Gå ur a-kassa och fack

Jag arbetar hårt för arbetsmiljön på jobbet
Utan rollen som huvudskyddsombud så hade jag inte kommit nån vart alls.

Oavsett vilket fack och avdelning du tillhör, så kommer skyddsombudets arbete till nytta för alla.
Jag har haft direkt nytta av andra skyddsombuds arbete, genom att bara kunna hänvisa min arbetsgivare till hur man gör på andra ställen, och vad som ev. gått vidare till arbetsmiljöverket, vad som belas med vite etc.

Men visst kan jag önska att mitt eget fack kunde rikta mer uppmärksamhet till just vår arbetsplats speciella förutsättningar, vilket man idag inte gör. Det i sig invaliderar inte fackligt arbete och medlemsskap i stort.
 
Så får bara komplettera fackförbund jag tillhör eller har tillhört? Nä jag är mer intresserad än så för arbetsfrågor även utanför mitt egna fackförbunds område.
Ok. Då frågar jag: hur vet du att de som är förtroendevalda i vårdförbundet inte försöker arbeta för barnmorskor villkor och - om du har klara bevis för att de inte gör det - varför tror du inte medlemmarna är kapabla att välja nya? Eller kan det kanske vara så att de, liksom vi, sliter aset av sig och kör huvudet in i en mur men har en stark motpart, det vill säga att det finns en arbetsgivare?
 
Ok. Då frågar jag: hur vet du att de som är förtroendevalda i vårdförbundet inte försöker arbeta för barnmorskor villkor och - om du har klara bevis för att de inte gör det - varför tror du inte medlemmarna är kapabla att välja nya? Eller kan det kanske vara så att de, liksom vi, sliter aset av sig och kör huvudet in i en mur men har en stark motpart, det vill säga att det finns en arbetsgivare?

Klart det finns en motpart, det har ju alla förbund så inget vårdförbundet är ensamma om.

Nä tänker inte skriva mer ingående för risken att hänga ut någon.
 
Tänker osökt på tråden om vilka förmåner man har på sin arbetsplats eller vill ha om man får möjlighet att välja/ställa krav. Min arbetsplats tickar i precis alla eftertraktade förmåner som radades upp i den tråden. Förmånerna regleras i ett lokalt avtal som förhandlats fram av… facket 🥁
 
Har bara läst första sidan av tråden. Jag är med i både A-kassa och fack, tycker att man ska vara med i båda. Är tacksam för att vi har de arbetsvillkor vi har idag jämfört med för 100år sedan och hoppas på fortsatt utveckling framöver. Och blir jag sjuk eller något annat händer så har jag ett mycket bättre skydd än om jag inte är med. Utan facket på min arbetsplats hade företaget tagit över allt dom kan, de brukar komma med tuffa förslag och facket lyckas som tur är förhandla om en hel del. På tidigare arbetsplatser var facket svagt (ett annat fackförbund), men på denna arbetsplats är jag tacksam över att detta facket står upp för alltifrån arbetstider till övertid mm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 162
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 353
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp