Bukefalos 28 år!

Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

men det är ju så jobbigt att klättra till fots :o speciellt när mina knän/höfter redan är paj. Kanske handshäst om man rider på någon annan mer välmusklad häst? Cavaletti kan man ju göra på töm och även studs. Tack så mycket :idea:
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

http://www.youtube.com/watch?v=rrq0OX7yXA4

:)

Finns olika program man knappar in, så den har olika lutning, hastighet etc.

"Internationella veterinärkongresser har testat den här alternativa träningsmetoden noggrant och säger: ”Det är en perfekt lösning för uppbyggnad av hästens ryggverksamhet’, bärförmåga och balans. Det har visat sig att minst 75 % av ryggverksamheten förloras, när sadel och ryttare kommer upp på hästen”. Vidare visar mätningar att hästen efter flera månaders boxvila är återupptränad inom loppet av 3 veckor."

http://www.horse-trainerproducts.com/main-se.php
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag håller med dig, man behöver inte snöa in sig på backar, och framför allt måste man ju komma ihåg att klättrande upp och ner och fram och tillbaks i en backe i fel form eller om hästen får mjölksyra är oerhört slitage och skadar mer än det ger. Tror många som läser om hur man bygger muskler bra och kanske inte har hela bilden, missar detta tyvärr.
I min eget tycke och smak så är den bästa träningen normal uteridning i kuperad terräng, där en backe kommer lite här och där, som inlägg i resten av arbetet. Tycker också att långa, mindre branta men mer segdragna backar är mera stärkande, då man kan maxa arbetet utan att det sliter för mycket, och även galopp jobba och få till en ergonomisk form på hästen, inte bara skritta, eller galoppera uppför en asbrant backe där hästen bara häver sig på för att orka upp. Titta på det internationella FT - folket, de förespråkar samma typ av klättring/backar för att arbetet ska bli främjande, inte slitande.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag tycker du ska prata med en kunnig sadelmakare - gärna någon som samarbetar med equiterapeut. Sharpman är ett bra exempel. Det finns möjlighet att använda padd där du tex paddar upp utifrån om hästen är oliksidig, för att främja muskelbyggandet på bästa sätt. Är hästen omusklad mår den generellt bra av att det finns rum för musklerna att växa under sadeln, dvs gärna en sadel med lite mera rum och en bra padd som kompensation. det behöver dock vara en ergonomisk padd, tex Mattespadd eller liknande med samma koncept.

ang. tömkörning: titta in i tömkörnings tråden så kan du få hjälp och bra tips och råd!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1060170

Det är ett mycket bra arbete för att stärka och bygga upp hästryggen, och självklart kan du få din ponny att jobba i en ändamålsenlig form med lite jobb och hjälp. Du har ingen som kan hjälpa dig i närheten, en bra tränare?
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

http://www.youtube.com/watch?v=rrq0OX7yXA4

:)

Finns olika program man knappar in, så den har olika lutning, hastighet etc.

"Internationella veterinärkongresser har testat den här alternativa träningsmetoden noggrant och säger: ”Det är en perfekt lösning för uppbyggnad av hästens ryggverksamhet’, bärförmåga och balans. Det har visat sig att minst 75 % av ryggverksamheten förloras, när sadel och ryttare kommer upp på hästen”. Vidare visar mätningar att hästen efter flera månaders boxvila är återupptränad inom loppet av 3 veckor."

http://www.horse-trainerproducts.com/main-se.php

Såklart fantastiskt om man har tillgång till en! :) Men det måste ju fungera lika bra att gå på promenader till fots med hästen? Hur länge brukar en häst gå på bandet?
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag skulle tänka mig in i hästens situation. Om hästens motor är i obalans så kan inte heller ryggen vara musklad. När motorn eller bakdelen är i balans så kommer hästen att kunna sätta muskler på ryggen för att den då kan använda ryggen på ett normalt sätt. Om hästen är stressad på grund av obalans i kropp, foder, miljö, hovar eller hantering så kan den inte heller sätta musker som den borde.

Om hästen är omusklad så skulle jag träna den ifrån marken, gå bredvid eller bakom i skogen och på plant underlag, för att få hästens bakdel i balans. Jag skulle börja se på hur hästen rör sig lös och sedan se vad jag kan göra för att hitta till en lätthet och lekfullhet. Det är roligare för båda två om träningen är lätt, trevlig och inte allt för ansträngande. Ridningen kan vänta tills hästen verkligen kan bära sig själv med stolhet och lätthet. :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Rid hästen mycket i låg form så att den höjer ryggen ordentligt, annars är det mycket klättring som gäller. Tömkörning funkar också superbra! :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

KL

Hakar på tråden och har en fundering. Har ponnysarna hemma nu under sommaren och har här väldigt fint kuperad terräng tillgänglig:). Den yngsta ponnyn (7år) som vi satt igång sen slutet av sep. ska nu få jobba i sommar :d. Han är i väldigt fint hull, har sen vi köpte honom (väldigt ur konditon då)gått från klarhet till klarhet. Men är fortfarande rätt svag bak så backarna i terrängen de nu kommer stå hela sommaren kommer lägligt.

De brantaste backarna hoppar dottern av och leder honom nedför för han har problem i dom helt klart. Nu tycker han att det hela är jobbigt och försöker komma undan när han ser backarna närma sig. Vi sitter alltså inte och rider upp och ner för samma backe utan de kommer naturligt på de slingor vi rider i skogen.
Han går emot skänkeln och vill hellst dra iväg åt annat håll:(
Är det vanligt att de tycker det är så förfärligt jobbigt fast jag tycker han ändå är i nästan full kondition? Försöker att inte rida de 'värsta' slingorna med de brantaste backarna mer än 1-2 dagar i veckan.
Skrittar enbart ska jag tillägga.
Han har de senaste dagarna dessutom blivit rejält grinig vid borstning också, inte likt honom. Träningvärk har jag tänkt och låter honom vila nu några dagar.
Ger det sig med tiden tro, eller kan han ha problem med något som ger den annars positiva ponny den här reaktionen?

/ Känner inte riktigt igen honom:(
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Orkar inte läsa igenom hela tråden så vet inte om någon sagt det jag ska säga :angel:
Men har hört från folk med samma problem att det ska vara väldigt effektivt att ändast skritta hästen 1-2 veckor :)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Övergångar! Öva mycket skritt-halt-trav-skritt-trav-galopp-skritt och så vidare. Hästen får skjuta arbeta med bakdelen och musklar samtidigt ryggen. Du kan också använda upphöjda cavaletti på rakt och böjt spår. Överhuvudtaget är samla-öka-samla-övningar bra styrketräning för hästen.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Jag skulle nog kollat upp hästen. Det brukar finnas en orsak till att hästen protesterar.
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Nu ville du inte höra något om klättring, men klättring är verkligen toppen. Sen brukar jag trava/skritta i vatten med hästen, förutom att han tycker det är fruktansvärt kul så blir det ett ordentligt pass för honom. då är vattnet ganska högt, dock inte över boghöjd, runt mage kanske och bottnen är fast och bra. (sand, inte gyttja). Sen tycker jag att något som gett resultat är att trava långa sträckor, i en ordentlig trav(inte slängtrav dock). Detta är också vad jag blivit rekommenderad av rutinerade ryttare, samt veterinär. Dock får man ju begränsa hästens rörelser på det sättet att den ex inte slängtravar, då det i slutet kommer ta mer skada en nytta:)
 
Sv: Bygga ryggmuskler, förslag på hur?

Min varmblodsvalck har varit dålig under sommaren från och till, nu piggare :) Men han har tappa hull och muskulatur mest ryggmuskler. Men har någon förslag på hur jag kan göra? Förutom klättring, gymnastik hoppning?

Tacksam för alla förslag ;)

Longering och tömkörning :D
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 250
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp