Byta fack/A-kassa

Kiwifrukt

Trådstartare
När vi ändå har en tråd om nödvändigheten i att vara med i A-kassan. Om man vill byta fack/A-kassa, hur gör man då?

Jag var ansluten till akademikerförbundet under studietiden, men jobbade aldrig med något seriöst (inte sommarjobb) under den tiden. Gick sen med i handels när jag började jobba i butik och är kvar där. Men nu har jag fått ett tjänstemanna-jobb inom offentlig sektor. Det känns ju som att jag borde byta, men till vad och hur?

När jag bytte till handels har jag för mig att jag bara ringde till akademikerförbundet och sa upp avtalet med dem. Men jag pratade med en på HR på det nya jobbet igår som sa något om att "flytta över dagar"? Är det annorlunda om man faktiskt har jobbat, som jag gjort nu då under tiden jag varit inom handels? Det är väl egentligen mest A-kassan är jag ordentligt petig med, det är en tidsbegränsad anställning så man vet aldrig vad som händer efteråt.
 
Gissar på att SEKO, ST eller SACO kan vara något för dig? Beroende på vad du jobbar med. Det är lite olika på olika förbund, är ju superviktigt att det inte blir något glapp med a-kassan. När jag bytte fack så skötte de hela övergången dvs jag slapp gå ur min gamla a-kassa utan de begärde utträde (gav fullmakt). I annat fall så är det bäst att först skicka in ansökan till din nya a-kassa och sen utträde så det inte blir ngt galet.
 
Jag skulle fråga på nya jobbet vilket fackförbund flest är med i, och om det är nöjda med det. Det kan finnas lite organiserade fackklubbar på arbetsplatsen som du då kan vara med i om du väljer det/de fack de är anslutna till.

Det är väl inte helt nödvändigt att du bestämmer dig innan du börjar så ha du is i magen tills du kommer dit och kan fråga :)
 
Gissar på att SEKO, ST eller SACO kan vara något för dig? Beroende på vad du jobbar med. Det är lite olika på olika förbund, är ju superviktigt att det inte blir något glapp med a-kassan. När jag bytte fack så skötte de hela övergången dvs jag slapp gå ur min gamla a-kassa utan de begärde utträde (gav fullmakt). I annat fall så är det bäst att först skicka in ansökan till din nya a-kassa och sen utträde så det inte blir ngt galet.

Det är mycket möjligt att det är Saco, har för mig att det stod i annonsen. Men jag har sökt så himla mycket jobb sista tiden så jag kan blanda ihop det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 887
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp