Bullet journal

  • Gör ni hela året i taget eller typ tre månader i taget?
  • Om ni gör hela året på en gång: lämnar ni tomma sidor i mellan ibland ifall att ni vill flika in nåt mer?
  • Hur ska man kunna veta exakt vad man kan tänkas behöva?
  • Hur börjar jag?
  • Efter att ha läst om tråden igen förstår jag att ni verkar göra liksom vecka för vecka. Men det måste ju bli jättestörigt..? Jag vill ju kunna bläddra fram och se hur veckor framöver ser ut. Eller är jag trög?
Por favor hjälp mig!:bump:

Jag gör ett uppslag för sex månader framåt där jag skriver i när det kommer hända något speciellt. Självklart kan man göra för 12 månader också! Sedan gör jag ett månadsuppslag åt gången med mer utrymme för planering än sexmånadersuppslaget. Jag gör nästa månadsuppslag när månaden börjar närma sig och för då bara över från min sexmånadersöversikt och kompletterar med jobbtider etc. Sedan gör jag veckouppslag. Då jag inte har något behov av att planera mer än en vecka i taget noggrant gör jag en vecka i taget, annars hade jag gjort fler. Resten jag har bokat in finns ju redan i de tidigare uppslagen för halvåret eller månaden så vill man ha en större överblick är det bara att kika där. :)

Jag lämnar inga tomma sidor eftersom jag ofta kommer på nya idéer på sidor jag vill göra. Så jag kör bara på på nästa sida eller uppslag. Decembers sammanfattning hamnade t.ex några sidor efter januaris kalenderuppslag. I början störde jag mig lite på sådant men nu bryr jag mig inte alls. Jag hittar utmärkt i min bok ändå.

Jag tror det bara är att köra igång och börja någonstans... Man kan inte veta exakt hur man vill ha allting utan mycket växer fram med tiden. Jag gjorde någon månad i ett "fulblock" jag hade hemma och sedan köpte jag en Leuchtturm som jag var rädd att skriva i och allt tog en evighet. Det blev lättare när jag gjort några misstag och jag insåg att det bara var att stryka över och gå vidare med livet. :D
 
@Tassetass Men de där var ju urfina! Var hittar man dem? Storlek?

Det är Filofax Domino Soft. Min är i storlek A5, men det finns två mindre storlekar också. Jag beställde på Ebay för jag kunde inte hitta varken den rosa eller den bruna i lager nånstans (nu har det kanske kommit in).

(Skulle du vilja ha en brun i A5 så... :angel: )
 
@Monstermom Mm ska prova mig fram lite :). Problemet är (vilket kanske inte alls framgår här på buke :D) att jag faktiskt är jävligt perfektionistisk så risken är överhängande att jag vill få till det PERFEKT och att en ruta på sniskan på sidan 78 får mig att vilja börja om från början.

Tro det eller ej - och jag fattar verkligen om ingen* tror mig! :laugh: - men jag har samma problem. Det är just därför min är maximalt kaotisk och funktionsfixerad, börjar jag vara noga med något så kommer jag helt enkelt inte vidare, blir förbannad och slänger eländet till skogs. :cool:

För mig hjälper det alltså att det inte finns något system, inget som ska upprepas på nästa uppslag, ingen rätt färg som ska betyda ett eller annat, inget sådant. Det enda jag tillåter mig är en linjal. :p

Nu blev jag ju dock enormt förtjust i @Tassetass böcker... :cautious:

(*särskilt inte de som sett mina sidor... )
 
Det är Filofax Domino Soft. Min är i storlek A5, men det finns två mindre storlekar också. Jag beställde på Ebay för jag kunde inte hitta varken den rosa eller den bruna i lager nånstans (nu har det kanske kommit in).

(Skulle du vilja ha en brun i A5 så... :angel: )
Ja, lyckades googla rätt på dem. Sjukt snygga!! Den rosa är ju urfin :love:.

Men då använder du alltså dessa med deras standardinnehåll och sen köper du till inserts som du sätter in där du vill? Fattar jag rätt då?
 
Alltså, jag VILL verkligen köra bujo, men tror att det kommer bli ytterligare ett tidskrävande projekt som kommer innebära att jag lägger enormt mycket tid på att lära mig skriva snyggt. Så jag köpte min favoritmoleskine (A5, en dag per sida) och kör någon egen variant istället. Ska bli intressant att se hur det blir :D
 
Alltså, jag VILL verkligen köra bujo, men tror att det kommer bli ytterligare ett tidskrävande projekt som kommer innebära att jag lägger enormt mycket tid på att lära mig skriva snyggt. Så jag köpte min favoritmoleskine (A5, en dag per sida) och kör någon egen variant istället. Ska bli intressant att se hur det blir :D
Uppdatera gärna! :D
 
Ja, lyckades googla rätt på dem. Sjukt snygga!! Den rosa är ju urfin :love:.

Men då använder du alltså dessa med deras standardinnehåll och sen köper du till inserts som du sätter in där du vill? Fattar jag rätt då?

Jag köpte till en annan kalender än den som ingick, för jag gillade inte layouten på den. Köpte dock en av Filofax egna, för jag var lite feg. :p Men sen har jag skrivit ut några egna inserts, gjort egna flikar/dividers etc. Planen är att vartefter jag listar ut vad jag vill ha så kanske Filofaxkalender ryker och ersätts antingen av någon bra layout jag hittar på t.ex. Etsy eller någon jag gjort själv.

Kommer dock ta några månader innan jag riktigt vet vad jag vill ha och behöver (eller vad jag villhöver :D ) eftersom jag just nu bara skrotar hemma med avkomman i väntan på jobbet som börjar första februari. Jag vet inte om jag kommer vilja ha t.ex. två kalendrar (en privat och en jobb) och då kanske ha tre månader av varje i stöten, eller om jag kör allt i samma, eller om jag vill ha en separat målsättningsavdelning eller eller eller... :p
 
Okej @Tassetass , nu är det ditt fel att jag beställt både omslag och inserts till en kalender på Etsy, bara så du vet :D

Pga orkar inte printa och klippa, så beställde jag rubbet. Vill ha både årsöversikt, månadsöversikt och daglig översikt, samt kompletterar med tomma och linjerade sidor som jag kan stoppa in där jag har behov av dem. Tänker att de tomma/linjerade sidorna används om jag vill notera någon bra övning, göra listor som kräver mer space eller för att skriva ner mål och visioner.
Himla smidigt när man kan flytta runt allt som man vill ha det!
 
Okej @Tassetass , nu är det ditt fel att jag beställt både omslag och inserts till en kalender på Etsy, bara så du vet :D

Pga orkar inte printa och klippa, så beställde jag rubbet. Vill ha både årsöversikt, månadsöversikt och daglig översikt, samt kompletterar med tomma och linjerade sidor som jag kan stoppa in där jag har behov av dem. Tänker att de tomma/linjerade sidorna används om jag vill notera någon bra övning, göra listor som kräver mer space eller för att skriva ner mål och visioner.
Himla smidigt när man kan flytta runt allt som man vill ha det!

:D

Vilken blev det?
 
:D

Vilken blev det?

Det blev planner inserts från daskreativeAtelier och det här "omslaget", fast med andra knappar :)
il_570xN.1049716872_mqnl.jpg

il_570xN.925599859_hczk.jpg
 
Men alltså.. har man så mycket att göra så man är i behov av att strukturera och planera på denna nivån så har man nog inte heller tid att sitta och rita mandalas-diagram över sin veckostädning.

En del känns lite (mycket) overkill.
 
Men alltså.. har man så mycket att göra så man är i behov av att strukturera och planera på denna nivån så har man nog inte heller tid att sitta och rita mandalas-diagram över sin veckostädning.

En del känns lite (mycket) overkill.

Hur menar du nu? Jag har inte supermycket att göra hela tiden men jag mår bra av struktur och planering så därför underlättar bullet journal för mig, och den hjälper mig också att få saker gjort. Alla sidor är inte nödvändiga utan en del gör jag bara för att jag har lust att pyssla. Nu gör jag inte mandalas över veckostädning men why not om man tycker det är kul/avslappnande och värt tiden och pysslandet med det.
 
ja, man kan ju göra vad man vill av sin bullet journal - jag är som sagt int alls pysslig, och för mig är min bullet journal bara ett verktyg för att organisera mitt kaotiska huvud, för annars slutar det med att jag har lappar och påminnelser överallt, känner mig kontrollös och så får jag inte gjort det som är viktigast heller.

Liten cause for celebration: jag har haft 6 'daily trackers' i 3 månader, där jag fyller i en ruta om jag inte druckit alcohol, inte ätit sötsaker, inte spenderat några pengar, motionerat, ätit vegetariskt och läst en bok minst 20 min - idag var första dagen då jag fick fylla i alla sex rutorna :banana:
 
Tro det eller ej - och jag fattar verkligen om ingen* tror mig! :laugh: - men jag har samma problem. Det är just därför min är maximalt kaotisk och funktionsfixerad, börjar jag vara noga med något så kommer jag helt enkelt inte vidare, blir förbannad och slänger eländet till skogs. :cool:

För mig hjälper det alltså att det inte finns något system, inget som ska upprepas på nästa uppslag, ingen rätt färg som ska betyda ett eller annat, inget sådant. Det enda jag tillåter mig är en linjal. :p

Jag är likadan! Det måste vara utanför ramarna för att den ska fungera för mig och jag ser misstag som kreativ förändring mot för ursprungstanken. Det var en sån kamp med mig själv de första gångerna jag inte gjort månads- eller veckoöversikten i tid så jag kunde skippa några dagar.

Det jag gillar är att närsomhelst går det att lägga in en annan sida, bara skriv ner i index/registret var den är så det går lätt att hitta. Till exempel om jag varit på en intressant föreläsning en kväll så skriver jag ner tankar och info i BJn och kommer på så vis att läsa det oftare. För annars hamnar det bara på lösa blad eller i ett annat block som inte läses på samma sätt.

Nu har jag inte använt den på ett par månader då katten pinkade i väskan den låg i:meh:
Så sist jag var hemma köpte jag min första med prickar på sidorna:love:
 
Men alltså.. har man så mycket att göra så man är i behov av att strukturera och planera på denna nivån så har man nog inte heller tid att sitta och rita mandalas-diagram över sin veckostädning.

En del känns lite (mycket) overkill.

Det är ju ett fritidsintresse, som går att kombinera med nytta. Det läggs ju flera timmar på de "värsta". Jag beundrade en massa BJ´s på nätet och blev själv inspirerad att ta tag i kalenderanvändandet eftersom jag inte funkar med telefonkalendern. Har nu ett eget system byggt på en läderpärm och en färdig kalender (Burde Senator). Färgpennor, stickers och postit senare har jag fått ett system som funkar för mig.

Jag upptäckte t ex att jag är rätt petig med att vilja ha liggande veckouppslag, och skolår (inte kalenderår). Tog ändå bara 45 år att lista ut det. Självkännedom.

Lite OT, men det finns ju mellanvarianter för oss som vill smyga igång https://www.adlibris.com/se/produkt/veckoplanering-doodle---1222-32359027?article=P32359027
 
Det är ju ett fritidsintresse, som går att kombinera med nytta. /QUOTE]

Exakt så :) Jag kanske lägger en kvart i veckan sammanlagt och för mig är det en kreativ och trevlig stund, jag lyssnar på någon bok eller podd, reflekterar lite över veckan som gått och planerar och pysslar lite lagom.

Vissa veckor tar det 30 sekunder på söndag kväll, om jag har bråttom eller inspirationen är låg. Så länge jag har datum och veckodagar inskrivna så räcker det gott för att komma igång med en vecka. Dekorera kan jag ju göra i efterhand om jag har lust och tid.
 

Just denna hittade jag på internet igår när jag egentligen sökte en större liggande veckoplanering och kom hem med idag. Verkar jättebra för mig som blev väldigt inspirerad av denna tråden, inte tycker att en vanlig kalender någonsin fungerat för mig och som skriver som en kratta :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 874
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
820
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp