Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag trodde att du var tillräckligt teknisk o kunde lägga bilderna brevid varandra- för att kunna jämföra.:devil:

håller just på att se en Blue Rayfilm o inte kan jag se ngn skillnad mot vanlig film- tekniksnillet:angel:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det har jag ju för sjutton inte tid med nu. :devil:
Packar ju för imorgon!
Fattade iof inte att det var så ni menade heller. :angel:
Kan faktiskt göra så också - om jag fattat. :D

Kan försöka ordna till det imorgon om jag har tid när jag kommit fram. Men tills vidare, håll till godo med det där. :p
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

-kl-


Sådär, nu är jag installerad i Uppsala. :)
Men har update på ponnyn från imorse (och även resten av veckan, kommer ringa hemma hela tiden och fråga :D ).

Imorse:

Ingen skillnad direkt mot morgonen före. Låg ner och såg allmänt helt slut ut. :crazy: Ställde sig dock upp självmant när jag tog ut storhästen men ville inte gå ut efter honom. Mindre puls i benen än förut dock. Hon är ju en smärttålig häst rent psykiskt som håller sig relativt pigg och alert trots smärta så där kan jag inte säga ngt.

Fick senare under dagen höra från min bror hemma att hon "nästan smitit ur boxen" under dagen så man hoppas ju att det går åt rätt håll!

Hon har alltså stått inne idag också då hon inte ville/kunde gå ut. Jag funderar lite på om det inte kan ta ett tag att se stor förändring OM hon skulle ha inflammation av läderhuden t.ex. Men man får väl se efterhand antar jag.

Hoppas på större förändring inom ett par dagar!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

-kl-

Tänkte jag skulle uppdatera i den här tråden, då kanske några undrat hur det gått..

"Rättningen" av orginalverkningen gjorde ingen större skillnad på de akuta faktorerna, smärtorna och de övriga symptomen gick väldigt mkt upp och ner under några dagar efter verkning. Vi bokade tid på Ultuna i alla fall, då det började kännas riktigt osäkert allting. Vi kände att den kompetens som finns att tillgå på Åland verkligen inte räckte, det finns en viss gräns för hur länge man kan lyssna på det där "vänta och se" innan det blir djurplågeri.

Några dagar (i söndags) efter det blev läget JÄTTEDÅLIGT, ingen avföring, låg ner, ingen aptit osv (men ingen feber). Hon fick då smärtis - blev mkt mkt bättre efter ngn timme, vi bokade snabbt om tiden på Ultuna till dagen efter (måndag). Vi var ju väldigt oroliga för att magen inte skulle palla med smärtis någon längre stund och då skulle det vara totalkört att köra henne till sverige. Transporten byggdes om till en "sjukbox" och i måndags kördes hon till Ultuna. Smärtis fick hon av oss ända tills hon kom till Ultuna, och höll sig då "okej" men hade mkt ont. Egentligen var det inte alls bra att köra iväg henne, men i allra högsta grad nödvändigt.

Väl på Ultuna gjordes "vanlig" fångundersökning, dvs tryck på sulan, rtg osv. Regerade inte på tryck eller liknande men hade förändringar på plåtarna. Inte alls lika allvarligt som 2006 dock, även fast hon har grymt mkt ondare nu än då. "Konstigt" nog. Kanske för att vi väntade så länge med att ta tag i det den här gången.. Eller kombinationen av allt, med verkningen osv.

Vet. ansåg att hon förmodligen haft mindre fånganfall under sensommaren/hösten av vad man kunde se på hovarna. Som inte gett ngn direkt smärta men nedsatt "försvaret" så när den här tokiga verkningen kom så var hon extra känslig och allt gick åt pipan ordentligt. Det låter logiskt för mig då jag haft en del foderbyten och annat som kunnat påverka under sommaren/hösten/vintern. Förmodligen ligger också mkt skuld på mig då jag kanske ändå "pressat" lite väl medvetet med bete och så för den psykiska hälsans skull. Även om det "bara" handlade om några h/dag i somras. Men den läxan är nu lärd.

Nu står hon på Ultuna och kommer fortsätta vara där i iaf 1 vecka framåt beroende på hur fort hon svarar. Hon kommer inte åka hem förrän hon anses smärtfri. Senast jag hälsade på henne, igår, hade hon stötdämpande "paddar" bandagerade under hovarna men inga sjukbeslag. Får butta två ggr/dagligen.

Ang. framtiden så "bara" hon blir frisk så kommer hon funka som en "vanlig" ponny bara man är otroligt medveten om att hon faktiskt är fångponny ochar ett instabilt hovben och är extra känslig. I ännu högre grad än tidigare då. Vilket i praktiken innebär ENDAST skogshage året runt, ännu bättre koll på foder, magmedel (magtarm, linfrö osv), ändamålsenlig och kvalitativ verkning och mer regelbunden motion för viktens skull även om de inte ansåg att hon var överdrivet fet. Det "vanliga" med andra ord, men jag kommer vara väldigt mkt mer införstådd och strikt med detta nu. Vill INTE vara med om detta en gång till.

Det är väldigt skönt för mig att hon nu står på klinik och hanteras och behandlas av kunnigt yrkesfolk, samt att jag kan hälsa på henne varje dag.
Hoppas nu bara att hon blir "frisk" och får komma hem snart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Skönt att hon får rätt vård nu i alla fall.:)
Hoppas hon blir återställd.

Skulle ha varit bra med en klinik här på kobben just nu eller hur?:smirk:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, det är otroligt skönt.

Ptja, jag är fullständigt övertygad om att det inte finns underlag för en riktig klinik på Åland. Däremot borde man ju ha en "klinik" med röntgen och akutvårdsmöjligheter i alla fall, där inresta vet. kunde utföra lite utförligare undersökningar/behandling än de kan i nuläget.. Tycker jag. :) I nuläget är det ju "kört" om ens häst råkar ut för något mer allvarligt problem/skada.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vad bra att du tog dit henne:bow:

Vad tror dem att det är?
fång iallafall?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Däremot borde man ju ha en "klinik" med röntgen och akutvårdsmöjligheter i alla fall, där inresta vet. kunde utföra lite utförligare undersökningar/behandling än de kan i nuläget.. Tycker jag.

Ja ungefär en sån har jag tänkt på också. Det skulle underlätta mycket. Där kunde ju även alla tandläkare, kiropraktiker och ev. inresta hovslagare hålla till.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det kändes helt rätt. Hon hade så jäkla ont den där dagen då hon var riktigt illa. Allt hade liksom bara rasat. :crazy:. Både jag och mamma kände verkligen att nu är det antingen nattinatti eller klinik, NU inte sen.

Fång, absolut. Anledningarna till att hon har SÅ ont i förhållande till förändringarna på plåtarna är dock lite oklara vad jag förstått och så är det ju mycket som spelar in här, inte enbart verkningen även om den så att säga var "knuffen över kanten". Jag har inte pratat med hovslagaren på Ultuna eller vet. på Ultuna sedan hovslagaren skulle ha tittat på henne (torsdag) men ska ringa/åka dit på måndag och höra mig för. Eftersom hon var dålig så länge innan hon kom dit så kan man kanske knappast förvänta sig några stordåd på en halv vecka, antar jag.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja ungefär en sån har jag tänkt på också. Det skulle underlätta mycket. Där kunde ju även alla tandläkare, kiropraktiker och ev. inresta hovslagare hålla till.


Precis! På travbanan, tänker jag mig. Det vore ju en otrolig fördel på många sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp