Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.

Hade första mötet med kommunen igår så nu ska vi skicka in ansökan.
2 Byggare kontaktade som är bra och jag har förtroende på sitter och räknar.
Nu jäklar är det igång![]()

Antar att du har koll på att du behöver söka tillstånd för att flytta avloppsanordningen? Tänkte så du inte åker på msa/behöver göra om igen vid en tillsynDå kan jag även göra om avloppet vilket jag VERKLIGEN vill. Hatar det! Slamavskiljaren kan jag flytta typ direkt när grävmaskinisten kommer ut för att sedan när badrummet på källarplan försvinner plocka bort det förhatliga pumpen utanför som har en tendens till att krångla och skjuta upp avloppsvattnet in i källaren igen. Mindre kul
YesAntar att du har koll på att du behöver söka tillstånd för att flytta avloppsanordningen? Tänkte så du inte åker på msa/behöver göra om igen vid en tillsyn
Kul projekt! Ska bli kul att se result
Åh vad störande att det inte hamnade rätt från börjanYes
De har redan varit ute och fått OK på att flyttaÄven om det egentligen inte hade behövts för då följer det exakt placering på vad förra ägaren och entreprenören skickade in på vart de lagt den
Det är inte så gammalt.
Tror det beror på att avloppspumpen sattes in och då la de slamavskiljaren lite längre ifrån eftersom det ändå måste pumpas. Pumpen står inte med på ansökan. Saknades pyttelite fall. Så nu blir det pump i slamavskiljaren istället och sätts på plats där den skulle vara från börjanÅh vad störande att det inte hamnade rätt från börjanmen jag har förstått att det är ganska vanligt.

Nu är bygglovet klart. Ska fixa vvs ritningar samt få sista priserna osv och byggmöte men nu är iallafall bygglovet klart
17 500,- kostade det![]()
![]()
Vad roligt grattis till att ha kommut ett steg på vägen.Även om det var ett dyrt steg
Tror tyvärr inte resten av huset blir billigare heller...![]()
Just den där frågan tror jag går in under "hur långt är ett snöre". Gör ni saker själva t.ex?Får man fråga hur stor tillbyggnaden blir och vad ni har för budget? Vi funderar på att bygga ut men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, vilket ändå är ganska relevant för beslutet.
Förra året funderade jag på att bygga ut ett 3 x 5 meter sovrum på mitt lilla torp. 600 000 kr skulle detta lilla rum kosta så jag backade pga kändes orimligt att dubbla mitt bolån. Jag gjorde istället en vindsrenovering som gick på 155 000 kr. Vi sover inte där uppe men det är ett fint utrymme för bland annat förvaring.Får man fråga hur stor tillbyggnaden blir och vad ni har för budget? Vi funderar på att bygga ut men har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, vilket ändå är ganska relevant för beslutet.
Jo jag fattar att det såklart beror på, men det kan ju ändå ge en fingervisning vad det kostar för andra, pratar vi, för just den här utbyggnaden som tråden handlar om, om säg 500 tkr eller 3 mkr.Just den där frågan tror jag går in under "hur långt är ett snöre". Gör ni saker själva t.ex?
Jag vet grannar som själva inrett övervåning på sina hus för några få hundratusingar, medan vi lagt någon miljon pga inte lyft ett finger själva och inte valde de billigaste hantverkarna![]()