Bullet journal

Kul att den här tråden dyker upp igen när jag precis köpt mig min första bok (billig variant, eventuellt för tunna blad av för kass kvalla, men funderar ändå på om jag inte istället borde ha någon typ av färdigare variant att köpa sidor till, så det är ok), några packen klistermärken, pennor och ett rör washitejp.

Har skrivit ner och funderat lite över vilka sidor jag vill ha med, bland annat utifrån samlad inspiration från pinterest och annat. Får se hur det går!
 
Jag har ett vanligt anteckningsblock där jag samlar alla mina listor och sånt. Jag älskar den! Men nu gar jag uoptäckt att det börjar bli svårt att hitta i den, det är svårt att ta bort/lägga till sidor och jag vill gärna ha en kalender också. Helst en kalender där en hel vecka är på en sida. Vill lägga minimalt med tid på pyssel och mer ha något enkelt där man kan sätta in och ta ur sidor.

Någon som har något tips? Har försökt googla men vet inte riktigt vad jag ska söka på
 
Nu undrar jag:
  • Gör ni hela året i taget eller typ tre månader i taget?
  • Om ni gör hela året på en gång: lämnar ni tomma sidor i mellan ibland ifall att ni vill flika in nåt mer?
  • Hur ska man kunna veta exakt vad man kan tänkas behöva?
  • Hur börjar jag?
  • Efter att ha läst om tråden igen förstår jag att ni verkar göra liksom vecka för vecka. Men det måste ju bli jättestörigt..? Jag vill ju kunna bläddra fram och se hur veckor framöver ser ut. Eller är jag trög?
Por favor hjälp mig!:bump:

Hjälplöst efter i mitt svar på detta :o Jag har tappat vanan efter att jag slutade plugga. Behöver den nog egentligen men är lite i samma sits som du där jag letar efter rätt lösning.

När jag använde den aktivt under studietiden då gick jag ifrån veckouppslagen helt. Hade calendex (googla) för ett år för all långtidsplanering. Trivdes väldigt bra med det systemet då det är mycket mer flexibelt än future log. När jag reste till sån Fransisco så satte jag av 4-5 sidor mitt i boken för planeringen och hänvisade bara dit i calendexen (som sagt googla, det är svårt att beskriva i kort format). Snabb överblick fick jag i månadsöversikten som jag gjorde tvåsidig för att få mer plats. Annars planerade jag en dag i taget. Det är den svåraste biten när man börjar - att inte kunna bläddra - men jag upplevde dag för dag aproachen mer effektiv iom att man tvingad fokusera här och nu.
 
Jag är såååå sugen att testa, både efter att ha läst här och på nätet i övrigt. Men jag har ju precis köpt en tidkalender för 2018 och en ny dagbok att skriva fritt i. Så det känns lite svårt att motivera att köpa ännu mer grejer. :o
 
@Araminta Tack för svar! Jag måste erkänna att trots att jag googlar och försöker fatta det ni pratar om så kan jag ändå inte riktigt förstå vad ni faktiskt menar.

Men jag googlar vidare och kommer ge det ett försök :).
 
Jag kände mig inspirerad efter att ha läst i tråden och googlat runt lite så nu har jag också beställt en bullet journal. Gillar att både pyssla och planera/organisera så det känns som att det kan passa mig, även om min kalender nog kommer att vara enklare och mindre utsmyckad än de jag sett på nätet. Jag kommer nog inte ha så långsiktig planering som årsvis, men vill ha koll på de kommande månaderna samt listor på mål och saker att göra.
 
Jag tog kort på mina tre planeringssidor ifall det kunde vara till hjälp för någon. Första gången jag testar att lägga in bilder i inlägg så vi får väl se hur det går.

Första är halvårsplaneringen.

IMG_20180105_143511_zpszibvrhma.jpg


Sedan månadsplaneringen.

IMG_20180105_143438_zpsxmsrftls.jpg


Sedan veckoplaneringen.

IMG_20180105_143414_zpshzdmayav.jpg


När jag gör månadsplaneringen för jag över från halvårsplaneringen och när jag gör veckoplaneringen för jag över från månadsplaneringen. Easy peasy om man som mig inte har ett så komplicerat liv. :p

(Exempel på fel som man lär sig acceptera tillslut är fel som att "lör" är skriver en ruta för högt upp. :D)
 
Jag tog kort på mina tre planeringssidor ifall det kunde vara till hjälp för någon. Första gången jag testar att lägga in bilder i inlägg så vi får väl se hur det går.

Första är halvårsplaneringen.

IMG_20180105_143511_zpszibvrhma.jpg


Sedan månadsplaneringen.

IMG_20180105_143438_zpsxmsrftls.jpg


Sedan veckoplaneringen.

IMG_20180105_143414_zpshzdmayav.jpg


När jag gör månadsplaneringen för jag över från halvårsplaneringen och när jag gör veckoplaneringen för jag över från månadsplaneringen. Easy peasy om man som mig inte har ett så komplicerat liv. :p

(Exempel på fel som man lär sig acceptera tillslut är fel som att "lör" är skriver en ruta för högt upp. :D)
Går inte att se photobucketbilder.
 
Så händigt, det ägnade jag en halvtimme åt igår att fixa. :up: Så var sjutton ska man ladda upp dem då?
Igår såg jag bilderna, tror ( :o ) jag kollade via datorn. Nu, via telefonen ser jag dem inte. Inte mycket till hjälp om hur du ska göra dock :grin:
 
Nu så! Efter mycket klurande fram och tillbaka har jag kommit fram till:

  • Bullet journal är alldeles för mycket plotter och fix än kalender för mig. Går därför bort.
  • Filofaxen som @Tassetass tipsade om är urfin och det verkar sjukt praktiskt att kunna variera precis som man vill (så smidigt med insetsen!). Orkar dock inte engagera mig att välja och printa och fixa. Noll ork.
  • Istället fick det bli en almanacka som har en bra kalender men som också har en tom fin linjerad sida i varje uppslag där jag kan spalta upp mina att göra-listor, veckomålsavstämningar etc.


leuchtturm1917_2018_18month_week_planner_nb_medium_emerald.jpg


En sån köpte jag fast med soft cover :). Jag kommer vilja knåpa ihop den perfekta filofaxen i framtiden, men det får bli när jag känner mig mer inspirerad och pepp än vad jag gör nu.
 
Igår såg jag bilderna, tror ( :o ) jag kollade via datorn. Nu, via telefonen ser jag dem inte. Inte mycket till hjälp om hur du ska göra dock :grin:

Samma här, kan inte heller se dem via mobil och nu heller inte via datorn vilket jag kunde igår. Hur det nu kan bli så. Testar lägga in länkar till bilderna, så får man väl klippa och klistra eller något om man vill se dem... Förstår inte varför man inte kan ha bilduppladdning via forumet. :confused:

https://imgur.com/fBTnbWM

https://imgur.com/72GMcET

https://imgur.com/lsv4xh8
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nu så! Efter mycket klurande fram och tillbaka har jag kommit fram till:
  • Bullet journal är alldeles för mycket plotter och fix än kalender för mig. Går därför bort.
  • Istället fick det bli en almanacka som har en bra kalender men som också har en tom fin linjerad sida i varje uppslag där jag kan spalta upp mina att göra-listor, veckomålsavstämningar etc.

Fast det är ju en "kalender". Med plats för att skriva in det man behöver, listor, att-göra etc, precis som du anger att du ska göra i almanackan nedan. Det är ju helt valbart hur "plottrig" man väljer att vara och vad den ska innehålla.
 
Tjo vad tjusigt! Min ar mycket mer basic :)

Men tack! :) Då halvårsplaneringen görs såpass sällan så lägger jag lite mer tid på den än andra uppslag. Jag dekorerade mycket mer förut på alla sidor men nu blir det lite mer skriva och lite mindre klotter. Älskar att boken liksom följer ens liv på något sätt. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 964
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 567
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
852
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp