Bygga nytt litet stall

Ingår inredningen? Tyckte inte det stod något om det. Eller är det tillval?
Inredningen ingår inte, den får man köpa hos en annan lämplig leverantör. Jag har för mig att vårt stall gick på totalt strax över 300.000. Men då kostade plattan nästan hälften och den har ni ju redan. Det brukar gå att köpa begagnade boxväggar för en hygglig peng om man inte vill köpa nytt.
 
Fint stall @a1agnlju vad har ni för material i innerväggarna? Tycker du att ventilationen har varit för dålig i ditt stall? Har du vatten i sadelkammaren också? Funderar på om det räcker att ha i stallet.

Jag har fått offert på det stallet du länkade till, det hetaste alternativet av utestall. Jag har fått fina bilder av en annan bukare som har ett sånt stall. De bygger också efter önskemål, så det går ju att justera.
 
Fint stall @a1agnlju vad har ni för material i innerväggarna? Tycker du att ventilationen har varit för dålig i ditt stall? Har du vatten i sadelkammaren också? Funderar på om det räcker att ha i stallet.

Jag har fått offert på det stallet du länkade till, det hetaste alternativet av utestall. Jag har fått fina bilder av en annan bukare som har ett sånt stall. De bygger också efter önskemål, så det går ju att justera.
Stallventilation är det jag jobbar med (bland annat) så det har jag koll på, och det är svårt att få till tillräcklig ventilation med självdrag i ett stall som är såpass lågt till nock som det här är (krävs stooora friskluftsintag och stooor frånluftstrumma). När vi byggde stallet var jag inte klar med min utbildning och kunde inte lika mycket så jag har fått komplettera ventilationen senare för att få det bra.

Innerväggarna är det spånskiva i överdelen (det vita) och lantbruksplywood i nederdelen (det senapsgula). Funkar jättebra och tål den årliga tvätten utan problem :)
 
jag hade murat upp stallet med leka block, putsat på insidan och haft trä panel på utsidan. Eftersom resten av husen är trä. Men leka är lagom enkelt att hantera och

Inte isolerat och med spolspilta ute men ändå avlopp vid uppbindnings platsen så att man kan skura hovar och slabba med vatten Innomhus.
3st 3*4kvm boxar
7*4kvm för sadelkammare och foderkammare i ena änden.
3*4kvm rum i andra änden för tvättmaskin, varmvattenberedare, och hyllor/ hängare för täcken.
Så blir då en ca 7* 22kvm stor byggnad.
dörr öppningar på ena långsidan och ena kortsidan.
öppningsbara fönster i varje box och tvärs emot på andra långsidan. :)
panel i boxarna som är i höjd med box väggen för spark skydd för putsen.
 
Får man vara nyfiken och fråga var/vad du jobbar med @a1agnlju ? Var vänder man sig för att få råd ang tex ventilation om man bygger mha snickare? Väljer man tex Bruksbalken eller Uteboxen stall så antar jag att sånt redan är uträknat?
 
Jag har funderat på leca också @Buck Det stallet jag har hästen i nu har murade boxar, inte bara snyggt utan väldigt praktiskt. Hänger dock inte riktigt med på planlösningen. Plattan kommer att vara ca 6,5x13,5 så det får jag anpassa mig efter. Det viktiga är 1-2 större boxar och 1-2 3x3m (totalt 3). Någon slags foderförvaring, sadelkammare, vatten och brunn.
 
Får man vara nyfiken och fråga var/vad du jobbar med @a1agnlju ? Var vänder man sig för att få råd ang tex ventilation om man bygger mha snickare? Väljer man tex Bruksbalken eller Uteboxen stall så antar jag att sånt redan är uträknat?
Jag har egen firma med inriktning på stallventilation och stallbyggnader (ritar och så) :) Världens bästa jobb ;) Du kan pm:a om du vill veta mer :) Uteboxen brukar funka bra när det gäller ventilation osv. Bruksbalken har jag inte så mycket erfarenhet av, men de funkar nog bra de med :)
 
Planlösningen man ser först är exakt likadan som mitt stall.. (bara att vi byggt det själva i befintlig byggnad) Dvs 3 boxar och en mini sadelkammare som överlappar bortre boxen. Dörr mitt på långsidan och en på gaveln.

Kan säga direkt att sadelkammaren är väldigt liten. Min är 2*3 kvm och jag har dessutom kraftfoder där inne, av hästarnas utrustning så är det bara läder, sadel träns osv, benskydd och allt som måste stå frostfritt som får bo där.
täcken, schabrak lindor och liknande har jag i "grovsadelkammaren". Dvs jag har fått invadera vedboden :angel:.
har halm och hö påsar i lediga boxen vilket är väldigt smidigt, redskap har jag också i vedboden då de inte får plats i stallet.
Så har du mer utrymme att ha häst saker i så är nog det stallet fullt dugligt :).
 
Planlösningen man ser först är exakt likadan som mitt stall.. (bara att vi byggt det själva i befintlig byggnad) Dvs 3 boxar och en mini sadelkammare som överlappar bortre boxen. Dörr mitt på långsidan och en på gaveln.

Kan säga direkt att sadelkammaren är väldigt liten. Min är 2*3 kvm och jag har dessutom kraftfoder där inne, av hästarnas utrustning så är det bara läder, sadel träns osv, benskydd och allt som måste stå frostfritt som får bo där.
täcken, schabrak lindor och liknande har jag i "grovsadelkammaren". Dvs jag har fått invadera vedboden :angel:.
har halm och hö påsar i lediga boxen vilket är väldigt smidigt, redskap har jag också i vedboden då de inte får plats i stallet.
Så har du mer utrymme att ha häst saker i så är nog det stallet fullt dugligt :).

Har du någon bild på ditt stall? Hur bred stallgång har du? Och strl på boxarna? :)
Jag är van att ha lite saker i sadelkammaren då jag alltid stått inackorderad och inte fått mer än ngn hylla och sadelhängare. Har mkt plats i vår källare till förvaring. Så jag tror att jag klarar mig bra med en liten sadelkammare även om en större såklart varit optimalt. Min platta är ju 13,5 meter lång så jag räknar med att få plats med foderförvaring i ena änden. Sen lär jag få använda hösilage och Halmpellets eller dyl pga liten förvaring, iaf de första åren.
 
Har du någon bild på ditt stall? Hur bred stallgång har du? Och strl på boxarna? :)
Jag är van att ha lite saker i sadelkammaren då jag alltid stått inackorderad och inte fått mer än ngn hylla och sadelhängare. Har mkt plats i vår källare till förvaring. Så jag tror att jag klarar mig bra med en liten sadelkammare även om en större såklart varit optimalt. Min platta är ju 13,5 meter lång så jag räknar med att få plats med foderförvaring i ena änden. Sen lär jag få använda hösilage och Halmpellets eller dyl pga liten förvaring, iaf de första åren.
Hittade ingen bra bild men kan se om jag kan ta en senare idag :).
Boxarna är 3*4 ca och stallgången är 2,5 m bred. Behövs inte mer stallgång då det bara är boxar på ena sidan och stallgången räcker mer än väl åt att leda 2 hästar ut och in genom. boxarna är i bra storlek men hade ändå velat göra om till 2 jätte boxar ^_^. Har gjutna stolpar så går dock inte om man inte vill bila upp golvet :/.
 
Vi byggde stall själva för snart 10 år sedan. Vi valde att mura upp till fönsterhöjd och sen panel. Har 2.80 i takhöjd i stallet men har loft över för förvaring av hö. Har även logdel där vi har foder, skottkärra, grepar m.m.
novahoppar017.jpg

novahoppar018.jpg

Har tyvärr inga bra bilder invändigt. Men 3 boxar och sadelkammare, gång ut till logen så att det är smidigt att hämta grejer.
 
Vi är nöjda @escade , men man kommer alltid på saker man skulle gjort annorlunda!;)
Vi hade en elektriker som själv har hästar, han påpekade hur bra det var att ha uttag i taket vid stallgången. När man klipper hästarna behöver man aldrig ha sladden på golvet. Vi lade även in en telefonsladd när vi grävde ner elen. Väldigt bra när man bor på landet och har dålig täckning på mobilen.
Då kan man vara i stallet om man väntar på att tex veterinären ska ringa om något har hänt.
 
Vi är nöjda @escade , men man kommer alltid på saker man skulle gjort annorlunda!;)
Vi hade en elektriker som själv har hästar, han påpekade hur bra det var att ha uttag i taket vid stallgången. När man klipper hästarna behöver man aldrig ha sladden på golvet. Vi lade även in en telefonsladd när vi grävde ner elen. Väldigt bra när man bor på landet och har dålig täckning på mobilen.
Då kan man vara i stallet om man väntar på att tex veterinären ska ringa om något har hänt.

Smart med uttag högt upp! Jag har varit i en hel del stall, och nu försöker jag tänka ihop allt bra och dåligt inför detta bygget. Men, det kommer säkert saker som man önskar att man gjort annorlunda. Du får gärna dela med dig av era "misstag" ;) har ni murade boxar?
 
Vi har vanliga boxar i trä. Ifall man vill flytta någon vägg och göra boxarna större.
När vi byggde vårat stall hade precis stormen Gudrun varit. Så allt virke till stallet har vi sågat själva från min föräldragård. Tog hit ett mobilt sågverk som sågade allt på plats. Hade även tagit ned några ekar som vi sågade till staketstolpar.
Har gjort allt själva förutom plattan, takstolar och elen. Gjorde plattan på hösten och fortsatte med stallet på våren. Var färdigt till november. Ägnade all ledig tid det året till att få det färdigt.
Är väll inga misstag vi har gjort direkt, men sadelkammaren har man ju möblerat om några gånger. Det man tycker man har behov av i början kanske inte passar efter ett par år.
 
Kan tänka mig att det var mycket jobb, men det ser ju väldigt fint ut! Har inte tänkt på att man "låser" inredningen om man murar boxar. Det är ju svårt att förutspå hur ens hästliv ser ut x antal år framöver...

Halvmånefönster är fint, är det därför du ångrat dig? Eller har det andra skäl än utseendet? @Novalisa
 
Enbart för att det är så snyggt med sådana fönster, men det skulle bli en hel del extra jobb med att få dit dem eftersom det är murat.

Vi valde även rejäla takstolar så man inte behöver ha bärande balkar i stallet. Då finns möjlighet att ta ut allt om man vill ha stallet till annat. Tex verkstad.
Vi har ju även satt en "plastplåt" på taket. Det är för att man ska få in dagsljus på loftet. Behöver inte tända någon belysning dagtid då.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 472
Senast: ptr
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 129
Senast: skogaliten
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 255
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 412
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp