Bygga lösdrift?

ForeverYoung

Trådstartare
Är det någon som byggt nyligen och har koll på ungefär vad själva bygget (material + jobb) kostat? Vi planerar att bygga för 4 hästar, alltså c:a 40-50 kvadratmeter.

Har ni några allmänna tips om material, skötsel osv? Vi har haft stall i alla år, och lösdrifter till andra djur, men inte till hästarna... =) Och lite tips är ju aldrig fel...

Tacksam för svar=)
 
Sv: Bygga lösdrift?

Det jag kan se när jag tittar på alla grannars lösdrifter är att jag skulle välja att ha två utgångar och att det ska vara så stort/högt att det går att köra in och mocka med traktor.
 
Sv: Bygga lösdrift?

Eftersom du har lösdrift till era andra djur känner du säkert till dessa tips jag har att komma med, men man vet ju aldrig.

2 utgångar som det skrevs tidigare är ju bra ifall det finns en "dominant" häst så den inte blockerar den enda ingången.

En ingång på södersidan där solen finns.... Ett tak framför ingången.

Att bygga lösdriften där hästarna har lite koll över själva gården, just vid ingången. (Som med hundar när man bygger hundgård, de vill ha koll över gården)

Har själv fått dessa tips då vi själva ska göra lösdrift
 
Sv: Bygga lösdrift?

jag har enbox på 40kvm och en öppning liksom en dörr och det funkar med mina hästar .
 
Sv: Bygga lösdrift?

Vi har bara halm i halva innedelen av lösdriften så att de inte behöver stå i sängen :D på dagarna. Sen har stallägaren hårdgjort alla yter där hästarna står mycket dvs vid vattnet och ensilagehögen då slipper de står i gegga när hösten och leran visar sitt fula ansikte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
913
Senast: Oknytt
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp