Bygga ut befintligt hus. Planering och inspiration

Bukefalos 30 år!

Imorgon kommer marknissarna ut och vi kikar på grunden. Nåhgra jag känner. Byggarna är också alla rekommenderade folk som jag litar på.

Arkitekten fick göra några små ändringar inför ritningen så nu inväntar vi sista. Kontrollplan ska utföras

Fått pris och godkänt offert gällande fönstren som blev till dörrar istället
3st av dessa på stora sidan och 2 på andra
1-1_sektion_14.jpg

Fast vita och precis bredvid varandra.

Kommer satsa på Pergo-golv inne. Fanns något extra, extra bra men jag gillar pergo-golven och det går inte att komma undan i att det blir billigare. Det här bygget kommer kosta på ändå.

Kompisen var också ute och tog en del flygfoton. Han ska komma en gång till och ta med drönare innan byggetr, Under bygget och sen när vi är klara för att ha.

Då kan jag även göra om avloppet vilket jag VERKLIGEN vill. Hatar det! Slamavskiljaren kan jag flytta typ direkt när grävmaskinisten kommer ut för att sedan när badrummet på källarplan försvinner plocka bort det förhatliga pumpen utanför som har en tendens till att krångla och skjuta upp avloppsvattnet in i källaren igen. Mindre kul
Antar att du har koll på att du behöver söka tillstånd för att flytta avloppsanordningen? Tänkte så du inte åker på msa/behöver göra om igen vid en tillsyn 🙈

Kul projekt! Ska bli kul att se resultatet!

Antar att du har koll på att du behöver söka tillstånd för att flytta avloppsanordningen? Tänkte så du inte åker på msa/behöver göra om igen vid en tillsyn 🙈

Kul projekt! Ska bli kul att se result
Yes

De har redan varit ute och fått OK på att flytta :) Även om det egentligen inte hade behövts för då följer det exakt placering på vad förra ägaren och entreprenören skickade in på vart de lagt den :rofl:

Det är inte så gammalt.

Yes

De har redan varit ute och fått OK på att flytta :) Även om det egentligen inte hade behövts för då följer det exakt placering på vad förra ägaren och entreprenören skickade in på vart de lagt den :rofl:

Det är inte så gammalt.
Åh vad störande att det inte hamnade rätt från början 😐 men jag har förstått att det är ganska vanligt.

Åh vad störande att det inte hamnade rätt från början 😐 men jag har förstått att det är ganska vanligt.
Tror det beror på att avloppspumpen sattes in och då la de slamavskiljaren lite längre ifrån eftersom det ändå måste pumpas. Pumpen står inte med på ansökan. Saknades pyttelite fall. Så nu blir det pump i slamavskiljaren istället och sätts på plats där den skulle vara från början :D Eftersom jag inte gör något med markbädden blir det ingen ändring och kommunen var så

Jag kommer göra x antal glädjedanser när jag blir av med allt avlopp i källaren :D Vet att det kommer ta tid men ändå :banana:

Får man fråga hur stor tillbyggnaden blir och vad ni har för budget? Vi funderar på att bygga ut men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, vilket ändå är ganska relevant för beslutet.

Får man fråga hur stor tillbyggnaden blir och vad ni har för budget? Vi funderar på att bygga ut men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, vilket ändå är ganska relevant för beslutet.
Just den där frågan tror jag går in under "hur långt är ett snöre". Gör ni saker själva t.ex?

Jag vet grannar som själva inrett övervåning på sina hus för några få hundratusingar, medan vi lagt någon miljon pga inte lyft ett finger själva och inte valde de billigaste hantverkarna 😅

Förra året funderade jag på att bygga ut ett 3 x 5 meter sovrum på mitt lilla torp. 600 000 kr skulle detta lilla rum kosta så jag backade pga kändes orimligt att dubbla mitt bolån. Jag gjorde istället en vindsrenovering som gick på 155 000 kr. Vi sover inte där uppe men det är ett fint utrymme för bland annat förvaring.

Just den där frågan tror jag går in under "hur långt är ett snöre". Gör ni saker själva t.ex?

Jag vet grannar som själva inrett övervåning på sina hus för några få hundratusingar, medan vi lagt någon miljon pga inte lyft ett finger själva och inte valde de billigaste hantverkarna 😅
Jo jag fattar att det såklart beror på, men det kan ju ändå ge en fingervisning vad det kostar för andra, pratar vi, för just den här utbyggnaden som tråden handlar om, om säg 500 tkr eller 3 mkr.

Vi kommer inte göra nånting själva, och jag räknar med att det blir dyrt, jag vill helst ha tegel och det ska in ett kök i utbyggnaden vilket ju fördyrar det hela.

@soom Vi räknar med mellan 1,5 - 2 m. :)

JAG vill inte ha en massa att göra själv.

Vet att vvs kommer hamna på runt 150-200 000 (golvvärme, luft-vatten)
Toa 100 000,-
Fönsteerpartier + dörrar 150 000,-

Men kan skriva lite vad kostnaden hamnar på allteftersom.

56 m2 blir utbygget på 8x7m boytan blir nästan 90m2 iom att det blir övervåning med kontor/sovrum hall och toa.

Boytan i mitt dubblas då det i dagsläget räknas som enbart 74 m2 även om det känns större

Sen bor jag i en småstad in the middle of nowhere det tror jag är en avgörande skillnad också.

Min vän fick offert på att måla om tak/väggar i sitt vardagsrum och det skulle gå på 40 000,- efter rot

Värt att tillägga att 1,5-2 då räknar jag också med altanen som vi gör själva

Igår var vi hos vvs firma och ska få hjälp med att rita ut badrummen. Få lite bättre koll och risbild på hur det ska se ut och göras.

VVS ritningarna är klara och räknas på. Inväntar sista från vvs aren om systemet. Element osv. Blir ju lite som tillkommer.

Nu rör det på sig på rikigt. Inväntar sista från byggarna för en mer exakt prisbild sen ska vi göra sista mötet med kommunen där vi visar kontrollplan mm.

Jag har redan ont i magen av alla beslut...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka