Bullet journal

Sparkar liv i denna tråd igen då jag olyckligtvis hade et läckage från min vattenflaska vilket ledde till att min kalender nu är otjänlig och en ny moleskin har införskaffats!

Så nu sitter jag med en blank bok framför mig och försöker klura vilka sidor jag faktiskt behöver längdt fram i boken, så jag vill fråga Buke - vad har du för sidor längst fram i boken?
Jag har redan en massa standard - typ års och 6-månaders översikt, långsiktiga mål, semester tracker (hur många dagar jag använt/planerat), alla ställen jag behöver ändra address vid flytt och en tracker av rutinuppgifter (typ byta sänglakan, rengöra avlopp etc)

Vad mer är händigt att ha i sin bok Buke?
 
Har aldrig förstått vitsen men nu har jag plöjt igenom den här tråden, Pinterest och diverse annat och sprudlar av idéer och kreativitet! Vill börja nu nu nu (kl 23,30 en fredag med småbarn...)
Känns som en sjukt bra grej med min kärlek för listor, hysteriskt mycket tankar och saker jag skulle vilja spara/lista upp men inte har nån bra plats för det.

Har en del kvar att läsa (bla index) och googla absolut, men vill ha en snygg (!) A5 pärm (så jag kan flytta runt sidorna annars lär jag bli knäpp) med prickiga sidor. Hjälp?
 
Får också inspiration att sätta igång med nästa omgång ”delar” till min journal.
Har en ARC by Staples A5, lila i läder 😍 (en filofaxvariant, så man kan flytta bladen som man vill).
Har: *vertikala månadsblad (ett datum per rad), min månadsöversikt
*horisontella veckouppslag (en vecka/uppslag, tidsangivelser vertikalt för att kunna planera in möten). Egengjort i excel, hittade inte det jag ville ha från någon tillverkare eller på etsy.
*kolla-upp-lista
*att-göra-listor som är på längre sikt, uppdelade på vad de gäller; inne, ute, någon av bilarna osv. Bara så att jag får ut tankarna ur huvudet.
*löplista på tikarna.
Vecko- och månadsdelarna behöver fyllas på :)

Jag gjorde även ett felköp när jag beställde min läderjournal, skulle köpt en av samma märke med plastomslag i A5, med lyckades klicka på A4. Den håller jag, mycket sakta, på att fylla med information om mina hundar.
 
Jag höll igång det ett tag, men det blev för mycket pyssel för min del. Jag tycker om det, men tog mig inte tid till det och min bullet journal blev bara en anteckningsbok.

Jag är inte heller nöjd med en vanlig almanacka, dock, så jag tänkte tipsa om en gyllene medelväg. :D Jag har köpt mig en Filofax (man kan köpa vilken systemkalender som helst) som jag håller på att skräddarsy. Finns hur många som helst som lagt ner asmycket tid på att göra alla möjliga sorters almanackor, listor, projekt, scheman för hushållssysslor/mat/träning/you name it osv osv som man betalar några tior för och laddar hem och skriver ut (eller beställer printade och klara). Kolla t.ex. på etsy.com (sök på t.ex. planner inserts) och sök på planner setup på youtube.

Jag tycker det är gött att kunna ha t.ex. en veckoalmanacka som grund, men när jag ska ha semester kan jag nog bara printa ut en månadsöversikt, medan intensiva dagar på jobbet kanske kräver att jag pillar in några blad där jag bara planerar en dag åt gången. Ska jag göra något större projekt avsätter jag bara en flik för det, fyller på med vad som behövs och när jag är klar kan jag ta väck det igen.
Jag har precis slutat med att använda papperkalender och kör bara med mobilkalendern. Gaaaaahhh nu blir jag sugen på att köra filofax igen....
 
Får också inspiration att sätta igång med nästa omgång ”delar” till min journal.
Har en ARC by Staples A5, lila i läder 😍 (en filofaxvariant, så man kan flytta bladen som man vill).
Har: *vertikala månadsblad (ett datum per rad), min månadsöversikt
*horisontella veckouppslag (en vecka/uppslag, tidsangivelser vertikalt för att kunna planera in möten). Egengjort i excel, hittade inte det jag ville ha från någon tillverkare eller på etsy.
*kolla-upp-lista
*att-göra-listor som är på längre sikt, uppdelade på vad de gäller; inne, ute, någon av bilarna osv. Bara så att jag får ut tankarna ur huvudet.
*löplista på tikarna.
Vecko- och månadsdelarna behöver fyllas på :)

Jag gjorde även ett felköp när jag beställde min läderjournal, skulle köpt en av samma märke med plastomslag i A5, med lyckades klicka på A4. Den håller jag, mycket sakta, på att fylla med information om mina hundar.
Kan man få dagarna liggande? Jag slutade med kalender när jag bara hittade stående dagar i kalendern
 
Själv har jag precis börjat med Bujo efter att en vän tipsat. Förut hade jag en minnesbank till illrarna, en minnesbank till mig själv, en minnesbank sittande på väggen, en bok där jag kladdade viktiga saker som skulle kollas upp eller kommas ihåg, en bok över iller-ekonomi och en bok för min egen ekonomi plus att jag försökte föra in jobb osv i mobilen och alla andra ställen.

Nu har jag allt detta i en bok. Jag hittade billiga anteckningsblock på Hem och Hobby, randiga, pennor har jag hemma som får duga så länge. Jag är inte lika duktig på att rita eller skriva snyggt men tycker att jag fått lite ordning i Bujon. Är inne på första boken och tycker att det går bra så här långt. Jag får plats med fyra månader i blocket. Jag har fått inspiration lite varstans och tagit en guldklimp här och där. Det är mycket skrivande men det blir väldigt personligt vilket jag gillar.
 
Kan man få dagarna liggande? Jag slutade med kalender när jag bara hittade stående dagar i kalendern
Nu gör jag ju min veckokalender själv.
Min har veckodagarna stående, men veckan ”i sig” ligger.
Jag har däremot sett allsköns varianter, både från olika företag och på etsy, så vill du inte göra själv (hyfsat lätt i excel) så bör du kunna hitta om du letar.
 
Nu gör jag ju min veckokalender själv.
Min har veckodagarna stående, men veckan ”i sig” ligger.
Jag har däremot sett allsköns varianter, både från olika företag och på etsy, så vill du inte göra själv (hyfsat lätt i excel) så bör du kunna hitta om du letar.
Kan man få se ett bild hur du har gjort din variant 😀
 
Kan man få se ett bild hur du har gjort din variant 😀
2B786AC5-914C-4152-B8A4-5C58D739A6CA.jpeg
Den behöver fortfarande finslipas lite, men överlag är jag nöjd, den passar mina behov.
 
Nu blev det mera tydligt. Bra system.
Tack :) det är min första version. Har insett att jag saknar veckonummer, så de ska dit nu när jag gör nästa omgång.
Har precis börjat jobba igen efter en längre tids sjukskrivning, så det kommer säkert att påverka mina behov i planeringsväg. Jag gissar att mallen kommer att utvecklas en del närmaste månaderna :D
 
Jag ska göra ett nytt försök att använda en variant av bullet journal :) Gjorde ett halvhjärtat försök för två år sedan, då med en tunn linjerad anteckningsbok. Använde mig då enbart av veckouppslag, gillade det men kände mig begränsad så det rann ut i sanden efter 3-4 månader. Sen har jag glömt av det men nu fick jag ett nytt ryck och har köpt mig en "riktig" bok för bullet journaling med prickade sidor.

Lite störigt att det syns igenom sidorna litegrann, men det är nog bara hälsosamt för mig att strunta i att det inte ser perfekt ut :D Planen är att låta den växa fram efter behov, jag testar ett upplägg nu men det kan ändras allt eftersom. Ska absolut inte lämna blanka sidor utan allt får komma i den ordning som det blir.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Det har ar andra gangen jag tittar in i den har traden. Jag ar INTE uthallig nog att gora en ordentlig Bullet Journal ... (men jag har en tjock bok jag fatt for flera ar sedan, som en journal, ett sa vansinnigt vackert omslag med hastar och sa fantastisk att ta i ... jag vet dock att jag inte har talamodet att genomfora det)

Jag rakade dock hitta en gammal (A5?) Day planner, typ filofax, fran 90 talet haromdagen, just efter att jag last den har traden igen. Jag slangde ut alla telefonnummer och adresser, kastade gamla visitkort och beholl bara nagra antecknings papper samt en del plast fickor.
Sedan bestallde jag (tack och lov for Amazon:p) med snabb leverans manads uppslag, rut papper, fargade papper, och olika farger pa plast mellanlagg med "ploppar"man kan skriva pa. Jag har redan borjat mina anteckningar ... jag kan inte vanta tills pa Tisdag da mina manads uppslag ar har och jag kan borja organisera den precis som jag vill ha den.:D
 
Har varit sååå sugen på att börja med bullet journal, började skissa för ett tag sedan men blev så irriterad på att pappret blödde igenom, men har inte släppt tanken på det. Nu beställde jag äntligen en Leuchtturm och såg såå fram emot att börja men när jag hämtade ut den igår insåg jag att jag beställt fel och beställt en A6 isf A5 :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag kan inte skriva i en A6 :cry:. Någon som vill ha en helt felfri Lechtutturm i A6 format? Jag ger upp nu *snyft*
 
Har varit sååå sugen på att börja med bullet journal, började skissa för ett tag sedan men blev så irriterad på att pappret blödde igenom, men har inte släppt tanken på det. Nu beställde jag äntligen en Leuchtturm och såg såå fram emot att börja men när jag hämtade ut den igår insåg jag att jag beställt fel och beställt en A6 isf A5 :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag kan inte skriva i en A6 :cry:. Någon som vill ha en helt felfri Lechtutturm i A6 format? Jag ger upp nu *snyft*
Fy vad surt! Sälj den på Ebay eller i en grupp på FB? Håller med om att A5 är det perfekta formatet. O andra sidan så älskar jag listor och för det kan du ju ha en A6. Spara den säger jag, så kommer du säkert på en användningsområde för den!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 100
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 794
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 384
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
725
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp