Gå ur a-kassa och fack

Wow, du menar de hela 58:- extra i timmen man får för att arbeta på helgen? Ändå mer än vad man får när man har sovande jour - några tior i timmen I LÖN (alltså inte ens tillägg, utan i LÖN) för att sova på sitt jobb? Jajamen säger Kommunal! Vem vill sova på sitt jobb för 25:- per timme? Har man tagit strid för sina medlemmar då, när de tvingas ha det så?

Och Kommunal som införde att vi skulle ha tre månaders uppsägning. Tack för den, har flera kollegor som gått miste om nytt jobb pga den långa uppsägningstiden. Få nya arbetsgivare har möjlighet att vänta tre månader + tiden för rekrytering, för att tillsätta en tjänst. De har tvingats säga upp sig själva på vinst eller förlust.

Och då har jag ändå inte tagit upp sprit- och sexfesterna som skett på medlemmarnas pengar.
Fast den dåliga lönen i assistansbranchen är ju inte fackets fel.
Hur ska man kunna betala ut mer än vad man får i assistansersättning liksom? Ska brukarna betala ur egen ficka tänker du ? Det är ju ett problem som kommer högre upp ifrån att pengarna inte räcker.
Dessutom är ju 58kr rätt mycket om man jmf med vad man brukar tjäna som assistent, för mig är det mer än en tredjedel och då har jag ändå rätt bra timlön för branschen.
 
Ofta tror jag att många tror att facken kan göra mer än vad de egentligen kan för enskilda individer. Är ju liksom svårt för fack att hävda att en uppsägning är ogiltig till exempel om den går enligt de lagar som finns, att 58 kronor i timmen är för lågt med tanke på att det inte finns mer pengar att få och så vidare. Jag tror som sagt inte folk fattar vad facken gjort som även de har nytta av. Vi har till exempel alltid haft möjlighet att välja semester, en liten, men ack så viktig fråga för oss som alltid har fungerat, förra året kom arbetsgivaren och ville har semesterperioder, vilket faktiskt stoppades av facket. Samma med att arbetsgivaren ville ha ökad kontroll över medarbetarna via vissa spionagesystem, det stoppades och numer kan man gå på toaletten utan att bli ifrågasatt. Vårt fack har också det senaste åren fått till bättre villkor för långtidssjuka, sommarsemestrar och flextider, saker som hade varit helt omöjliga om inte de allra flesta på arbetsplatsen varit medlemmar. Som sagt, det gynnar väl varje medarbetare även om man inte tänker på det?
 
Fast den dåliga lönen i assistansbranchen är ju inte fackets fel.
Hur ska man kunna betala ut mer än vad man får i assistansersättning liksom? Ska brukarna betala ur egen ficka tänker du ? Det är ju ett problem som kommer högre upp ifrån att pengarna inte räcker.
Dessutom är ju 58kr rätt mycket om man jmf med vad man brukar tjäna som assistent, för mig är det mer än en tredjedel och då har jag ändå rätt bra timlön för branschen.
Det är inte bara personlig assistans som har sovande jour.
 
Intressant, det kan alltså inte bli arbetsbrist om någon av medarbetarna vänt sig till facket?
Jo, om det är arbetsbrist är det självfallet saklig grund för uppsägning. Jag svarade @Wille som sa att hens arbetsgivare skulle säga upp @Wille om hen gick till facket för att få till ett kollektivavtal och att arbetsgivaren då skulle komma undan med att hänvisa till arbetsbrist. Om facket i fråga köper den då gör facket inte sitt jobb! Det vore vi helt överens om!
 
Jo, om det är arbetsbrist är det självfallet saklig grund för uppsägning. Jag svarade @Wille som sa att hens arbetsgivare skulle säga upp @Wille om hen gick till facket för att få till ett kollektivavtal och att arbetsgivaren då skulle komma undan med att hänvisa till arbetsbrist. Om facket i fråga köper den då gör facket inte sitt jobb! Det vore vi helt överens om!
Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Det är precis dessa kategoriska och ovarsamma kommenterar som grott mitt förakt för facket.
 
Ofta tror jag att många tror att facken kan göra mer än vad de egentligen kan för enskilda individer. Är ju liksom svårt för fack att hävda att en uppsägning är ogiltig till exempel om den går enligt de lagar som finns, att 58 kronor i timmen är för lågt med tanke på att det inte finns mer pengar att få och så vidare. Jag tror som sagt inte folk fattar vad facken gjort som även de har nytta av. Vi har till exempel alltid haft möjlighet att välja semester, en liten, men ack så viktig fråga för oss som alltid har fungerat, förra året kom arbetsgivaren och ville har semesterperioder, vilket faktiskt stoppades av facket. Samma med att arbetsgivaren ville ha ökad kontroll över medarbetarna via vissa spionagesystem, det stoppades och numer kan man gå på toaletten utan att bli ifrågasatt. Vårt fack har också det senaste åren fått till bättre villkor för långtidssjuka, sommarsemestrar och flextider, saker som hade varit helt omöjliga om inte de allra flesta på arbetsplatsen varit medlemmar. Som sagt, det gynnar väl varje medarbetare även om man inte tänker på det?
Ja, min erfarenhet är att besvikelsen på facket ofta uppstår då man har orealistiska förväntningar på vad facket kan göra. I konfliktsituationer är det inte ovanligt att medlemmen vill att chefen ska bestraffas eller bytas ut. Detta är i de allra flesta fall en orealistisk förväntan. Även en ursäkt - hur befogad den än kan tyckas vara - är inte möjlig att tvinga fram ens för den mest idoga fackliga företrädare. Man har vidare ofta förväntningar på att få skadestånd för kränkande särbehandling, vilket det inte finns lagstöd för att kräva osv ….
 
Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Det är precis dessa kategoriska och ovarsamma kommenterar som grott mitt förakt för facket.
Nu förstår jag inte. Det finns givetvis arbetsgivare som är drivna och luriga och som kan komma undan med sådant de inte borde, men att acceptera arbetsbrist som inte är arbetsbrist gör då inte den organisation jag jobbar inom. Givetvis finns det även inom facken de med mer eller mindre erfarenhet och de som gör misstag, men det finns det på hela arbetsmarknaden och som ngn skrev tidigare så finns det ju mer än en person inom en fackförening.
 
Ja, min erfarenhet är att besvikelsen på facket ofta uppstår då man har orealistiska förväntningar på vad facket kan göra. I konfliktsituationer är det inte ovanligt att medlemmen vill att chefen ska bestraffas eller bytas ut. Detta är i de allra flesta fall en orealistisk förväntan. Även en ursäkt - hur befogad den än kan tyckas vara - är inte möjlig att tvinga fram ens för den mest idoga fackliga företrädare. Man har vidare ofta förväntningar på att få skadestånd för kränkande särbehandling, vilket det inte finns lagstöd för att kräva osv ….
Hos oss är det mycket orealistisk förväntan att facket sitter på lönen liksom... Att man tror att facket kan öka lönen för den enskilda medlemmen bara så där (vi har ett jobb där många tjänster kräver gymnasiekompetens och lönen givetvis blir därefter, en examen från högskola ger egentligen inte många hundringar extra, alla ligger inom lönespannet som är helt okej för det jobb man förväntas utföra med de kvalifikationer som krävs för tjänsten, ÄNDÅ blir man förbannade på facket för att de inte ser till att arbetsgivaren höjer lönen efter ett års arbete liksom). Nä håller med dig, den enskilda individer har ofta ingen koll på vad facket faktiskt egentligen jobbar med och kan göra.
 
Hos oss är det mycket orealistisk förväntan att facket sitter på lönen liksom... Att man tror att facket kan öka lönen för den enskilda medlemmen bara så där (vi har ett jobb där många tjänster kräver gymnasiekompetens och lönen givetvis blir därefter, en examen från högskola ger egentligen inte många hundringar extra, alla ligger inom lönespannet som är helt okej för det jobb man förväntas utföra med de kvalifikationer som krävs för tjänsten, ÄNDÅ blir man förbannade på facket för att de inte ser till att arbetsgivaren höjer lönen efter ett års arbete liksom). Nä håller med dig, den enskilda individer har ofta ingen koll på vad facket faktiskt egentligen jobbar med och kan göra.
Man blir ofta besviken när facket inte förmår leverera till mig det jag vill uppnå här och nu. Man ser inte det facket leverera till kollektivet - och därmed även till individen - över tid. Sedan finns en trist sida av fackligt arbete som ju tyvärr är att förhindra att dåliga förslag blir verklighet. Det är inte alltid lätt att förklara hur mycket arbete som krävts för att stoppa en försämring ..,
 
Jag är med i a-kassa och fack, dock inte facket som huvudsakligen hör till min profession, då jag i dagsläget inte har förtroende för dess inriktning, utan Naturvetarna.

Lite sura pengar men är ändå en trygghet (trots att jag har svårt att se att jag blir arbetslös) och dels en solidaritetstanke.

Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.
Har tänkt på samma sak. Jobbat i 20 år nu och har bra kontaktnät och säkert lätt att få jobb. Känns onödigt att betala 4000 + / år för fackföreningen. Har aldrig kontaktat dem.
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.
Vad som oroar mig om många går ur facken är att den svenska modellen där facket och arbetsgivare förhandlar om löner kommer att urholkas i längden.

Facket har jag inte haft kontakt med men jag betalar dem ändå och uppskattar den svenska lönemodellen.
 
Jag är med i facket utifrån att vi behöver vara många för att kunna ha en röst, inte för att jag nödvändigtvis behöver enskilt stöd. Mitt medlemsskap stöttar också mina kollegor, och som det sas ovan, det är inte bara förbättringar man vill ha, utan också att dåliga förslag inte blir verklighet.
 
Vad som oroar mig om många går ur facken är att den svenska modellen där facket och arbetsgivare förhandlar om löner kommer att urholkas i längden.
Fast för det krävs ju att facket faktiskt gör någonting och aktivt jobbar. Just nu har jag inte den känslan om något fackförbund faktiskt. Jag hade gladeligen gått igenom räkenskaperna för alla förbund och kollat vart pengarna tar vägen, för det är ju knappast tillbaka till medlemmarna. Och sen är det den ena skandalen efter den andra med fackförbund på strippklubbar etc.
 
Är med i båda. Lätt att få jobb, men som flera andra skrivit- så vet man aldrig vad som kan hända! Jag har försäkringar privat med, men vill vara säker. Har fått stor hjälp av dom innan med en sjukskrivning pga dödsfall av närstående samt en helt psycho chef som gick över alla regler som gäller med en sjukskrivning, hade lagt en enorm press på mig för "hon klarar av det, hon är så duktig", tyckte jag skulle jobba över under min sjukskrivning (när jag jobbade 25%, vilket är olagligt och helt sjukt att hen ens föreslog detta och sedan skällde ut mig när jag inte gjorde det). Fick blanda in facket och HR, vart chefen fick en tillsägning och flera möten med båda på min sida, slutade sen på förtaget istället för att gå tillbaka på heltid- det bästa beslut i min karriär, har endast haft mycket bättre jobb sedan dess och riktigt bra chefer. Facket har varit ett enormt stöd under den tiden. Sen sponsrade dom även en del av mitt körkort.
 
Fast för det krävs ju att facket faktiskt gör någonting och aktivt jobbar. Just nu har jag inte den känslan om något fackförbund faktiskt. Jag hade gladeligen gått igenom räkenskaperna för alla förbund och kollat vart pengarna tar vägen, för det är ju knappast tillbaka till medlemmarna. Och sen är det den ena skandalen efter den andra med fackförbund på strippklubbar etc.
Det märker man ju varje gång facken och arbetsgivarna förhandlar lönerna, hela media är engagerad och det blir mängder av artiklar. Alternativet är ju modellen där regeringen sätter en minimilön och företagen glatt tänker att minimilönen är tillräckligt och lägger sig där och sedan bekämpar facken med näbbar och klor och stora kostnader.

Bara en sådan sak som att vissa stora leksakskedjor från USA inte ens klarade sig ett år i Sverige med sina värdelösa villkor och löner innan de var tvungna att sälja till Danska investerare och ge sig av. Facken är ju det enda som har chansen att skydda oss från Amazons fruktansvärda villkor för lagerarbetare och som kan bekämpa Apotea. Facken är ju det som försöker stå mellan oss och att vara tvungen att ta tre olika jobb för att få en enda lön som i USA. Facken är väl de enda som klagar på Foodoras villkor.

Skogsfacken är de enda som försöker göra någonting åt att vi importerar skogsarbetare till slavlöner och ljuger om vilka löner de ska få. Nu senast kyrkan av alla :eek:. Transport är ju de som försöker få bort farliga transporter med slitna däck från vägarna. Tyvärr verkar de nu kämpa en reträttstrid för alla verkar acceptera att vi importerar arbetskraft med fruktansvärda villkor i allt från att arbeta med naglar till bärplockning.

Jag får massor mängder av facket. Det är bara det att jag personligen inte får något av mitt fack direkt. Jag får ett företag som följer allmänna regler som fack förhandlat fram i andra branscher, som en liten grej som ledigt för flytt och sådant. Och alla små branscher håller väl ett litet öga på de stora fackförbundens löner. Men det är sådant som går på auto och som min arbetsgivare bara följer för att "alla andra" och alla andra det är det som fack förhandlat fram i större branscher. (herrejisses jag trodde då aldrig jag skulle behöva försvara facken i en tråd på Buke, gick knappt ens in och läste för jag tänkte att tio från vänsterhållet skulle hugga som illrar på det här. Men hela första sidan var nära tom så, har inte läst hela tråden.)
 
Senast ändrad:
Det märker man ju varje gång facken och arbetsgivarna förhandlar lönerna, hela media är engagerad och det blir mängder av artiklar. Alternativet är ju modellen där regeringen sätter en minimilön och företagen glatt tänker att minimilönen är tillräckligt och lägger sig där och sedan bekämpar facken med näbbar och klor och stora kostnader.

Bara en sådan sak som att vissa stora leksakskedjor från USA inte ens klarade sig ett år i Sverige med sina värdelösa villkor och löner innan de var tvungna att sälja till Danska investerare och ge sig av. Facken är ju det enda som har chansen att skydda oss från Amazons fruktansvärda villkor för lagerarbetare och som kan bekämpa Apotea. Facken är ju det som försöker stå mellan oss och att vara tvungen att ta tre olika jobb för att få en enda lön som i USA.

Skogsfacken är de enda som försöker göra någonting åt att vi importerar skogsarbetare till slavlöner och ljuger om vilka löner de ska få. Nu senast kyrkan av alla :eek:. Transport är ju de som försöker få bort farliga transporter med slitna däck från vägarna. Tyvärr verkar de nu kämpa en reträttstrid för alla verkar acceptera att vi importerar arbetskraft med fruktansvärda villkor i allt från att arbeta med naglar till bärplockning.
Alla fack förhandlar inte lön, mitt fack brukar ha procentlös löneökning. Utan det är upp till mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp