Bukefalos 28 år!

Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vänta tills hon inte är så öm längre, dvs tills hon inte går på sulan. Eller tills man kan få på skor.

Där blir det ju lite lika som med fånghästar som står på box, tills de slutat ömma. Vilket kan ta tid. Vet att vet ville mitt sto skulle stå tre veckor i stöten. Först stod hon tre veckor på boxvila med djup bädd. Bättre men inte bra. 3 veckor till. Nästan oöm men inte helt. 3 veckor till (där släppte jag ut, hon höll på att få ett psykiskt sammanbrott och dessutom riva stallet).

Och det var då oöm utan smärtis vet var ute efter btw. Hon blev ju nästan helt bra ganska snabbt med smärtis och antiinfl, men det var totalt ajabaja att släppa ut ändå. Utan oöm utan smärtis.

Och kan tänka mig det är samma sak som de är ute efter i tråden, att hon får stå inne tills hon är symptomfri helt enkelt. Eller man kan göra henne symptomfri med beslag.

Men det har ju nackdelar med =/ Du är ju verkligen i en pest eller kolerasituation.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, jag är lagom sur på den där hovslagaren. Ponnyn hade precis börjat komma igång igen efter en viloperiod och var toppenfin faktiskt - så blev det såhär. :mad:

Jo, jag hajar ju vad poängen är men det tar emot att göra så.. Dels för att häst 2 (storhästen) blir tossig när han inte har sin flickvän och bara står och skriker.. :crazy: Han gör inte illa sig eller så men han blir ledsen, och hon med för den delen. Har ingen möjlihet att ta hit ett sällskap heller då jag bara har två boxar. Och dels pga nackdelarna = risk för belastningsfång pga stillastående, ingen vidare cirkulation, stela muskler osv.

Ser det som att jag får göra en mellanstor sjukhage där det är plant + sanden nu när den är mjuk med monsterström (hon rymmer, och då är hon ändå UTE, inne skulle hon nog få tokfnatt om man inte matade henne konstant) och bootsen då och sedan ha henne på ultratjockt lager spån om nätterna. Tills vidare då.

Duglig idé? :crazy:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

såna har jag i mina boots och sååå mjuka och stötdämpande är dom då inte...
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det tycker jag det är, duglig ide alltså. Men så är ju jag en envis förkämpe för att det PSYKISKA välmåendet är lika viktigt som det fysiska. Och är medveten om risken att och beredd att ta den konsekvensen om den kommer att det kan göra att jag tar beslut (t ex släppa ut) som gör att allt kan vara över. T ex när jag släppte ut senskadade valacken i stor hage fast han skulle stå på box. Helt enkelt för att han höll på att mentalt DÖ av att stå i box månad in och månad ut. Nu gick allt bra, men jag var beredd att ta konsekvensen av om allt gick åt helvete. Vilket det kunde gjort.

Så, helt okej mellanlösning tycker jag, såvida du är medveten om att det KAN få konsekvenser (det kan ju dock stå inne med), och det vet jag att du är, så kör så du =)

Jag har dock suttit och klurat lite på hur hovväggen eg ser ut, och hur tunn sulan är etc? Mitt xx-sto trampade ju sönder (bröt sönder) hovväggarna om hon var barfota mer än nån dag, och gick då på sulan :crazy: Men där lyckades i ena fallet hovis ändå hitta såpass mycket vägg att han kunde få i några söm (hade hon dragit av den igen dock hade det varit kört), och i andra fallet fanns det såpass mycket sula att han kunde ta ner såpass att det gick att få på sko och hel sula igen. Jag ifrågasätter alltså inte att det inte går att få på sko, jag är bara nyfiken på hur det egentligen ser ut?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

kan du sprida ut foder i mini-hagen så hon får gå omkring och leta efter det? ofta är det inte mkt rörelse som behövs, det räcker med att dom pysslar omkring lite! kanske en sån boll med foder i? så kan du ha tex lusernpellets i den..

ang. smärta så är det ju så att det är en del av livet, båda för människor och djur, och då gör det ont... även om det är hemskt att se sitt djur ha ont så är det ju inte värre för ett djur än en människa, om du förstår hur jag menar? och ibland måste man bara härda ut tills det går över... :(

det ni borde testat var ju att laga hoven med plast. gå in på vettec.com och läs om superfast. med den kan du göra mer hov att stå på, det kanske vore nåt?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nu är det ju så att jag ville inte ge henne smärtstillande för FÅNG utan för att hon har ont av den här verkningen som gör så att hon enbart belastar sulan = inflammation. Och frågan är väl, som många skrivit i tråden, om man faktiskt bör ge smärtstillande till henne.. Det kanske inte är så bra i det här läget, då hon kanske belastar området för mkt då och så går det helt åt skogen.

Lustigt i det sammanhanget är ju att vet. nte alls sa ngt om den sortens komplikationer.. Utan rätt och slätt tyckte "ge smärtstillande". :confused:

Det är jag helt med på att hon inte har fång. Men en häst som har haft fång bör man behandla som den har lättare för att få det, vilket du också gör. Det var därför jag skrev om att flera som har fånghästar och behöver smärtstillande använder älgört. Bara för att påvisa att det "ska" vara "säkert".

Jag skulle ha gett lite smärtis. Just för att få henne att vilja resa sig. Dock inte ta bort all smärta. Smärtan är bra eftersom hon då inte överbelastar.

Min häst är otroligt smärttålig, och har pga det gissningsvis fått problem då han rört sig för mycket för tidigt.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vaddå andra magmedel??
Funkar inte bakjästen för fånghästar heller??
Bakjästen är en levande jästkultur, o det som finns andra magmedel som foderjäst, m.m. är avdödade.
Det ska vara levande. Finns att läsa mer om detta.

Jag själv ger min fångponny 10 gram bakjäst per dag, o sedan så får han även lusernhack o lusernpellets.

Angående örtpreparat....Nån som hört talas om BOSWELLIA??
Älgört har jag läst lite om, men det står inget om att det skulle vara bra för fånghästar. Men däremot Boswellia, det skulle verka snabbare än djävulsklo, o enl. sidan så föredrar amerikanska hovslagare boswellia framför djävulsklo eftersom det verkar snabbare o dämpar smärtan helt o hållet.
Nån som vet mer om sakerna får väl skriva här.
Om fånghästen nu inte skulle tåla mediciner som Butta -vet att man inte ska ge fånghästen butta - men metacam är ju OK o finadyne oxå.

Oj oj oj, trampade jag på en öm tå?

Jag ger själv min häst bakjäst, ca 10 g om dagen. Jag har inte någonstans skrivit att det inte är bra. Det finns bevisad effekt på det och jag anser att det fungerar. MEN vissa hästar har större problem med magen, tex magsår, skador på tarmen efter parasiter, åldersproblem osv. Även efter ett fånganfall kan magen tagit stryk. Då kanske det inte räcker med jäst, utan att man måste kombinera flera olika medel för att hjälpa magen så effektivt som möjligt för att få en så snabb effekt som möjligt.

Älgörten tipsade jag om eftersom jag läst mycket om den och behöver min häst smärtstillande så är det älgört han ska få i förstahand. Han är också fångis (många fånganfall) och om jag är villig att testa på honom så känner jag att jag kan tipsa andra om det.

Dessutom, jag skulle inte att en häst som är för hårt verkad ska bli helt smärtfri eftersom risken då är stor att hästen överanstränger lamellerna och resten av hoven för tidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Total spinnoff, men där jag bodde för hade vi massor med älgört. Ingen av hästarna rörde någonsin skiten, med två undantag. En ungponny som var närmast besatt av att äta det. Den hade inga problem vad jag vet.

Och mitt fångsto, hon åt älgört när hon hade aktiva fånganfall. Snodde såfort hon kom åt på promenaderna (hon hade ju inget ätbart i växtlighetsväg i hagen). Icke aktiva fånganfall = helt ointresserad av älgört.

NU fattar jag varför! Synd jag inte visste det då, då kunde jag ju plockat och gett henne.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

tror att hästarna kan äta det för att det smakar gott också, är ju riktigt sött.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

tror att hästarna kan äta det för att det smakar gott också, är ju riktigt sött.

Fast ingen förutom den där ponnyn rörde det under alla år. Och fångstoet rörde det som sagt inte annat än när hon hade 'aktiv' fång. Så i just stoets fall måste hon ju velat komma åt det smärtstillande?

Känns himla skumt att läsa saker som att 'hästarna tycker det är jättegott', just eftersom alla hästar jag träffat med de där två undantagen ratade det in absurdum. Även vid betesbrist :confused:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Men hela beskrivningen tyder väl på belastningsfång:confused:

Den ska alltså inte belastas i det skedet.

du får ha boxvila tills den blir bättre.

Har du haft EN enda dags boxvila?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det tycker jag det är, duglig ide alltså. Men så är ju jag en envis förkämpe för att det PSYKISKA välmåendet är lika viktigt som det fysiska. Och är medveten om risken att och beredd att ta den konsekvensen om den kommer att det kan göra att jag tar beslut (t ex släppa ut) som gör att allt kan vara över. T ex när jag släppte ut senskadade valacken i stor hage fast han skulle stå på box. Helt enkelt för att han höll på att mentalt DÖ av att stå i box månad in och månad ut. Nu gick allt bra, men jag var beredd att ta konsekvensen av om allt gick åt helvete. Vilket det kunde gjort.

Så, helt okej mellanlösning tycker jag, såvida du är medveten om att det KAN få konsekvenser (det kan ju dock stå inne med), och det vet jag att du är, så kör så du =)

Jag har dock suttit och klurat lite på hur hovväggen eg ser ut, och hur tunn sulan är etc? Mitt xx-sto trampade ju sönder (bröt sönder) hovväggarna om hon var barfota mer än nån dag, och gick då på sulan :crazy: Men där lyckades i ena fallet hovis ändå hitta såpass mycket vägg att han kunde få i några söm (hade hon dragit av den igen dock hade det varit kört), och i andra fallet fanns det såpass mycket sula att han kunde ta ner såpass att det gick att få på sko och hel sula igen. Jag ifrågasätter alltså inte att det inte går att få på sko, jag är bara nyfiken på hur det egentligen ser ut?


Ja, jag tänker på samma vis. Nu är det en rätt hårdhudad dam och jag TROR inte hon skulle bry sig så mkt om 1 veckas boxvila eller så men jag har ju en häst till.. Som INTE är hårdhudad. :crazy: Jag ska fundera lite på det här och väga grejer mot varandra.


Jag har tänkt ta bilder på hovarna ikväll. Orkar inte :p gå ut i hagen och dra av bootsen bara för att ta bilder så det kommer ikväll.

Egentligen tycker ju jag också att det BORDE gå att göra NÅGOT med skor/plast/annat men min hovis tyckte ju inte ens det var nödvändigt att komma ut och titta. :crazy: Men jag tänker ringa honom imorrn igen och försöka få ut honom för en TITT i alla fall, känner att han inte riktigt fattat vad vi snackar om här. :cool: Eftersom han skickade hit den andra killen så tycker man att han borde känna sig lite ansvarig, i alla fall så att han kommer ut och tittar.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

kan du sprida ut foder i mini-hagen så hon får gå omkring och leta efter det? ofta är det inte mkt rörelse som behövs, det räcker med att dom pysslar omkring lite! kanske en sån boll med foder i? så kan du ha tex lusernpellets i den..

det ni borde testat var ju att laga hoven med plast. gå in på vettec.com och läs om superfast. med den kan du göra mer hov att stå på, det kanske vore nåt?


Ja, vi hade mkt grenar och grejer i sjukhagen förut. Det funkade helt ok.

Nu tycker ju inte hovis att plast är ngn bra idé, så that where it ends i nuläget. Men jag ska ta ett nytt snack med honom.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Okej, då förstår jag.

Hon har inga problem med att resa sig NU. Det var igår morse. Nu när hon inte får smärtis längre är hon som innan, går låååångsamt och försiktigt men "vill" gå.

Hon är en shettis = starkt psyke (i det här fallet = smärttålig). Men det är lätt att se ändå när hon är dålig och inte, hennes typiska drag försvinner eller mattas av.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Så i just stoets fall måste hon ju velat komma åt det smärtstillande?


Fast... Kan hästar faktiskt dra sådana slutsatser? Är de så "intelligenta"?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Men hela beskrivningen tyder väl på belastningsfång:confused:

Den ska alltså inte belastas i det skedet.

du får ha boxvila tills den blir bättre.

Har du haft EN enda dags boxvila?



Enligt vet. är det ju INTE fång i nuläget. Varken belastningsfång eller magrelaterad fång. Men risken för fång är stor. Själv vet jag inte, hon beter sig inte som när hon hade foderrelaterad fång, men vissa likheter fanns/finns det ju.

Vet. ansåg att reaktionen igår morse berodde på att hon inte pallade det smärtlindrande utan då blev "förgiftad" och det kan jag väl köpa då hon först blev MYCKET bättre av smärtis men sedan brakade magen ihop och då blev hon MYCKET sämre för att sedan gå tillbaka till ruta ett när vi igår slutade med smärtstillande.


Men det är inte så enkelt att man bara ställer in. Att ha henne på total boxvila har ju som sagt många nackdelar i det här fallet som jag skrivit tidigare i tråden. Sedan har hon ju inte blivit SÄMRE av att gå ute, utan nivån vad jag kan se är nästan konstant förutom det där igår morse. Frågan är ju då om hon blir bättre av att stå inne eller om det egentligen inte är ngn större skillnad.

Jag har inte haft EN hel dags boxvila nej. Igår stod hon ju inne tills vet. kom vid 14 tiden och han tyckte att "ha henne ute om hon är såhär relativt pigg för cirkulationens skull". Hon har ju varit så himla mkt sämre på morgonen av att stå inne hela nätterna så det är det största oron för mig kring boxvilan - att hon ska bli konstant lika dålig som hon är om mornarna. Speciellt om hon skulle stå där tills ho
n "blir bättre" vilket ju borde vara synonymt med att hovarna vuxit ut i det här fallet = tar tid.

Men jag borde väl egentligen prova boxvila en två tre dagar innan jag uttalar mig om det. :cool: Så det kan vi kanske köra på och se vad som händer. Så får jag kanske ut min motsträviga hovis också under tiden...

Sen är det ju också så att jag åker iväg på söndag och kommer inte hem förräns nästa fredag (plugg) och under tiden har bara min mamma koll på hästarna och hon är inte så erfaren. Det gör inte riktigt saken bättre när det gäller att "experimentera" med olika lösningar.. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Blev nyfiken när ni skriver att en fånghäst inte ska ha butta. Är det verkligen så? Och i så fall varför?
Jackpot
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Inte ska och inte ska...
När det gäller butta och finadyne och de flesta andra smärtstillande/antiinflammatoriska preparat så har de ju som biverkning att de kan slå ut magen/tarmfloran. Det är ju inte bra på en fånghäst då störningar i magen/tarmfloran kan leda tills just fång. Man ska vara rädd om magen på en fånghäst.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fast... Kan hästar faktiskt dra sådana slutsatser? Är de så "intelligenta"?

Jag vet inte. Jag funderade ju en del då varför hon åt det då men inte annars, men avfärdade det mer som en nyck. Nu i efterhand har jag ju kunnat se att det var när hon hade 'aktiv' fång hon åt det. Och är det smärtstillande så blir det logiskt.

Annars är det helt ologiskt varför hon bara ville åt dem då och helt ratade dem annars även vid betesbrist (och det var en GLUPSK madam som snudd på skulle käkat frigolit..)
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

är det INGEN som har hört talas om dessa träskor? :confused: Tycker det låter riktigt intressant då jag fattat det som att man inte spikar i hoven utan de håller sig still ändå.

När min ponny hade svår fång fick han stå på sjösand blandat med lite spån läångst upp inne i boxen.
Nu har han bara lite fångkänning, då står han inne och prommenerar de dagar han är bra max 5min för att inte riva boxen. Ju mer han går = desto sämre blir han
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 276
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp