Bukefalos 28 år!

Bygga lösdrift på smidigast vis? (Lastbilsskåp?)

Silkisif

Trådstartare
Jag funderar på att dela upp befintlig flock i sto och hingst/valack. Som det är nu går 6-7 ston tillsammans med två hingstföl och en valack. Till vintern kommer ev. ytterligare en valack komma in i hagen.

Jag funderar på att dela upp hagarna dels så fölen kan skiljas av, dels för att minska punktbelastningen på hagen.

Mitt problem är då att det här är på den blåsiga skånska slätten.
Fungerar det med lastbilsskåp som vindskydd? Är det någon som har erfarenhet? Hur förankras de i marken?
 
Mitt största problem med lastbilsskåp hade varit att de dels är av ett material jag inte gillar (plåt eller liknande) och att de inte är tillräckligt djupa. Men djupet kanske funkar för islandshäst?
 
Där min häst (islandshäst) bor, så används lastbilsskåp som vindskydd på lösdrift. Två stycken i vinkel som ett "L" ungefär, med två öppningar på de "inre långsidorna", så att säga (stängt precis i hörnet). Funkar lika bra som det byggda vindskyddet, och ja, jag tycker att djupet är tillräckligt (även om det byggda vindskyddet är betydligt djupare). Lite osäker på markförankringen - kan kolla det!

Den STORA fördelen med lastbilsskåp är ju att de är flyttbara! Byter man hage för hästarna så kan de få med sig sitt vindskydd :-)
 
Mitt största problem med lastbilsskåp hade varit att de dels är av ett material jag inte gillar (plåt eller liknande) och att de inte är tillräckligt djupa. Men djupet kanske funkar för islandshäst?

Ja, just det, hur gör man med "golvet"? Vilken sida lägger man uppåt? Vad är felet med materialet?
Jag tror att djupet är okej för islandshästar, även om jag håller med dig om att det inte känns så jättebra.

Där min häst (islandshäst) bor, så används lastbilsskåp som vindskydd på lösdrift. Två stycken i vinkel som ett "L" ungefär, med två öppningar på de "inre långsidorna", så att säga (stängt precis i hörnet). Funkar lika bra som det byggda vindskyddet, och ja, jag tycker att djupet är tillräckligt (även om det byggda vindskyddet är betydligt djupare). Lite osäker på markförankringen - kan kolla det!

Den STORA fördelen med lastbilsskåp är ju att de är flyttbara! Byter man hage för hästarna så kan de få med sig sitt vindskydd :-)

Ja, jag har ju (som jag glömde skriva) också islandshästar. L verkar supersmart! Då behöver man två skåp, eller hur har de gjort hos dig?

Du får jättegärna kolla markförankring! :)
 
Vi ska också fixa ligghall till en hage som saknar ligghall. Funderar lite på lastbilsskåp men det är nog precis på håret att det funkar med deras smala bredd (--> höjd).
Undra vad för färg som fäster på materialet? Det ser ju betydligt bättre ut om man kan måla dem..

Brukar man behöva göra mkt med insidan av skåpen? Många skåp har väl fästen för att lastsäkra etc, men de kanske inte är "farliga" för hästarna?
 
är det inte enklare att bygga en lösdrift?
tänker att man kanske sparar en liten slant på materialet om man skaffar ett par lastbilsskåp, men de är ju egentligen lite för smala. det blir minimal vatten avrinning från taket då det är platt och de blir inte mycket mer lätt flyttade än en vanlig ligghall när man väl förankrat dem ordentligt och byggt om dem så att hästarna kan gå in och ut.
 
är det inte enklare att bygga en lösdrift?
tänker att man kanske sparar en liten slant på materialet om man skaffar ett par lastbilsskåp, men de är ju egentligen lite för smala. det blir minimal vatten avrinning från taket då det är platt och de blir inte mycket mer lätt flyttade än en vanlig ligghall när man väl förankrat dem ordentligt och byggt om dem så att hästarna kan gå in och ut.

Nja, jag vet inte. Jag tänker att de går snabbt och smidigt i förhållande till pengen man betalar.
Jag är inte intresserad av något permanent i första hand eftersom det är en hage vi bara ska ha i vinter.
 
Personligen tycker jag att det verkar vara lite väl mycket meck med lastbilsskåp för att det ska löna sig. Mitt råd är att köpa en prefabricerad ligghall typ "travasystemet" eller Uteboxen etc. Behöver ni inte ligghallen efter vintern är det inte svårt att sälja vidare sedan. Och när man letar runt lite på annonser så verkar det ju inte särskilt billigt med lastbilsskåp egentligen. Det är en del man måste ordna för att de ska vara lämpliga för hästar och så ska skåpet transporteras till platsen också.
 
Personligen tycker jag att det verkar vara lite väl mycket meck med lastbilsskåp för att det ska löna sig. Mitt råd är att köpa en prefabricerad ligghall typ "travasystemet" eller Uteboxen etc. Behöver ni inte ligghallen efter vintern är det inte svårt att sälja vidare sedan. Och när man letar runt lite på annonser så verkar det ju inte särskilt billigt med lastbilsskåp egentligen. Det är en del man måste ordna för att de ska vara lämpliga för hästar och så ska skåpet transporteras till platsen också.[/QUOTE
Vad kostar det på ett ungefär med trava? Vet du? Uteboxen lägger ju ut priser på deras basic men hittar inget hos trava.
Vad behövs fixas med lastbilsskåpen som kostar?

Tack för input! :)
 
Ja, ventilation i bakkant, eventuell målning och sedan var det ju det där med avrinning från taket. Skåpet måste ju dessutom vara runt 18 kvm så det är ju inte jättelitet precis och därmed inte så billigt vad det verkar. Sedan ska det som sagt transporteras dit också och om man inte har en lastbil själv så blir det ju också en kostnad.
 
Var får man tag på lastbilsskåp? Vad kostar ett sådant på ungefär?
Finns på lastbilsskrotar och priset kan vara allt från gratis om det är i dåligt skick och man hämtar själv till uppåt en 100 000 om det är i bra skick och går att använda som lastbilsskåp.
 
Ja, ventilation i bakkant, eventuell målning och sedan var det ju det där med avrinning från taket. Skåpet måste ju dessutom vara runt 18 kvm så det är ju inte jättelitet precis och därmed inte så billigt vad det verkar. Sedan ska det som sagt transporteras dit också och om man inte har en lastbil själv så blir det ju också en kostnad.

de flesta skåp är lite över 18m2 då de oftast har 18 eller 19 pallplatser, golvet är antigen aluminium durk eller plywood, evt med slitlager av glasfiber. I de skåp som har fästskena för stropp på väggen rör det sig om kanske 10 skruv att lossa sedan är skenan lös.

Personligen skulle jag istället köpt två 40fots containers och ställt iordnig som ett L. 3-4 timmars jobb med en vinkelslip och lite trävirke att täcka in skärkanterna med så är det klart.
 
Senast ändrad:
Har någon en bild på ett sånt där lastbilsskåp?
Jag funderar på container, (eller menar ni samma sak?)
De är lite väl smala kanske, men hittade nu en högre modell som är 2,9 i höjd.
Hemkört ( 70 km) kostar en isolerad 1800 euro. En oisolerad 1500 ( Den där 20 fots)
Vet inte om det behöver vara isolerat? Tänkte den skulle vara lite svalare på somaren om inte annat?
Funderad på att köpa en 40 fots, och laga 2 boxar med gång i mitten och ett litet utrymme i ena ändan för sadlar..
Sedan bygga tak på allt. Dra taket lägre ner på baksidan och sätta dit väggar och kunna ha hö där.
Låter det helt orimligt tycker ni?
 
Har någon en bild på ett sånt där lastbilsskåp?
Jag funderar på container, (eller menar ni samma sak?)
De är lite väl smala kanske, men hittade nu en högre modell som är 2,9 i höjd.
Hemkört ( 70 km) kostar en isolerad 1800 euro. En oisolerad 1500 ( Den där 20 fots)
Vet inte om det behöver vara isolerat? Tänkte den skulle vara lite svalare på somaren om inte annat?
Funderad på att köpa en 40 fots, och laga 2 boxar med gång i mitten och ett litet utrymme i ena ändan för sadlar..
Sedan bygga tak på allt. Dra taket lägre ner på baksidan och sätta dit väggar och kunna ha hö där.
Låter det helt orimligt tycker ni?
Dagsljusinsläpp och ventilation behövs också. så räkna med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 237
Senast: Ichigo
·
Foder & Strö Både lättfödda till svårfödda i samma hage (liten flock hemma på lösdrift) o fd fri tillgång men det klarade inte de lättfödda av. Dvs...
Svar
2
· Visningar
740
Anläggning Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna...
2
Svar
32
· Visningar
4 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp