Bukefalos 28 år!

Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

C

Christineeee

Min varmblodsvalck har varit dålig under sommaren från och till, nu piggare :) Men han har tappa hull och muskulatur mest ryggmuskler. Men har någon förslag på hur jag kan göra? Förutom klättring, gymnastik hoppning?

Tacksam för alla förslag ;)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Egentligen så är ju klättring det allra bästa och mest effektiva, kanske därför alla brukar nämna det vid såna här frågeställningar ;)

Men rida ut i skog och mark, rida bland stock och sten och inte bara hålla sig till stigen. "Rid runt i riset"!

Är du i paddock så låt hästen arbeta i lång och låg form, samla inte för mycket om hästen inte ännu har muskler till det.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

(Gissar mej till att det är du med J, om inte, skit i detta inlägg! :p)
Vi kanske ska ta och planera in en tur och klättra i den där mega-branta backen på andra sidan järnvägen om du vet vart jag menar? Stöver behöver också bygga ryggmuskler! ;)

Mvh Angelica (som står hos M.S.)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Kanske det är så enkelt som att den behöver bygga upp sig med mer protein och energi så musklerna får näring! :laugh: Så räcker det kanske med helt vanlig "sund" varierad träning sedan!?
Det är ju ohyggligt svårt att sätta muskler om kroppen satts på sparlåga!
Magnesiumtillskott är bra om de "tömt" sina reserver och ska belasta igång musklerna igen.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

(Gissar mej till att det är du med J, om inte, skit i detta inlägg! :p)
Vi kanske ska ta och planera in en tur och klättra i den där mega-branta backen på andra sidan järnvägen om du vet vart jag menar? Stöver behöver också bygga ryggmuskler! ;)

Mvh Angelica (som står hos M.S.)

Bra gissning ;) Noll koll på var du menar men kan ju försöka få ihop en dag :D
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Egentligen så är ju klättring det allra bästa och mest effektiva, kanske därför alla brukar nämna det vid såna här frågeställningar ;)

Men rida ut i skog och mark, rida bland stock och sten och inte bara hålla sig till stigen. "Rid runt i riset"!

Är du i paddock så låt hästen arbeta i lång och låg form, samla inte för mycket om hästen inte ännu har muskler till det.

Tack:laugh:
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Min varmblodsvalck har varit dålig under sommaren från och till, nu piggare :) Men han har tappa hull och muskulatur mest ryggmuskler. Men har någon förslag på hur jag kan göra? Förutom klättring, gymnastik hoppning?

Tacksam för alla förslag ;)

Det finns ju massor med olika saker man kan göra..
Dock tar det långlång tid innan musklerna kommer fram, har precis köpt mig ett halvblod som har verkligen inga ryggmuskler, har fått börja om från ruta 1.

Det bästa att göra är att klättra, gärna tömköra då hästarna bygger mest muskler från marken.
Longera med halsförlängare (gummiband) är super bra.
Vi åkte in till veterinären med våran och fick ett schema, då skulle jag rida 3 dagar i veckan, sedan skulle han vila 1, sedan skulle jag tömköra 2 & longera 1.
Fick dela upp detta och göra ett schema själv men kan bara säga att jag har tjänat på att tömköra och så då det är det bästa sättet!

Om du klättrar i ned förs backe är det bäst att rida snett ned & inte rätt ned då det sliter jätte mycket speciellt på en omusklad häst.
Vi ger även våran b och c vitaminer, även ett superbra pellets foder som ger extra mycket protein då dom ofta behöver lite extra protein och foder när dom ska bygga muskler..

Förklarade lite krångligt med hoppas det hjälpte lite iallafall! ;):D
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Med en bra foderstat och normal och bra grundträning kommer både hull och muskulatur tillbaka.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Cavaletti - olika höjder och avstånd, i skritt och senare trav.
Man kan leka hur mycket som helst med cavaletti.... :idea:

Icke uppsuttet till att börja med om din häst har väldigt dåliga ryggmuskler.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Cavaletti - olika höjder och avstånd, i skritt och senare trav.
Man kan leka hur mycket som helst med cavaletti.... :idea:

Icke uppsuttet till att börja med om din häst har väldigt dåliga ryggmuskler.

jättebra övning! tränar mer än ryggen oxå :)

en annat tips är att tömköra på skog och kullar.
Klättra, hoppa över diken osv.
Var ute en sväng på 40 min så även ryttaren fick sin motion ;)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Hej!
Tänk på att sadeln måste ligga bra för att kunna "få fram" ryggmuskelaturen. Ligger sadeln dåligt spelar det ingen roll hur mycket övningar och hur mycket du tränar, det kommer inte komma några ryggmuskler...
Kolla sadeln, lägg under en stötdämpande pad, sitt inte ner i traven, att rida lätt bygger mer muskler då behöver hästen inte få ryggproblem om den saknar så pass mycket muskler. Försök arbeta hästen i en lite lägre form än man brukar, saknar hästen muskler i ryggen blir det väldigt jobbigt för den att gå i en högre form, som jag ser har du fått mycket förslag p klättring vilket stärker super bra! Men tänk på att backen inte ska vara allt för brant då nedför sliter mycket. Bra är om det går långsam trav upp och långsam skritt ner. Försök att trava mycket, du kan även longera och tömköra för att se om hästen döljer några skador som inte känns när du rider, när du tömkör, jobba hästen i form då ser du hur musklerna arbetar. Ändra foderstaten, har du ett bra hö? Måste du lägga till en massa extra foder?
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Hej!
Tänk på att sadeln måste ligga bra för att kunna "få fram" ryggmuskelaturen. Ligger sadeln dåligt spelar det ingen roll hur mycket övningar och hur mycket du tränar, det kommer inte komma några ryggmuskler...
Kolla sadeln, lägg under en stötdämpande pad, sitt inte ner i traven, att rida lätt bygger mer muskler då behöver hästen inte få ryggproblem om den saknar så pass mycket muskler. Försök arbeta hästen i en lite lägre form än man brukar, saknar hästen muskler i ryggen blir det väldigt jobbigt för den att gå i en högre form, som jag ser har du fått mycket förslag p klättring vilket stärker super bra! Men tänk på att backen inte ska vara allt för brant då nedför sliter mycket. Bra är om det går långsam trav upp och långsam skritt ner. Försök att trava mycket, du kan även longera och tömköra för att se om hästen döljer några skador som inte känns när du rider, när du tömkör, jobba hästen i form då ser du hur musklerna arbetar. Ändra foderstaten, har du ett bra hö? Måste du lägga till en massa extra foder?

Bra tips, men trava inte i uppförsbackar. Det sliter jättemycket på benen. Galopp eller skritt uppför, och alltid skritt nedför.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Bra tips, men trava inte i uppförsbackar. Det sliter jättemycket på benen. Galopp eller skritt uppför, och alltid skritt nedför.

Nu blev jag nyfiken, vet att det är effektivare att skritta upp för backar men har aldrig hört att det är skadligt att trava upp för backar? :o Kunde du förklara lite mer?
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag vet inte på vilket sätt hästen varit dålig, men har den tappat massor med muskler så skulle jag vara väldigt försiktig och inte klättra för mycket såhär innan den satt lite bättre. Klättring är oerhört påfrestande och även slitsamt om hästen inte är basic styrkt till att börja med, och ännu värre om den varit skadad.

bästa sättet om dentappat mycket, tycker jag är långa skrittpass i kuperad terräng på lång tygel där hästen får kliva på, aktivera sin rygg och resten av kroppen, samtidigt som den tillåts arbeta avslappnat.

när du byggt lite både i hull och muskler kan du givetvis sen öka på med lite klättring. aldrig i tvärbranta backar utan hellre mjukt sluttande men lite längre backar.

trava aldrig i backe - det sliter väldigt mycket på knäna om hästen inte är 100 procent i balans och avslappning samtidigt. svårt även på en utbildad, uppbyggd ridhäst - än svårare på en travare i bristfällig kondition och muskulatur för ridning.

Vonarneisti: slitaget blir pga att rörelse mönstret i trav är annorlunda, påskjutet bak är sämre i backe i trav än i skritt, och isättningen av benen gör att belastningen på varje ben i varje nedsättning, ökar betydligt.

trådskaparen:
se till, som ngn annan redan klokt påpekat,att hästen har ett vettigt hull innan du tränar. annars äter träningen av de muskler som finns kvar, snarare än bygger upp dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Inflikar bara med en liten fråga.

Har hört att det är bra att stanna i uppför- nedförbackar i några sekunder.
Är det bra? Eller är det bara jobbigt?
Tänkte på det här med felbelastning samtidigt som jag vet att människor kör mycket med sånt när de själva tränar.
Hästfolk har så myckjet idéer, vet aldrig riktigt vad man ska lyssna/tro på! ;)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Beror ju helt på hur ergonomiskt hästen jobbar och hur ryttaren är förmögen att bedöma detta.
I uppförsbacke blir det jobbigare för hästen. man avbryter påskjutet och hästen måste börja om igen när den startar.

nedför är det bra, ger hästen en chans att samla upp sig lite och pusta.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Måste slänga in en fråga bara..

Backa uppför.. Hur påverkar det hästen?
Alltså in flera 100 meter men kanske 5-10 backsteg i motlut.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Men är det skadligt eller kan man göra detta lite titt som tätt?
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Måste slänga in en fråga bara..

Backa uppför.. Hur påverkar det hästen?
Alltså in flera 100 meter men kanske 5-10 backsteg i motlut.


Otroligt krävande och svårt att få i balans. Hästen sänker ryggen och spjärnar, sällan de kan backa rakt utan då blir det snett, och sen sliter det och blir spänningar. skulle aldrig hålla på med sånt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 572
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp