M
Molvi

någon som har någon erfarenhet utav den ?
just till islandshästar bara.
någon som rider med en sådan.
hur funkar den ?
vad är visten med att rida med den ?
va gör det för skillnad osv.
berätta allt ni vet om den
molvi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Molvi skrev:okej !
tack, jag har själv inte tänkt att ha den.
men en kompis till mig tänkte testa den.
och bad mig om tips så jag frågar er
men fungerar dom som ett hackamoor ?
kan man tillexempel ha den för hästar som är känsliga i munnen ?
molvi
Molvi skrev:![]()
Okej tack !
Aa jag menade så om man kunde ha det utan bett.
Men asså så det är för starka hästar ?
Gazzan skrev:de jag förundras över är att varför är islänningens utrustning helt annorlunda i överlag??
Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?
Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??
Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??
Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??
Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr
Jag vet att om jag rider i superlånga läder hamnar jag superlätt i stolsits vilket jag ser väldigt ofta bland ryttarna på islänningarVilket leder till ovikt och bakvalvet på sadeln slits fel!
Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är:smirk:
Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)
Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?
Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??
Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??
Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??
Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr
Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är
Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)
mazarein skrev:okeja, asså, det är för hästar som lägger käkarna på sned och därmed minskar bettets inverkan och drmed blir dom starka..haha, hängde du med? Alltså ungefär som, en häst som "tar bettet" blir ju stark. samma sak med en häst som lägger käkarna på sned!
![]()
milla_n skrev:Vi nadvänder dom inte pga att de ska se snyggt ut eller något o dom gör inte så att de inte kan flytta käken åt sidan utan de är till för att inte ligga ivägen för bettet!
de e av den andledningen bygelnosgrimman finns!
milla_n skrev:Hej
jag kan rek denna nosgrimma
de e helt fel där du skriver läste inte så noga men men.
Vi nadvänder dom inte pga att de ska se snyggt ut eller något o dom gör inte så att de inte kan flytta käken åt sidan utan de är till för att inte ligga ivägen för bettet!
de e av den andledningen bygelnosgrimman finns!
många nosgrimmor gör så att bettet hamnar fel o skaver!
så jag rek denna nosgrimma till alla