Bukefalos 28 år!

Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

jag har alltid hört att man ska skritta uppför, trava nerför och galoppera plant. det bygger mest muskler och stärker hästen.:confused::laugh:
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Nu har du nog fått det om bakfoten. Trav nedför sliter otroligt på knäna på hästen. Det är alltid skritt nedför som gäller, så länge man inte är distans ryttare och rider mjukt sluttande backar utför, alternativt fälttävlans ryttare och galopperar i samma mjuka lut....

galopp uppför går utmärkt om backen är brant och man kan jobba hästen i balans så den inte bara vräker sig fram utan har ryggen uppe och inte är spänd. VÄLDIGT mycket handlar om ryttaren när det gäller klättring, det är därför det är så känsligt då det skadar mer än det nyttjar, om det blir fel.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Min equiterapeut tipsade mig om att rygga hästen i uppförsbacke, men naturligvis inte den brantaste du kan hitta, utan som me allt annat,börja mjukt :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag anser att det är vansinne.

det sliter mer än det ger och det är oerhört svårt att få övningen i en ergonomisk form som a) inte sliter och b) inte främjar andra negativa spänningar/muskelstärkare på hästen, som är tvärtemot vad man vill åstadkomma.
tex en spänd hals som bygger underhals, eller en sänkt /spänd rygg, som därmed inte gör ett jota för att hästen i övrigt ska sätta muskler via övningen.

När ska folk inse att det inte finns några magiska mirakel kurer för att bygga muskler på häst?
Muskler kommer av ett sunt, väl planerat, och väl varierat arbete i god form, och en bra balanserad foderstat. Inget annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

hej, såg det var ett tag sedan du skrev, hoppas din häst har börjat "bli bättre"
Om inte, så skulle mina tips vara, mycket tömm-körning, longering över bommar, kanske med ett "longerings system" en så kallad "pessoa sela" fins i de flesta ridsport butiker bla på hööks.
mycket varierad träning, lyssna till hästen vad den könner för att göra. o tänk på vad du ger den för mat? jag har ett tips på ett väldigt bra foder det heter "K.A.T-4 Conditioning Mix" är ett väldigt bra upp byggande foder jag har sett bra resultat på många hästar med detta foder! du kan hitta de bla. på www.västangård.se

hoppas på du ser framsteg på din häst!
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Inflikar bara med en liten fråga.

Har hört att det är bra att stanna i uppför- nedförbackar i några sekunder.
Är det bra? Eller är det bara jobbigt?
Tänkte på det här med felbelastning samtidigt som jag vet att människor kör mycket med sånt när de själva tränar.
Hästfolk har så myckjet idéer, vet aldrig riktigt vad man ska lyssna/tro på! ;)

Ja tror det e bra, för det ska hästen kunna göra i vissa bruks-prov, ett antal sek! :angel:
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Bra tips, men trava inte i uppförsbackar. Det sliter jättemycket på benen. Galopp eller skritt uppför, och alltid skritt nedför.

allt inom ridning sliter på benen förr eller senare, det går inte att komma ifrån. Trava i backe går bra beroende på hur brant den är uppför, att galoppera i backe är lättare för hästen då den gångarten inte är lika jobbig som trav..
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

ett bruksprov är till för att visa att hästen kan och är lydig. Inte för att bygga muskler eller vara ergonomiskt. ;)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Nu blev jag nyfiken, vet att det är effektivare att skritta upp för backar men har aldrig hört att det är skadligt att trava upp för backar? :o Kunde du förklara lite mer?

Du tänker rätt. Det är inte skadligt att trava i uppförsbackar. Om man inte gör det jätte ofta såklart. Kort trav i en skapligt brant backa är jätte nyttigt för hästens muskler :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

jag har alltid hört att man ska skritta uppför, trava nerför och galoppera plant. det bygger mest muskler och stärker hästen.:confused::laugh:

Skulle rekommendera dig allting typ tvärt om, hehe. Skritta nedför, trava uppför och galoppera plant. Fast du kan egentligen använda dig av vilken gångart som helst bara du inte travar eller galopperar ner när det går neråt. Om du inte har stor erfarenhet av sådan förståss :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Min varmblodsvalck har varit dålig under sommaren från och till, nu piggare :) Men han har tappa hull och muskulatur mest ryggmuskler. Men har någon förslag på hur jag kan göra? Förutom klättring, gymnastik hoppning?

Tacksam för alla förslag ;)

Det effektivaste sättet att bygga upp musklerna är klättring och även rida i kuperad terräng.

Det viktigaste är att du rider en varierad ridning så ej hästen blir uttråkad, och att alla muskler får jobba på din häst.!

Lycka till
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Det där har jag hört tvärtom. Skritt nedför, galopp (eller skritt) uppför och trav på jämnt underlag. Trav är en tvåtaktig gångart, och ska därför utföras på plan mark för att slita och balasta jämnt på benparen. Att trava uppför är inget jag skulle ge mig på frivilligt, men gärng galopp:)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Du tänker rätt. Det är inte skadligt att trava i uppförsbackar. Om man inte gör det jätte ofta såklart. Kort trav i en skapligt brant backa är jätte nyttigt för hästens muskler :)

jo, det är det eftersom att benparen inte belastas lika mycket i den tvåtaktiga gångarten.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Helt korrekt.
belastningen blir långt mer betydlig slitagemässigt än det åstadkommer positivt i fråga om muskelbyggande och stärkande av kroppen.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Men om vi nu ska vara helt ergonomiska så ska vi inte rida hästarna alls, de är inte skapta för att bära ryttare på ryggen ;)

Men eftersom att det nu är så att vi rider dem ändå så gäller det som sagt att göra detta på ett bra sätt och inte slita mer än nödvändigt på fel sätt. Tycker alla har fått med så bra styrketränande saker att jag inte riktigt vet vad jag kan tilläga mer än som några andra sagt, lyssna på hästen, markarbeta mycket då håller hästen i längden och nöt inte på saker för länge, inte just direkt för att det är så skadligt men det blir ensidigt och tråkigt för hästen. :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Just av den anledningen är det ju så viktigt att inte belasta på fel sätt när man kan undvika det och det finns bättre sätt : )
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Var får man alla backar ifrån, här har vi då inte många... Och jag vägrar rida upp och ner för samma, gu vad tråkigt. Men för att bygga ryggmuskler så finns det ju typ tusen andra saker att göra, man bör inte snöa in sig på just backar tycker jag... Allroundridning säger jag bara. Något jag har gjort mycket för att stärka min häst är övergångar övergångar och åter övergångar;)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

KL

Lånar tråden lite.

Nu är det såhär att min ponny är ojämnt musklad, har mer ryggmuskler på vänstersidan men det är inte mycket till muskler han har där iallfall. Tänkte att det är bäst att bygga muskler utan en sadel som ligger ojämt, eller kanske borde jag stoppa om den för stunden? Hursom var min första tanke tömköra i lång och låg form men han knäpper bara av. Någon som har tips på hur man kan bygga ryggmuskler annars? Klättrar gör vi regelbundet men det är inte det lättaste att klättra barbacka.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Cavaletti, superträning! Även studs & travhoppning. Om hästen är hyffsat snäll att leda skulle jag klättra med den för hand, mkt bättre än att sitta på och klättra. :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 250
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp