Bukefalos 28 år!

Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

det tror jag inte funkar, den flyter ju ut.. men däremot finns det ett isolationsmaterial som är något slags skumplast, det är hårt men sviktar när hästen går på det. min hovis rek det ifall min häst skulle få fång igen.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har en actionpad med något sorts rymdmaterial som jag inte tror flyter ut utan enbart tryckutjämnar. Men det finns säkert ännu bättre material än det! Minns du vad isolationsmaterialet hette? Ngn slags frigolit?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

ja något sånt.. det var lila tror jag! liknar frigolit men mjukare knirkar inte så mkt.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det viktigaste i nuläget är att på något sätt avlasta sulan. Det GÅR att bygga upp hovväggen med plast så att du får en "ny" hovvägg. Det stora problemet är att det måste vara en hovslagare som är van att plasta och som gjort det tidigare för bästa resultat.
Plastas hovväggen rätt så kanske det t om går att plasta på en sko utan att få sultryck av denna ( Vettec Superfast eller Adhere är det bästa att använda till detta)

Nu kanske det inte håller för att springa omkring i kuperade jättestora bergiga hagar (har för mig jag läste att du hade det ) men det fungerar bra i en vanlig "slät" hage om man gjort rätt. Du kanske kan stänga av hagen och göra en mindre tillfälligt?

Min ena häst hade plastade hovväggar och skor rätt länge på detta sätt då hon haft fång. Det höll i alla fall i 4-6 veckor i hage.

Som jag ser det så är det nog det enda alternativet just nu för att hästen ska slippa ha ont. Vad du än sätter på under hoven, boots, liggunderlag etc så belastar hästen ändå endast sulan och får tryck.
Då det dessutom är en häst som haft fång gör säkert att den är extra känslig.

Att ge smärtstillande till en häst som har så ont att den helst vill ligga och sedan släppa ut den i hage är inte bra. Först måste sulan avlastas efter det kan du ge smärtstillande om smärta kvarstår pga inflammationen i läderhuden. (som den förmodligen fått) Har den så ont så att du måste ge smärtstillande för att kunna åtgärda hovarna eller i väntan på att hovarna åtgärdas så måste du ha den inne under tiden på ett mjukt underlag.

Har du inte någon hovslagare som kan hjälpa dig där du bor så måste du nog tyvärr bege dig till t ex SLU Uppsala. Det kommer att ta tid innan hästen kan skos på vanligt sätt och den kan ju inte få gå och ha ont så länge!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Har ni provat träskor? kollade lite snabbt i Americas Horse och det verkade mkt lovande.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, fast grejen är ju att ponnyn är verkad så att skon kommer ligga an mot SULAN och då blir ju trycket där på sulan likförbenat. :crazy:

COARI, om du kommer in på tråden....
Stämmer detta?
Att man inte kan sätta sko på en häst vars hovvägg, eller bärrand är nedverkad, om det skulle finnas möjlighet att få i söm?.

Anledningen att jag frågar är att det kan ju bli så att skon rycks bort illa om hästen fastnar i hagen.Jag har haft häst som då bara haft sulan kvar att stå på, men där har hovslagaren, om än med möda, satt på en ny sko.
Ingen hälta och jag har ridit.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

*till TS*

Ett tips som många säger är bättre än DK och annat för just fånghäst är Älgört när det gäller smärtstillande. Påverkar inte magen på samma sätt. Har dock inte provat det själv, har inte behövt (och tackar min lyckliga stjärna för det).

Ett annat tips är magmedel. Jag har på min ytterst känsliga häst provat det mesta. Bara för att du ger mar/tarm kanske du behöver något mer, eller något annat. Jag provar just nu ProFeed (kan få ett gratisprov ifrån dem mot fraktkostnad mycet bra!) och jäst i kombination. Jästen har jag gett länge men ProFeeden är ny sedan två dagar. Tycker att det doftar bättre nu faktiskt redan och är lite mindre bajsvatten efter.

Sedan har du ju olika magsårsmedicin på apoteket att beställa, samt olika bra bakteriekulturer. Du har lactobakterier (emins är de billigaste per bakterie sas som jag hittat) och du har probiotika.

Har du provat att ge linfrö, loppfrö? Loppfrö kan ge en bra boost för en dålig mage och linfröna en bra hjälp.

/95johsv som har fd fånghäst
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag skulle ha provat slaktat en gelpad och försökt "wetrappat" fast den och sedan satt hoven i "hovpåse". Jag hade inte låtit hästen gå i stor hage utan haft den i en större sjukhage där jag skulle halma upp ett område om hon vill ligga ner. Mår hon någorlunda o.k. kan hon gå på korta promenader med skydd. Har du möjlighet att få tag på sand/ manegeunderlag att ha i boxen så att hon kan avlasta på bästa sätt? Bara grovfoder samt mag och tarm , ev. bakjäst.

Jag har lyckats missa din tråd om hur detta kunde hända, ska leta upp den nu. Håller tummarna för att hon blir bättre!


Mja.. Jag kör hellre med bootsen med mjukt liggunderlag/gelpnadbit i i så fall. Just nu går ponnyn i den normala hagen mest för att cirkulationen ska hållas igång när hon vandrar runt lite. Men jag har funderat på att slå upp sjukhagen i sanden igen då det blivit mildare väder nu = sanden är mjuk.

Nej, sand är mycket svårt att få tag på. Torv möjligtvis? Är osäker på om det skulle bli så stor skillnad mot det hon står på nu dock enligt mina erfarenheter av torv. Nu står hon ju på djup ströbädd, med kutter blandat med "vanligt" spån. Det packar sig rätt bra.

Hon får lite lucern och mineralpellets för att få i sig biotinet och magtarmen, blir ju bara pulver annars. Men det är ngt hon fått under hela hösten - vintern så foderstaten är konstant och borde inte ge några rubbningar.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det viktigaste i nuläget är att på något sätt avlasta sulan. Det GÅR att bygga upp hovväggen med plast så att du får en "ny" hovvägg. Det stora problemet är att det måste vara en hovslagare som är van att plasta och som gjort det tidigare för bästa resultat.
Plastas hovväggen rätt så kanske det t om går att plasta på en sko utan att få sultryck av denna ( Vettec Superfast eller Adhere är det bästa att använda till detta)


Ja, jag tänkte spontant att "det måste ju gå att plasta" när det här hände men min hovis säger att det inte skulle hålla. Så då får jag tvinga honom att göra det, om det går. Han är ju som sagt övertygad om att det "inte håller". :crazy:


Nu kanske det inte håller för att springa omkring i kuperade jättestora bergiga hagar (har för mig jag läste att du hade det ) men det fungerar bra i en vanlig "slät" hage om man gjort rätt. Du kanske kan stänga av hagen och göra en mindre tillfälligt?

Det kan jag göra, har jättefint sandområde som jag använde som sjukhage när hon hade fång men då STÅR hon bara, helt stilla. :crazy: Och det har ju redan visat sig att hon uppenbarligen mår sämre av mindre cirkulation (sämre på morgonen vid utsläpp när hon stått inne) så jag vill ju inte att hon ska stå så stilla... Och att fixa en plan tillräckligt stor hage så att hon vandrar runt blir svårt.

Merparten av vinterhagen ser ut såhär, med en del planare områden:
bild33frmisnk.jpg



bild31frmisnk.jpg



Sanddelen ser ut såhär:
P7180102.jpg



Ponnyn är ju definitivt mer känslig eftersom hon haft fång.

Hon vill inte ligga HELA TIDEN utan det har endast varit så EN morgon och då förmodligen pga att hon inte klarade av det smärtstillande (vet. kallade det "förgiftning"). I övrigt ha hon "bara" visat att hon har ONT och går långsamt och mkt försiktigt. På morgonen vill hon inte gå ut men så fort hon börjat röra på sig går hon mycket bättre och vill gå själv. Det är en helt annan häst två timmar efter att hon kommit ut på morgonen. Vissa dagar är det värre, vissa bättre. Det handlar alltså inte om en häst som har så ont att hon konstans bara vill ligga eller stå stilla, så har det bara varit på morgonen efter att ha stått inne (stilla).


Har du inte någon hovslagare som kan hjälpa dig där du bor så måste du nog tyvärr bege dig till t ex SLU Uppsala. Det kommer att ta tid innan hästen kan skos på vanligt sätt och den kan ju inte få gå och ha ont så länge!


Tyvärr har jag nog inte det.. Ingen som verkar anse att det går att göra något i nuläget i alla fall. :crazy: Men jag vill helst INTE åka med ponnyn till Sverige, det är en resa om 3 h enkel väg stående i transport. Inte bra. Så just nu försöker jag få hit någon från Sverige, att åka iväg är sista utvägen. Men hon ska absolut inte behöva gå runt och ha såhär ont så länge, det håller jag med om, absolut. Men alternativen är så få och en del av dem för med sig ordentliga risker..
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

COARI, om du kommer in på tråden....
Stämmer detta?
Att man inte kan sätta sko på en häst vars hovvägg, eller bärrand är nedverkad, om det skulle finnas möjlighet att få i söm?.

Anledningen att jag frågar är att det kan ju bli så att skon rycks bort illa om hästen fastnar i hagen.Jag har haft häst som då bara haft sulan kvar att stå på, men där har hovslagaren, om än med möda, satt på en ny sko.
Ingen hälta och jag har ridit.



Jag har själv lagt an en sko och kan inte för mitt liv förstå hur man skulle kunna slå på den på ett bra sätt. Men det är ju jag det..



Jag ska ta kort idag och lägga ut här så får ni se lite bättre! :idea:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hinner inte svara utförligare nu men hon har fått linfrö (olja) hela hösten/vintern. Vet inte om det har samma effekt som hela linfrön?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nope, det är inte samma. Själva fröna (jag ger kaka) blir slembildande som är positivt på upprörd mage. Oljan är ren olja och har inte med de goda fibrerna som ger slemmet.

Loppfröna rekomenderar jag för att de renar ut, linfröna för att de ger bra miljö i magen.

Jag ger loppfrön minst en gång i veckan nu och ser en positiv effekt på magen av det. Ger linfrön varje dag. Olja får han också för att det är bra energi.

Men prova gärna med andra magmedel.

Om du söker här på buke på älgört tror jag du får upp en tråd om det som smärtstillande för fånghästar. Har för mig att det var många som var lyriska över effekten.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vaddå andra magmedel??
Funkar inte bakjästen för fånghästar heller??
Bakjästen är en levande jästkultur, o det som finns andra magmedel som foderjäst, m.m. är avdödade.
Det ska vara levande. Finns att läsa mer om detta.

Jag själv ger min fångponny 10 gram bakjäst per dag, o sedan så får han även lusernhack o lusernpellets.

Angående örtpreparat....Nån som hört talas om BOSWELLIA??
Älgört har jag läst lite om, men det står inget om att det skulle vara bra för fånghästar. Men däremot Boswellia, det skulle verka snabbare än djävulsklo, o enl. sidan så föredrar amerikanska hovslagare boswellia framför djävulsklo eftersom det verkar snabbare o dämpar smärtan helt o hållet.
Nån som vet mer om sakerna får väl skriva här.
Om fånghästen nu inte skulle tåla mediciner som Butta -vet att man inte ska ge fånghästen butta - men metacam är ju OK o finadyne oxå.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nope, det är inte samma. Själva fröna (jag ger kaka) blir slembildande som är positivt på upprörd mage. Oljan är ren olja och har inte med de goda fibrerna som ger slemmet.

Okej. Jag ska se var jag kan få tag på linfrökaka. Jag ger linfröoljan för pälsen och huden då hon har eksem.


Om du söker här på buke på älgört tror jag du får upp en tråd om det som smärtstillande för fånghästar. Har för mig att det var många som var lyriska över effekten.

Nu är det ju så att jag ville inte ge henne smärtstillande för FÅNG utan för att hon har ont av den här verkningen som gör så att hon enbart belastar sulan = inflammation. Och frågan är väl, som många skrivit i tråden, om man faktiskt bör ge smärtstillande till henne.. Det kanske inte är så bra i det här läget, då hon kanske belastar området för mkt då och så går det helt åt skogen.

Lustigt i det sammanhanget är ju att vet. nte alls sa ngt om den sortens komplikationer.. Utan rätt och slätt tyckte "ge smärtstillande". :confused:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ponnyn tål varken finadyne eller butta särskilt väl.
Metacam har jag aldrig provat.

Har aldrig hört talas om varken älgört eller boswellia.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

älgört är jättevanligt, och en ört dom gärna äter på sommaren. den är ganska hög, har gröna blad och vita blommor. luktar väldigt sött. jag har hela beten av denna ört... :p så den är garanterat biverkningsfri iaf! har gett till fångis utan problem. den är inte lika smärtställande som butta men den är antiinflammatorisk och verkar mot magsår. den borde du kunne ge uten risk. googla, finns många som säljer den.

boswellia har jag ingen erfarenhet av men är lite skeptisk mot främmande växter som man inte vet vad är.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Även om den nu blir lite bättre av rörelse (tillfälligt)så har den ju totalt sett blivit sämre- eller hur?
du måste ha den inne fast du tycker att den blir sämre o limma på en plastsko på ngt vis.
Du kan inte släppa den i ordinarie hagen iom att de då inte sitter kvar.
Kyl föttterna o ställ den på riktigt mjukt underlag.
 
Senast ändrad:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nej, det kan man nog inte säga. Hon blev ju sämre MEN vi vet inte om det var av det smärtstillande eller om det var pga verkningen! Nu har hon inte fått ngt smärtstillande sen igår och är precis som innan vi gav henne smärtstillande första gången.

Hon är ute idag men jag ska hålla koll på henne hur hon beter sig idag och imorgon bitti så kanske hon bli inne från och med imorgon - vi håller just nu på och kollar just skillnaden mellan MED smärtlindring och UTAN för att försöka avgöra VAD hon blev jättedålig (ville inte resa sig) av igår morse.

Hovarna är inte direkt varma, tempen normal men puls i benen.


Frågan är ju också, i så fall, ställa på boxvila i väntan på VAD? :crazy: Det tar ju lång tid för hovarna att växa ut så att det går att fixa till.. Ska hon då stå inne tills dess? Och jag har ingen som vill göra mer än "vänta" eller "ge smärtlindring". Hovslagaren säger ju "vänta" och vet. säger "vänta" och jag kan inte riktigt som 19 åring komma och säga "nähä, för nu ska ni göra såhär" till erfarna yrkespersoner.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det finns jättebra paddar att köpa speciellt framtagna för boots. Comfortpads heter de. Går bl.a. att beställa från www.easyboot.nu (Rubin Araber). Kostar inte mkt. Finns i två strl som skärs ut efter bootsstrl (är streckade efter Boa och Easybootsen). Ligger bra i bootsen, flyter knappt inte ut, är tjocka och stötdämpande. De hade jag på en häst som ömmade av röta i hovväggen och svamp.

Dessutom håller jag med dig om att rörelse är det bästa, absolut inte boxvila. För att den ev. inflammationen i hovarna ska läka krävs tillräcklig blodcirkulation, vilket den inte får av att stå stilla. Följden av boxvila blir ju att du får en muskelstel häst som får ännu svårare att röra sig, vilket du ju redan uppmärksammat... Lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Aha, jag ska ta mig en titt på dem. Kanske jag har ngt liknande hemma till och med.. Frågan är hur mkt det hjälper egentligen, eftersom belastningen ju ändå hamnar mest på sulan. Fast det vet man ju inte förrän man provat.

Jag vill ju helst inte ställa in henne på begränsad yta just för att hon står STILLA och spänner sig. Det gjorde hon när hon fick box/sjukhagevila när hon hade fång också. Då var det ju definitivt nödvändigt men det gav en häst med stela muskler och mkt knackig gång ett långt tag efter att smärtan faktiskt var borta. Trots att vi tog med henne ner till havet och vadade lite även under sjukhagetiden just för att hon skulle röra lite på sig utan allt för stor belastning på just hovarna.

Av vad jag lärt mig så kräver ju också inflammationer som sådana cirkulation för läkningsprocessen precis som du skrev.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 276
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp