Bygga hundgård

Då har jag nästan dina drömgårdar här hemma snart ;)
Vi har sparat alla våra gammla, fula oranga gallersektioner och ska sätta upp dom uppe på en kulle m träd som vi har på gården. Det är tänkt som "lekhage" med natur. Mest för att unghundarna ska ha någon stanns att härja på ihop när vi är upptagna m annat och inte har koll. Vi har en isolerad koja som kan stå där med.
I dag finns redan detta på plats men är bara ca 25 m2. "Gubben" (avelshanen) bor där dagtid. Vi har mer galler men som vi haft till valphage mm. Sätter vi ihop allt blir den stor :)

Låter perfekt :)

Hundgårdarna vi har hos mina föräldrar har allt, utom just naturhage. Det vill jag gärna ha, för just det du säger - att kunna släppa hundar som har kul ihop utan att behöva ha ständig uppsikt.
 
Nästa år så kommer vi, om allt går som det ska, ha hundgårdar till hundarna. Om man har uppvärmda boxar, som dom kan gå in i, är det OK att ha dom i hundgård på vintern?
 
Spinner vidare på det där med uppvärmning... Vi funderade på att ha halm i boxarna som isolering (givetvis ha isolerade väggar också). Vågar man ha element också? Jag tänker främst på brandrisken.
 
Spinner vidare på det där med uppvärmning... Vi funderade på att ha halm i boxarna som isolering (givetvis ha isolerade väggar också). Vågar man ha element också? Jag tänker främst på brandrisken.

Det finns särskilda element för hundgårdar, googla på det vetja :)
Jag vet inte om jag hade vågat ha element och halm dock..
Ni kan inte göra som en "farstu" till hundarna, som isolerar? Dvs först en liten hall som de går in i, för att sedan fortsätta in i själva kojan. Då kan ni ha vanliga bäddar i kojan och ett element är då inga problem.
 
Våra har hundgården.
Det är högt (över 2m) gunnebo staket runt om, där det inte är berg sitter stolparna fast i en gjuten klack och i ute gården finns plan mark och berg så dom kommer upp och får riktigt fin utsikt ifrån.

Inne finns 3 avdelningar till varje hund,
1 en gång som leder in och ut, gången ser ut som ett U för att förhindra drag in.
2 när dom kommit in är mat och vatten platsen men även där tar vi in och ut hunden.
3 vid mat och vatten platsen finns det en trappa upp så dom kommer till en sovplats som det är halm i på vintern, sovplatsen är ovanför gången in.

Svårt att förklara, får gå ut och fota:D
 
inte så ny gjord :angel:
lilla öppningen är in och ut och stora är trappan upp till sovplatsen
14681859_10210174873980895_783110804126589350_n.jpg
 
@Elegant machinery

Din profilbild känner jag igen! Visst jagar din man/sambo/karl utanför Rimbo?

Våra hundgårdar är inte roliga alls nu. Vi har singel och de är bara lervälling.

Vi har 5 hundgårdar. 3 stycken med kojor. De är byggda på lastpall, med "vindvägg" och isolerade överallt. Vi använder bara halm av riktigt bra kvalité. Det är väldigt sällan våra hundar sover i kojorna (spetsar) de ligger på taken.
De 2 andra hundgårdarna har ingång till varsin bod. Den ena är helt avskiljt så där har vi just nu en tik med valpar. Det är en stor box inne i boden med easy strö, sen valplåda med matta och filtar och värmelampa. Mamma hund sover ute på "altanen" eller precis i öppningen om de är skitväder.
Den andra är ansluten till en av hundgårdarna med koja. Där gjorde vi iordningen en mindre box med upphöjd liggbänk och halmade. Men det användes väldigt sällan, bara vid skitväder.

Nu har jag stängt igen där och byggt hönshus istället och ställt en koja i hundgården.

Jag skulle vilja ha tag i en bod och bygga hundgårdar runt. Tyvärr är vår tomt rätt kuperad så de skulle behövas mycket grävjobb. Nu har vi ofta hundarna 2 och 2. Men jag skulle vilja ha så man kan ha alla gå ensamma. Mest för att slippa oroa sig för de ska bli bråk när man inte är hemma eller kanske att dne ena rymmer när man har hundvakt. Jag skulle också vilja ha en större del av hundgårdarna under tak.
Sen skulle jag vilja ha täckt mellan gårdarna typ 75 cm upp. Oxå för att slippa onödigt bråk mellan hundar om man kanske får hem någon ny eller är hundvakt. Sen ger det ju ett visst skydd mot vind och sol.
Gräva har vi aldrig haft problem med, laikorna är puckade och gräver bara gropar. Däremot drevern åt upp tröskeln på ena hundgården och kröp ut.
 
Var kan jag läsa om det?
Ring och prata med en grusleverantör. De borde ju veta vad de säljer. Vi ringde till grusgropen bortanför oss och de förstod vad vi sökte (och körde hem)

Singel är vasst och vi blev avrådda detta om vi inte skulle bulta ihop det hårt. Vilket skulle bli ännu en kostnad.
 
Singel är vasst och vi blev avrådda detta om vi inte skulle bulta ihop det hårt.
NEJ!!! :p Det går inte att säga att singel är vasst! Det är olika från olika områden i Sverige, här i mälardalen är singel just naturgrus och makadam är krossat.
Det bästa är att fråga efter naturgrus/krossat beroende på vad man är ute efter. Om jag skulle göra helt efter mitt eget huvud skulle jag packa stenmjöl i botten, riktigt packa och vattna samtidigt! Sen singel :p uppepå. Våran minivariant har vi lagt gamla såll i botten och så singel uppepå. Men den använder vi typ om vi behöver stänga in hundarna ute för att det ska köras med maskin 10 min och inte orkar gå in med hundarna. :D
 
NEJ!!! :p Det går inte att säga att singel är vasst! Det är olika från olika områden i Sverige, här i mälardalen är singel just naturgrus och makadam är krossat.
Det bästa är att fråga efter naturgrus/krossat beroende på vad man är ute efter. Om jag skulle göra helt efter mitt eget huvud skulle jag packa stenmjöl i botten, riktigt packa och vattna samtidigt! Sen singel :p uppepå. Våran minivariant har vi lagt gamla såll i botten och så singel uppepå. Men den använder vi typ om vi behöver stänga in hundarna ute för att det ska köras med maskin 10 min och inte orkar gå in med hundarna. :D

Här är det krossat båda två, bara storleken skiljer de åt. Naturgruset är "runt" och mindre.
Konstigt att det kan vara olika :confused:
 
Här är det krossat båda två, bara storleken skiljer de åt. Naturgruset är "runt" och mindre.
Konstigt att det kan vara olika :confused:
Är det runt så är det inte krossat! Så fort man krossar stenarna så blir de vassa! Däremot kan det vara så att de skiljer på natur och berg, båda kan vara krossade men krossat berg blir ännu vassare än krossat naturgrus.
Anledningen till att det är så rörigt är nog för att det har varit väldigt lokal handel, man transporterar inte så långt utan det blir "lokalbenämningen" som gäller, nu förflyttar man sig mer och med byggprogram på tvn så blir det många olika benämningar som gäller för samma sak.
Hos oss är singel sorterat naturgrus, 8-16 mm eller 16-32 mm, krossat i samma fraktion heter makadam. Där kan det både vara naturgrus och berg, men i vårt län så ser länsstyrelsen helst att vi är sparsamma med naturgruset och enbart använder det till just singel, dvs sorterar det och krossar enbart berg. Nu håller det inte hela vägen men det går allt mer mot det. På andra ställen har man andra benämningar, vilket gör att det är svårt att råda just i de här frågorna, man måste vara väldigt tydlig med vad man menar! :D
 
Är det runt så är det inte krossat! Så fort man krossar stenarna så blir de vassa! Däremot kan det vara så att de skiljer på natur och berg, båda kan vara krossade men krossat berg blir ännu vassare än krossat naturgrus.
Anledningen till att det är så rörigt är nog för att det har varit väldigt lokal handel, man transporterar inte så långt utan det blir "lokalbenämningen" som gäller, nu förflyttar man sig mer och med byggprogram på tvn så blir det många olika benämningar som gäller för samma sak.
Hos oss är singel sorterat naturgrus, 8-16 mm eller 16-32 mm, krossat i samma fraktion heter makadam. Där kan det både vara naturgrus och berg, men i vårt län så ser länsstyrelsen helst att vi är sparsamma med naturgruset och enbart använder det till just singel, dvs sorterar det och krossar enbart berg. Nu håller det inte hela vägen men det går allt mer mot det. På andra ställen har man andra benämningar, vilket gör att det är svårt att råda just i de här frågorna, man måste vara väldigt tydlig med vad man menar! :D
Här är naturgrus runt, inte krossat.
Singel och makadam krossat, olika storlekar. Det var prat på att ha nått av det först i botten på gårdarna och platta ihop det men vi tyckte det blev en orimlig kostnad och arbete för det lilla vi anväder hundgårdarna, så det blev extra naturgrus ist

Vi bor mellan två bergstäckter där de bryter och fixar div grus så det var lättfixat :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 104
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 588
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej! Om några månader flyttar vi från lägenhet till hus! Äntligen ska vi få en tomt där vi kan odla och hunden får mer plats. Någon...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp