpa en jädra kalender och modifiera genom att sätta in sidor. Det här med bullet journals känns som mer arbete än hjälp men jag ska ge det ett försök i alla fall :).
 
Det jag överväger att göra är att bara köpa en jädra kalender och modifiera genom att sätta in sidor. Det här med bullet journals känns som mer arbete än hjälp men jag ska ge det ett försök i alla fall :).

Jag började så eftersom jag bara blir helt matt när jag ser alla mandalatrackers och gud vet allt (penntester... penntester!? :confused::laugh:), men blev bara mer irriterad på att behöva jobba runt det fasta upplägget hela tiden. Men prova lite av varje, poängen bör väl i alla fall vara att det ska funka för just en själv (och jag tror inte du och jag är så lika förutom att vi kanske inte gillar att spendera tid på kalligrafi? :D), och just att prova sig fram till något helt individuellt tror jag är den stora styrkan med bujo. :up:
 
@Monstermom Mm ska prova mig fram lite :). Problemet är (vilket kanske inte alls framgår här på buke :D) att jag faktiskt är jävligt perfektionistisk så risken är överhängande att jag vill få till det PERFEKT och att en ruta på sniskan på sidan 78 får mig att vilja börja om från början.

Ska dock inhandla några stycken av de där tyska anteckningsböckerna och se vad jag kan få ihop :). För mig är det viktigaste: ordentlig kalender i boken och min målsidor. Får bygga utifrån det :).
 
Där landade ju jag. Det här med att bara stämpla hål i det man vill ha och sen dra väck eller flytta när det behövs tilltalar mig.
Mm fattar det helt och hållet! Men är inte alla filofaxer smärtsamt fula? Försökte söka runt lite på etsy men blev helt matt av alla planners.
 
Mm fattar det helt och hållet! Men är inte alla filofaxer smärtsamt fula? Försökte söka runt lite på etsy men blev helt matt av alla planners.

Njae, inte alla. Jag gillar den jag har (har den rosa men även en ljusbrun som jag inte använder, kunde inte bestämma mig för vilken färg jag ville ha...). :D

s-l1600.jpg


Men lyfter man blicken bortom Filofax så finns det massor med systemkalendrar och de flesta sexringssystemen är kompatibla med varandra, så man kan ta pärmen från ett märke men själva kalendern (eller vad man nu vill ha) från en annan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 874
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
820
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp