Bulor på småfisk i Östersjön

Bukefalos 30 år!

Milosari

Trådstartare
Sonen gillar att titta på småfisk och började prata att han sett muterade fiskar. Jag fattade nada så han fångade några för att visa. Någon som vet vad som har hänt? Några av dem hade alltså stora vita klumpar på kroppen.
20260811_194058.webp

Spigg (både stor och småspigg, fiskarna i fotot är storspigg tror jag. Spigg är de i alla fall.) bär/drabbas otroligt ofta av parasiter både invärtes och utvärtes. Med största sannolikhet är det vad det handlar om.

Sonen kan googla parasiter och spigg om han är intresserad av att veta mer. Jag älskar storspigg, de har jättespännande parningsbeteende där hanarna får fantastiska färger som påminner om neontetror och bygger bon som honorna sedan lägger ägg i, nästan som fåglar. Jag hade ett tag ett svenskbiotopiskt kavarium med just storspigg och elritsor. <3

Sonen gillar att titta på småfisk och började prata att han sett muterade fiskar. Jag fattade nada så han fångade några för att visa. Någon som vet vad som har hänt? Några av dem hade alltså stora vita klumpar på kroppen. Visa bifogad fil 189605
Han kan skicka en bild med sin fråga till fisk-veterinärerna på SVA. Är det något ovanligt vill de veta, är det något vanligt får han veta 🙂

Liknande trådar

• Hund och bebis
  • Husvagnssemester
  • Att lämna i smyg
  • Halt unghund på 1år

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn