Bygga upp unghäst

G

Gibben

En ridlärare på min ridskola lät sin unghäst på 4 år gå på liten volt i låg form för att han skulle lära sig bära upp sig? Verkar det vettigt?
Han sa att man inte ska av en unghäst kräva rätt form utan bättre att de går i lite lägre form?

Tips på hur man musklar och bygger upp ett grövre halvblod på 3 år?
Hur man ska jobba dem i tex longeringen, tömkörningen och ridningen.
 
Sv: Bygga upp unghäst

Lägre form håller jag med om, men på liten volt? Det är tvärtemot vad man brukar tala om när det gäller unga hästar.

Bygga upp hästen det gör man bäst genom att rida ut i terrängen tycker jag. 2-3 pass i veckan, högst en 20-30 minuter och sen möjligen 1 pass i veckan på stora volten, longera eller tömkör lätt inspänd. Ett treårigt halvblod tycker jag att man ska skynda långsamt med om du inte ska visa upp på någon test eller så för då brukar det bli något forcerat men då kommer o andra sidan en längre vila efteråt som regel.

Ta det lugnt med den unga hästen och som sagt, rid ut i terrängen och med draghjälp av en äldre häst i början. Undvik ridhus med mjuka eller glidande underlag!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 632
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp