Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

L

Lord Owen

Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall:

Jag har ett 9 årigt shettissto som för ett tag sedan verkades på ett synnerligen korkat sätt, en verkning som förflyttade all vikt till sulorna på alla fyra. Det går inte att sko, då det inte finns ngt att fästa sömmen i, det går inte att plasta för det kommer inte hålla. "Enda" lösningen som vi, vet. och hovslagaren kom fram till var att hovarna måste växa ut och sedan kan man rätta till. Ponnyn går med boots fram i hagen för att skydda sulorna.


Hur som helst, ponnyn har ONT av det här. Bitvis mer, bitvis mindre. Det blir bättre när hon rör sig, sämre när hon står inne om natten. Jag ville inte alls ge henne smärtstillande men fick till slut göra det iaf, hon kan ju inte gå runt och ha ONT hela tiden. Så hon har nu gått på Finadyne ca 4 dagar.

För två somrar sen fick hon fång, gick då på butta en kortare tid med utslagen mage som följd = vi gav ingen mer butta. Hon har inte haft ngt fånganfall av den omfattningen sedan dess.

Imorse låg hon ner i boxen, ville inte resa sig alls, helt slut i blicken. Fick står kvar inne och var pigg och glad shettisdam någon timme senare när hon rest sig och rört sig lite. Inga typiska tecken på fång. Bajset var dock löst (brukar INTE vara det) vilket jag och vet. som har här i förmiddags och tittade på henne tycker tyder på förgiftning (att magen inte pallade finadyne).

Vet. tyckte att ge henne inget mer smärtstillande på några dagar och se hur det går. Gav mig ändå butta för 10 dagar IFALL hon skulle få så ont att hon inte vill gå igen. Men tyckte att var FÖRSIKTIG med magen, en fångbenägen häst ska man INTE störa magen på. Och det är ju klart så långt.



Men - till den riktiga frågeställningen, som jag glömde fråga vet. om men ska givetvis ringa och fråga imorgon.
Vågar man ge henne butta ifall det visar sig behövas smärtstillande? Magen pallade det inte senast och inte finadyne några dagar heller. Och det sista hon behöver är fång. :crazy: Då tänker jag osökt på DK, djävulsklorot, men jag vet inte hur bra det är att ge till hästar med känslig mage heller? Jag har googlat lite men hittar inget om skillnaderna i åverkan på mage mellan "riktiga preparat" och DK.. :confused: Jag har gett det till min storhäst med rätt känslig mage (han tål varken butta eller finadyne) och han har inte reagerat alls men han har aldrig haft fång/är ingen fånghäst heller..


Det känns ju heller inte okej att bara låta henne gå och ha ont ifall det blir så igen.. Lite pest eller kolera här. :crazy:


Så, jag efterlyser folk som använt sig av DK i liknande fall, eller bara är kunniga kring ämnet. Synpunkter och tips? Hjälp? :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Mitt svar blir ge ingenting utan se till att vederbörande som yrkesperson för hästen smärtfri. All smärtlindring vid ömmhet i hovarna kan lätt leda till att det redan belastade området överbelastas och sedan blir det totalhaveri.

Du vet vad jag skrev tidigare och jag står för det för det finns alltid en lösning på detta som en skicklig yrkesperson kan utföra.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Precis så sa min hovslagare också.
Ingen butta till fånghästar ställ dem istället på en riktig djup bädd där de kan avlasta hovarna.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har en snart 7-årig shettisvalack, som haft fång 2 ggr. sist för ett tag sedan då fick han metacam i 10 dagar (om jag inte minns helt fel).
Han tålde ingen annan medicin än metacam, precis som ditt sto. butta blev han väldigt dålig av o finadyne var helt okej men jag var rädd att hans mage skulle slås ut om han skulle få det därför fick han metacam.

Om ingenting hjälper, o du vill ge din häst nån örtpreparat kan Boswellia vara ngt att testa. Jag vet inte mycket om det, men det står att boswellia är att föredra framför Djävulsklo eftersom det verkar snabbare o ger inga biverkningar OM hästen verkligen har ONT ska Boswellia vara bättre än Djävulsklo. Som sagt, det ger inga biverkningar.
Inte bara fånghästar, utan även andra hästar som har svullnader o har väldigt ont ngnstans i kroppen kan äta boswellia. Tror att man ska ge 5-10 ml/dag i några dagar för att det ska ge resultat.

Läs först o sedan får du fundera på om du vill testa dig fram med örtpreparat.

Det viktigaste av allt för en fånghäst är att man ska anlita en riktigt bra o utbildad hovis för att fixa fötterna på ett bra sätt som är skonsamt för hästen ev. sjukbeslag om det behövs.
Vila, men ändå ska hästen få röra på sig som den själv känner för, gärna en väldigt stor box med mjuk ströbädd som halm som den kan äta o ligga ner.
Massera gärna fötterna varje dag, ge den inget annat kraftfoder än lusern - om hästen kan äta melasserat lusern så ge den fritt på lusernhack - o gärna lite bakjäst som 10gram per dag o vatten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vi har ju redan diskuterat det..

VILKEN skicklig yrkesperson?
Min ordinare hovslagares åsikt står i tråden, den hovslagare som verkat hästen är INTE en skicklig yrkesperson (och vill heller inte svara på telefon, dvs går inte att få kontakt med) och veterinärens åsikt står också i tråden. Det finns inte många kunniga hovslagare här, speciellt inte som har riktig utbildning.

Så klart inser jag/vi att hästen även då kan överbelasta det ömma området = belastningsfång eller annat. Men alternativen är som sagt få..


Du tar för givet att det finns kunnigt yrkesfolk att tillgå, tyvärr är det inte alltid så.
Har du ingen åsikt utöver det?
Jag har ju ingen annan utväg än att ponnyn då antingen får stå såhär och ha ONT på djup ströbädd inne med minskad cirkulation som följd = ännu mer ont. Eller att hon går ute utan smärtstillande och mår lite bättre än inne. Tills hovarna vuxit ut. Eller ev. åka iväg med henne till Sverige till ngn klinik och få hjälp den vägen.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Men i det här fallet mår ponnyn sämre när hon inte har möjlihet att röra sig. Varav boxvila inte är ngt jättebra alternativ.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Men i det här fallet mår ponnyn sämre när hon inte har möjlihet att röra sig. Varav boxvila inte är ngt jättebra alternativ.

Min shettis går i lösdrift, o vilar när han själv känner att han behöver det. Han har en box som bara han som har tillgång till det o inte dom andra. Det funkar bra, jag hittar honom ofta ute i skogsdungen där han gnager på träd o dylikt, ibland knallar han in i boxen o lägger sig för att vila.
Han vägrar stå på box med stängd dörr oxå, för annars börjar han väsnas som bara den.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

DK kan ge samma magbiverkning som NSAID tyvärr. Om det skulle fungera i din ponnys fall eller slå ut magen med är ju svårt att säga. Kan du få tag på Pro Equo kan du ju ge det understödjande?

Idealiskt skulle jag tycka var om hon kunde få fortsätta gå ut på dagarna, men om du kunde ge henne någon form av stötdämpande sula i 'toffeln'? Liggunderlag, något annat, slakta en gelpad (om det går?) - nåt? Och om hon kunde få en djup bädd nattetid, sand är ju det idealiska men det är ju inte såå lätt att ordna bara sådär tyvärr.

Lider med dig, är ju en klart knepig situation du hamnat i, och ni har ju inte samma förutsättningar med kliniker etc där på ön, och en resa till fastlandet skulle jag undvika om det inte var absolut nödvändigt just nu. (Tänker på ståendet i släpet)
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vi har ju redan diskuterat det..

VILKEN skicklig yrkesperson?
Min ordinare hovslagares åsikt står i tråden, den hovslagare som verkat hästen är INTE en skicklig yrkesperson (och vill heller inte svara på telefon, dvs går inte att få kontakt med) och veterinärens åsikt står också i tråden. Det finns inte många kunniga hovslagare här, speciellt inte som har riktig utbildning.

Så klart inser jag/vi att hästen även då kan överbelasta det ömma området = belastningsfång eller annat. Men alternativen är som sagt få..


Du tar för givet att det finns kunnigt yrkesfolk att tillgå, tyvärr är det inte alltid så.
Har du ingen åsikt utöver det?
Jag har ju ingen annan utväg än att ponnyn då antingen får stå såhär och ha ONT på djup ströbädd inne med minskad cirkulation som följd = ännu mer ont. Eller att hon går ute utan smärtstillande och mår lite bättre än inne. Tills hovarna vuxit ut. Eller ev. åka iväg med henne till Sverige till ngn klinik och få hjälp den vägen.

Men kan du inte få tag i en duktig hovis som är villig att avsätta en dag för att åka hem till dig?

Det finns ju flera skickliga hovisar här på forumet, kanske kan någon av dom ställa upp?

Givetvis ska dom ha ersättning för resa odyl, men det kan det väl vara värt!

Så skulle jag nog ha gjort, ponnyn kan väl inte gå och ha så ont i väntan på att hoven växer ut!?!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Okej, så var det med det då.

Hon behöver ju alltså inte smärtstillande hela tiden, det är mest när jag ser att 'fasen, nu har hon ONT' som jag inte vill att hon ska behöva må så dåligt.. :crazy:

Glömde skriva det, hon har ett tunnare liggunderlag i bootsen. Jag har endast tillgång till kutterspån just nu men det är en blandning av olika spånsorter så det packar sig rätt bra ändå.

Sand har jag ju jättegott om sommartid (var det som räddade henne när hon hade fång och inte kunde äta smärtstillande), men nu är det ju fruset i hagen så att slå upp sjukhagen där förbättrar liksom ingenting..

Nej precis, det är jäkligt ruttet att sitta här nu. Vill helst INTE behöva köra henne till Täby eller Ultuna (närmaste ställena).. Tänkte däremot ringa till Ultuna imorgon och fråga dem lite och se vad de säger.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Men kan du inte få tag i en duktig hovis som är villig att avsätta en dag för att åka hem till dig?

Det finns ju flera skickliga hovisar här på forumet, kanske kan någon av dom ställa upp?

Givetvis ska dom ha ersättning för resa odyl, men det kan det väl vara värt!

Så skulle jag nog ha gjort, ponnyn kan väl inte gå och ha så ont i väntan på att hoven växer ut!?!


Givetvis skulle jag kunna göra så men jag har ingen koll på vilka som bor i närheten (sthlm, uppsala, gävle) här på buke så i så fall blir det att PMa runt på måfå. Fast det kan man ju också göra. :D :idea:

Dock verkar de hovslagare som sett min senaste tråd benhårt tycka att "det där ska hovisen som ställde till fixa" men det går ju inte (inte minst för att han inte svarar i telefon)..

Men jag ska prova pma lite i alla fall tror jag, det är det värt, precis som du skriver.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nu menade jag bara allmänt om fånghästar. En häst med fång ska vara stilla är vad jag har fått lära mig iaf.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ponnyn ifråga har inte fång i nuläget, det är bara risken för fång som är stor.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

det går ju att limma på skor! :idea:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, fast grejen är ju att ponnyn är verkad så att skon kommer ligga an mot SULAN och då blir ju trycket där på sulan likförbenat. :crazy:

Sen tror jag inte att limmade skor skulle sitta många timmar i min hage heller.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

jo dom ska sitta lika bra som vanligt med rätt lim.. men är hon så hårt verkad så funkar ju inte det heller..

du kan prova en annan sorts smärtställande? lägre dos? dk funkar inte på min öht men det går ju att prova.. men är hästen väldigt känslig så tar även dk magen.

ger du något för magen?

tror att det trots allt är bättre att hon får röra sig lite utomhus, bara det är mjukt där hon går..
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hon är hårt verkad utåt kanterna, bärranden är sas "fasad" runt utåt uppåt så att hon enbart står på sulan som är som en bulle. :crazy: Står man och tittar på henne när hon står på plan mark så ser man in under hoven, där hon står på sulan

Hon får magtarm.


Jag vill inte riskera något därför vill jag inte riktigt experimentera med olika preparat (med samma bieffekter) heller.. DK tänkter jag bara på för att jag inte visste de exakta biverkningarna. Risken för fång är ju som sagt stor.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

isf är det ju inte så mkt att välja på... annat än att ha henne på väldigt mjukt underlag så det inte gör mer ont än nödvändigt.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, och bara det känns som djurplågeri när hästen vissa dagar bara knappt stapplar fram..
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag skulle ha provat slaktat en gelpad och försökt "wetrappat" fast den och sedan satt hoven i "hovpåse". Jag hade inte låtit hästen gå i stor hage utan haft den i en större sjukhage där jag skulle halma upp ett område om hon vill ligga ner. Mår hon någorlunda o.k. kan hon gå på korta promenader med skydd. Har du möjlighet att få tag på sand/ manegeunderlag att ha i boxen så att hon kan avlasta på bästa sätt? Bara grovfoder samt mag och tarm , ev. bakjäst.

Jag har lyckats missa din tråd om hur detta kunde hända, ska leta upp den nu. Håller tummarna för att hon blir bättre!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp