Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

:eek: Och jag som trodde du va en typisk +50 utifrån att du skriver lika moget som Alex och Alexandra. :o


Haha. :D Man kan inte ha rätt alla gånger..
Att kunna formulera sig vettigt i skrift är ngt jag rätt snabbt lärde mig var viktigt för att tas på allvar på bukefalos. :devil: :angel:

vlcsnap-5019.jpg





Update på shettisen:

Står inne idag. Fick henne inte att ta ETT steg i riktning ut ur boxen så kände att det var lika bra att inte bråka med henne. Hon rör sig mkt sparsamt i boxen och fördelar all vikt till bakdelen vid vändningar och liknande rörelser. :crazy: Har dock satt in grenar åt henne så hon släpar runt dem lite och gnager = rörelse. Varm i hovarna, men mer i HF, samma sak gäller puls i benen. Bättre i magen dock.

Ord. hovis svarar inte så vi har messat honom.. :mad: Får väl se om han svarar på det. Ska ringa lite andra typer och se också. Fasen vad svårt det ska vara att få någon att ens komma mit - och det är ju inte så att de tvingas åka hit gratis direkt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Update på shettisen:

Står inne idag. Fick henne inte att ta ETT steg i riktning ut ur boxen så kände att det var lika bra att inte bråka med henne. Hon rör sig mkt sparsamt i boxen och fördelar all vikt till bakdelen vid vändningar och liknande rörelser. :crazy: Har dock satt in grenar åt henne så hon släpar runt dem lite och gnager = rörelse. Varm i hovarna, men mer i HF, samma sak gäller puls i benen. Bättre i magen dock.

Ord. hovis svarar inte så vi har messat honom.. :mad: Får väl se om han svarar på det. Ska ringa lite andra typer och se också. Fasen vad svårt det ska vara att få någon att ens komma mit - och det är ju inte så att de tvingas åka hit gratis direkt..

Lille ponnyn..

Kan du inte flörta riktigt hårt med Coari tex och erbjuda bra pröjs, god mat och en trevlig liten dygn semester till Åland?

:idea:

Fått intrycket av att att C bor i Stockholmstrakten, att han är en mycket skicklig hovis och har ett gott hjärta!

Nöden har ingen lag sägs det ju.. och det är ett förslag från mig.

Jag vet att jag hade försökt på det viset, antingen Coari som nu är i tråden och har bildat sig en uppfattning om ponnyn att det skulle gå att fixa till, eller någon annan som Coari känner till i Stockholms trakten.

För visst går det båtar till Åland från Stockholm?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har pratat med Coari via pm redan en stor del av trådens tid och ja, har jag tur så kommer han hit om det inte löser sig på annat sätt. :bow: :bow: Det är verkligen jättefint med folk som ställer upp och sätter HÄSTEN i första hand, inte andra faktorer.

Ja, det går båtar. Jag råkar jobba på ett av rederierna (dvs fixar gratis biljetter och mat på färjan). Och så bor jag bara 6 km från färjfästet. Så på så vis är det inte så komplicerat. Betalningsmässigt får coari gärna vad han begär plus enormt mkt tacksamhet om det blir så att han kommer hit.


Nuläget:
ord. hovis svarar inte på samtal men svarar på mess. :confused: Tyckte "finns inget att göra, ge butta och boxvila" precis som förut men efter lite tjat så var det "ska se vad jag kan göra men har mkt just nu". Han verkar ärligt talat inte så pigg på att komma över... Varför vet jag inte. Risken är ju att OM han kommer så säger han samma sak som på tele och så får jag betala 50 euro för ingenting. Men det är ju en risk man får ta isf. Inget napp ngn annanstans tyvärr. :( Jag hoppas på att få samtal från ord. hovis innan helgen är slut..

Shettisen är ngt piggare, men går INTE ut när man lämnar boxdörren öppen. Det är så jag kollat hennes vilja att röra sig under dagen, lämnat boxdörren öppen och gått att pyssla med annat en liten bit ifrån. Hon ställer sig i dörren och tittar uppmärksamt ut men vill inte gå ut och det är då inte hennes normala melodi. Men hon har inte legat under dagen utan står upp i alla fall. Imorse låg hon bara på sida och tyckte "hörni jag orkar inte mer nu". :(

Just nu står hon i alla fall och lyssnar på p3 och käkar hö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Åhå åho.
Det finns en ängel under ytan hos Coari:bow::love:

Det är ju förskräckigt att bo på Åland- om hästen blir sjuk.

dålig stil av hovis.
Dn borde ha prioritet nr.1
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har pratat med Coari via pm redan en stor del av trådens tid och ja, har jag tur så kommer han hit om det inte löser sig på annat sätt. :bow: :bow: Det är verkligen jättefint med folk som ställer upp och sätter HÄSTEN i första hand, inte andra faktorer.

Ja, det går båtar. Jag råkar jobba på ett av rederierna (dvs fixar gratis biljetter och mat på färjan). Och så bor jag bara 6 km från färjfästet. Så på så vis är det inte så komplicerat. Betalningsmässigt får coari gärna vad han begär plus enormt mkt tacksamhet om det blir så att han kommer hit.

En hyvens kille den där Coari! :bow:

Vad bra att du jobbar på rederi, där har du ju resan ordnad i så fall.. :)

Fy vilken trist sits du är i, kan föreställa mig hur jobbigt det är, att se att lillan behöver hjälp, men ingen i närheten kan hjälpa till.

Vilken skit hovslagare du verkar ha, alltså inte själva utövandet, för det är jag inte den rätta att bedöma, men attityden, trist!

Håller tummarna för att det ordnar upp sig så snart som möjligt!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hej har inte riktigt följt hela från början
Förr vid det akuta fångtillståndet så blandades en typ "surpa" skit från en annan häst med vatten och sondades in så man bytte tarmflora direkt. Allt är ju beroende på i vilket skede man upptäcker sjukdommen och hur långt det gått. Det akuta skedet är mycket viktigt för framtida prognos. Sen vad har du för krav på hästens prestation? Kravet är ju hur som helst att den skall kunna röra sig ihagen obehindrat o lätt ridning utan smärta då kanske med hovbeslag som hjälp vilket oftass är nödvändigt. Detta i samråd med din hovslagare. Annat finns inte så mycket att göra för en drabbad fånghäst. Att rönka hästen är oftass det mangör och befarar vid hälta försänkning av hovbenet, och som sagt i samråd med vet och hovslagare är ett måste för din hästs välmående!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hästen har inte fång men tack för tipsen.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Till alla:


Nu händer det grejer! :bump:

Tror ord. hovis fick lite samvetskval (han är ju som sagt medansvarig..) efter våra snyftmess för helt plötsligt stod han utanför ytterdörren nu på kvällen. :bow: Snabbt jobbat att helt plötsligt kunna komma i alla fall!

Först tyckte han att "nää det finns ju inte så mkt att göra" men jag gav mig inte riktigt så han grejade lite i alla fall. Grejade = tog ner sulan i tån, kapade tån (fångverkning) samt rättade till lite allmänt. Ponnyn lyckades också stegra sig på hovis sjuka hand, skitkul - inte. :crazy: Det var JOBBIGT att stå på HF när VF skulle grejas.

I övrigt sa han att "kan inte se vad det här skulle kunna vara förutom fång men det stämmer inte heller riktigt". Han var MYCKET försiktig med att uttala sig om den andra hovisens verkning överlag.. Men de är ju som sagt bekanta och det här är en liten ö. Lite trist dock. Man ser ju att det är helt uppåt väggarna. Det där med fång köper jag inte heller, det stämmer INTE - vilket han ju själv konstaterat och vet. sa. Men hovis tyckte tydligen att "hon borde ha blivit bättre av att hoven vuxit ut om det bara var verkningen". Men nja. Nej, det stämmer inte.

Han tyckte också att "lite magproblem får man stå ut med, hon borde få smärtstillande och byt ut halva högivan mot halm" vilket jag tyckte nej och nej om. Men det hör inte riktigt hit kanske. Övht verkar både hovis och vet. "automatiskt" tycka att allt ont som drabbar den här hästens hovar har att göra med att hon är fånghäst, det pratas liksom inte om annat när de kommer hit. :confused: Klart det spelar roll, men hästar kan ju få ont i hovarna av ANNAT än fång också..

Jag ska gå ut och ta kort på nya verkningen när kamerabatterierna laddats. Så får ni se vilken skillnad det blev trots att "det inte gick att göra något". :crazy:

Om det är det här hon behöver eller inte vet jag inte. Man får väl vänta och se och så kanske coari kan komma med ett utlåtande igen efter att nya bilderna kommit upp. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hoppas att det blir bättre, men en sko med öppen tå hade väl varit idealiskt.

Tror du att coari har ringt upp denne:D:angel:;)
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Han ville inte sko, trots att jag frågade. Men ja, jag kan ju inte gärna tvinga honom. Är jättetacksam att han faktiskt fick ändan ur och kom hit. Även om det krävdes en hel del tjatande för att få hit honom.


Haha, nja, jag tror inte att det är så lätt att få hans nummer om man inte vet vem han är eller vad han heter. Står ju inte direkt under "hovslagare" i telekatalogen. :p
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Var är fotona!!!!!!:devil:

Trodde att det var klart by now:rofl:
Seså-Spring:devil:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jamen vad fasen. :p

Går ut nu! Tjatmoster. :devil: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det var ungefär sådär jag menade.
fast den skulle raspas på utsidan mitt fram lite högre.*
Nu får jag på skallen av älsklingen:angel: menar Coari den Ljuve:D*
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det var ungefär sådär jag menade.
fast den skulle raspas på utsidan mitt fram lite högre.*
Nu får jag på skallen av älsklingen:angel: menar Coari den Ljuve:D*


Den här "kapningen" av tån som hovis gjort är standard på den här ponnyn sedan fången 2006. I förebyggande syfte. Så just det är bara ord. hovis "normala" verkning av den här ponnyn.

Tänkte bara förtydliga. :D

Jag är osäker på hur du menar med "fast den skulle raspas på utsidan mitt fram lite högre"? Bättre förklaring?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Den här "kapningen" av tån som hovis gjort är standard på den här ponnyn sedan fången 2006. I förebyggande syfte. Så just det är bara ord. hovis "normala" verkning av den här ponnyn.

Tänkte bara förtydliga. :D

Jag är osäker på hur du menar med "fast den skulle raspas på utsidan mitt fram lite högre"? Bättre förklaring?


Skit i Axel,hon försöker bara leka duktig.:rofl: Förmodligen menar hon att den yttre hovväggen i tådelen kunde ha raspats i rak symetrisk linje strax under kronranden och enda ner till marknivån.

Jamen det där ser väl klart bättre ut, kort tå har den nu i alla fall, en sk mustang roll.:angel: Svårt att se på bilderna men det ser ut som att den inte längre går på sulan i tådelen utan belastar bärranden i tåsidodelarna.


Klart bättre tycker i alla fall jag och hoppas den även kommer vilja springa ur boxen i morgon oxå¨.

Tänk vilken fart det blev på din ord. hovis helt plötsligt mitt på en lördag kväll.:angel:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

-kl-


Bilder!

HF undersida.


HF på marken från sidan.






Bilderna på VF är lite suddiga men de duger kanske ändå? Mitt stall är verkligen ingen fotostudio..

VF underifrån.

VF från sidan på marken.





Bonusbild. :D


Gör en kul grej så vi kan jämföra. Ta dom här bilderna och så lägger du in motsvarande bilder under resp.bild från den tidigare verkningen så är det lättare att jämföra före/efter.

Du verkar ju tycka det är kul med photoshop.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Svårt att se på bilderna men det ser ut som att den inte längre går på sulan i tådelen utan belastar bärranden i tåsidodelarna.

Det stämmer. Hon står inte på sulan i tån utan på sidorna av tån precis som du säger. Hon hade mkt lättare att stå på HF redan nu när jag var ute och tog kort, ca 45 minuter efter verkning.

Personligen tycker jag att han kunde tagit ner trakten lite också (känns som att den är lite hög), men han vet nog bättre än mig.



Klart bättre tycker i alla fall jag och hoppas den även kommer vilja springa ur boxen i morgon oxå¨.

Tänk vilken fart det blev på din ord. hovis helt plötsligt mitt på en lördag kväll.:angel:


Vi får hoppas! :bump:

Haha ja, fast det tog emot vill jag lova. Han måste ha rört om ordentligt i schemat, messade honom på förmiddagen och sen helt plötsligt vid middagstid vad han här och hade hunnit släpa ut ponnyn ur boxen innan jag hann ut i stallet. Men som sagt, det var ju intressant att det faktiskt GICK att göra ngt (en hel del) trots att han så envist hävdade motsatsen. :angel:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Gör en kul grej så vi kan jämföra. Ta dom här bilderna och så lägger du in motsvarande bilder under resp.bild från den tidigare verkningen så är det lättare att jämföra före/efter.

Du verkar ju tycka det är kul med photoshop.


Varsogod:


HF före ovanifrån.

HF efter ovanifrån.



HF före från sidan upplyft.

HF efter från sidan upplyft.



HF före undersida.

HF efter undersida.



HF före från sidan på marken.

HF efter från sidan på marken.



Hovarna före framifrån.

Hovarna efter framifrån.



VF före ovanifrån.

VF efter ovanifrån.



VF före undersida.

VF efter undersida.



VF före från sidan upplyft.

VF efter från sidan upplyft.



VF före från sidan på marken.

VF efter från sidan på marken.



Puh. Sådär. :) Blev ju riktigt intressant!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

radeeeerat. Blev dubbelt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp